راهکارهای تشخیص یاقوت اصل از بدل

یاقوت یکی از سنگ های قیمتی و باارزشی است که در طبیعت یافت می شود. یاقوت بعد از الماس دارای سختی و درخشندگی بالایی است. یاقوت از خانواده کوراندوم است و در معادن کشورهایی از قبیل روسیه، هند، زیمبابوه و.. یافت می شود. انواع رنگ های یاقوت عبارتند از سرخ ، سفید، زرد و .. 

آموزشگاه طلافنون علاوه بر آموزش طلاسازی  توضیحاتی راجع به سنگ یاقوت ، روش ها و راهکارهای تشخیص اصل از بدل نیز ارائه می دهد.

روش های تشخیص یاقوت اصل از بدل

تشخیص یاقوت اصل از بدل - طلافنون

جهت تشخیص اصل یا بدل بودن یاقوت از دو روش می توان استفاده کرد: 

1- دستگاه الکترونیکی در مراکز گوهرشناسی

این دستگاه در آزمایشگاه گوهرشناسی وجود دارد و با توجه به خصوصیات و یا فرمول‌های شیمیایی سنگ، آن را شناسایی کرده و اصل و تقلبی بودن آن مشخص می‌شود. اما دقت این دستگاه ها به میزانی است که برای شناسایی سنگ ها فقط باید از دستگاه های مخصوص آن استفاده کرد.

2- کارشناسان خبره

تشخیص سنگ اصل از تقلبی کار ساده ای نیست. تنها کارشناسان خبره ای که تجربه چندین ساله در شناسایی سنگ ها دارند، قادر به تشخیص اصالت سنگ ها به ویژه یاقوت های اصل از تقلبی دارند. 

روش های ساده تر تشخیص یاقوت اصل از تقلبی

تشخیص یاقوت اصل از تقلبی- طلافنون

  • این گوهر دارای رگه های ریزی می باشد و درصورتی که بدون رگه باشد دارای قیمتی بسیار بالا است.
  • فقط الماس است که می تواند بر روی آن اثر بگذارد و این بهترین راه برای تشخیص یاقوت اصل است.
  • معمولا وزن یاقوت حداکثر دارای 20 قیراط می باشد. (این بدان معنی نیست که بالای 20 قیراط یافت نمی‌شود، در بازار ایران یافت می شود اما به ندرت بنابریان اگر نگینی با وزن بالای 50 قیراط مشاهده کردید حتما در تعیین اصالت آن وسواس به خرج دهید)
  • رنگ سنگ یاقوت اصل، رنگی تیره و نسبتا مات می باشد در حالی که رنگ نوع مصنوعی بسیار شفاف و زلال می باشد. (البته که نگین اصل با شفافیت بالا هم وجود دارد اما بشدت و بشدت نایاب است)
  • وجود ناخالصی ها در سنگ یاقوت اصل بسیار معمول است پس درصورتی که نگین مورد نظر بسیار خالص بود در بررسی آن دقت نظر بیشتری داشته باشید.
  • روش های تشخیص حرفه ای دیگری مانند عبور اشعه ماورا بنفش و بررسی پدیده فلورسانس نیز وجود دارد که احتیاج به ابزار و تجربه بیشتری دارد.
  • مقاومت بالا در برابر گرما و نور و مواد شیمایی یکی دیگر از روش های تشخیص یاقوت اصل نیز میباشد.

کلام آخر

به کمک روش های گفته شده می توان سنگ اصل را از تقلبی شناسایی نمود. از طریق آگاهی از این راه کارها می توان یاقوت اصل را شناسایی نمود. هیچ کدام از روش ها و راهکارها صد در صد نیستند و قطعیت ندارند. در نتیجه لازم است افراد متبحر و کارشناس نظر قطعی دهد. 

آخرین مقالات
نیاز به مشاوره دارید؟ x

تهران ،فرشته، خیابان آقابزرگی، خیابان استانبول، کوچه عروس، بن بست پامچال، پلاک ۴

اینستاگرام طلافنون