روش جداسازی طلا از خاک

جدا سازی طلا به معنای فرآیندی است که طی آن طلا از انواع ناخالصی ها جدا شده و به روش های مختلفی انجام می پذیرد که در ادامه این مقاله به طور مفصل به آن می پردازیم.

روش های عمده استخراج طلا

استخراج سنگ معدن طلا به دو روش رو باز و زیر زمینی انجام می شود . استخراج سنگ معدن طلا به روش رو باز بسیار آسان تر از روش زیر زمینی است و هزینه ی کم تری هم دارد .
مهم ترین عاملی که روش استخراج سنگ معدن طلا را تعیین می کند هزینه ی استخراج و بازیافت سنگ معدن می باشد .
طلا فلزی گرانقیمت است که علاوه بر مصارف زینتی ، پشتوانه ی پولی سیستم بانکی کشور است و می تواند در مهار کردن تورم مفید باشد .
در بیشتر نقاط جهان ، طلا توسط اشخاص معدنکاری می شود و در محل به طلای خام قابل فروش تبدیل می شود . این کار از طریق روش های مکانیکی و دستی مانند لاوک شویی ( جدایش گرانشی ) ، آسیا کردن و ملقمه سازی انجام می شود .
ملقمه سازی یعنی يك دوغاب از كانه طلا دار خرد شده را بر روي ورقه هاي مسي جيوه- اندود عبور مي دهند.
در ادامه ی این مقاله از وبسایت آموزش طلا سازی آموزشگاه طلافنون قصد داریم به روش های استحصال طلا از خاک و سنگ معدنی طلا بپرداریم .
بعضی از این روش ها به صورت صنعتی و بعضی از آن ها در حجم های کم استفاده می شود . هر کدام از این روش ها دارای مزایا و معایبی هستند که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم .
برای اطلاع ازکسب و کار طلا و جواهر سازی وفروشندگی طلا و جواهربه قسمت مقالات مراجعه نمایید .

استخراج طلا از خاک طلا

برای استخراج طلا از خاک طلا ، باید خاک طلا را خرد و پودر کنید . خاک طلا در ابتدا به صورت تکه های سنگ است و برای تبدیل آن ها به پودر فرقی نمی کند که از چه روشی استفاه کنید .
هر چه قدر ذرات خاک طلا ریز تر شوند بازدهی استخراج طلا بالاتر می رود .
بعد از اینکه خاک طلا را پودر کردید می توانید از طریق یکی از روش های زیر طلا را از آن بدست آورید .
برای راه اندازی کارگاه طلاسازی و خرید ابزار طلاسازی و کوره ذوب طلابا شعبه مرکزی آموزشگاه طلاسازی طلافنون تماس بگیرید .

روش شیمیایی در استخراج طلا

در روش شیمیایی ، خاک طلا را در تیزاب حل می شود تا طلا به فرم کلرید در بیاید . پس از حل شدن طلا در تیزاب باید محلول را فیلتر کنیم تا ناخاصی های خاک از محلول جدا شود .
بعد از آن طلای حل شده با موادی مانند سدیم متابی سولفیت رسوب داده می شود و درست مثل فرآیند بازیافت قطعات الکترونیکی ، پودر طلا شسته و خشک می شود و در آخر ذوب می گردد .
این روش به دلایل مختفی بازدهی پایینی دارد .

روش قالکاری (غالکاری) در استخراج طلا

در روش قالکاری خاک طلا با فلاکس که می تواند ترکیبی از بوره ، سیلیکا (سیلیسیوم دی اکسید) ، سدیم کربنات و نقره یا مس به عنوان جمع کننده طلا باشد ، مخلوط شده و سپس در کوره بوته ای یا کوره قال ذوب می شود .
در این روش بسیاری از مواد مزاحم از بین می روند و فلزات مزاحم نیز اکسید می شوند و به سرباره منتقل می شوند .
در آخر مذاب نقره یا مس که طلا را در خود جذب کرده است ، به شکل یک شمش کوچک سرد می شود . سپس سرباره از شمش نقره یا مس جدا می شود و شمش در تیزاب حل می شود تا طلا از تیزاب حاصل شود .

روش سیانید در استخراج طلا

روش سیانید یک روش خطرناک و صنعتی است که بیشتر در کارخانه ها ومعادن طلا استفاده می شود . در این روش خاک طلا در محلول سیانیدی حل می شود . بعد از آن محلول را فیلتر می کنند تا ناخالصی ها و مواد حل نشده از محلول جدا شود .
در آخر محلول سیانیدی حاوی طلا به سلول الکترووینیگ منتقل می گردد تا طلا از محلول استخراج شود . همچنین به جای روش الکترووینیگ می توانیم طلا را با پودر روی یا آلومینیوم نیز رسوب بدهیم .
برای اطلاعات بیشتر در مورد طلای سفید،ریخته گری طلاوجواهر،عیار طلا ،گوهر شناسی،گوهر تراشی،قلم زنی طلا،نقره سازیبه قسمت مقالات مراجعه نمایید . 


آخرین مقالات
نیاز به مشاوره دارید؟ x

تهران ،فرشته، خیابان آقابزرگی، خیابان استانبول، کوچه عروس، بن بست پامچال، پلاک ۴

اینستاگرام طلافنون