انواع رنگ طلا -  ارزش و آلیاژ های طلا

انواع رنگ طلا

هنگامی که ویترین طلا فروشی نگاه می کنید ، انواع طلا و جواهرات را با رنگ های مختلف می بینید . همه ی آن ها طلا هستند اما رنگ آن ها با هم تفاوت دارد. سه رنگ اصلی طلا، شامل زرد، سفید و رزگلد است. 

در این مقاله از سایت آموزش طلا سازی آموزشگاه طلافنون می خواهیم به این تفاوت رنگ ها و آشنایی بیشتر با انواع رنگ ها بپردازیم .

رنگ طلای خالص مانند رنگ خورشید زرد و درخشنده است. رنگ هایی که شما در ویترین طلا فروشی ها می بینید ممکن است زرد، سفید، رزگلد، سبز مایل به زرد، زرد مایل به توسی و... باشد .

هر کدام از این رنگ ها نشان دهنده ی آلیاژ خاصی از طلا است .

آلیاژ به ترکیب کردن طلا با سایر فلزات گفته می شود . دلیل این ترکیب کردن این است که طلای خالص به دلیل نرمی بیش از اندازه بسیار شکل پذیر است و با کوچکترین ضربه و فشار تغییر حالت می دهد .

پس طلای خالص را با درصد خاصی از فلزات دیگر ترکیب می کنند تا نرمی بیش از اندازه ی آن از بین برود تا بتوان از آن در طلا و جواهر سازی استفاده کرد .

رنگ طلا بستگی به آن فلزی دارد که طلای خالص با آن ترکیب می شود .

برای اطلاع از برگزاری دوره های آموزش طراحی دستی و کلاسیک طلا و جواهر ،  گوهر تراشی ، آموزش مخراج کاری ، ذوب کردن طلا و آبکاری طلا ، فروشندگی طلا و جواهر می توانید با شماره تلفن های مندرج در سایت تماس بگیرید .

طلا زرد

طلایی که رنگ آن زرد و درخشنده است نشان دهنده ی خالص بودن آن است . این طلا ، طلای 24 عیار است که با کم ترین میزان ناخالصی تولید و عرضه می شود .

زردی طلای 24 عیار خیره کننده است .

طلا های با عیار 14 و 18 آلیاژ های طلا هستند و رنگ آن ها با رنگ طلای 24 عیار که خالص است متفاوت است .

طلا سفید

رنگ طلا سفید تقریبا توسی روشن است . این رنگ حاصل ترکیب شدن طلای خالص با نیکل است که به آن طلا سفید می گویند .

نیکل فلزی حساسیت زا است . اگر برای سفید کردن رنگ طلا از پلاتین استفاده کنند ، دیگر آلرژی زا نیست .اما قیمت پلاتین بالا است . اما می توان فلز پالادیوم را به جای آن استفاده کرد تا قیمت بالای آن جبران شود .

رزگلد

اگر طلای رز گلد را دیده باشید رنگ شیک و منحصر به فردی دارد .

این رنگ با ترکیب طلا و مقدار بیشتری مس به دست می آید .رنگ رز گلد بیشتر مورد پسند جوانان قرار می گیرد و به اصطلاح جوان پسند است .

زرد مایل به سبز

وجود سایه ی سبز رنگ در بعضی طلا ها به خاطر وجود نقره در آن هاست . این نوع طلا با وجود این که رنگ خاص و ییبایی دارد ، اما به دلیل وجود نقره در آن با گذشت زمان مات و کدر می شود . به همین دلیل طرفداران کم تری دارد .

طلا بنفش

در صنف طلا فروشان به طلای بنفش طلای ارغوانی یا ویولت می گویند .

این رنگ زیبا نتیجه ی ترکیب طلا با آلومینیوم است .

این ترکیب طلا به دلیل مراحل سخت ساخت آن به سخت ترین ترکیب طلا معروف است .

از ویژگی های این نوع طلا می توان بهه شکننده بودن آن اشاره کرد . چون هم طلا و هم آلومینیوم هر دو جزو فلزات نرم هستند .

طلا توسی

این رنگ از طلا ، حاصل ترکیب طلا و پالادیوم می باشد .

برای به دست آوردن رنگ توسی دلخواه خود می توانید ، مقدار پالادیوم آن را کم یا زیاد کنید .

اما این ترکیب هزینه ی زیادی دارد . برای مقرون به صرفه بودن این ترکیب به جای پالادیوم باید از ترکیبات نقره، منگز و مس استفاده کرد .

طلا سبز

این رنگ از طلا با ترکیب کردن طلا و فلز روی به دست می آید .

استفاده از سنگ های سبز در کنار طلای سبز جلوه ی خاصی ایجاد می کند .

طلا آبی

برای بدست آوردن این رنگ از ترکیب انیدیوم با طلا استفاده می شود . برای به دست آوردن این رنگ از54 درصد انیدیوم استفاده می کنند در این صورت عیار طلا 12 است.

برخی مواقع برای تهیه طلای 14 عیار آبی ، به جای انیدیوم از گالیوم استفاده می شود .

طلا قرمز

از ترکیب طلا و مس ، طلای قرمز بدست می آید . در این ترکیب هر چقدر مقدار مس بیشتر باشد ، طلای بدست آمده قرمز تر می شود . از این نوع طلا بیشتر برای ساخت جواهرات بچه گانه استفاده می شود .

طلا صورتی

طلای صورتی هم مثل طلای قرمز می ماند با این تفاوت که از درصد کمتری مس در ترکیب طلا استفاده می شود .

نقش عیار طلا در رنگ آن 

طلا و جواهرسازان با انتخاب مقادیر تصادفی از انواع فلزات مختلف در عیارهای طلا به جز ۲۴ عیار، می‌توانند رنگ‌های متفاوت و منحصربه‌فردی ایجاد کنند.

  1. طلای ۲۴ عیار طلای خالص است؛ طلای خالص با دیگر فلزات ترکیب نشده است. 
  2. طلای ۱۸ عیار، ۱۸ قسمت طلا و ۶ قسمت آن از فلزهای دیگر است.
  3. طلای ۱۴ عیار حاوی ۱۴ قسمت طلا و ۱۰ قسمت فلزهای دیگر است.
  4. طلای ۱۲ عیار حاوی ۱۲ قسمت طلا و ۱۲ قسمت فلزات دیگر است.
  5. طلای ۱۰ عیار حاوی ۱۰ قسمت طلا و ۱۴ قسمت فلزات دیگر است.

نکات مهم راجع به انواع رنگ طلا

  • قیمت طلا به وزن و جزئیات کاری که روی آن انجام شده است بستگی دارد. تفاوت رنگ فقط به‌ دلیل آلیاژی است که با طلا مخلوط شده است. بنابراین طلای رنگی به اندازه طلای زرد باارزش است.
  • ازآنجاکه نرخ طلا به‌شکل مداوم در حال تغییر است بنابراین هر وقت می‌خواهید طلا بخرید باید درباره قیمت روز آن تحقیق کنید.
  • ازآنجاکه نقره به‌ مرور زمان تیره می‌شود، طلای سبز که نقره در آن به کار رفته است، با گذشت زمان کمی تیره‌ تر خواهد شد.
  • ساخت آلیاژها کار ساده‌ای نیست. متخصصان این کار قبل از ایجاد آلیاژهای جدید، ابتدا درنظر می‌گیرند که فلزات مختلف چگونه با هم واکنش نشان می‌دهند. اضافه‌ کردن یا کم‌ کردن بیش‌ازحد یک فلز می‌تواند آلیاژ را شکننده‌ تر یا سخت‌ تر کند.
  • متخصصان ذوب فلز برای ایجاد ترکیبی جذاب، بادوام و محکم ابتدا با مقادیر بسیار کم شروع می‌کنند و با تنظیم دقیق مقدار هر فلز سعی می‌کنند مخلوطی به دست آورند که بتوانند به‌ راحتی از آن در قطعات جواهر نیز استفاده کنند.

سخن پایانی

امید است که با مطالعه این مقاله اطلاعات جامعی راجع به انواع رنگ های طلا کسب نموده باشید ، هنگام خرید طلا با آگاهی بیشتری اقدام نمایید و نکات مربوط به انواع طلا و رنگ های آن را با توجه به رنگ پوستتان و نوع کاربرد آن ها ، مد نظر قرار دهید. 

آخرین مقالات
نیاز به مشاوره دارید؟ x

تهران ،فرشته، خیابان آقابزرگی، خیابان استانبول، کوچه عروس، بن بست پامچال، پلاک ۴

اینستاگرام طلافنون