راهکارهای تشخیص فیروزه کوبی اصل از تقلبی

تشخیص فیروزه اصل از این جهت اهمیت دارد که هنگام خرید فیروزه اغلب این سوال پیش می آید که فیروزه اصل را از فیروزه تقلبی بتوانیم جدا کنیم و بشناسیم. کسانی که به صنایع دستی علاقه بسیاری دارند، این موضوع اهمیت بیشتری برایشان دارد چرا که می خواهند ظروف مرغوب را خریداری نمایند. نکته حائز اهمیت اینست که بدلیل اینکه هنر فیروزه کوبی و ظروف فیروزه بسیار پرطرفدار و محبوب است، برخی از فروشندگان از فیروزه غیر اصل در ظروف فیروزه ای خود استفاده می کنند. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم روش های تشخیص فیروزه اصل را از تقلبی بررسی نماییم. 

آموزشگاه طلافنون، در راستای آموزش طلاسازی و انواع روش های آن، به فیروزه کوبی و ترفندهای تشخیص فیروزه کوبی اصل از تقلبی نیز می پردازد.

بررسی سنگ فیروزه اصل در فیروزه کوبی

سنگ فیروزه اصل- طلافنون

در هنر فیروزه کوبی، با استفاده از فیروزه بر روی ظروف مسی، زیبایی خلق می کنند. ظروفی از قبیل جام ، گلدان و .. اما تشخیص سنگ فیروزه اصل از میان نمونه های تقلبی آن بسیار اهمیت دارد. 

سنگی که در فیروزه کوبی به کار می رود، باید سنگ فیروزه با کیفیت باشد که از معادن استخراج می شود. از لحاظ اصالت در درجه اول سنگ فیروزه معادن نیشابور و سپس سنگ فیروزه معادن کرمان قرار دارد. 

نکته دیگر راجع به سنگ فیروزه، رنگ آن است. هرچقدر رنگ سبز فیروزه بیشتر و مات باشد، فیروزه ارزش بیشتری دارد. 

راهکارهای تشخیص فیروزه اصل در فیروزه کوبی

1- ایجاد خراش بر روی سنگ با یک سوزن

 روی سطح سنگ فیروزه را با سوزن به آرامی خراشی ایجاد کنید. اگر خراش بر روی سنگ فیروزه ایجاد شد، آن سنگ از جنس پلاستیک بوده و فیروزه نیست.

2- توجه به ظرافت در کار فیروزه کوبی

هر چه تعداد سنگ های به کار رفته شده در ظرف و نظم و ترتیب آنها بیشتر باشد ظرف کیفیت بیشتری دارد و ارزشمندتر است. قرارگیری فیروزه در ظروف فیروزه‌ کوبی نشان اصالت و یا عدم اصالت آن است. 

3- مقایسه سختی سنگ فیروزه با شیشه

سنگ های فیروزه سختی بیشتری نسبت به شیشه دارند و می‌توانند روی آن خراش بیندازند ، با فیروزه یک خراش روی شیشه بیندازید اگر روی شیشه خراش نیفتاد یا روی سنگ خراش ایجاد شد مطمئن شوید که آن سنگ فیروزه نیست.

4-  قرار دادن سنگ فیروزه در برابر شعله آتش

اگر سنگ فیروزه در مقابل آتش تغییری نکرد، یعنی فیروزه شما اصل است و اگر مقابل آتش تغییر رنگ داده یعنی سنگ فیروزه تقلبی بوده است.

5- قرار گرفتن در معرض آفتاب

از جمله دیگر راه های تشخیص فیروزه اصل اینست که اگر سنگ مورد نظر شما در برابر نور خورشید تغییر رنگ پیدا نکرد، این اطمینان را داشته باشید که آن سنگ فیروزه اصل است، اما اگر از پلاستیک فشرده به جای فیروزه استفاده شود، با قرار گرفتن در مقابل آفتاب رنگ خود را از دست داده و بی‌رنگ می‌شود.

6- استفاده از پلی استر

می توانید مقداری پلی استر را بر روی سنگ فیروزه‌ای که در ظروف فیروزه کوبی موجود است قرار دهید، اگر تغییری ایجاد نشد سنگ فیروزه اصل است.

کلام آخر

با انجام روش ها و راهکارهای ذکر شده می توانید فیروزه کوبی اصیل را از بی کیفیت تشخیص دهید. استفاده از ظروف فیروزه کوبی علاوه بر اینکه کاربرد بسیاری دارند، زیبایی دوچندانی را خلق می نمایند. 


آخرین مقالات
نیاز به مشاوره دارید؟ x

تهران ،فرشته، خیابان آقابزرگی، خیابان استانبول، کوچه عروس، بن بست پامچال، پلاک ۴

اینستاگرام طلافنون