روش های تشخیص طلای اصل از بدل و تقلبی

احتمالا برای شما نیز این چالش پیش آمده است که پس از خرید طلا در اصل یا تقلبی بودن آن شک کرده باشید. متاسفانه امروزه طلای تقلبی زیاد شده است و برخی از طلا فروشان نمونه تقلبی را به جای اصل به مشتری معرفی و به فروش می رسانند. در چنین شرایطی ، لازم است بتوانیم طلای اصل را از تقلبی یا بدلی تشخیص دهیم.

تشخیص طلای اصل از طلای بدل و تقلبی راه های زیادی دارد که در این مقاله از سایت آموزشگاه طلا سازی طلا فنون به آن می پردازیم .

روش های تشخیص طلای اصل از بدل

چک کردن اعداد حک شده بر روی طلا

از جمله روش های کسب اطمینان تشخیص طلا از بدل ، چک کردن اعداد و کدهای حک شده بر روی آن است. طلای اصل دارای نشانه ها و حروفی است که روی آن ها حک شده است . کد ها به منظور ارائه اطلاعات به فروشنده و خریدار می باشد. کد ها عبارتند از : ۳۷۵، ۵۰۰، ۹۹۹، ۹۵۸، ۹۱۶، ۷۵۰، ۵۸۵ و ۵۸۳ .

ممکن است برخی از طلاهای قدیمی کد یا عددی نداشته باشند که جهت تشخیص آن از دستگاه های خاصی استفاده می شود. 

در کنار کد ها ممکن است حروفی هم چون حرف T نشان تهران ، E نشان اصفهان و M نشان شهر مشهد ثبت شده باشد که نشان دهنده ی شماره کارخانه به ثبت رسیده در سازمان استاندارد و اتحادیه کشوری است .

روش وزن کردن طلا

می توانید با استفاده از ترازوی بسیار دقیق ، از اصل و تقلبی بودن قطعه اطمینان حاصل نمایید. ابتدا طلا را با ترازو وزن نمایید. سپس در یک ظرف مقداری آب بریزید و وزن آن را دوباره محاسبه نمایید. حال عدد اول را بر عدد دوم تقسیم نمایید. رقم حاصل برای طلا باید 19.32 باشد. 

تشخیص طلا با استفاده از اشعه ایکس

با استفاده از اشعه ایکس می توان اصالت طلا را تشخیص داد. با استفاده از این روش هیچ آسیبی به ساختار طلا وارد نمی شود و اطلاعات جالبی راجع به ترکیبات طلا به فرد می دهد. 

بررسی رنگ طلا

 کنترل رنگ محصول خریداری شده ، به شما کمک می کند تا طلای اصل را از بدلی تشخیص دهید. این مهم به مرور زمان قابل انجام است. در صورتی که رنگ آن کدر شد، محصول بدلی است در غیر این صورت طلای خالص می باشد.

تشخیص طلای اصل با گاز گرفتن

گاز گرفتن طلا یکی از روش های تشخیص طلای اصل می باشد . البته این روش ، روش دقیقی نیست .

برای انجام این کار ، طلای مورد نظر را با فشار ملایم گاز بگیرید . سپس جای آن را با دقت بررسی کنید . باید جای دندان های شما مانده باشد . هر چه فرو رفتگی ها بیشتر باشد ، عیار طلا بیشتر است .

تست مغناطیسی طلا

همانطور که می دانید طلا خاصیت مغناطیسی ندارد . پس نباید توسط آهنربا جذب شود .

این تست را می توانید با یک آهنربای قوی امتحان کنید . اگر آهنربا آن را جذب کرد ، تقلبی است اما اگر آن را جذب نکرد ، دلیل بر اصل بودن آن نیست . چون برخی فلزات خاصیت مغناطیسی ندارند .

تست شناوری طلای اصل

یک لیوان را از آب پر کنید . طلای مورد نظر را درون آب بیندازید . بسیاری از فلزاتی که در طلا های قلابی استفاده می شوند روی آب شناور می مانند  . اما طلای اصل کاملا به کف آب می رود .

تشخیص طلای اصل با اسید نیتریک

استفاده از اسید نیتریک  برای تشخیص طلای اصل کمی خطرناک است و باید توسط فردی که حرفه ای است انجام شود .

بهترین روش تشخیص طلای اصل همین روش است .

طلای مورد نظر را درون یک ظرف استیل بگذارید و یک قطره اسید نیتریک روی آن ریزید  و به واکنش آن دقت کنید .

اگر واکنش آن سبز رنگ بود قطعه ی مور دنظر ، برنج با روکش طلا بود .

اگر شیری رنگ بود ، قطعه ی مورد نظر نقره با روکش طلا است .

اگر هیچ گونه واکنشی نشان نداد ، قطعه ی مورد نظر طلای اصل می باشد .

تشخیص طلای اصل با سرکه

برای این روش ، طلای مورد نظر را درون سرکه بیندازید و بعد از 5 دقیقه آن را نگاه کنید . اگر رنگ آن سیاه شد ، تقلبی است .

برای تهیه ی ابزار طلاسازی می توانید با شعبه ی مرکزی آموزشگاه طلافنون تماس بگیرید .

تشخیص طلای اصل با یُد

در این روش روی سطح طلای مورد نظر کمی ید بکشید ، اگر رد آن باقی بماند طلا تقلبی است . اما اگر از بین رفت طلای اصل است .

سخن پایانی

به دلیل اینکه طلای اصل و تقلبی از لحاظ ظاهر بسیار شبیه هم هستند و برخی از افراد نیز بدون اطلاع از تفاوت های طلای خالص با تقلبی ، اقدام به خرید می نمایند، در این مقاله از وب سایت طلافنون برآن شدیم تا اطلاعات جامعی راجع به راه های تشخیص طلای اصل از بدلی به شما ارائه دهیم. امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات مفیدی را در اختیارتان گذاشته باشیم.

آخرین مقالات
نیاز به مشاوره دارید؟ x

تهران ،فرشته، خیابان آقابزرگی، خیابان استانبول، کوچه عروس، بن بست پامچال، پلاک ۴

اینستاگرام طلافنون