سنگ کهربا
سنگ کهربا یا اصطلاحا کپسول زمانی طبیعت، فسیلی از شیره‌ی درخت هست. این سنگ میتواند پس‌مانده ی زندگی زمینی از میلیون ها سال پیش باشد.  قدیمی ترین کهربا مربوط به ۳۲۰ میلیون سال پیش هست



اتاق کهربا واقع در کاخ کاترین،سن پترزبورگ،روسیه



در سال ۱۷۰۱ این اتاق ابتدا در کاخی در برلین ساخته شد تا اینکه در سال ۱۷۱۶ توسط پادشاه آلمان به پتر کبیر روسیه هدیه شد. در جنگ جهانی دوم این اتاق توسط ارتش نازی ها غارت و در نهایت ناپدید شد! آنها معتقد بودند که این میراث باید به جایی که در آن به وجود آمده(آلمان) بازگردانده شود. 
قبل از غارت، این اتاق به هشتمین شگفتی جهان معروف بود. 
 
اتاق کهربا ۵۵ متر و شامل ۶ تُن کهربا بوده. 
در سال ۱۹۷۹ دولت شوروی تصمیم گرفته که اتاق کهربای دیگری در کاخ کاترین ساخته شود و بعد از سال ها کار روس ها و کمک های مالی آلمان این اتاق در سال ۲۰۰۳ دوباره ساخته شد.





کوپال هم مثل کهربا رزینی ساخته شده از صمغ درختان هست. هر دو سنگ های اورگانیک نامیده میشوند ،به این علت که یا شامل موجود زنده هستن یا روزی از پروسه‌ی یک زندگی به وجود آمده‌اند. تفاوت کوپال و کهربا در این است که کوپال سنگ جوانتری نسبت به کهرباست. اگر این رزین(صمغ) بالای چند میلیون سال داشت کهربا و اگر چند هزار ساله بود کوپال نامیده میشود.


این عکس نشان دهنده یک نوع از ناخالصی سنگ های کهرباست. گازهای طبیعی که در هنگام سفت شدن سنگ داخل آن محبوس شده‌اند و اگر تعدادشون زیاد باشد ظاهری ابری شکل در کهربا ایجاد میکنند.

سنگ کهربایی که داخلش حشره ای وجود داشته باشه خیلی با ارزش تر هست. در این عکس یک جیرجیرک داخل این صمغ دفن شده است. این سنگ از کالکشن سنگ های gia میباشد.



این عکس نشان دهنده یک نوع از ناخالصی سنگ های کهرباست. گازهای طبیعی که در هنگام سفت شدن سنگ داخل آن محبوس شده‌اند و اگر تعدادشون زیاد باشد ظاهری ابری شکل در کهربا ایجاد میکنند.

با توجه به عمری که باید یک سنگ کهربا داشته باشد،در صورتیکه این سنگ طبیعی باشه بسیار قیمت بالایی دارد.  
این سنگ در آزمایشگاه هم توسط انسان ها ساخته میشود.
 
 
 مترجم و گرد آورنده : نیوشا قاسمی
منبع مقاله :سایت رسمی GIA

 

آخرین مقالات
نیاز به مشاوره دارید؟ x

تهران ،فرشته، خیابان آقابزرگی، خیابان استانبول، کوچه عروس، بن بست پامچال، پلاک ۴

اینستاگرام طلافنون