همه چیز درباره ی لاجورد !
Lapis lazuli  یا لاجورد سنگ قدیمی بسیار زیبایی است که از ترکیبات شیمیایی مثل فسفات های  آب‌دارآلومینیوم ،آهن ،منیزیم و کلسیم  ساخته میشود . به عبارت دیگر ترکیبی از لازورایت ،کلسایت پیریت هورنبلاد اوگیت و دایپوسیت است . کلمه لاتین لاپیزlapiz به معنای سنگ است . فرمول شیمیایی آن Na,Ca)₈Al₆Si₆O₂₄ (S,SO)₄) است .
درجه ی سختی آن5 -6 و ضریب شکست آن حدودا 1.5 میباشد همچنین  تراکم (دانسیته) 3-2.5 است .
رنگ آبی درخشان این سنگ باعث استفاده ی آن در جواهر سازی به عنوان نگین میشوداین سنگ دارای حالت فلورسانس است  .
لاجورد اغلب به صورت  رگه هایی در میان سنگ مرمر یا سنگ آهکی پیدا میشود . اگر ناخالصی با پیریت داشته باشد در آن رگه های طلایی دیده میشود . که باعث بیشتر شدن قیمت آن میشود . اگر داخل سنگ کلسیت باشد باعث نقاط سفید روی آن میشود . و قیمت و ارزش را پایین میاورد . این  سنگ به صورت سنتتیک هم ساخته میشود .که شامل  لاجورد گیلسون Gilson Lapiz و لاجورد سوییسیSwissLapisمیباشد. .
افغانستان یکی از مناطقی است که از دوران های بسیار دور از این سنگ بهره برداری میکنند .در این منطقه این سنگ به صورت بسیار وسیع استخراج میشود..   از دیگر مراکز تولید این سنگ می توان به آنگولا ، آرژانتین ، کانادا ، شیلی ، هند ، ایتالیا ، میانمار ، روسیه ، پاکستان و امریکا اشاره کرد.
در یافته هایی از هزاره ی چهارم پیش از میلاد در سیلک کاشان  ، ادوات تزئینی و وسایل دیگری به دست آمده است که از این سنگ استفاده کرده بودندتحقیقات باستان شناسی نشان میدهد که تنها منبع شناخته شده ی لاجورد در دنیای باستان معدن سرسنگ در اعماق کوه های هندوکش در ایران باستان یا افغانستان امروزه بوده است . در چشمان مومیایی فرعون در مصر از لاجورد در چشمانش استفاده شده است .
این سنگ مورد عملیات خاصی قرار نمیگیرد اما گاهی برای رنگ بهتر آن را رنگ میکنند یا با موم یا پلاستیک میپوشانند . در قرون وسطا این سنگ در بسیاری از ساختمان ها، کلیسا ها و...استفاده میشده است  و دارای محبوبیت بسیار زیادی بوده است . سنگ لاجورد نماد سیاره مشتری است.

روش های شناسایی لاجورد اصل

روش شناسایی لاجورد
روش هایی برای شناسای لاجورد وجود دارد از جمله  :اگر لاجورد بسیار تمیز ،پر رنگ  و بدون لک باشد در خرید آن احتیاط کنید. با استفاده از لوپ میتوان اختلاف رنگ را درترک های آن بررسی کرد  . میتوان با استفاده از استن و پنبه  رنگ مصنوعی روی سطح را حل کرد .اگر سنگ لاجورد طبیعی  را در دست بگیریم همیشه سرد است اما سنگ های مصنوعی یا پلاستیکی با اندکی در دست گرفتن گرم میشوند .با استفاده از نوک داغ میله ی فلزی بوی نا مطبوع پلاستیک در فضاپخش میشود . همچنین اگر دندان روی آن ها فشار بدهید زیر دندان فرو میرود . با ابزار Chelsea filter میتوان لاجورد سنتتیک را از طبیعی تشخیص داد به این صورت که اگر زیر نور چلسی فیلتر، سنگ لاجورد، نور قرمز مایل به قهوه ای را  منعکس کند  آن سنگ طبیعی و اگر قرمز روشن را منعکس کند ،نوع سنتتیک آن است .
آخرین مقالات
نیاز به مشاوره دارید؟ x

تهران ،فرشته، خیابان آقابزرگی، خیابان استانبول، کوچه عروس، بن بست پامچال، پلاک ۴

اینستاگرام طلافنون