سنگ ماه تولد آبان : توپاز و سیترین
کسانی که در ماه نوامبر یا آبان  به دنیا آمده اند ، دو سنگ تولد زیبا برای انتخاب دارند: توپاز و سیترین.
 توپاز دارای رنگی رنگین کمانی است. سیترین برای داشتن رنگهای زرد و نارنجی جذابش ارزشمند است. تحقیقات نشان داده است  که هر دو سنگ تولد در ماه آبان  دارای انرژی آرام بخشی هستند در حالی که ثروت و خواص خاص خود را برای فرد صاحب آن به ارمغان می آورند. سنگ های توپاز و سیترین دارای قیمت های  مقرون به صرفه ای هستند ، این بدان معنی است که متولدین آبان گزینه های زیادی برای انتخاب دارند. چالش شما این خواهد بود که تصمیم بگیرید کدام یک را انتخاب کنید.

تاریخچه سنگ تولد توپاز  TOPAZ BIRTHSTONE
رنگهای سنگ  توپاز شامل انواع بی رنگ ، آبی روشن ، زرد ، نارنجی ، صورتی ، بنفش ، قهوه ای و به ندرت قرمز است. اکثریت قریب به اتفاق توپاز آبی که امروزه دیده می شود .
برخی معتقدند که کلمه 'توپاز' از کلمه سانسکریت تاپاس گرفته شده است که به معنی 'آتش' است . مدت ها تصور می شد که این سنگ تولد دارای خواص زیادی است. یونانیان باستان معتقد بودند که توپاز به آنها قدرت می بخشد. از دهه 1300 تا 1600 ، اروپایی ها فکر می کردند که می تواند جادوها را خنثی کند و خشم را از بین ببرد. برای قرن ها ، بسیاری از مردم هند معتقد بودند که توپاز زندگی طولانی ، زیبایی و هوش را تضمین می کند.
 
توپاز امپریال کاملاً نارنجی مایل به صورتی ، دارای جلوه ی  اشرافی است. اعتقاد بر این است که این نام با اصرار خانواده سلطنتی روسیه در حفظ بهترین رنگهای این گوهر که در کوههای اورال روسیه استخراج شده است   وفقط برای استفاده آنها است.


 
توپاز کجا پیدا شده است؟
میناس گرایس ، ایالتی در برزیل ، یکی از مهمترین منابع برای تهیه توپاز با کیفیت است که بیش از دو قرن است که در آنجا استخراج می شود. رنگ های زرد تا نارنجی ، قرمز ، صورتی ، بنفش و ترکیبات قرمز با نارنجی یا بنفش از جمله رنگ هایی است که در اینجا کشف شده است.
 
شمال غربی پاکستان به دلیل تولید توپاز صورتی معروف است. تپه Ghundao ، نزدیک به شهر کوچک Katlang ، از سال 1972 استخراج شده است. بیشترین سایه مورد نظر از رنگ صورتی توپاز از Katlang ، دارای رنگ بنفش است که برخی از تجارسنگهای قیمتی آن را صورتی سیکلامن می نامند.
امروزه دیگر منابع مهم این سنگ تولد در ماه نوامبر شامل نامیبیا ، نیجریه ، ماداگاسکار ، مکزیک ، میانمار ، سریلانکا و ایالات متحده و همچنین مکان های تاریخی روسیه است.


 
مراقبت و تمیز کردن TOPAZ BIRTHSTONE
مقاومت توپاز ضعیف است ، بنابراین برای جلوگیری از خرد شدن یا ترک خوردن باید بسیار مراقبت آن بود . برای تمیز کردن این سنگ ماه تولد ، از تمیز کننده بخار دار  یا تمیز کننده های اولتراسونیک استفاده نکنید. آب گرم و صابون بهترین عملکرد را دارد. گرمای زیاد یا تغییرات ناگهانی دما می تواند باعث ایجاد شکستگی داخلی در توپاز شود. رنگ  این سنگ تولد به طور کلی در برابر نور پایدار است ، اما قرار گرفتن در معرض طولانی مدت در برابر گرما یا نور خورشید ممکن است باعث کمرنگ شدن برخی از سنگهای قیمتی زرد تا قهوه ای شود. توپاز ممکن است تحت تأثیر برخی مواد شیمیایی قرار گیرد. فقط باید از یک محلول صابون ملایم برای تمیز کردن سنگ متولد شده توپاز استفاده شود.
 
 
سنگ تولد سیترین BIRTHSTONE
   
تاریخچه سنگ تولد CITRINE BIRTHSTONE
این سنگ تولد آبان ماه  ، انواع کوارتز زرد تا نارنجی مایل به قهوه ای شفاف است که از هزاران سال پیش در جواهرات استفاده می شود. سیترین از زمان های بسیار قدیم یک سنگ قیمتی محبوب بوده است  . سنگ شناسان اعتقاد دارند سنگ تولد سیترین می تواند باعث آرامش فرد مصرف کننده شود.
امروزه ، بیشتر سیترین موجود در بازار ناشی از عملیات حرارتی آمتیست است. سنگ تولد سیترین با در دسترس بودن آماده بودن در اندازه های وسیع ، یکی از سنگهای قیمتی زرد با قیمت مناسب و مطلوب است.




 
سیترین کجا پیدا شده است؟
منابع اصلی برای این سنگ تولد ماه آبان  ،بولیوی ، اسپانیا ، ماداگاسکار ، مکزیک و اروگوئه هستند. آمیتیست که به طور معمول با رنگ سیترین تحت حرارت قرار می گیرد بیشتر در برزیل استخراج می شود.


 
 این سنگ در اعماق بزرگترین تالاب آب شیرین جهان  در معدن آناهوی بولیوی قرار دارد ، منبع مهمی برای سیترین طبیعی است. این معدن به مدت سه قرن از دست رفته بود تا اینکه در دهه 1960 دوباره احیا شد.
معدن آناهی ترکیبی بی نظیر از آمتیست و سیترین را در همان بلور تولید می کند. وقتی این دو رنگ با هم در یک جواهر ظاهر می شوند ، به عنوان آمترین شناخته می شود. سنگ های سیترین در معدن آناهی به طور معمول از زرد نارنجی تا زرد مایل به قهوه ای یا مایل به سبز متغیر است.


مراقبت و تمیز کردن CITRINE BIRTHSTONE
این سنگ دارای سختی خوب است  ، سنگ تولد سیترین از دوام کافی برخوردار است. می توان با آب گرم و صابون آن را با خیال راحت تمیز کرد. در حالی که معمولاً تمیز کردن این سنگ در دستگاه اولتراسونیک درست نیست ، و همچنین تمیز کردن  با بخار آن  خطرناک است زیرا گرمای زیاد باعث ترک خوردن سنگ می شود.
 


آخرین مقالات
نیاز به مشاوره دارید؟ x

تهران ،فرشته، خیابان آقابزرگی، خیابان استانبول، کوچه عروس، بن بست پامچال، پلاک ۴

اینستاگرام طلافنون