خواص سنگ فیروزه

سنگ فیروزه از محبوب ترین سنگ های قدیمی است که کاربرد، خواص و ویژگی های بسیاری دارد. فیروزه یک کانی کمیاب و ارزشمند است که در رنگ های طیف فیروزه ای از آبی روشن گرفته تا سبز ، وجود دارد .

فیروزه توسط فیروزه تراشان تراشیده و شکل داده می شود و از آن به عنوان نگین در انگشتر ، گوشواره ، گردنبند و جواهرات دیگر استفاده می شود . استفاده از فیروزه به عنوان نگین انگشتر بسیار توصیه شده است .

فیروزه در کشور های بسیاری مانند مصر ، یاران و .. یافت می شود اما بهترین نوع فیروزه به دلیل امتداد داشتن رگه های فیروزه از استان خراسان تا هندوستان ، فیروزه نیشابوری و هندی است .

یکی دیگر از منابع بزرگ فیروزه در ایران ، در شهر دامغان استان سمنان و منبع دیگر فیروزه در شهربابک استان کرمان وجود دارد که فیروزه های ارزشمندی دارند .

فیروزه تراشی از هنرهای دستی دیرینه ی ایران بوده و به خصوص در خراسان رواج داشته است .  فیروزه ی نیشابور قدمتی بیش از پنج هزار سال دارد و در جهان بهترین سنگ فیروزه به ننام فیروزه نیشابور به ثبت رسیده است .

برای تهیه ی ابزار طلاسازی می توانید با شعبه ی مرکزی آموزشگاه طلافنون تماس بگیرید .

انواع فیروزه

انواع فیروزه
 

فیروزه در دو نوع صاف که به عجمی معروف است و رگه دار که به شجری معروف است وجود دارد . در ایران فیروزه صاف (عجمی) از محبوبیت بیشتری نسبت به فیروزه رگه دار (شجری) برخوردار است . 

فیروزه ها از نظر معدنی به دو دسته تقسیم فیروزه خاکی و فیروزه سنگی تقسیم می شوند . فیروزه ی خاکی فاقد سنگ مادر است . همچنین این نوع فیروزه به دلیل رنگ بهتر و عدم تغییر آن محبوبیت بیشتری دارد .

فیروزه عجمی نیشابوری قیمت بالایی دارد . 

رنگ فیروزه مربوط به آهن و مس است . فیروزه سنگی زنده است و مواد شیمیای مانند اسید ها و چربی ها باعث آسیب رسیدن به فیروزه می شود .

سختی فیروزه در مقیاس موس 5 تا 6 و چگالی آن بین 6.2 تا 7.2 گرم بر سانتی متر مکعب است . 

علاوه بر این دو نوع، سنگ فیروزه انواع دیگری نیز دارد از قبیل:

  • عربى
  • فیروزه توفال رنگین
  • سنگ چغاله نیم رنگ
  • سنگ چغاله سفید
  • توفال نیم رنگ
  • نگین توفال سفید
  • خاکه
  • سنگ گل کاسنى
  • سنگ درشت
  • نرم

خواص فیروزه

از خواص فیروزه می توان به از بین برنده ترس ، چشم زخم ، محافظت در بربار بلایا و حوادث ، از بین بردن افسردگی و ایجاد خوش شانسی و شادی و رونق کسب و کار اشاره کرد .

همچنین فیروزه در درمان بیماری ها نیز تاثیر دارد . از خواص فیروزه می توان به تقویت قلب ، دستگاه تنفسی ، چشم ها ، گردش خون ، گلو ، کبد و معده اشاره کرد .

در صورتی که فرد استفاده کننده از فیروزه بیمار باشد رنگ فیروزه تغییر می کند و گاهی اوقات برای مراقبت از فرد ترک می خورد .

نگهداری از فیروزه

نحوه نگهداری از فیروزه- طلافنون

با رعایت نکاتی که در ادامه ی این مقاله از وبسایت آموزش طلا سازی آموزشگاه طلافنون بیان می شود می توانید عمر سنگ فیروزه را به حداکثر ممکن برسانید.

سعی کنید فیروزه را داخل آب قرار ندهید .

  • فیروزه را هرگز در معرض حرارت زیاد قرار ندهید . بعضی افراد برای خشک کردن فیروزه آن را کنار سماور ، کتری ، بخاری و یا سشوار قرار می دهند ، که این ار اشتباه است و به شدت به فیروزه آسییب می رساند . برای خشک کردن فیروزه کافی است آن را به مدت 24 ساعت در یک محل خشک و گرم مثل کنار لامپ مهتابی نگه دارید .
  • هرگز مواد شیمیایی و پاک کننده قوی مثل وایتکس و شوینده های آنزیم دار به فیروزه نزنید .
  • در هنگام شستن دست با صابون و مایع حتما انگشتر فیروزه را از دست خود خارج کنید و آن را خشک کنید و مراقب باشید کف صابون در پشت آن باقی نماند .
  • اگر می خواهید به مدت زیاد از زیور آلات خود استفاده نکنید ، آن را داخل پنبه یا خاک اره گذاشته و در سلفون بپیچید و حتی اگر می توانید هوای داخل آن را نیز خالی کنید تا در معرض تماس با هوا قرار نگیرد .
  • اگر بتوانید فیروزه نیشابروی را در شرایط مناسب نگهداری کنید هرگز فاسد ، خراب و چرب نخواهد شد .

برای اطلاع از دوره های گوهر تراشی با آموزشگاه طلا سازی طلافنون تماس بگیرید . گوهر تراشی تراش و پرداخت (پولیش) سنگ های گران بها و قیمتی مانند فیروزه است . همچنین دوره های آموزش مخراج کاری نیز در این آموزشگاه برگزار می گردد .

امروزه به کمک نرم افزار های طراحی دستی طلا و جواهر مانند نرم افزار Matrix ، نرم افزار ZBrush و نرم افزار راینو ، نگین انگشتر ها و دیگر جواهرات را طراحی کرد و مدل را قبل از اجرا به صورت سه بعدی مشاهده کرد و یا نمونه کار را به مشتری نشان داد .

ویژگی های متمایز کننده سنگ فیروزه

ویژگی های سنگ فیروزه- طلافنون

1- رنگ فیروزه

سنگ فیروزه طیف های رنگی بسیاری را شامل می شود. از انواع رنگ آبی روشن تا تیره و سبز روشن تا تیره. همه رنگ ها دارای ارزش یکسانی نیستند. رنگ آبی و یا سبز تیره با ارزش تر از رنگ روشن آن است. 

2- شکل ظاهری و نوع برش سنگ فیروزه

فیروزه ها از لحاظ شکل و ظاهر با یکدیگر تفاوت دارند. برخی از فیروزه ها رگه دارند و برخی بدون رگه هستند. تعداد فیروزه های رگه دار رو به کاهش است. فیروزه معمولا به صورت کوژ شکل برای گوشواره، سنجاق سینه، گردنبند، آویز، دستنبد، کمربند و حلقه برش داده می شود.

3- معادن دارای فیروزه

سنگ فیروزه در معادن مختلف جهان یافت می شود. در کشورهایی از قبیل ایران، تبت، مصر و آمریکا رونق بیشتری دارد و از مهم ترین معادن می باشند. 

4- شفافیت و درخشندگی

سنگ فیروزه از لحاظ شفافیت از نیمه شفاف تا مات متغیر است. گونه نیمه شفاف آن کمیاب است. نوع شفافیت سنگ فیروزه از روغنی تا مات می باشد. بهترین نوع فیروزه نیمه شفاف، خالص و بدون ناسرگی است.

روش تشخیص فیروزه اصل از غیر اصل

هنگام خرید سنگ فیروزه این سوال پیش می آید که آیا سنگ فیروزه اصل است یا کم ارزش و غیر اصل می باشد؟ برخی از عوامل از قبیل شناسنامه داشتن سنگ، رنگ سنگ فیروزه، رگه های آن و مات یا یکدست بودن سنگ می تواند در تشخیص اصالت سنگ تعیین کننده باشد. 

سنگ فیروزه اصیل در اثر عوامل محیطی و یا شیمیایی تغییر رنگ نمی دهد. با این حال روش های تشخیص پیشرفته ای وجود دارد که سنگ توسط دستگاه مشخص می شود که اصالت دارد یا کم ارزش و کم کیفیت است. 

قیمت سنگ فیروزه اصل

سنگ فیروزه اصل با توجه به نوع، ابعاد و دیگر ویژگی ها قیمت گذاری می شود و نمی توان قیمت ثابتی را برای آن در نظر گرفت. 

آخرین مقالات
نیاز به مشاوره دارید؟ x

تهران ،فرشته، خیابان آقابزرگی، خیابان استانبول، کوچه عروس، بن بست پامچال، پلاک ۴

اینستاگرام طلافنون