کارمزد طلا چیست و چگونه محاسبه می شود؟

هنگام خرید طلا و یا جواهرات، به طرح ها، سبک ساخت آن و ظریف کاری هایش بسیار توجه می کنیم. قطعه طلایی که ممکن است توجه ما را جلب نماید، فرآیند بسیار پیچیده ای را طی می کند تا از طلای خام به یک طرح زیبا و فوق العاده تبدیل شود. 

یکی از مواردی که در تعیین قیمت هر قطعه طلا بسیار تاثیرگذار است، اجرت آن می باشد که در ادامه توضیحاتی راجع به معنای آن و نحوه محاسبه کارمزد ارائه می دهیم. 

آموزش طلا سازی آموزشگاه طلافنون با داشتن 10 شعبه در سراسر ایران فعال ترین برند است که بواسطه بهره مندی از اساتید مجرب ، بهترین و حرفه ای ترین آموزش ها در زمینه طراحی جواهرات را به هنرجویان گرامی ارائه می دهد.

کارمزد طلا چیست؟

اجرت یا کارمزد ساخت طلا همان دستمزدی است که طلا ساز بابت ساخت و پرداخت هر قطعه طلا دریافت می کند و این مبلغ به قیمت خام هر گرم طلا اضافه می شود. هر طلا ساز برای مدل های گوناگون طلا اجرت متفاوتی را طلب می کند.

اجرت ساخت بسیار متنوع است و از قانون خاصی پیروی نمی کند در واقع مقدار اجرت برای طلاهای مختلف متفاوت است. بسته به نوع و سبک ساخت طلا و جدید بودن طرح آن، میزان اجرت تغییر می کند. به عنوان نمونه جواهراتی که در آن ها از سنگ های قیمتی استفاده شده است به نسبت کارمزد بیشتری دارند. 

نحوه محاسبه اجرت طلا در زمان خرید

محاسبه کارمزد طلا در زمان خرید- طلافنون

علاوه بر هزینه طراحی توسط جواهرساز یا وزن طلا ، هزینه دیگری نیز هنگام خرید طلا و یا جواهرات پرداخت می شود به نام اجرت یا کارمزد طلا. نحوه محاسبه اجرت طلا سبک خاصی ندارد برخی هزینه را با نرخ ثابتی درهر گرم طلا محاسبه می نمایند و برخی دیگر بر اساس درصد وزن کل جواهرات هزینه ای دریافت می کنند.

طلای کم اجرت چیست؟

طلای کم اجرت به زیورآلاتی گفته می شود که هزینه ساخت کمتری نسبت به بقیه دارند. اغلب این نوع از زیورآلات با دستگاه CNC ساخته می شود در نتیجه زمان و دقت کمتری را شامل می شود در نتیجه کارمزد و اجرت آن ها بسیار کم است و حتی در مواردی به صفر می رسد. 

طلاهای کم اجرت شامل زنجیر طلا، النگو طلا، آویز دست و پا می شود. 

فرمول محاسبه قیمت طلا در زمان خرید طلا از طلا فروشی

فرمول قیمت طلا در زمان خرید- طلافنون

یکی از سوالاتی که هنگام خرید طلا ممکن است برای اغلب ما پیش بیاید این است که قیمت طلایی که قصد خرید آن را دارند چگونه محاسبه می شود. طلافروشان معمولا با یک فرمول نهایی طلای انتخابی را تعیین قیمت می نمایند:

۹% مالیات بر ارزش افزوده + ۷% سود طلافروش + (وزن طلا × (اجرت ساخت + قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار))

ممکن است برخی از طلافروشان ۹% و ۷% را با هم جمع کنند و ۱۶% را در فرمول حساب کنند، چون پایه و اساس تمام این روش‌ها یکی است و در قیمت نهایی طلا تفاوتی ایجاد نمی‌کند.

اجرت ساخت جواهرات چگونه محاسبه می‌شود؟

محاسبه اجرت ساخت جواهرات- طلافنون

میزان اجرت جواهرات به دلیل اینکه در زمان ساخت به دقت و زمان بیشتری نیاز دارد و هم چنین در ساخت آن از سنگ های قیمتی استفاده می شود و به نسبت کار پرخطری است، بنابراین هزینه بیشتری به عنوان کارمزد دریافت می شود. 

قیمت خرید جواهرات با قیمت فروش آن متفاوت است. به این معنا که در زمان خرید، ارزش سنگ را نیز به‌صورت جداگانه پرداخت می شود اما در زمان فروش اغلب پایین‌ تر از ارزش واقعی‌ سنگ خریداری می شود. 


در آخر

در این مطلب به طور کامل در مورد اینکه اجرت ساخت طلا چند درصد است و چگونه محاسبه می‌شود برایتان توضیحات کاملی ارائه دادیم. در صورتی که قصد سرمایه گذاری در طلا را دارید، به سراغ زیورآلات مزین به سنگ های قیمتی نروید. هم چنین سنگ‌های قیمتی ریز نیز ارزش مالی ندارند. بهتر است برای سرمایه گذاری سراغ طلای بی‌اجرت بروید تا سود بیشتری نصیبتان شود.

آخرین مقالات
نیاز به مشاوره دارید؟ x

تهران ،فرشته، خیابان آقابزرگی، خیابان استانبول، کوچه عروس، بن بست پامچال، پلاک ۴

اینستاگرام طلافنون