آیا سنگ های قیمتی  و جواهرات می توانند از فضا بیایند؟

آیا سنگ های قیمتی و جواهرات می توانند از فضا بیایند؟

سنگ هایی  که از آسمان می بارند همواره  مردم را در طول تاریخ ترسانده و مجذوب خود کرده اند. آنها کنجکاوی ایجاد می کنند و دارای اهمیت علمی هستند. آنها از مواد بسیار نادر و کمیاب ساخته شده اند که دانشمندان ، کلکسیون داران و افراد کنجکاو  و علاقمند را به خود جلب میکنند .
بسیاری از شهاب سنگ ها به اندازه کافی کوچک و جذاب هستند که می توانند به عنوان سنگهای قیمتی در همان شرایطی که از آسمان سقوط کرده اند ، مورد استفاده قرار گیرند. شهاب سنگ های آهن، آلیاژهای آهن و نیکل هستند که می توانند به صورت نگین های زیبا برش داده شده و صیقل داده شوند و یا به قطعات فلزی جواهرات تبدیل شوند. پالازیت ها شهاب سنگ های سنگی آهن هستند که حاوی بلورهای رنگارنگ پریدوت (الیوین) هستند که می توانند به صورت نگین بریده شوند. ایمپکتیت ها غالباً شیشه های رنگی هستند که می توانند بصورت وجهی ساخته شده ، به صورت نگین بریده شوند و یا به صورت مجسمه های کوچک تراشیده شوند.
حتی اگر این مواد بسیار نادر باشند ، به طور معمول می توان آنها را با قیمت پایین تری از سنگ های قیمتی دیگر  خریداری کرد.  زیرا که اکثر مردم با آنها آشنا نیستند . علاوه بر این ، عرضه این مواد به قدری ناچیز ، پراکنده و بسیار غیر قابل اعتماد است که جایی برای جواهرات عمده فروشی یا بازار انبوه ندارند.
 
نمونه های "موجود" با بالاترین کیفیت بیشتر مورد توجه دانشمندان ، جمع کننده های شهاب سنگ و جمع کننده های مواد معدنی قرار دارند. بهترین سنگهای فرازمینی قیمتی معمولاً به تعداد کمی از
طراحان جواهرسازی  اختصاص می یابد. سنگ های  کم حجم و با کیفیت پایین تر به بازارهای جواهرات میروند .
 
بیشترین تقاضا برای سنگهای قیمتی فرازمینی از افرادی است که علاقه مند به استفاده از آنها در داروهای جایگزین و مکمل هستند. این خریداران معتقدند که سنگ های فرازمینی دارای خواص ویژه ای هستند که در ارتقا بهبودی و سلامتی مفید هستند. (هیچ مدرک علمی برای تأیید نقش این مواد در درمان های پزشکی وجود ندارد.)
 
انواعی از این سنگها را معرفی خواهیم کرد :
مولداویت:
 مولداوی (که به آن ولتاوین یا سنگ بوتیل نیز گفته می شود) ماده ای شیشه ای بی شکل و معدنی است که معمولاً به رنگ سبز زیتونی است. تصور می شود که در اثر برخورد سیارک در حدود 15 میلیون سال پیش در اروپای مرکزی شکل گرفته باشد. مشخص شد که این نمونه که به صورت "مولداویت" بصورت آنلاین فروخته می شود ، یک سنگ تقلبی است.
 
شهاب سنگ Pallasite:
این عکس برش برش نازکی از شهاب سنگ Esquel pallasite است که در نزدیکی Chubut ، آرژانتین سقوط کرده است. این شهاب سنگ توسط یک کشاورز که در مزرعه خود کار می کرد پیدا شد و هنگام کشف آن حدود 1500 پوند وزن داشت. این ماده از بلورهای الیوین سبز مایل به زرد تشکیل شده است که برخی از آنها پریدوت با کیفیت جواهر هستند و در ماتریسی از آهن شهاب سنگ قرار دارند. این ترکیب نشان می دهد که زمانی بخشی از یک سیاره یا بخشی دیگر از منظومه شمسی بوده است که دارای هسته ای فلزی و گوشته ای سنگی بوده است.
تنشهای وارد شده به یک شهاب سنگ در هنگام شکل گیری ، مسافرت او از فضا ، ورود به جو زمین و برخورد با سطح زمین ، همه احتمال شکستگی بلورهای الیوین را دارد. به دلیل این شکستگی ها ، یافتن تکه های الیوین فرازمینی که به اندازه کافی بزرگ باشند ، دشوار است - اما سنگهای  چند وجهی زیادی تولید شده است!
 
پریدوت پالازیت:
این یکی از باورنکردنی ترین سنگهای قیمتی است. این یک قطعه وجهی از الیوین با کیفیت سنگهای قیمتی است که در تجارت جواهر به عنوان پریدوت شناخته می شود و از شهاب سنگ پالازیت برداشته شده است. پریدوت فرازمینی قطعاً یکی از نادرترین سنگ های قیمتی روی زمین است. قطر این سنگ 2.85 میلی متر است و وزن آن حدود ده نقطه است.
 
شیشه ی کویر لیبی:
 شیشه کویر لیبی ماده ای است که تصور می شود در حدود 26 میلیون سال پیش ، در نزدیکی مرز بین مصر و لیبی ، در اثر برخورد شهاب سنگ در صحرای لیبی ایجاد شده است. یک نظریه ای که وجود دارد  منفجر شدن شهاب سنگ در اثر هوا است که شن و ماسه ذوب شده و مواد دیگر را در سطح زمین را ذوب می کند.
قطعات نادر شیشه ای با کیفیت سنگهای قیمتی را گاهی به صورت سنگهای چهار گوش برش می زنند. تکه های بریده نشده با شکل و رنگ جذاب اغلب برای استفاده در ساخت جواهرات استفاده می شوند .شیشه کویر مانند مولداویت ، ماده ای نرم و شکننده است که بهتر است در گوشواره ها ، آویزها و جواهرات دیگری که در معرض سایش قرار ندارند ، استفاده شود.

شیشه کویر پادشاه توتانخامون:
 بیش از 3300 سال پیش ، مصریان باستان از شیشه صحرای لیبی اطلاع داشتند و آن را بسیار مورد توجه قرار می دادند. آویز نشان داده شده یکی از چندین  جواهراتی است که متعلق به پادشاه توتانخامون ، فرعون مصری است  که بین سالهای 1332 تا 1323 قبل از میلاد حکومت می کرد. سنگ مرکزی زرد رنگ یک قطعه عالی از شیشه کویر لیبی است که به عنوان جواهر غالب در این آویز استفاده شده است .
 
شهاب سنگ ها:
برخی از مردم برای ساختن آویز و گوشواره از شهاب سنگ های کوچک و زیبا استفاده می کنند. آنها ممکن است شهاب سنگها را با سیم بپیچند ، آنها را سوراخ کنند و  یا یک زنجیر را از سوراخ طبیعی سنگ عبور دهند.
شهاب سنگ صیقل داده شده:
برش و پرداخت یک شهاب سنگ آهن معمولاً الگوی خارق العاده ای از بلورهای فلزی را در داخل  آن نشان می دهد. این اشکال بلوری که به عنوان "الگوی Widmanstatten" شناخته می شود ، هنری طبیعی است که بسیاری از مردم از آن استقبال می کنند. از شهاب سنگ های برش خورده و ساخته شده برای ساخت کاپو ، آویز ، مهره ، صفحه ساعت ، حلقه و بسیاری از موارد دیگر استفاده می شود. قطعه موجود در عکس بالا انتخاب گیتار است. تصور کنید با قطعه ای از یک شهاب سنگ موسیقی مینوازید!
 
الماس از فضا:
در دهه 1980 ، محققان کشف کردند که برخی از شهاب سنگ ها مملو از الماس های کوچک به اندازه نانومتر هستند. در حقیقت ، تقریباً سه درصد از کل کربن موجود در شهاب سنگ ها است.

الماس هایی که از  ضربه ی سیارک ها به زمین  وجود میایند  :
 سیارک های بزرگ می توانند با سرعت 15 تا 20 مایل در ثانیه به زمین برخورد کنند. این ضربه ای را ایجاد می کند که به اندازه کافی قدرتمند است تا بتواند سنگ را بخار کند ، یک دهانه بزرگ را به وجود بیاورد  و میلیون ها تن جرم خروجی را در هوا منفجر کند. نیرو در نقطه برخورد بیش از دما و فشار لازم برای تشکیل الماس است. برای تشکیل الماس ، سنگ هدف باید حاوی مقادیر قابل توجهی کربن باشد. دهانه Popigai در شمال روسیه یک برخورد سیارکی است که ممکن است بزرگترین الماس جهان را تولید کند.


 
تکتیت:
یک نمونه عالی از تکتیت از جنوب شرقی آسیا وجود دارد . تکتیت ها قطعاتی از ejecta هستند که از برخورد یک جسم بزرگ فرازمینی به زمین تولید می شوند. گرمای فلاش ضربه ، سنگ را در ناحیه برخورد ذوب کرده و از حالت مذاب خارج می کند. این توده های مذاب در حین پرواز به یک کریستال طبیعی یا یک ماده معدنی منجمد می شوند و در منطقه اطراف برخورد به زمین می افتند. تاثیری که باعث تولید تکتیت های زمینه پخش شده در هندوچین شد ، حدود 800000 سال پیش رخ داده است. سطح براق و شیشه ای آن طبیعی و از لحاظ ظاهری شبیه ابسیدین است که یک سنگ آذرین زمینی است.
برخی افراد از قطعات تکتیت برای تولید سنگهای  چند وجهی استفاده می کنند. آنها معمولاً مات تا کمی شفاف هستند و دارای رنگ سیاه هستند. ظاهر زیبایی دارند و بسیاری از افراد از آنها لذت می برند. به دلیل ترکیب شیشه ای آنها سختی کمتری برای استفاده در حلقه دارند. با این وجود ، در آویزها ، گوشواره ها و سنجاق ها کمتر دچار ساییدگی یا ضربه می شوند. این نمونه در لائوس پیدا شد.
 
منبع :
https://geology.com/gemstones/gems-from-space 
 
آخرین مقالات
نیاز به مشاوره دارید؟ x

تهران ،فرشته، خیابان آقابزرگی، خیابان استانبول، کوچه عروس، بن بست پامچال، پلاک ۴

اینستاگرام طلافنون