دلیل سیاه شدن پوست با طلا چیست؟

دلیل سیاه شدن پوست با طلا چیست؟

مقدمه

به طور کلی، طلا یکی از باارزش‌ترین و گران‌ترین فلزها در جهان است. این فلز به دلیل خصوصیات خاص خود، مانند عدم واکنش با اکسیژن هوا، برای ساخت زیورآلات مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما طلا خالص به تنهایی برای ساخت جواهرات مناسب نیست و معمولاً با فلزات دیگر ترکیب می‌شود تا مقاومت و شکل‌پذیری مناسبی داشته باشد.در این مقاله چند علت سیاه شدن پوست با طلا رو توضیح خواهیم داد.

دلیل‌های سیاه شدن پوست به وسیله طلا می‌تواند متنوع باشد. در ادامه به برخی از این دلایل می‌پردازیم:

  1. عیار طلا:
    طلای خالص بسیار نرم است و نمی‌توان در ساخت جواهر و زیورآلات از آن به صورت خالص استفاده کرد. به همین دلیل، طلا با سایر فلزات مانند مس و نقره ترکیب می‌شود تا استحکام بیشتری پیدا کند. اگر مس بکار رفته در ساخت طلا، بی‌کیفیت باشد و یا درصد مس ترکیب آن از نقره بیشتر باشد، احتمال سیاه شدن طلا هم زیاد می‌شود. این موضوع در فصل‌های گرم سال بیشتر می‌شود. زیرا بدن انسان عرق می‌کند و نمک موجود در آن با مس موجود در طلا دچار واکنش شده و رنگ سیاه یا سبزی را از خود به جای می‌گذارد.
  2. آبکاری نامناسب طلا:
    آبکاری نامطلوب می‌تواند سبب سیاه شدن طلا شود. اگر کیفیت آبکاری مناسب نباشد، جواهرات طلا کدر و سیاه می‌شوند. راه حل این مشکل آبکاری دوباره طلا است تا مثل روز اول درخشان و براق شود.
  3. آلیاژها و مواد دیگر:
    طلا با آلیاژهای مانند نقره، روی و مس ترکیب می‌شود. این آلیاژها ممکن است در شرایط خاص به سرعت کدر شوند و پوست شما را سیاه کنند. به عنوان مثال، چربی‌های بدن، عرق و اسیدهای چرب خوردگی اجزای فلزی در جواهرات طلا را تسهیل می‌کنند.
  4. حساسیت به مواد شیمیایی:
    برخی از افراد به مواد شیمیایی موجود در طلا حساسیت دارند. این مواد می‌توانند سبب تغییر رنگ پوست شود. همچنین، ترکیبات شیمیایی محیطی نیز می‌توانند سیاه شدن پوست توسط طلا را تسریع کنند.
  5. تعریق:
    هنگام تعریق، اسیدهای چربی از بدن آزاد می‌شوند. این اسیدها می‌توانند با آلیاژ طلا‌ی مورد استفاده در جواهرات واکنش دهند و دچار تغییر رنگ شوند. طلا به خودی خود دچار خوردگی نمی‌شود، اما آلیاژهای اصلی آن (مثل نقره یا مس) ممکن است دچار این واکنش شوند و در شرایط مرطوب، تیره‌تر شوند.
  6. تماس با نمک و کلر:
    زیورآلات با مواد خارجی مانند نمک یا کلر موجود در آب (به ویژه آب استخر) تماس می‌گیرند. این مواد می‌توانند باعث از بین رفتن طلا و آلیاژهای آن شده و در نتیجه قسمتی از پوست زیر طلا سیاه شود.
  7. مواد شوینده و آرایشی:
    ذرات ساینده که اغلب در مواد شوینده و حتی محصولات آرایشی یافت می‌شوند، می‌توانند باعث تجزیه سریع‌تر فلزات مورد استفاده در جواهرات شوند و در نتیجه پوست زیر طلا سیاه شود
  8. >با این توضیحات، امیدوارم که بهتر درک کنید که چرا بعضی افراد پس از استفاده از جواهرات طلا تغییر رنگ پوست خود را مشاهده می‌کنند
آخرین مقالات
نیاز به مشاوره دارید؟ x

تهران ،فرشته، خیابان آقابزرگی، خیابان استانبول، کوچه عروس، بن بست پامچال، پلاک ۴

اینستاگرام طلافنون