طلا چیست ؟
طلا چیست ؟
در طبیعت فلزات گوناگونی یافت میشود که هرکدام دارای خصوصیات منحصربه خود می باشد و بر اساس همان خصوصیات مورد استفاده قرار میگیرد . برخی از آنها دارای چندین ویژگی می باشد که به مراتب نسبت به فلزات دیگر با ارزشتر میباشد . زیرا مورد استفاده بیشتری دارد .
طلا را میتوان با ارزشترین فلز به حساب آورد ، زیرا تقریبا تمام ویژگیهای یک عنصر گرانبها را دارا می باشد ، به همین علت به جز زیورآلات ، مصارف گوناگونی در جهان دارد از جمله : مصارف دندانپزشکی 7% - مصارف الکترونی 8% - صنعتی 6% - مدالها و سکه های غیر دولتی 3% .
طلا را از دیدگاه اقتصادی میتوان استراتژیک تلقی نمود ، زیرا پشتوانه مالی بوده و در بازارهای جهانی نقش ارزنده ای ایفا می کند .
گرایش انسان به طلا در طول قرون گذشته همیشه او را به فکر انداخته بود که فلزات دیگر را تبدیل به طلا کند ، در سال 1941 دکتری از دانشگاه هاروارد با بکار گیری یکی از آخرین مدل دستگاههای اتم شکن موفق شد جیوه را به طلا تبدیل کند (کیمیا گری فلزات پست به طلا ).
اما این کار عظیم هیجان کمی به همراه داشت زیرا طلای بدست آمده بدین روش بسیار جزئی و هزینه تولید آن بسیار بالا بود بنابراین استخراج طلا از طبیعت به صرفه تر از تولید آن بود .
طلا چیست ؟
آنچه از طلا می دانیم اینکه مهمترین فلز گرانبهای جهان می باشد این فلز از نظر اهمیت بازرگانی و اقتصادی از بالاترین درجه امتیاز برخوردار می باشد .
رنگ طلای خالص زردسیر است . بزرگترین قطعه طلای طبیعی که تا کنون استخراج گردیده و به ثبت رسیده است 95.6 ک.گ است.
وزن مخصوص طلا 19.3 گرم بر سانتی متر مکعب و دارای وزن اتمی 196.967 و عدد اتمی آن 79 میباشد . درجه ذوب آن 1064.76 درجه س ، نقطه جوش آن 2700 درجه س است .
طلای خالص آنقدر نرم است که حتی با ناخن روی آن را میتوان خط انداخت .
سختی آن 2.5-3 در مقیاس 10 قسمتی موهس است و زمانی که مذاب آن بجوش آید ، دود زرد و سبز رنگی از آن متصاعد میگردد و در مجاورت هوا و عوامل جوی دیگر تیره و کدر نمی شود ، زیرا با اکسیژن میل ترکیبی ندارد .
اغلب اسیدهای خالص  بر روی آن بی اثر هستند  . طلا در مقایسه با فلزات دیگر خاصیت ورقه و مفتول شدن بیشتری دارد و دارای خاصیت کششی بالایی است ، خاصیت چکش خواری زیادی دارد . در مقابل محلولهای قلیایی بسیار قوی و پایدار است . در محلول سیانور سدیم و سیانورپتاسیم حل میگردد .
استحکام کشش طلا 12 کیلوگرم بر میلیمتر مربع است . هرگز در مقابل حرارت تغییر رنگ نمیدهد و سیاه نمیشود . سنگهای معدنی طلا بنامهای کالاوریت و سیلورانیت در طبیعت یافت میگردند . سطح شکسته آن ، تیز و دندانه دار میشود .
بهترین حلال برای طلا تیزاب سلطانی است که مخلوطی از اسیدنیتریک و اسید کلریدریک می باشد که جهت محک زدن طلا بکار میروند .
 
 
خصوصیات طلا :
خاصیت تورق پذیری طلا و قابلیت انعطاف آن فوق العاده است ، بطوری که اگر یک گرم طلا را به قطر 0.006 میلیمتر برسانیم بدون آنکه پاره شود به طول یک کیلومتر میرسد و ضخامت نازکی از طلا را میتوان تا حد 0.01 میلی متر تهیه نمود . طلا بهترین هادی الکتریسیته است ، بطوریکه در بعضی از سیستمهای مخابراتی و فضایی از طلا به همین منظور استفاده میشود .
رنگ طلای خالص زرد سیر است . ولی به علت ترکیب با فلزهای دیگر طلا به رنگهای زرد مایل به سبز ، قرمز ، ارغوانی ، سفید و ... مشاهده میشود .
 
با تشکر از آقای بهنود پناهی آذر 
شعبه ساخت شهرک غرب 
 
 


آخرین مقالات
نیاز به مشاوره دارید؟ x

تهران ،فرشته، خیابان آقابزرگی، خیابان استانبول، کوچه عروس، بن بست پامچال، پلاک ۴

اینستاگرام طلافنون