10 راهکار تشخیص نقره اصل از بدل

زیور آلات نقره بسیار زیبا و گران بها هستند. اما افرادی که علاقه به داشتن این نوع از زیورآلات دارند همواره این سوال برایشان پیش می آید که آیا نقره اصل هستند یا بدل؟ چگونه نقره اصل را تشخیص دهیم؟ 

برای دانستن اصل بودن نقره به اطلاعات کاربردی نیازمندیم که بتوان به کمک آن از اصل بودن اطمینان حاصل نمود. چرا که برخی از فروشندگان سودجو هستند که بخاطر کسب سود زیاد، نقره بدل و تقلبی را به جای اصل می فروشند. 

در صورتی که این سوالات برای شما نیز ایجاد شده است مطالعه این مقاله را از دست ندهید چرا که می خواهیم انواع روش های تشخیص نقره اصل از بدل را بیان نماییم. 

آموزشگاه طلافنون با ارائه آموزش طلاسازی ، معرفی نقره و روش های تشخیص اصل از بدل را نیز ارائه می دهد. 

روش های تشخیص نقره اصل از بدل

تشخیص نقره اصل با کمک نمادها و نشانه های حک‌ شده

تشخیص نقره با کمک نماد و نشانه- طلافنون

هر قطعه از نقره نشانه ای دارد که هویت آن را مشخص می نماید. در واقع به منزله شناسنامه نقره است و اطلاعاتی را در اختیار افراد قرار می دهد. این نشانه ها بیانگر جزئیات محتوای جنس نقره است و اغلب بر روی گیره گردنبند و داخل دستبند، انگشتر و گوشواره حک می‌‌ شوند. 

ممکن است برخی از بدلیجات نیز نشانه هایی داشته باشند. صرف داشتن نشانه کافی نیست. 

تشخیص نقره اصل از عیار آن

عیار نقره از دیگر موارد مورد توجه در تشخیص اصل از بدل بودن می باشد. نقره اصل از ۵/۹۲ درصد نقره خالص تشکیل شده است. 

تشخیص نقره اصل با استفاده از وزن

به طور کلی زیورآلاتی که اصل هستند، از لحاظ وزنی سنگین تر و محکم تر می باشند. 

برای استفاده از این روش ابتدا باید روی ترازوی دقیق به عنوان مثال انگشتر خود را وزن نمایید و عدد به دست آمده را یادداشت کنید. سپس داخل یک ظرف آب ریخته و ظرف را روی ترازو قرار دهید و عدد ترازو را به صفر برسانید. سعی کنید در هنگام استفاده از این روش از آب مقطر استفاده کنید. انگشتر خود را به طور کامل در آب فرو ببرید.

تشخیص نقره اصل با آهنربا

تشخیص نقره اصل با آهن ربا - طلافنون

نقره نیز همانند طلا خاصیت ضد آهنربایی دارد یعنی در هنگام برخورد با یک آهنربا نه تنها جذب آن نمی‌شود بلکه آن را دفع می‌‌نماید. یک آهنربا بردارید و آن را به زیور نزدیک کنید. اگر بین آهنربا و زیور شما دافعه به وجود آمد، می‌توانیم بگوییم که نقره اصل است ولی اگر این دو یکدیگر را جذب کردند، مطمئن باشید که زیور شما تقلبی است و فقط روکش نقره دارد یا اینکه نقره با فلزات غیرمغناطیسی مثل روی، سرب و مس ترکیب شده است.

تشخیص نقره اصل بااستفاده از یخ

استفاده از یخ روشی دیگری برای شناخت نقره اصل از بدل است. روش تشخیص به این صورت است که یک قطعه یخ را روی انگشتر خود قرار دهید. اگر یخ در کمتر از حد زمان معمول آب شد، مشخص می‌‌شود که نقره شما اصل است. لازم به ذکر است این خاصیت نقره باعث شده است که از آن به عنوان فلز صنعتی یاد کنند چرا که نقره در صنعت نیز بسیار پر کاربرد می‌‌باشد.

تشخیص نقره اصل از طریق صدا و ضربه زدن

وقتی به زیورآلات طلا یا نقره ضربه وارد کنید، صدایی که به گوش می‌رسد ظریف و زنگ‌مانند خواهد بود؛ اما صدایی که از ضربه زدن به فلزات بدل به گوش می‌رسد بم و گرفته است. برای این تست، با یک تکه فلز به زیور نقره بزنید. اگر صدای زنگ شنیدید که 1-2 ثانیه طول کشید، می‌توانید مطمئن شوید که زیور نقره‌ی اصل است.

تشخیص نقره اصل با استفاده از مایع سفیدکننده یا مواد شیمیایی

یکی دیگر از روش های تشخیص اصالت نقره، استفاده از مایع سفیدکننده می باشد. لازم به دکر است که ممکن است به زیور آلات شما آسیب وارد شود. 

برای این کار باید قسمتی از انگشتر خود را به مایع سفید کننده آغشته کنید. اگر محل مورد نظر به سرعت سیاه شد، مشخص می‌‌شود که انگشتر شما اصل است و یا این که با روکشی از نقره ساخته شده است. 

شناخت نقره اصل از بدل با بوکردن آن

روشی دیگری که برای شناخت نقره اصل به کار می‌‌رود استفاده از قوه بویایی است.

برای این روش، کافی است از حس بویایی خود کمک بگیرید و زیورآلات خود را چند ثانیه بو کنید. اگر از زیورآلات خود بوی قوی حس کردید، به احتمال زیاد ناخالصی زیور نقره‌ی شما زیاد است و بخش عمده‌ای از آن، از فلز مس ساخته شده است.

تشخیص نقره اصل از بدل با تست انعطاف‌ پذیری

تشخیص نقره اصل از طریق انعطاف پذیری- طلافنون

نقره فلزی انعطاف پذیر است و هر چقدر خلوص نقره بیشتر باشد، انعطاف‌ پذیری آن بیشتر می‌شود. 

در صورتی که نقره خود را خم کنید و تا حدودی از انعطاف پذیری برخوردار باشد می‌‌توان گفت درصد خلوص آن بیشتر است؛ اما چنانچه آن را خم کردید و متوجه شدید که اصلاً خم نمی‌‌شود و بسیار سفت و سخت است بدانید که درصد خلوص آن بسیار کم و اندک است.

تشخیص نقره با استفاده از پارچه‌ی روشن

فلز نقره با اکسیژن هوا واکنش نشان می‌دهد و رنگ آن تیره می‌شود. یک تکه پارچه‌ی روشن بردارید و آن را روی سطح زیورتان بکشید، اگر اثری از لکه‌های تیره روی آن دیدید، به این معناست که زیور شما از جنس نقره است.

کلام آخر 

روش هایی که معرفی شد، به شما در تشخیص زیورآلات نقره اصل از بدل کمک می نماید. اما بهتر اینست که بجای انجام این روش ها ، از ابتدا در خرید خود کسب اطمینان نمایید. در صورتی که زیورآلات خود را با فاکتور و از یک مرکز معتبر خریداری نمایید، دیگر نگران تقلبی بودن آن نخواهید بود. 









آخرین مقالات
نیاز به مشاوره دارید؟ x

تهران ،فرشته، خیابان آقابزرگی، خیابان استانبول، کوچه عروس، بن بست پامچال، پلاک ۴

اینستاگرام طلافنون