ارزش گذاری الماس
ارزش هر الماس با دیگری متفاوت است و برای این ارزش گذاری یک قانون بین‌المللی وجود داره که بر اساس ۴ فاکتور، الماس ها رو رده بندی میکند.  این ۴ فاکتور که به آن 4C گفته میشود(چون تمام کلمات با حرف C شروع شده اند) به شرح زیر است:
۱-Color(رنگ): در اصل الماسی بهتر است که‌رنگی نداشته باشد (به جز الماس های رنگی که اساسا باید رنگ‌دار باشند،منظور الماس بی رنگ یا اصطلاحا الماس سفید است)  بهترین الماس مثل یک قطره آب بی رنگ و شفاف است.  درجه بندی gia برای رنگ از D تا Z میباشد ‏( D شامل بهترین رنگ بوده و به ترتیب کیفیت رنگی پایین میاید-مطابق عکس)




۲-cut(برش): برش الماس با shape یا شکل آن نباید اشتباه گرفته شود. از انواع اشکال الماس میتوان گرد، اشک،مارکیز و ... را مثال زد که در هرکدام از این اشکال کیفیت برش ،تعیین کننده قیمت و همچنین درخشندگی و زیبایی الماس میباشد. در اصل برش به معنی این است که سطوح برش داده شده در مقابل نور چه کنشی خواهند داشت.



۳-carat(وزن): معیار محاسبه وزن الماس قیراط نام دارد. هر یک قیراط برابر با ۲۰۰ میلیگرم میباشد.   قیراط به ۱۰۰ قسمت تقسیم میشود و به آن point گفته میشود. برای الماس های با وزن کمتر از ۱ قیراط از کلمه pointer استفاده میشود مانند: 0.25=twenty-five pointer برای الماس های بالای ۱ قیراط از کلمه قیراط استفاده میشود. مانند:1.8= one point eight carat



۴-Clarity(پاکی): پاکی در الماس به معنی عاری بودن از هرگونه ناخالصی و لکه میباشد. همانطور که در شکل نشان داده شده هرچقدر میزان ناخالصی ها در الماس بیشتر باشند ارزش آن هم کمتر خواهد بود  ترتیب پاکی در الماس ها(با استفاده از ذره بین 10x): FL(Flawless): بدون ناخالصی و لک  IF(Internally Flawless):بدون ناخالصی معلوم ۰  VVS1/VVS2(Very, Very Slightly Included): ناخالصی هایی که حتی برای متخصصان هم با ذره بین به سختی دیده میشود VS1/VS2(Very Slightly Included): ناخالصی هایی که دیده میشوند با ذره‌بین I1, I2, and I3(Included): ناخالصی هایی که زیر ذره بین کاملا واضح هستند و ممکن است روی درخشندگی هم تاثیرگذار باشند



مترجم و گرد آورنده : نیوشا قاسمی
منبع مقاله :سایت رسمی GIA

آخرین مقالات
نیاز به مشاوره دارید؟ x

تهران ،فرشته، خیابان آقابزرگی، خیابان استانبول، کوچه عروس، بن بست پامچال، پلاک ۴

اینستاگرام طلافنون