زمرد سنگ ماه اردیبهشت
سنگ ماه متولدین اردیبهشت زمرد (Emerald)میباشد. زمرد به معنای سبز است و نام آن از واژه یونانی “اسماراگدوس (Smaragdos)” گرفته شده و البته برخی نیز می گویند از زبان فارسی نشات گرفته شده است.  سنگ زمرد به رنگ سبز با دامنه ای از سبز مایل به زرد تا سبز مایل به آبی دیده میشود ولی بهترین رنگ آن اشباع شده از سبز سیر خالص با تُن رنگی تیره می باشد.  زمرد از پیشینه تاریخی بالایی برخوردار است. این سنگ به دلیل زیبایی و قدرت معنوی در بین همه ادیان اصلی مقدس شمرده میشد،رنگ سبز رنگی مقدس در فرهنگ ها و مذاهب مخالف نظیر اسلام بوده و حتی کلیسای کاتولیک نیز از آن به عنوان والاترین رنگ مذهبی یاد کرده است.  زمرد به سنگ مطالعه نیر مشهور است زیرا در گذشته قبل از کشف عدسی و عینک بزرگنمایی از نوع شفاف این گوهر برای مطالعه و دیدن اشیا کوچک استفاده میشده است.

پدیده چشم گربه در زمرد ها بسیار کمیاب است و این سنگ دوقلو زمرد دارای رکورد گرانترین زمرد های چشم گربه هستند.




زمرد های تراپیچ(TRAPICHE) یا ستاره ای ،کمتر از ۱٪ زمردهای استخراج شده از معادن کلمبیا را تشکیل میدهند و تنها در بخش غربی حوزه cordillara تشکیل شده‌اند.  این زمردها دارای ناخالصی کائولین(سفید) و یا آلبیت(سیاه) هستند که با طرح ستاره شش پر یا مقطع شش ضلعی درون آن قرار گرفته است.  در واقع وجود این دو ناخالصی باعث خاص شدن زمردهای ستاره ای شده است.

هترین زمردها از معادن کلمبیا استخراج میشوند. زمردهای با کیفیت پایینتر و توناژ رنگی متوسط تا روشن هم متعلق به معادن برزیل هستند. 
اتریش،هند،استرالیا،آفریقا جنوبی،مصر،امریکا نروژ و پاکستان هم معادن زمرد دارند.



بزرگترین سنگ راف(تراش نخورده) زمرد در سال ۲۰۱۱ در برزیل با وزنی معادل 341 کیلوگرم،۱/۷۰۰/۰۰۰ قیراط در عمق ۲۰۰ متری معدن یافت شد. ارزش آن بیش از ۳۰۹ میلیون دلار تخمین زده شد.
و اما بزرگترین سنگ زمرد تراش خورده دنیا نامش هدیه خداوند(GIFT OF GOD) میباشد. با وزن ۱۱/۵ کیلوگرم،معادل ۵۷۵۰۰ قیراط مه با قیمت ۱/۱۵ میلیون دلار به شخصی فروخته شد؛اما از سال ۲۰۱۹ تحقیقاتی مبتنی بر اصل بودن این سنگ شروع شده و در این مورد تردیدهایی وجود دارد.

 همانطور که از اسمش پیداست تراش emerald یکی از محبوبترین تراش ها برای سنگ زمرد میباشد. این گوهر یکی از سخت ترین و پیچیده ترین سنگ ها برای تراش است.
یکی از دلایل پیچیدگی تراش وجود شکست های زیاد در سنگ راف اولیه است و متخصصین باید جوری سنگ را تراش دهند تا شواهد کمتری از آن در سنگ نهایی معلوم باشد. 

دلییل بعدی این است که چون ذاتا زمرد شکننده و ترد تر از سنگهایی از دسته کراندوم است، این موضوع آنها را در معرض شکست در زمان تراش، پولیش،سوار کردن و حتی استفاده نا‌به‌جا میکند.  وس باید به بهترین شکل ممکن تراش انجام شود تا این احتمال شکست کمتر شود.
دلیل بعدی اهمیت بالای رنگ در زمرد است و کسی که سنگ را تراش میدهد باید بتواند از بهترین قسمت های سنگ راف استفاده کند.

 

 
گردآورنده و مترجم:نیوشا قاسمی
منبع: سایت رسمی gia

 

آخرین مقالات
نیاز به مشاوره دارید؟ x

تهران ،فرشته، خیابان آقابزرگی، خیابان استانبول، کوچه عروس، بن بست پامچال، پلاک ۴

اینستاگرام طلافنون