10 راهکار تشخیص نقره اصل از بدل

زیور آلات نقره بسیار زیبا و گران بها هستند. اما افرادی که علاقه به داشتن این نوع از زیورآلات دارند همواره این سوال برایشان پیش می آید که آیا نقره اصل هستند یا بدل؟ چگونه نقره اصل را تشخیص دهیم؟ 

برای دانستن اصل بودن نقره به اطلاعات کاربردی نیازمندیم که بتوان به کمک آن از اصل بودن اطمینان حاصل نمود. چرا که برخی از فروشندگان سودجو هستند که بخاطر کسب سود زیاد، نقره بدل و تقلبی را به جای اصل می فروشند. 

در صورتی که این سوالات برای شما نیز ایجاد شده است مطالعه این مقاله را از دست ندهید چرا که می خواهیم انواع روش های تشخیص نقره اصل از بدل را بیان نماییم. 

آموزشگاه طلافنون با ارائه آموزش طلاسازی ، معرفی نقره و روش های تشخیص اصل از بدل را نیز ارائه می دهد. 

نقره استرلینگ

نقره استرلینگ آلیاژی است که از 92.5 درصد نقره خالص و 7.5 درصد دیگر فلزات تشکیل شده است. این ترکیب برای بهبود دوام و استحکام نقره خالص استفاده می شود. در مقایسه با نقره خالص که به دلیل نرمی به راحتی خراشیده یا خم می شود، نقره استرلینگ استحکام و مقاومت بیشتری دارد.

اصطلاح نقره استرلینگ از سکه های نقره انگلیسی به نام 'استرلینگ' گرفته شده است. و از همین آلیاژ نقره درست شده اند. کلمه 'استرلینگ' در واقع مخفف عامیانه کلمه 'Easterling' است که به منشا سکه های نقره اشاره دارد.نقره استرلینگ اغلب برای ساخت جواهرات، کارد و چنگال، چینی و سایر اقلام تزئینی استفاده می شود. طراحان جواهرات از نقره استرلینگ به دلیل درخشش درخشان و ظاهر ظریف آن قدردانی می کنند.یکی از ویژگی های مهم نقره استرلینگ محافظت آن در برابر تغییر رنگ است. با گذشت زمان، نقره استرلینگ تمایل به اکسید شدن و تیره شدن دارد.

برای مقابله با این اثر، نقره استرلینگ اغلب با روکش رودیوم یا پلاتین ارائه می شود. این پوشش یک لایه محافظ اضافی تشکیل می دهد که تغییر رنگ را کاهش می دهد و نقره را برای مدت طولانی تری براق و زیبا نگه می دارد.هنگام مراقبت از نقره استرلینگ، مهم است که با آن به درستی رفتار کنید. پرداخت منظم با یک پارچه نرم به حفظ درخشش کمک می کند. توصیه می شود از تماس با مواد شیمیایی قوی مانند پاک کننده های خانگی یا عطرها خودداری کنید زیرا می توانند به نقره آسیب برسانند.یکی دیگر از جنبه های نقره استرلینگ ارزش آن است. اگرچه به گرانی طلا نیست، اما نقره استرلینگ به دلیل محتوای نقره آن ارزش قابل توجهی دارد. ارزش نقره استرلینگ اغلب تحت تأثیر قیمت فعلی نقره است که در بازار جهانی در نوسان است.به طور کلی، نقره استرلینگ به دلیل زیبایی، دوام و ارزش، انتخابی محبوبی برای جواهرات و سایر اقلام تزئینی است. مراقبت صحیح از نقره استرلینگ برای افزایش عمر و حفظ زیبایی آن مهم است.

نقره خالص

نقره در مقایسه با طلا یک منبع طبیعی نسبتا رایج است. بزرگترین مناطق معدن a در حال حاضر در مکزیک، پرو و ​​چین واقع شده اند که مجموعا بیش از 50 درصد از صادرات نقره جهان را تشکیل می دهند. اما نقره خالص که به آن نقره ریز با خلوص 99.9 درصد نیز می گویند، به دلیل نرمی، فقط برای پردازش در حد محدودی مناسب است. به همین دلیل آلیاژی است.

در یک آلیاژ، دو یا چند فلز با هم ذوب شده و مخلوط می شوند تا خواص خاصی را تغییر دهند، به عنوان مثال. رسانایی و سختی نقره استرلینگ که یک آلیاژ نقره شناخته شده برای جواهرات است. به دلیل سختی آن برای ساخت جواهرات ایده آل است، در حالی که از نقره 800 برای کارد و چنگال استفاده می شود. عدد نشان دهنده مقدار نقره در هزار واحد است.

به عنوان مثال، نقره 935 حاوی 93.5 درصد نقره و 6.5 درصد مس است.

نقره حدود 20 برابر بیشتر از طلا به وجود می آید. بنابراین، قیمت نقره بسیار ارزان تر از قیمت طلا است. در حال حاضر، یک کیلو نقره 999/- حدود 590 یورو قیمت دارد. بنابراین نقره نیز یک سرمایه گذاری خوب و مطمئن است. طلای خالص هیچ آلیاژی از فلزات دیگر ندارد.

خواص نقره:

  1. تزئینی: نقره درخشندگی زیبا و درخشانی دارد که آن را به انتخابی محبوب برای جواهرات و وسایل تزئینی تبدیل می کند.
  2. رسانای گرما و الکتریسیته: نقره رسانای عالی گرما و الکتریسیته است که آن را در الکترونیک و صنعت مفید می کند.
  3. بازتاب پذیری بالا: نقره توانایی بالایی در بازتاب نور دارد که آن را برای آینه، اپتیک و عکاسی ایده آل می کند.
  4. مقاوم در برابر خوردگی: نقره در برابر خوردگی و اکسیداسیون مقاوم است و در طول زمان ماندگاری و دوام بالایی دارد.
  5. خاصیت ضد باکتریایی: نقره دارای توانایی طبیعی در کشتن یا مهار رشد باکتری ها دارد که منجر به استفاده از آن در کاربردهای پزشکی و مراقبت های بهداشتی شده است.
  6. نرم و چکش خوار: نقره فلزی نسبتاً نرم است که شکل دادن و خم شدن آن را به شکل ها و نقش های مختلف آسان می کند.
  7. سمیت کم: نقره سمیت کمی دارد و بنابراین در تماس با افراد و مواد غذایی در مقایسه با برخی فلزات دیگر ایمن تر است.
  8. صیقل دادن آسان: نقره به راحتی براق می شود و می توان آن را با مراقبت و نگهداری مناسب به ظاهر اولیه خود بازگرداند.
  9. ارزش بالا: نقره از لحاظ تاریخی ارزشمند و مورد توجه بوده و آن را به سرمایه گذاری و نمادی از ثروت و موقعیت تبدیل کرده است.

روش های تشخیص نقره اصل از بدل

تشخیص نقره اصل با کمک نمادها و نشانه های حک‌ شده

تشخیص نقره با کمک نماد و نشانه- طلافنون

هر قطعه از نقره نشانه ای دارد که هویت آن را مشخص می نماید. در واقع به منزله شناسنامه نقره است و اطلاعاتی را در اختیار افراد قرار می دهد. این نشانه ها بیانگر جزئیات محتوای جنس نقره است و اغلب بر روی گیره گردنبند و داخل دستبند، انگشتر و گوشواره حک می‌‌ شوند. 

ممکن است برخی از بدلیجات نیز نشانه هایی داشته باشند. صرف داشتن نشانه کافی نیست. 

با بررسی دقیق سطح نقره با ذره بین شروع کنید. به دنبال تمبر یا علامت گذاری باشید. نقره فروخته شده بین المللی معمولا دارای مهرهایی است که محتوای نقره را نشان می دهد. اگر کالای نقره ای شما مهر ندارد، باید مراقب باشید.تمبرهایی مانند 925، 900 یا 800 نشان دهنده درصد نقره است. از ذره بین برای خواندن این اعداد و تعیین درصد نقره ریز موجود در مورد استفاده کنید. به عنوان مثال، 925 به این معنی است که اقلام 92.5 درصد نقره (نقره استرلینگ) است. تمبر 900 یا 800 به این معنی است که شی 90 یا 80 درصد نقره است و اغلب به آن 'نقره سکه' می گویند.همچنین حروفی مانند 'STER' و 'IS' را روی نقره بررسی کنید. 'STER' مخفف استرلینگ است که نشان می دهد نقره 92.5 درصد نقره خالص است. 'IS' مخفف 'نقره بین المللی' است و به این معنی است که جسم از نقره واقعی ساخته شده است.اگر 'IS' با مهر شماره همراه نباشد، ممکن است نشان دهد که محتوای نقره کم است یا اینکه شما یک کالای نقره‌کاری شده دارید. 

تشخیص نقره اصل از عیار آن

عیار نقره از دیگر موارد مورد توجه در تشخیص اصل از بدل بودن می باشد. نقره اصل از ۵/۹۲ درصد نقره خالص تشکیل شده است. 

تشخیص نقره اصل با استفاده از وزن

به طور کلی زیورآلاتی که اصل هستند، از لحاظ وزنی سنگین تر و محکم تر می باشند. 

برای استفاده از این روش ابتدا باید روی ترازوی دقیق به عنوان مثال انگشتر خود را وزن نمایید و عدد به دست آمده را یادداشت کنید. سپس داخل یک ظرف آب ریخته و ظرف را روی ترازو قرار دهید و عدد ترازو را به صفر برسانید. سعی کنید در هنگام استفاده از این روش از آب مقطر استفاده کنید. انگشتر خود را به طور کامل در آب فرو ببرید.

تشخیص نقره اصل با آهنربا

تشخیص نقره اصل با آهن ربا - طلافنون

نقره نیز همانند طلا خاصیت ضد آهنربایی دارد یعنی در هنگام برخورد با یک آهنربا نه تنها جذب آن نمی‌شود بلکه آن را دفع می‌‌نماید. یک آهنربا بردارید و آن را به زیور نزدیک کنید. اگر بین آهنربا و زیور شما دافعه به وجود آمد، می‌توانیم بگوییم که نقره اصل است ولی اگر این دو یکدیگر را جذب کردند، مطمئن باشید که زیور شما تقلبی است و فقط روکش نقره دارد یا اینکه نقره با فلزات غیرمغناطیسی مثل روی، سرب و مس ترکیب شده است.

برای اطمینان از روکش نقره یا نقره واقعی بودن کالا، می توانید از تست مغناطیسی استفاده کنید.یک آهنربای قوی در نزدیکی نقره قرار دهید و ببینید که آیا می چسبد یا نه. نقره پارامغناطیس است و فقط اثرات مغناطیسی ضعیفی از خود نشان می دهد. اگر آهنربای شما به شدت به جسم می‌چسبد، نقره خالص نیست.برخی از فلزات هستند که به آهنربا نمی‌چسبند، و می‌توانند شبیه نقره باشند. آزمایش آهنربا را همراه با آزمایش دیگری انجام دهید تا مطمئن شوید نقره شما اصل است.

تشخیص نقره اصل بااستفاده از یخ

استفاده از یخ روشی دیگری برای شناخت نقره اصل از بدل است. روش تشخیص به این صورت است که یک قطعه یخ را روی انگشتر خود قرار دهید. اگر یخ در کمتر از حد زمان معمول آب شد، مشخص می‌‌شود که نقره شما اصل است. لازم به ذکر است این خاصیت نقره باعث شده است که از آن به عنوان فلز صنعتی یاد کنند چرا که نقره در صنعت نیز بسیار پر کاربرد می‌‌باشد.

تشخیص نقره اصل از طریق صدا و ضربه زدن

وقتی به زیورآلات طلا یا نقره ضربه وارد کنید، صدایی که به گوش می‌رسد ظریف و زنگ‌مانند خواهد بود؛ اما صدایی که از ضربه زدن به فلزات بدل به گوش می‌رسد بم و گرفته است. برای این تست، با یک تکه فلز به زیور نقره بزنید. اگر صدای زنگ شنیدید که 1-2 ثانیه طول کشید، می‌توانید مطمئن شوید که زیور نقره‌ی اصل است.

تشخیص نقره اصل با استفاده از مایع سفیدکننده یا مواد شیمیایی

یکی دیگر از روش های تشخیص اصالت نقره، استفاده از مایع سفیدکننده می باشد. لازم به دکر است که ممکن است به زیور آلات شما آسیب وارد شود. 

برای این کار باید قسمتی از انگشتر خود را به مایع سفید کننده آغشته کنید. اگر محل مورد نظر به سرعت سیاه شد، مشخص می‌‌شود که انگشتر شما اصل است و یا این که با روکشی از نقره ساخته شده است. 

شناخت نقره اصل از بدل با بوکردن آن

روشی دیگری که برای شناخت نقره اصل به کار می‌‌رود استفاده از قوه بویایی است.

برای این روش، کافی است از حس بویایی خود کمک بگیرید و زیورآلات خود را چند ثانیه بو کنید. اگر از زیورآلات خود بوی قوی حس کردید، به احتمال زیاد ناخالصی زیور نقره‌ی شما زیاد است و بخش عمده‌ای از آن، از فلز مس ساخته شده است.

تشخیص نقره اصل از بدل با تست انعطاف‌ پذیری

تشخیص نقره اصل از طریق انعطاف پذیری- طلافنون

نقره فلزی انعطاف پذیر است و هر چقدر خلوص نقره بیشتر باشد، انعطاف‌ پذیری آن بیشتر می‌شود. 

در صورتی که نقره خود را خم کنید و تا حدودی از انعطاف پذیری برخوردار باشد می‌‌توان گفت درصد خلوص آن بیشتر است؛ اما چنانچه آن را خم کردید و متوجه شدید که اصلاً خم نمی‌‌شود و بسیار سفت و سخت است بدانید که درصد خلوص آن بسیار کم و اندک است.

تشخیص نقره با استفاده از پارچه‌ی روشن

فلز نقره با اکسیژن هوا واکنش نشان می‌دهد و رنگ آن تیره می‌شود. یک تکه پارچه‌ی روشن بردارید و آن را روی سطح زیورتان بکشید، اگر اثری از لکه‌های تیره روی آن دیدید، به این معناست که زیور شما از جنس نقره است.

کلام آخر 

روش هایی که معرفی شد، به شما در تشخیص زیورآلات نقره اصل از بدل کمک می نماید. اما بهتر اینست که بجای انجام این روش ها ، از ابتدا در خرید خود کسب اطمینان نمایید. در صورتی که زیورآلات خود را با فاکتور و از یک مرکز معتبر خریداری نمایید، دیگر نگران تقلبی بودن آن نخواهید بود. 


آخرین مقالات
نیاز به مشاوره دارید؟ x

تهران ،فرشته، خیابان آقابزرگی، خیابان استانبول، کوچه عروس، بن بست پامچال، پلاک ۴

اینستاگرام طلافنون