کوره ذوب طلا | انواع کوره ذوب طلا

کوره ذوب طلا

ذوب کردن فلزات گران بها مانند طلا و نقره یکی از مهم ترین مراحل بازیابی این فلزات می باشد . طلا ، نقره ، پالادیوم ، پلاتین و رودیوم فلزات گران بهایی هستند که بازیابی آن ها رایج است، هر یک از این فلزات دارای نقطه ذوب مخصوص به خود هستند و به روش خاصی ذوب می شوند . پس باید به خصوصیات و روش ذوب هر یک از آن ها آشنایی داشت تا در مراحل بازیابی آن ها به مشکل برنخوریم .
برای ذوب طلا و نقره از کوره استفاده می شود . این کوره ها انواع مختلفی دارند که با توجه به شرایط و نوع کاری که میخواهیم انجام دهیم از یک نوع کوره استفاده می کنیم . کوره ذوب طلا در مدل های مختلفی مانند کوره های برقی ، گازی ، ذغالی ، القایی و … وجود دارند . رایج ترین نوع آن کوره گازی است .

اجزای کوره ذوب طلا

کوره های ذوب طلا دارای بدنه ی نسوز و مقاوم در برابر حرارت و یک مشعل گازی که ممکن است دارای دمنده باشد یا نباشد و یک درب تشکیل شده اند . کوره ها ساختار ساده ای دارند . مهم ترین قسمت یک کوره بدنه ی آن است . چون بدنه ی کوره باید از مواد با کیفیت باشد و عایق گرما باشد تا باعث هدر رفتن حرارت داخل کوره نشود تا کوره بتواند دمای مورد نظر برای ذوب طلا و نقره را تامین کند .

کوره برقی ذوب طلا

کوره برقی ذوب طلا ( کوره الکتریکی ) نوعی از انواع کوره های ذوب طلا است که دارای بدنه و محفطه ی کاملا عایق شده با آجر نسوز و سیمان نسوز و پنبه نسوز یا همان پتوی سرامیکی است . این فضا با المنت های قوی که در داخل دستگاه طراحی شده است ، دمایی در حدود 1100 درجه ی سانتی گراد تولید می کند که این دما برای ذوب طلا و نقره مناسب است .
این کوره ها در مقایسه با کوره های گازی قیمت بالایی دارند . از دیگر معایب این کوره ها می توان به مصرف بالای برق آن ها اشاره کرد که هزینه ی زیادی دارد . المنت های کوره های برقی ذوب طلا با گذشت زمان زنگ میزنند و خراب می شوند . در این صورت نیاز به تعمیر دارند و هزینه ی تعمیر و نگهداری آن ها بالاست . 

کوره الکتریکی استوانه ای رومیزی

کوره های الکتریکی استوانه ای در دو نوع یک کیلویی و دو کیلویی وجود دارند . از این کوره ها استفاده ی زیادی برای ذوب طلا و نقره می شود .
این کوره ها بر خلاف  تبلیغات افراد سازنده کاربردی نیستند و به خاطر ایجاد مشکلات زیاد به هیچ وجه استفاده از آن به افراد شاغل در صنعت بازیابی فلزات گران بها توصیه نمی شود .

معایب کوره الکتریکی ذوب طلا

  • بالا بودن قیمت کوره های الکتریکی نسبت به کوره های گازی و هزینه بالای تعمیر و نگهداری آن ها
  • کوره های الکتریکی زمان زیادی برای ذوب طلا و نقره نیاز دارند . به طور میانگین به یک ساعت زمان نیاز دارند . اگر مقدار طلا و نقره زیاد باشد بیشتر از یک ساعت زمان لازم دارد .
  • بوته های کوره های الکتریکی قیمت زیادی دارند و دارای عمر کوتاه می باشند .
  • بوته های این کوره ها معمولا از جنس گرافیت می باشد که به همین دلیل نمی توان از فلاکس در فرآیند ذوب طلا استفاده کرد . زیرا فلاکس ها به بوته گرافیتی آسیب می زنند .

کوره گازی ذوب طلا

رایج ترین و پر کاربرد ترین نوع کوره ذوب طلا و نقره برای زرگران و افرادی که قصد ذوب طلا و نقره را دارند ، کوره های کوچک گازی می باشد که ساختار ساده ای دارند و از سه قسمت دیواره و محفظه کوره، مشعل و درب کوره ساخته شده اند . این کوره های کوچک گازی را می توان با هزینه ی کم خریداری کرد و یا حتی ساخت .
کوره های گازی مزایای زیادی نسبت به کوره های الکتریکی ذوب طلا دارند که در زیر به آن ها اشاره می کنیم .
  • قیمت این کوره ها ارزان تر از کوره های الکتریکی است .
  • این کوره ها ساختار ساده تری نسبت به کوره های الکتریکی دارند .
  • هزینه تعمیر و نگهداری پایین تراین کوره ها پایین است .
  • امکان ساختن کوره گازی توسط خود فرد با حداقل امکانات وجود دارد .
  • هزنیه ی گاز از برق بسیار ارزان تر است .
  • زمان کم تری برای ذوب طلا با این کوره ها لازم است .
آخرین مقالات
نیاز به مشاوره دارید؟ x

تهران ،فرشته، خیابان آقابزرگی، خیابان استانبول، کوچه عروس، بن بست پامچال، پلاک ۴

اینستاگرام طلافنون