گرانترین سنگ های قیمتی


گرانترین سنگ های قیمتی

مقدمه

سنگ‌های قیمتی نفیس‌ترین گنجینه‌ های طبیعی زمین هستند. در این مقاله، با گران‌ترین سنگ‌های قیمتی جهان و لوکس‌ترین جواهرات آشنا خواهید شد. اگرچه معمولاً از آن‌ها به عنوان سنگ‌های تزئینی یاد می‌شود، اما در کشورهایی مثل ایران، گاهی نمادی از مذهب نیز هستند. بیایید با لیستی از گران‌ترین سنگ‌های قیمتی و جواهرات دنیا آشنا شویم!

1. تانزانیت (Tanzanite): یکی از پرفروش‌ترین سنگ‌های گوهری در بازار است. این سنگ قیمتی در دهه ۱۹۶۰ کشف شد و تاکنون محبوبیت زیادی پیدا کرده است. تانزانیت فقط در منطقه‌ ی شمال تانزانیا، در دامنه‌ ی کوه کلیمانجارو یافت می‌شود. رنگ آبی‌ بنفش منحصر به فرد این سنگ، آن را از یاقوت کبود متمایز می‌کند. با توجه به کاهش منابع تانزانیت در آینده، قیمت آن ممکن است به شدت افزایش یابد.


2. اوپال سیاه: نیز از جمله گران‌ترین سنگ‌های قیمتی است. این سنگ با بدنه‌ی تیره‌ای که زمینه‌ای مناسب برای بازی رنگ‌ها فراهم می‌کند، از منطقه‌ی لایتینگ ریدج در استرالیا به دست می‌آید. رویال وان، گران‌بهاترین نوع اوپال سیاه در جهان، ارزشی تا ۳ میلیون دلار دارد.

3. بریل قرمز (Red Beryl): نیز از سنگ‌های قیمتی با ارزش است. این سنگ تنها در مناطق خاصی از یوتا، نیومکزیکو و مکزیک یافت می‌شود. اگر به بریل قرمز به‌عنوان یکی از لوکس‌ترین جواهرات دنیا نگاه کنید، متوجه چند سایه متفاوت از رنگ قرمز تیره در آن می‌شوید که واقعاً مسحور کننده است.


4. الماس (Diamond): نیز از گران‌ترین سنگ‌های قیمتی جهان است. این سنگ با اتم‌‎های کربن در شبکه‌ای کریستالی به هم متصل شده‌اند. الماس به عنوان سخت‌‎ترین کانی محسوب می‌شود و تراش آن با پیوندهای کربنی قوی کار دشواری است.


5. ماسگراویت (Musgravite): نیز یکی از با ارزش‌ترین سنگ‌های قیمتی جهان است. این سنگ با طیف رنگی از سبز زیتونی تا بنفش مایل به خاکستری شفاف، از منطقه‌‎ی لایتینگ ریدج در استرالیا به دست می‌آید. ارزش هر قیراط ماسگراویت تا ۳۵ هزار دلار می‌رسد.


6. الکساندریت (Alexandrite): یکی از لوکس‌ ترین و گران‌قیمت‌ ترین سنگ‌های قیمتی است که می‌تواند در شرایط مختلف نور مدام تغییر رنگ دهد. این گوهر نایاب در روز و با تابش نور خورشید به رنگ‌های سبز مایل به آبی و سبز تیره دیده می‌شود. در شب به رنگ سبز زیتونی و با وجود نور مصنوعی به رنگ صورتی، قرمز تیره یا قرمز–بنفش خود را نمایان می‌کند.الکساندرایت در سال 1833 در روسیه کشف شد و بعدها از کشورهای سریلانکا، تانزانیا و هند نیز استخراج شد. جالب اینجاست که تقریباً همیشه در اندازه‌های کمتر از یک قیراط یافت می‌شود. به‌ همین‌ دلیل در مواردی که سنگ بزرگی از آن یافت می‌شود، ارزش قیمت آن به طور تصاعدی بالا می‌رود. در حال حاضر موسسه اسمیتسونیان (Smithsonian) صاحب بزرگ‌ترین سنگ الکساندرایت در جهان با وزن 65.08 قیراط و ارزش بیش از 4 میلیون دلار می‌باشد.


7. زمرد: نیز یکی از گران‌ترین سنگ‌های قیمتی است. این سنگ به دلیل رنگ سبز عجیب و غریب خود، یکی از محبوب‌ترین و گران‌ترین سنگ‌های قیمتی در دنیا محسوب می‌شود. استخراج زمرد اصولاً از چهار کشور برزیل، کلمبیا، زیمباوه و زامبیا انجام می‌شود. این سنگ تا به امروز بسته به الگو، مرکز استخراج و میزان خلوص خود تفاوت قیمت زیادی را تجربه کرده و تا 5.5 میلیون دلار نیز سابقه خرید و فروش دارد. از نظر کانی‌شناسی، رنگ سبز خیره‌کننده زمرد ناشی از وجود عنصرهای کروم و وانادیوم است. با وجود ظاهر عالی خود، زمردهای موجود در بازار معمولاً نقص‌ های جزئی دارند.


8. یاقوت سرخ: یکی از پرافتخارترین سنگ‌های قیمتی، در جهان جاودانگی و زیبایی را به همراه دارد. این گوهر، که به عنوان “پادشاه سنگ‌های قیمتی” نیز شناخته می‌شود، طیف وسیعی از رنگ‌های قرمز زنده را در خود جای داده است. از دوران باستان، یونانیان به این نگین نیروهای خاصی از جمله سلامتی، علم، ثروت و پیروزی در عشق نسبت داده‌اند. آن‌ها باور داشته‌اند که اگر روی لباس‌شان این نگین را بگذارند، زندگی‌شان با صلح و صمیمیت همراه می‌شود و اگر سربازی این سنگ را با خود همراه داشته باشد، شکست‌ناپذیر می‌شود.یاقوت سرخ، به عنوان یکی از سنگ‌ های قیمتی، در صنعت جواهرسازی و زیورآلات مورد استفاده قرار می‌گیرد. در تجارت بین‌المللی، این گوهر را “روبی” می‌‎نامند و همیشه این نام با رنگ آن همراه است. سختی سنگ یاقوت قرمز حدود ۹ در مقیاس موس است، که به همین دلیل مناسب برای استفاده در صنعت جواهرسازی می‌باشد. از جمله خواص مهم این سنگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


  1. افزایش انرژی و استقلال ذهنی: یاقوت سرخ قلب را از عشق لبریز می‌کند و پرورش نیروهای معنوی را تقویت می‌کند. این سنگ به رشد شخصیت، امید به زندگی، شهامت و شجاعت کمک می‌کند و به دل آدمی استقلال می‌دهد و خوف و ترس را می‌زداید.
  2. مقاومت در برابر پرتو ایکس: یاقوت سرخ اصل در برابر پرتو‌های ایکس موج‌های کوتاه و بلند مقاومت از خود نشان می‌دهد.
  3. نماد شانس و ثروت: این گوهر نماد شانس، وفاداری، ثروت و برکت است و در میان سنگ‌های قرمز، با ارزش‌ترین‌ می‌باشد.
  • الماس آبی: یکی از جواهرات نادر و بسیار مورد علاقه است. این سنگ قیمتی به دلیل رنگ آبی زیبایش و کمیابی، همیشه توجه مردم را به خود جلب کرده است. بیایید در اینجا به بررسی خواص و ویژگی‌های الماس آبی بپردازیم.

    1. رنگ آبی منحصر به فرد: الماس آبی به دلیل وجود عنصری به نام بورون در ترکیب شیمیایی‌اش، از رنگ آبی برخوردار است. این رنگ زیبا و متفاوت باعث می‌شود الماس آبی به عنوان یکی از جواهرات محبوب در دنیا شناخته شود.
    2. کمیابی و ارزش بالا: الماس آبی نسبت به سایر رنگ‌های الماس کمیاب‌تر است. هر زمان که یک الماس آبی در حراجی ظاهر می‌شود، برترین مجموعه‌ داران جهان برای داشتن آن صف‌آرایی می‌کنند. در سال 2016، الماس آبی برش‌خورده‌ای به نام “آبی اوپنهایمر” به قیمت نهایی 57.5 میلیون دلار فروخته شد.
    3. خواص درمانی: الماس آبی به عنوان یک سنگ قیمتی، خواص درمانی نیز دارد. به عنوان مثال، این سنگ می‌تواند به درمان ناراحتی‌ های دستگاه گوارش، بیماری‌ های غدد، و استخوان کمک کند. همچنین، حمل الماس آبی قدرت اراده را زیاد می‌کند، حافظه را تقویت می‌دهد و برای صاحبش آرامش و برکت به ارمغان می‌آورد.


به‌ طور کلی، الماس آبی با رنگ زیبا و کمیاب ی‌اش، همچنان یکی از محبوب‌ ترین جواهرات در دنیا باقی مانده است. از آنجایی که این سنگ در حراجی‌ ها و بازارهای جواهرات به نمایش گذاشته می‌شود، همیشه توجه علاقه‌‎مندان را به خود جلب می‌کند.

آخرین مقالات
نیاز به مشاوره دارید؟ x

تهران ،فرشته، خیابان آقابزرگی، خیابان استانبول، کوچه عروس، بن بست پامچال، پلاک ۴

اینستاگرام طلافنون