نرم افزار ماتریکس چیست و چه کاربردی دارد؟

از گذشته تا کنون یکی از هنر های کاربردی که توسط استادکاران ایرانی انجام می شد، طراحی طلا و جواهرات بود که معمولا به صورت سنتی و دستی انجام می شد.با گذشت زمان و با پیشرفت علم و تکنولوژی، برای طراحی طلا و جواهر از تکنولوژی های جدید استفاده می شود.اگر چه هنر افراد سنتی در زمنیه طراحی طلا و جواهر قابل تقدیر است اما برای منطبق شدن با دنیای امروزی ناگزیرند از یک سری نرم افزارهای بسیار دقیق استفاده کنند و آثار هنری خود را  با محاسبات دقیق به وسیله نرم افزار آماده کنند.در ادامه به معرفی یکی از این نرم افزار های کاربردی خواهیم پرداخت پس با ما همراه باشید.

ماتریکس چیست؟

از نرم افزار ماتریکس matrix برای طراحی سه بعدی طلا و جواهر استفاده می شود و جزو مهم ترین نرم افزارها در این زمینه محسوب می شود. به عبارت دیگر این نرم افزار دارای قابلیت نمایش یک طراحی جواهر به صورت سه بعدی را داراست. به طور کلی ماتریکس نوعی نرم افزار طراحی است که از آن برای  ساخت مدل‌هایی واقع‌گرایانه از طلا و جواهرات به طور خاص و مخصوصی استفاده می شود و امروزه به یکی از نرم افزارهای مورد علاقه طراحان تبدیل شده است. این نرم افزار توسط گروهی از متخصصان  CAD در ایالات متحده آمریکا طراحی و ساخته شده است. این نرم افزار به  آرشیوی از سنگ‌های قیمتی و انواع جواهرات و شکل‌هایی مجهز شده که امکان اضافه کردن موارد جدید نیز به آن ها وجود دارد.

یکی از ویژگی های این نرم افزار، فراهم کردن یک محیط مناسب برای طراحی و مدل سازی سه بعدی جواهرات به انضمام یک محیط کاربری متناسب با جواهر سازی در مدت زمان بسیار کوتاه می باشد.

  Matrix نسبت به سایر ابزارها و نرم افزار های مدل‌سازی جواهرات، از ویژگی های پیشرفته تری برخوردار است و در عین حال به زمان بیشتری برای یادگیری آن نیاز است.هچنین به دلیل اینکه می توانید طراحی را از صفر آغاز کنید، این نرم افزار گزینه مناسبی برای ساخت جواهرات سفارشی محسوب می شود.

 این نرم افزار در زمینه طراحی جواهرات بسیار کاربردی بوده و در حقیقت نرم افزار ماتریکس Matrix  تکمیل شده نرم افزارهای راینو Rhino است و نسبت به آن بسیار پیشرفته تر و کامل تر می باشد زیرا علاوه بر اینکه تمام امکانات و کدهای دستوری Rhino در آن به کار رفته، از ابزارهای ویژه و تخصصی دیگری نیز در آن استفاده شده است.

در این نرم افزار از پلاگین TSPline که یک پلاگین انحصاری Autodesk است نیز استفاده می شود.همانطور که می دانید پلاگین TSPline تا قبل از طراحی نرم افزار طراحی جواهرات ماتریکس، فقط در مدل های ارگانیک نرم افزار راینو Rhino استفاده می شد اما امروزه از آن می توان در نرم افزار ماتریکس نیز استفاده کرد.

در نرم افزار ماتریکس، ابزارهای اختصاصی و منحصر به فردی قرار دارند که مورد توجه فعالان در زمینه جواهر سازی قرار گرفته است.

همچنین یکسری از طرح های آماده جواهرات ، فرم های انگشتر و زنجیرهای کار شده در این نرم افزار قرار گرفته اند که کاربر با ویرایش آن ها می تواند به طرح مورد نظر خود برسد.به عبارت دیگر می تواند از آن ها به عنوان پایه کار استفاده کند.
در طراحی با ماتریکس، امکان چیدمان قطعات سنگ روی انگشتر و سطوح دیگر فراهم شده است.

در ماتریکس یک نوار ابزار تعبیه شده که برای طراحی جواهرات بهترین امکانات را فراهم کرده و همه ی افراد به سادگی می توانند با آن کار کنند.

قابلیت ها و امکانت دیگر از جمله ویرایش مختصر، ابزارهای انتخاب و تغییر سایز انگشتر، چک کردن کیفیت ساخت پوسته ها، تخمین وزن، چیدمان قطعات و انواع سنگ ها روی سطوح و یا در زوایای مختلف و ... نیز در این نرم افزار فراهم شده است.

از این نرم افزار همچنین در رابطه با رندرینگ طرح های جواهرات استفاده بسیار زیادی می شود.به عبارت دیگر این امکان را به شما می دهد که بتوانید تصاویری واقع گرایانه از مدل های جواهر با افکت هایی طبیعی ایجاد کنید.

قابلیت های Matrix

  1. دارای سیستم اتوماتیک برای چیدمان برلیان روی جواهرات پایه ای 
  2. دارای  ابزارهای بخش Art برای طراحی بافت ها و نقش برجسته ها
  3. امکان انجام  دستورات ترکیبی ساده ای مانند گرفتن Isocurve هایی به صورت زاویه دار از روی سطوح معمولی
  4.  History قوی برای دستورات اختصاصی 
  5. دارای نوار ابزار پیشرفته
  6. امکان قطعات ظریف گوناگون با جزئیات دقیق و پیچیده
  7. قابلیت ویرایش مختصر جزئی
  8. مجهز به ابزارهای انتخاب و تغییر سایز انگشتر
  9. امکان تخمین وزن
  10. دارای بخش Art برای طراحی بافت‌ها و نقش برجسته‌ها
  11. به منظوز ذخیره کردن طرح‌های نیمه و تکمیل آنها در روزهای آتی دارای قسمت Job Bag
  12. دارای دستورات و ابزارهای جواهرسازی مختلف در طیف‌های گسترده تا 150 دستور مختلف

نرم افزار Matrix مناسب چه کسانی است؟

همانطور که ذکر شد در زمینه طراحی جواهر، ابزار های متعددی وجود دارند که یکی از عمده ترین آن ها، matrix می باشد زیرا از از طریق آن می توان درمدت زمان کوتاهی، مواردی از جمله قرارگیری سنگ ها، ساخت رکاب و یا اندازه ی قطر حلقه ها و ... را یاد گرفت.یاد گیری ماتریکس برای تمامی افراد میسر است اما افرادی که به مهارت های Rhinoceros  مسلط هستند به طور موثر تری از ماتریکس بهره ببرند.این افراد با استفاده از matrix می توانند بر سرعت طراحی خود بی افزایند.همچنین برای افرادی که قصد ساختن مدل خود به وسیله آرشیو سنگ های تزئینی دارند نیز بسیار مناسب و کاربردی است.

Matrix پیشرفته

در صورتی که از قبل به نرم افزار های CAD یا CAM مسلط هستید به راحتی می توانید به نرم افزار Matrix نیز مسلط خواهید شد.با استفاده از این نرم افزار پس از طراحی جواهر سه بعدی خود، از طریق چند کلیک ساده  و با استفاده از V-Rayرندر هایی واقع گرایانه ایجاد کنید.در صورتی که قبلا با Rhino  کار کرده باشید به سادگی می توانید تمامی اصول و نحوه کار با  Matrix را بیاموزید.افرادی که از مهارت بالایی در  Rhino برخوردارند می توانند از ویژگی‌های پیشرفته‌ی Matrix مانند Smart Matrix Flow، ابزارهای Transform، کانال‌ها و موارد دیگر استفاده کنند.

این افراد می توانند خیلی سریع یاد بگیریند و بیاموزند که چگونه ویدیویی از طراحی جواهرات تولید کرده و از T-Splines استفاده کنند.

نسخه های آپدیت شده ماتریکس به طور مرتب عرضه می شود .در این نسخه های آپدیت، دسته بندی های جدید تری اضافه شده و بخش هایی که از آن ها استفاده نمی شد حذف شده است.

 جهت آموزش نرم افزار ماتریکس کلیک کنید.

 


آخرین مقالات
نیاز به مشاوره دارید؟ x

تهران ،فرشته، خیابان آقابزرگی، خیابان استانبول، کوچه عروس، بن بست پامچال، پلاک ۴

اینستاگرام طلافنون