پلاتین چیست؟ خواص و کاربردهای پلاتین

پلاتین یکی از باارزش ترین فلزاتی است که در صنعت طلا سازی و جواهرسازی بسیار کاربرد دارد. اغلب از پلاتین به منظور ساخت حلقه ازدواج استفاده می گردد. پلاتینیوم به معنای نقره کوچک است که برای اولین بار توسط لویی شانزدهم در فرانسه مورد استاده قرار گرفت. فلز پلاتین همانند الماس زیبایی و درخشندگی بسیاری دارد که هرگز از بین نمی رود و یا کدر نمی شود. علاوه بر زیبایی و درخشندگی، از دیگر ویژگی های پلاتین می توان به بادوام بودن و ماندگاری آن اشاره نمود. 

پلاتین در طلا و جواهرسازی

فلز پلاتین از لحاظ ظاهری بسیار شبیه نقره است اما از لحاظ قیمت، باارزش تر از نقره است و قیمت بالاتری دارد. استفاده از این فلز به عنوان زیورالات به نسبت استفاده از سایر فلزات بیشتر توصیه می‌شود:
این فلز ضد حساسیت و ضد آلرژی می باشد، بنابراین برای افرادی که پوست های حساسی دارند، گزینه بسیار مناسبی است. 

فلز پلاتین دوام و مقاومت بسیار بالایی دارد در نتیجه نسبت به دیگر فلزات نیاز به مراقبت و نگهداری چندانی ندارد. از آن جایی که این فلز به طور طبیعی، سفید و درخشنده است، نیازی به آبکاری ندارد. 

راهکارهای نگهداری از پلاتین

نگهداری از پلاتین- طلافنون

  • از تماس جواهرات پلاتین با مواد شوینده و سایر مواد شیمیایی جلوگیری کنید؛ زیرا تماس این مواد با جواهرات موجب آسیب رساندن و خراش فلزات گرانبها می گردند.
  • در حین استفاده از این جواهر، از پرداختن به باغبانی و کار سنگین اجتناب کنید.
  • پلاتین را در یک محفظه جداگانه و به دور از سایر جواهرات خود قرار دهید، زیرا تماس این فلز با سایر جواهرات ممکن است موجب ایجاد آسیب و خراش در این جواهر گردد.
  • اگر جواهر پلاتین شما نیازمند تعمیر است باید به این نکته توجه داشته باشید که از آلیاژ پلاتین برای این کار استفاده شود؛ زیرا در صورتی که به جای استفاده از پلاتین از فلزات دیگری مانند طلای سفید استفاده شود موجب کدر شدن و از بین رفتن شفافیت این فلز می گردد.


روش تمیز کردن پلاتین

برای تمیز کردن پلاتین، آن را درون آب گرم و صابون قرار دهید و در نهایت با یک پارچه نرم و تمیز به آرامی روی آن بکشید تا این جواهر شما به خوبی تمیز شود و درخشندگی خود را به دست آورد.

خواص پلاتین برای مردان

پلاتین برای مردان خواص بسیاری دارد من جمله : 

  1.  عدم حساسیت‌ زا بودن
  2. دوام و ماندگاری بالا
  3. خلوص بالای پلاتین
  4. ضد لک بودن

انواع کاربردهای فلز پلاتین

کاربردهای فلز پلاتین- طلافنون

  • ساخت جواهرات و زیورالات
  • صنعت خودروسازی برای جلوگیری از تولید گازهای گلخانه ای
  • شیمی درمانی برای درمان تومور ها 

چرا فلز پلاتین گران قیمت است؟

بهترین، سخت ترین و سنگین ترین نوع فلز سفید، پلاتین است. این فلز دوام و ماندگاری بسیار بالایی دارد و همین ماندگاری و مقاومت بالا سبب شده تا در ساخت انواع زیورآلات از قبیل حلقه، دستبند و .. مورد استفاده قرار بگیرد. پلاتین بعد از رودیوم دومین فلز گران قیمتی است که در صنعت طلا و جواهرسازی کاربرد دارد. طلای زرد و معمولی را با رودیوم آبکاری می کنند که باعث درخشش و زیبایی بسیار زیادی می شود. 


آخرین مقالات
نیاز به مشاوره دارید؟ x

تهران ،فرشته، خیابان آقابزرگی، خیابان استانبول، کوچه عروس، بن بست پامچال، پلاک ۴

اینستاگرام طلافنون