معرفی انواع زنجیر طلا و دلایل نام گذاری آن ها

از جمله جواهرات پر طرفدار بین خانم ها و آقایان، زنجیر طلاست که در انواع و مدل های مختلف در بازار عرضه شده است. در هنگام خرید زنجیر طلا لازم است به نکات مهم آن توجه نمایید که در ادامه به آن می پردازیم. 

زنجیرهای طلا از پر فروش ترین و جرطرفدارترین مصنوعات در طلافروشی می باشند . یکی از این دلایل محبوبیت تنوع بسیار بالای آن هاست. این تنوع سبب شده تا هم آقایان و هم خانم ها بتوانند قدرت انتخاب بیشتری داشته باشند.

انواع زنجیر طلا از نظر ساختار

  1. زنجیر طلای توپُر
  2. زنجیر طلای توخالی

زنجیر های تو خالی ارزان تر و سبک‌ تر هستند و استحکام‌ شان هم کمتر است. زنجیر توخالی راحت تر می‌شکند و ممکن است با کوچکترین ضربه فرورفتگی پیدا کند و اگر شکسته شود تعمیر آن بسیار دشوارتر از طلای توپر است. 

زنجیر طلای توپر وزن بالاتری دارد و همچنین از استحکام بیشتری نیز برخوردار است. 

زنجیر ها به طور کلی ۳دسته تقسیم می شوند

۱- زنجیرهای کلاسیک 

این نوع زنجیر ها از دوران قدیم به همین شکل ساخته می شدند و از سبک های استاندارد به شمار می روند،به همین دلیل نام کلاسیک به آنها تعلق گرفته شده است. 

۲- زنجیرهای مدرن

این زنجیر ها همانطور که از نامشان پیداست برای افرادی که سبک های مدرنتری می پسندند انتخاب مناسبی است. 

۳-زنجیرهای طرح بافت

زنجیرهای طرح  بافت را با آویز یا بدون آویز استفاده می‌کنند و دقیقا یکی از مدل‌های محبوب برای ‏افراد ‏فشن و مد روز است‎.‎

انواع زنجیر ها بر اساس نحوه بافت و چیدمان حلقه های زنجیر
 

زنجیر کیبل – Cable chain

این نوع از زنجیر ، از رایج ترین و پرطرفدار ترین زنجیرهای سبک کلاسیک است که به شکل ‏حلقه‌های بیضی شکل و با یک الگوی یکنواخت تشکیل شده است. از مقاومت بالایی برخوردار است و در صورت آسیب دیدن ، تعمیر آن بسیار آسان می باشد. 

زنجیر رولو (‏Rolo Chain‎‏)

زنجیر رولو به مدل کابلی شباهت فراوانی دارد اما به ‌جای حلقه های بیضی ، از حلقه های دایره ای متصل به هم ‏تشکیل شده است. این زنجیر ها در دونوع کوچک تر برای خانم ها و بزرگ تر برای آقایان مورد استفاده قرار می گیرد.

زنجیر مارینر یا ملوانی (‏Mariner or Sailor Chain‎‏)‏

زنجیر مارینر یا ملوانی‎ ‎از حلقه‌های بیضی متصل به هم تشکیل شده و در هر یک از این حلقه های بیضی یک ‏اتصال کوچک شبیه یک خط یا میله وجود دارد. ‏

زنجیر ملوانی یا لنگر یکی از مدل‌های محبوب زنجیر طلای مردانه است. در هر قطر بیضی‌های موجود در این زنجیر خطی عبور کرده است.

زنجیر فیگارو (‏Figaro Chain‎‏)‏

الگوی این نوع زنجیرها به این صورت است که بعد از هر دو یا سه حلقه دایره ای شکل ، یک حلقه بیضی شکل ‏قرار می‌گیرد و به زنجیر کارتیه ترکیبی نیز معروف هست.

از نظر استحکام و دوام بسیار مورد تایید است. برای استفاده در مراسم‌های رسمی بسیار مناسب است .

زنجیر کورب (‏Curb Chain‎‏)‏

این زنجیر که از قطعات مسطح ساخته شده در ایران تحت عنوان زنجیر کارتیه شناخته می‌شود . هم برای آقایان و هم برای خانم‌ها مناسب است.

زنجیر امگا (‏Omega Chain‎‏)‏

زنجیر امگا از صفحات کوچک تشکیل شده که از زیر به هم متصل شدند. این زنجیر بخاطر قدرت بالای بازتاب نور و درخشندگی انتخابی جذاب برای استفاده در شب است. این زنجیرها اغلب ‏قدرت انعطاف محدودی دارند و براحتی قابل شکستن هستند.

زنجیر ماری (‏Snake Chain‎‏)‏

زنجیر ماری از حلقه‌های کوچک تشکیل شده که با اتصالات بسیار نزدیک، به هم گره خورده‌اند. ساختاری ظریف همچون پوست مار دارد و از انعطاف بالایی برحوردار است.

زنجیر ونیزی یا مربعی – Box chain

در واقع از مربع‌های کوچک به هم پیوسته‌ای تشکیل شده که ظاهری صیقلی و ممتد دارند. دارای استحکام زیادی است اما درصورت شکست یکی از مربع ها، تعمیر آن دشوار است.

زنجیر سنگاپوری (‏Singapore Chain‏)‏

این زنجیر ترکیبی از سبک کلاسیک و بافت است و کل زنجیر حالت پیچ و تاب خوردگی دارد و از ظریف‌ترین و زیباترین انواع زنجیر است . هم چنین از دوام بالایی برخوردار است.

زنجیر تیغ ماهی (‏Herringbone Chain‏)‏

زنجیر تیغ ماهی ظریف و باریک است و طرح آن به صورت یک الگوی بالا به پایین و مماس است و ساختاری مسطح دارد. 

زنجیر پاپکورن‎‏ (‏Popcorn Chain‎‏)‏

این زنجیر مشابه یک زنجیر صاف و ماری شکل است که در آن اتصالات برجسته کار شده است.

زنجیر بیزانس (‏Byzantine Chain‏)‏

این زنجیر که گاهی با نام زنجیر اتریشی نیز شناخته می شود که یکی از انواع زنجیر جعبه‌ ای است که از تعدادی حلقه در هم پیچیده به همراه اتصالات دایره‌ای تشکیل شده است.

زنجیر طنابی (‏Rope Chain‏)‏

این زنجیر ساختاری همانند طناب دارد که از دو رشته طناب به هم تابیده شده تشکیل شده است. دانه های آن مشابه یک طناب هستند. 

زنجیر توپی (‏Ball chain‏)‏

این زنجیرها از به هم پیوستن مهره‌ها یا گوی‌های گرد و کروی تشکیل شده‌اند که با یک رشته زنجیر نازک ‏در فواصل کوتاه به هم متصل شده‌اند. استحکام چندان بالایی ندارد .

زنجیر اسپیگا (‏Spiga Chain‎‏)‏

اسپیگا به ‌معنای گندم است و زنجیر خوشه گندم از پیوندهایی به شکل بیضی تشکیل شده است که همگی در یک ‏جهت به هم تنیده شده و طرحی شبیه گندم دارند. بین خانم ها بسیار محبوب است.




آخرین مقالات
نیاز به مشاوره دارید؟ x

تهران ،فرشته، خیابان آقابزرگی، خیابان استانبول، کوچه عروس، بن بست پامچال، پلاک ۴

اینستاگرام طلافنون