جواهر چیست ؟ |کاربرد انواع جواهر

جواهر، اشیا کوچک زینتی و قیمتی هستند که جزء قدیمی ترین مصنوعات بشر است و در زیور آلاتی از جمله انگشتر، دستبند، گردنبند و گوشواره جهت زیبایی و تزیین به کار می روند. این اشیا را به بدن یا لباس متصل می کنند . سنگ های قیمتی مانند کهربا، مروارید، فلزات گرانبها، مهره و صدف به عنوان جواهر شناخته می شوند .  آموزش گوهر شناسی و گوهر تراشی از رشته های مورد استفاده در جواهر شناسی است .

در بیشتر فرهنگ ها جواهر به دلیل ویژگی های ماده تشکیل دهنده ، طرح و مدل یا سمبل معنادار آن به عنوان نماد حالت شناخته می شود .جواهر تقریبا برای تمام نقاط بدن از جمله سنجاق سر تا حلقه های انگشت پا و حتی قسمت های دیگر بدن ساخته می شود .

استفاده از جواهر برای جنسیت های مختلف ، کودکان و افراد با سن بالاتر در فرهنگ های مختلف متفاوت است .در فرهنگ جدید و امروزی اروپا استفاده از جواهر برای مردان بالغ ، نبست به گذشته و فرهنگ های دیگر کم شده است .

در ادامه ی این مقاله از وبسایت آموزشگاه طلاسازی طلافنون به معرفی انواع جواهر می پردازیم . آموزشگاه طلاسازی طلا فنون دوره های آموزش طلاسازی و  نقره سازی را نیز برگزار می کند .برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید .

پایه جواهر

پایه جواهر - طلافنون

ابتدا برای ساخت جواهر لازم است یک قالب طلایی ساخته شود و سپس در مرحله بعدی سنگ قیمتی بر روی آن قرار می گیرد. به قالبی که هنوز سنگ بر روی آن قرار نگرفته ، پایه جواهر گفته می شود. 

از چه سنگ هایی در جواهر سازی استفاده می شود؟

در صنعت جواهر سازی از سنگ های فیروزه، یاقوت سرخ، مروارید، اوپال، مورگانیت، سنگ لاجورد، لعل، الماس، کهربا، عقیق سلیمانی، یشم، زمرد، سیترین، یاقوت استفاده می شود.

انواع فلزات مورد استفاده در صنعت جواهر سازی

طلا

طلا از جمله فلزات قیمتی می باشد که به دلیل نرمی زیاد و چکش خواری باید با فلزات دیگر ترکیب شود تا استحکام آن زیاد شود . 

به جز طلای 24 عیار و خالص بقیه ی طلا ها ، آلیاژ طلا نامیده می شوند . 

مس، نقره، نیکل و پالادیوم فلزاتی هستند که به طلا اضافه می شوند تا استحکام کافی پیدا کند .  فلز روی نیز به این دلیل به طلا اضافه می شود که اکسیژن هوا را جذب کند تا مس و نقره ی ترکیب شده با طلا ، اکسید نشوند . 

عیار طلا

عیار طلا درصد خلوص طلا را مشخص می کند .  عیار طلا همان قـیـراط (KARAT ) می باشد . هـر قیـراط ۱/۲۴ درصـد کل طلا در آلیاژ طلا را تعیین می کـنـد مختصر آن (K) یا (KT) می باشد. البته آن را با CARAT که وزن الماس و دیگر سنگ های قیمتی را مشخص می کند اشتباه نگیرید . یکCARAT  معادل ۲۰۰ میلی گرم است .

نشان عیار آمریکایینشان عیار اروپایی      درصد خلوص طلا
241000%100
22917%91.7
20833%83.3
19792%79.2
18750%75
15625%62.5
14588%58.8
12500%50
10416%41.6



نقره

نقره نیز مانند طلا جزو فلزات ارزشمند و بسیار نرم و آسیب پذیر است . برای افزایش استحکام نقره آن را با مس ترکیب می کنند . نقره با گذشت زمان به خاطر اکسید های گوگرد موجود در هوا یا عرق بدن دچار تیرگی می شود و باید مجددا آن را پولیش و پرداخت کاری کرد . نقره سازی یکی از کسب و کارهایی است که با گذراندن دوره های آن در آموزشگاه طلاسازی طلا فنون می توانید راه اندازی کنید .

نقره استرلینگ (STERLING SIVER) بخاطر کیفیت ممتاز و زیبـایـش مـعـروف می باشد. درجه خلوص نقره در آن ۹۲٫۵% است .

تیتانیوم

تیتانیوم

تیتانیوم فلزی به رنگ سفید خاکستری و بسیار سخت می باشد . به اندازه ای که استحکام آن 3 برابر فولاد است . 

تیتانیوم در عین سختی ، فلزی بسیار سبک است . این فلز هیچ گونه حساسیت پوستی ایجاد نمی کند . تیتانیوم را با حرارت دادن می توان به رنگ های دلخواه در آورد . اما این رنگ ها عمق کمی دارند و با خراشیده شدن از بین می روند و باید از تیتانیوم های رنگی مراقبت کرد .

برای خرید ابزار طلاسازی با تلفن های ما تماس بگیرید .

پلاتین (PLATINIUM)

پلاتین فلزی ارزشمند و سنگین و بسیار مقاوم است . پلاتین معمولا با پـالادیـوم، رودیـوم، ایـریـدیوم، مس، روتیوم و تیتانیوم ترکیب می شود . 

  1. %۹۵ پلاتین خالص = Plat 950
  2. %۹۰ پلاتین خالص = Plat 900
  3. %۸۵ پلاتین خالص = Plat 850


فرق طلا و جواهر

بین طلا و جواهر فرق های اساسی نهفته است. 

  1. در ساخت طلا از هیچ گونه سنگ قیمتی استفاده نمی شود و ترکیبی از طلا و آلیاژهای آن می باشد. اما جواهرات دارای سنگ های ارزشمند و قیمتی هستند. سنگ های به کار رفته ممکن است اتمی یا اصل باشند. جواهراتی که در آن از سنگ های اتمی استفاده شده، جواهرات اتمی نام دارند و جواهراتی که از سنگ اصل بر روی آن ها به کار رفته را جواهرات اصل می نامند. 
  2. فرق دیگر هنگام خرید و فروش می باشد. در زمان خرید طلا ، قیمت روز هر گرم از طلا، اجرت ساخت و سود پرداخت می گردد اما جهت خرید جواهر  ۱۵ تا ۲۰ درصد سود کم می شود و مابقی بر اساس قیمت روز محسوب می گردد. 

فرق دستمزد ساخت طلا و جواهر

تفاوت اجرت ساخت طلا و جواهر- طلافنون

میزان دستمزد طلا و یا جواهر بر اساس طراحی آن ها تعیین می شود. به عنوان نمونه طلایی که با ماشین و تعداد بالا ساخته می شود به نسبت از دستمزد ساخت کمتری برخوردار است اما طلا و یا جواهراتی که دست ساز هستند ، طراحی پیچیده ای دارند و یا سنگ ها به  روش خاصی بر روی طلا سوار شده اند از اجرت ساخت بالاتری برخوردار خواهند بود. 

نکات قبل از خرید جواهر

  • خرید طلای نگین‌ دار می‌تواند قوانین خاص خود را داشته باشد و بسته به نوع نگین و وزن آن، بر روی قیمت طلا تاثیر بگذارد.
  • از جواهر‌فروشی‌هایی خرید کنید که معتبر باشند و جنس خریداری شده را تضمین کنند. جواهر‌فروشی‌های معتبر هنگام فروش، تنها ۱۵ تا ۲۰ درصد از پول پرداختی شما را کسر می‌کنند، اما در غیر این صورت، هنگام فروش جواهر، ممکن است ضرر زیادی متحمل شوید.
  • حتماً از فروشنده فاکتور دریافت کنید. فاکتور برای فروش جواهرات بسیار مهم است زیرا ثابت می‌کند که طلا و جواهر شما سرقتی و جعلی نیست.
  • به اجرت ساخت طلا دقت نموده و دست ساز یا ماشینی بودن طلا را با اجرت آن تطبیق دهید.
  • هنگام خرید جواهر به نوع سنگ و سازگاری با بدن دقت نمایید.


نحوه مراقبت از جواهرات


  1. با جواهر آلات آشپزی نکـنیـد زیـرا گـرمای شـدید و روغــن موجب صدمه زدن به نگین جواهرآلات می گردد.
  2. همواره پس از آرایش یا عطر زدن جواهر آلات خود را به تن کنید.
  3. فلزات قیمتی را تنها با یک پارچه ویژه پرداخت یا پارچه نمدی پاک کنـیـد زیـرا حوله یـا پارچه به خاطر آن کـه گـرد و غبـار را در خــود دارنـد باعث خراش برداشتن جواهر آلات میگردند.
  4. جواهر آلات را از ضربه، مواد شیمیایی، نور خورشید و گرمای شدید محافظت کنید.
  5. در استخر یا شستشوی ظروف یا لباس ها جواهر آلات خود را در بیاوریـد زیـرا کـلـر سبب تغییر رنگ یا شل شدن نگین ها میگردد.
  6. جواهر آلات را به منظور جلوگیری از خراشیده شدن بطور مجزا نگهداری کنید.
  7. نگهداری نقره در یک کیسه در بسته کدر شدن آن را بتعویق می انــدازد. اما هیچگاه مروارید را درون کیسه پلاستیکی قرار ندهید.
  8. بهترین روش تمیز کردن جواهر آلات استفاده از آب و صابون اندک بهمراه یـک مـسـواک نرم می باشد.
برای خواندن مقالات آموزش مخراج کاری ، ذوب کردن طلا ، آبکاری طلا ، آموزش قلم زنی طلا به قسمت مقالات مراجعه نمایید . 
همچنین برای ثبت نام در دوره های آموزش نرم افزار راینو ، آموزش نرم افزار ماتریکس ، آموزش نرم افزار ZBrush با شماره تلفن های آموزشگاه تماس بگیرید .
آخرین مقالات
نیاز به مشاوره دارید؟ x

تهران ،فرشته، خیابان آقابزرگی، خیابان استانبول، کوچه عروس، بن بست پامچال، پلاک ۴

اینستاگرام طلافنون