تفاوت الماس با برلیان چیست؟

اگر که شما نیز مانند برخی باور دارید که بین الماس و برلیان تفاوتی وجود ندارد، مطالعه این مقاله را از دست ندهید. چرا که در این مقاله قصد داریم راجع به برلیان، الماس و تفاوت های بین این دو بپردازیم. 

یکی از مهم ترین سنگ های قیمتی که کاربرد فراوانی در صنعت طلا و جواهرسازی دارد، الماس است که بالاترین سختی را در بین سنگ های قیمتی داراست و از کربن خالص تشکیل شده است.  الماس اغلب بی رنگ است اما در رنگ های مختلف در بازار وجود دارد. 

 جهت برخورداری از درخشندگی و زیبایی بیشتر، بر روی سنگ الماس و دیگر سنگ های قیمتی ، تراش هایی داده می شود که زیباترین و چشم نوازترین نوع تراش روی الماس، برلیان نام دارد. لازم به ذکر است که برخی از افراد به اشتباه تراش برلیان را سنگ برلیان می نامند، شاید یکی از دلایل آن افزایش تراش برلیان در بازار باشد. 

الماس ( Diamond ) چیست؟

الماس سنگی بسیار گران قیمت است که درجه سختی بالایی دارد. اغلب به صورت شفاف و بی رنگ است اما گاها در بازار الماس های رنگی نیز وجود دارد که مورد استقبال قرار گرفته است.

الماس یکی از باارزش ترین سنگ های قیمتی است که در معادن استخراج می شود و به کشورهای مختلف فرستاده می شود تا تراش بخورد. تراش روی الماس ها انواع مختلفی دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

برلیان ( Brilliant ) چیست؟

                   برلیان چیست- طلافنونعنوان تصویر

برلیان در واقع نوعی تراش بر روی سنگ الماس است که سبب می شود ارزش آن دو چندان گردد. وجود برلیان بر روی هر نوع از زیورآلات سبب افزایش جذابیت آن می گردد. استفاده از برلیان سبب افزایش زیبایی و گیرایی در استایلتان می گردد. 

تفاوت الماس با برلیان چیست؟

همان طور که گفته شد، برلیان نوعی تراش است که بر روی سنگ الماس زده می شود. برخی از افرادی که در حوزه طلا و جواهر سازی و آموزش طلاسازی فعالیت دارند نیز اشتباها سنگ الماس را با برلیان یکی می دانند. تراش های بسیاری بر روی سنگ الماس زده می شود که با هم متفاوت هستند. 

در واقع تفاوت الماس و برلیان در برش می باشد بدین معنا که الماس یک سنگ قیمتی ناهموار، سخت و اغلب بی رنگ است در صورتی که برلیان یک نوع تراش منحصر به فرد و محبوب بر روی الماس می باشد. 

انواع تراش های سنگ الماس

  • تراش گرد: برلیان
  • تراش مربع: پرنس
  • تراش بیضی: مارکیز
  • تراش مستطیل: باگت

نحوه تشخیص برلیان اصل از نگین اتمی 

تشخیص برلیان اصل از نگین اتمی به دانش ، تخصص و مهارت بالا مرتبط است و امری دشوار می باشد. در مقابل دارای اهمیت بسیاری است که بتوان برلیان را از نگین اتمی تشخیص داد. 

یکی از موارد و راهکارهای تشخیص، گرفتن شناسنامه برلیان می باشد و لازم است که توسط موسسات معتبر صادر شده باشد. 

ارزش الماس

ارزش و قیمت سنگ الماس- طلافنونعنوان تصویر

هر نوع سنگ قیمتی بسته به میزان خلوص و اندازه قیمت گذاری می شود. طبیعی است که الماس هر چه از خالصیت بیشتری برخوردار باشد و شفافیت بالاتری داشته باشد، از لحاظ قیمت نیز ارزش آن بیشتر است. 

کلام آخر

در این مطلب تلاش کردیم تا بتوانیم اطلاعات کامل و جامعی راجع به الماس ، برلیان و تفاوت های بین این دو در اختیار شما همراهان همیشگی قرار دهیم. امیدواریم با خواندن این مقاله به پاسخ سوالات خود رسیده باشید. نظرات خود را در بخش کامنت ها با ما در میان بگذارید.


آخرین مقالات
نیاز به مشاوره دارید؟ x

تهران ،فرشته، خیابان آقابزرگی، خیابان استانبول، کوچه عروس، بن بست پامچال، پلاک ۴

اینستاگرام طلافنون