طلای شکن چیست؟

طلای شکن چیست؟

مقدمه

طلای شکن یکی از اصطلاحات بازار طلا است که بیشتر سازندگان طلا با آن درگیر هستند. طلای شکن، طلایی است که در فرایند ذوب ناخالصی بالایی دارد و به همین خاطر زمانی که سرد و جامد می‌شود، شکننده است و از آن نمی‌توان برای ساخت جواهرآلات و مصنوعات طلا استفاده کرد. زمانی که طلا شکن است، زرگر‌ها تلاش می‌کنند یک بار دیگر آن را ذوب کرده و ناخالصی‌های آن را جدا کنند تا طلایی غیر شکننده و با خلوص بالا داشته باشند.

علت شکن شدن طلا می‌تواند به دو عامل برگردد:

  1. وجود ناخالصی در طلای ذوب شده: قبل از ذوب طلا، ناخالصی‌هایی مانند نگین‌های تزئینی و سنگ‌های اتمی را از طلا جداسازی کنید. اگر این ناخالصی‌ها جدا نشوند، طلا به راحتی تبدیل به طلای شکن می‌شود.
  2. نرسیدن طلا به نقطه ذوب: اگر قبل از اینکه طلا به نقطه‌ی ذوب برسد آن را درون قالب‌ها بریزید، طلای شکن به وجود می‌آید؛ زیرا ناخالصی‌ها نتوانسته‌اند کاملاً ذوب شوند تا از طلا جدا شوند .

برای تشخیص طلای شکن، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • تشخیص با استفاده از صدای طلای شکن: یکی از آسان‌ترین روش‌ها، پرتاب طلا از فاصله نیم متری به روی زمین است. اگر هنگام پرتاب طلا به روی زمین، صدای طلا زنگ دار بود، می‌توان نتیجه گرفت که طلای آب شده مورد نظر مرغوب است. اما اگر هنگام پرتاب صدای بم ایجاد کرد، باید به تقلبی و شکننده بودن آن شک کرد .یکی از راه‌های بهتر برای تشخیص طلای شکن، قیچی زدن طلا آب شده و بررسی لایه‌های داخلی طلا است. این کار باعث می‌شود تا می‌توانید به درستی تشخیص دهید که طلا خالص است یا نه. 
  • استفاده از دستگاه‌های پیشرفته: برخی دستگاه‌ها با فرستادن امواج در طلا، شکننده یا خالص بودن طلا را تشخیص می‌دهند. البته این نوع دستگاه‌ها در دسترس همه قرار ندارد و بسیاری از طلافروشان از روش‌های قدیمی برای تشخیص شکننده باشد.

آخرین مقالات
نیاز به مشاوره دارید؟ x

تهران ،فرشته، خیابان آقابزرگی، خیابان استانبول، کوچه عروس، بن بست پامچال، پلاک ۴

اینستاگرام طلافنون