بهترین روش ها و ترفندهای تمیز و براق کردن طلا و جواهرات

از جمله مهم ترین جنبه های زیبایی طلا و جواهر، درخشان بودن آن هاست. استفاده مکرر از طلا و جواهرات سبب تیرگی و کدر شدن آن ها می شود و براقی و درخشندگی روزهای اول را از دست می دهند .در نتیجه نیاز به برق انداختن و جلا دادن دارند.

نحوه برق انداختن و تمیز کردن طلا و جواهرات همواره مورد توجه علاقه مندان به استفاده از طلاست. در صورتی که می خواهید بدانید چگونه می توان این کار را انجام داد لطفا تا انتهای مقاله با ما همراه باشید. 

آموزشگاه طلافنون همگام با ارائه آموزش طلاسازی، انواع روش های تمیز کردن و براقیت جواهرات و طلا را نیز معرفی می نماید.

روش های تمیز کردن طلا

انواع روش های تمیز کردن طلا و جواهرات-طلافنونبرق انداختن طلا و جواهرات

تمیز کردن و برق انداختن طلا با مایع ظرفشویی

چند قطره مایع ظرفشویی در یک ظرف محتوی آب ولرم بریزید و حدود ۱۰ تا ۱۵ ثانیه هم بزنید تا کاملا ترکیب شوند. طلا را داخل این مواد قرار دهید و اجازه دهید برای ۱۵-۳۰ دقیقه درون محلول بماند. 

از یک مسواک نرم برای تمیز کردن قسمت‌های مختلف طلا استفاده کنید. توجه داشته باشید که مسواک زبر ممکن است باعث ایجاد خراش‌های ریز شود.

سپس با آب گرم آن را بشویید و دقت نمایید تا مایع ظرفشوئی از سطح آن کاملا شسته و تمیز شود. در نهایت طلا را را با دستمال نرم و بدون پرز خشک کنید.

تمیز کردن و برق انداختن طلا با آمونیاک

آمونیاک یک تمیز کننده قوی است و در صورتی که در طلا یا جواهر پلاتین یا مروارید باشد، به آنها آسیب وارد می کند و تا حدی خورنده می باشد.

روش کار به این صورت است که یک پیمانه آمونیاک را به ۶ پیمانه آب اضافه کرده و مواد را مخلوط کنید. سپس قطعه ی طلا را برای یک دقیقه درون محلول قرار دهید.

تمیز کردن و برق انداختن طلا با جوش شیرین


طلایی که سیاه و کدر شده را درون ظرف روی فویل بگذارید. پودر جوش‌شیرین را روی آن بپاشید. حدود ۱ تا ۱.۵ قاشق غذاخوری جوش‌شیرین باید روی هر قطعه طلایی که سیاه شده بریزید.  بگذارید ۵ دقیقه به حال خود باقی بماند.

طلا را بردارید یک کاسه را پر از آب سرد کنید و بگذارید تا یک دقیقه طلا درون ظرف بماند. مطمئن شوید که محلول جوش‌شیرین روی سطح آن باقی نمانده است.سپس طلا را را با دستمال نرم و بدون پرز خشک کنید.

اهمیت تمیز کردن طلا و جواهرات

طلا با گذشت زمان و در اثر استفاده مکرر درخشندگی خود را از دست می دهد در نتیجه لازم است بعد از مدتی تمیز و براق شود. 

یکی از عوامل و دلایل سیاه و کدر شدن طلا اینست که ممکن است با فلزات دیگری ترکیب شده باشد. به عنوان مثال طلای 24 عیار بسیار نرم است و جهت شکل گیری و سفت شدن با دیگر فلزات ترکیب می شود. این فلزات، مس  و نقره می باشند . در نتیجه سیاه و یا کدر شدن مصنوعات طلا به خاطر ترکیب شدن با دیگر فلزات است.

تمیز کردن طلا و جواهرات نگین دار

تمیز و براق کردن جواهرات نگین دار- طلافنونتمیزکردن جواهرات نگین دار

به دلیل اینکه سنگ های قیمتی و نگین ها با چسب بر روی طلا چسبیده شده اند، شستشوی آن ها با آب ممکن است سبب افتادن نگین ها شود.

نحوه شستن طلا و جواهرات نگین دار به این روش است که یک پارچه ی نرم را به کمی محلول آب و پودر صابون آغشته و به آرامی شروع به برس کشیدن کنید. سپس با یک دستمال آنرا پاک کنید و آنها را روی دستمال کاغذی قرار دهید تا بطور کامل خشک شود.

نکات تمیز کردن طلا و جواهرات

  • زیورآلات طلا به راحتی گرد و خاک را به خود جذب می‌کنند. به همین دلیل، اگر به طور مرتب از زیورآلات خود استفاده نمی‌کنید، بهتر است آن‌ها را در یک جعبه در بسته نگهداری کنید تا خاک نگیرند.
  • کلر درون آب استخرهای شنا از دشمنان اصلی طلا و جواهر شماست. بنابراین برای حفظ درخشندگی طلا بهتر است هنگام شنا طلاهای خود را در بیاورید.
  • با استفاده از یک خمیر دندان و مسواک هم می‌توانید به راحتی زیورآلات خود را براق کنید و از درخشندگی آن لذت ببرید. کمی خمیردندان روی طلا بریزید. با مسواک بسیار نرم روی آن بکشید. سپس طلا را زیر آب بشوئید و با دستمال بدون پرز خشک کنید.
  • پس از استفاده از طلاهایتان، آن‌ها را در یک کیسه‌ی نرم و ضد لک و یا کیف جواهرات خود قرار دهید و در جای خشک و بدون رطوبت نگه‌دارید.
  • خوب است بدانید که از فروشگاه‌های طلا و جواهر می‌توانید محلول مخصوص شست‌وشوی جواهرات گران‌قیمت را خریداری کنید

کلام آخر

در این مطلب سعی نمودیم انواع روش های تمیز کردن و برق انداختن طلا و جواهرات را آموزش دهیم. امیدواریم که ذکر نکات و روش های براق نمودن انواع طلا و جواهرات، برایتان مفید بوده باشد. 

















آخرین مقالات
نیاز به مشاوره دارید؟ x

تهران ،فرشته، خیابان آقابزرگی، خیابان استانبول، کوچه عروس، بن بست پامچال، پلاک ۴

اینستاگرام طلافنون