معرفى ابزارآلات طلاوجواهرسازى.چرخ نورد
💎دستگاه نورد طلاسازی که اصطلاحا چرخ نورد نیز نامیده می شود، از جمله ادوات ضروری در صنعت طلاسازی به شمار می آید و تهیه و تولید آن در کشورهای مختلفی از جمله ایران صورت می گیرد.   

اگر قصد خرید ابزار کارگاه طلاسازی را دارید، ابتدا باید پاسخ درستی برای این سوال داشته باشید که چرخ نورد چیست؟

چرخ نورد حیاتی ترین و اصلی ترین دستگاه موجود در هر کارگاه طلاسازی می باشد که وظیفه اصلی تولید را در این مکان ها بر عهده دارد.چرخ نورد یا همان دستگاه نورد، وظیفه تغییر شکل و برش طلا را برعهده دارد و این کار را در دمای بالا انجام می دهد. 
دستگاه نورد مورد استفاده در کارگاه های طلاسازی در دسته دستگاه های نورد گرم قرار دارد و از نظر عملکرد با دستگاه نورد سرد تفاوت های اساسی دارد.
دستگاه نورد طلا سازي که به عنوان یک دستگاه نورد گرم در بازار شناخته می شود، برای حالت دادن به ورقه های طلا مورد استفاده قرار می گیرد.
 این دستگاه در دماهای بسیار بالا و با تکیه بر خاصیت مومسانی فلزاتی همچون طلا، سبب تغییر شکل و ضخامت این فلزات می شود.دستگاه نورد طلاسازی از اجزای مختلفی تشکیل شده که برخی از آنها عبارتند از:   قفسه نورد   غلتک ها   یاتاقان ها   محفظه های محافظ   .
چهار چوب این دستگاه از چهار ستون استوانه ای, که صفحات بالایی و پایینی را به یکدیگر متصل می نمایند تشکیل شده است .
 بر روی ستونهای پولیش شده هادی چهار چوب دستگاه نورد می توان یاتاقان غلتکهای نورد که توپی غلتکهای نورد در آن می چرخند را جا زد.
قطر غلتکها 45mm و عرض آن ها 90mm می باشد . با زوج بالایی می توان ورقهایی بین 5mm و 0.01mmو با غلتکهای پایینی مفتولهای چهار گوش بین 5mm , 1mm را نورد نمود .
دستگاه ها و چرخ نورد دستی زرگری در مدل ها و سایز های مختلف دسته بندی می گردند. یکی از موارد اصلی در دسته بندی انواع چرخ نورد سایز و قطر غلطک ها می باشد.
 چرخ نورد دستی با توپی ۵۵ میلیمتر   چرخ نورد دستی با توپی با قطر ۵۷ میلیمتر   چرخ نورد دستی با ۶۵ میلیمتر قطر توپی   چرخ نورد دستی دارای غلطک با توپی ۷۰ میلیمتر از دیگر موارد دسته بندی انواع نورد دستی و نوع کاربرد توپی های چرخ نورد است که شامل موارد ذیل می گردد.
توپی های تخت جهت تولید و ساخت انواع ورق طلا   توپی های نیم دایره جهت تولید انواع میل گرد طلاسازی   توپی های مخصوص تهیه مفتول طلا با سایزهای متفاوت.


 

آخرین مقالات
نیاز به مشاوره دارید؟ x

تهران ،فرشته، خیابان آقابزرگی، خیابان استانبول، کوچه عروس، بن بست پامچال، پلاک ۴

اینستاگرام طلافنون