جواهرات ملی ایران

جواهرات ملی ایران که به جواهرات تاج شاهنشاهی ایران نیز معروف است، مجموعه‌ای از اشیایی است که نسل به نسل از حاکمان ایران منتقل شده و اکنون متعلق به ملت ایران است و در موزه‌ های در تهران نگهداری می‌شود.

خبر ایران: مجموعه ای از گران قیمت ترین جواهرات جهان، گنجینه بی نظیر جواهرات ملی در طول قرن ها جمع آوری شده است. این مجموعه ارزشمند بازتاب خلاقیت و ذوق صنعتگران و هنرمندان ایرانی در ادوار مختلف و نمایانگر میراث فرهنگی بسیار غنی یک کشور پهناور است.

تاریخ جواهرات ملی ایران

مجموعه گنجینه های ملی ایران در دوره قاجار (قرن نوزدهم) توسعه یافت. در این دوره بود که طراحی جواهرات برای اولین بار مورد حمایت و توسعه قرار گرفت. طراحان و جواهرسازان ایرانی و ارمنی به دربار دعوت شدند و ساخت و جمع آوری هدایای نفیس و طبقه بندی دقیق جواهرات خزانه دولت آغاز شد. تاج کیانی، تخت نادری، گلوب جواهر و تخت طاووس (تخت خورشید) از گنجینه های این دوره است. فیروزه نیشابور و مروارید خلیج فارس به تدریج به مجموعه های گرانبها اضافه شد.

امروزه جواهرات تاج ایران توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران محافظت می شود و مجموعه بی نظیر آن بسیاری از جواهرات دوره های صفوی، افشاریه، قاجار و پهلوی را در معرض دید عموم قرار داده است.

جواهرات ایرانی 

از نظر ارزش هنری، تاریخی و منحصر به فرد بودن ، حتی بهترین کارشناسان و ارزیاب های جهان نیز نتوانسته اند ارزش واقعی یا تقریبی جواهرات ملی ایران را محاسبه کنند. این شامل برخی از جواهرات منحصر به فرد است که در جهان مشابهی ندارند. اما ارزش مجموعه تنها به جنبه مالی آنها محدود نمی شود. ارزش فرهنگی اقلامی که تاریخ، خلاقیت و تخیل هنرمندان را منعکس می کند چیزی است که نباید تضعیف شود.

1.تخت طاووس

تخت طاووس (تخت خورشید) در سال 1798 به دستور فتحعلی شاه ساخته شد. این تخت با 26733 گوهر، از جمله یک خورشید حکاکی شده فوق العاده در بالای تخت که با الماس های گرانبها تزئین شده است، به همین دلیل در ابتدا این تخت خورشید نامیده می شد، اما بعدها به مناسبت ازدواج فتحعلی شاه با زنی به نام طاووس تاج الدوله به تخت طاووس (تخت طاووس) معروف شد.

البته اکثر ایرانیان تصور می کردند که این تخت همان تخت طاووس هندی، جهان شاه مغول است، اما تحقیقات بیشتر نشان داد که این اثر منحصر به فرد به دستور فتحعلی شاه، پادشاه قاجاریه ایران ساخته شده است و ربطی به تخت طاووس پادشاه هند ندارد.

2.سپر نادرشاه

یکی از اشیای خاص گنجینه جواهرات، سپر نادرشاه است که در جنگ های مختلف از آن استفاده می کرد. این سپر با قطر 46 سانتی متر با پوست کرگدن پوشیده شده و با زمرد، یاقوت و الماس تزئین شده است. در ابتدا پوشش ساده ای داشت، اما بعدها به دستور فتحعلی شاه قاجار تزیین شد. در مرکز این سپر، یکی از بزرگ ترین یاقوت های جهان به وزن 225 قیراط را خواهید دید که توسط ردیف هایی از الماس، یاقوت و زمرد احاطه شده است.

3.کوه نور

این الماس شاید اولین جواهر در بین جواهرات ملی ایران باشد.  نام این سنگ در زبان فارسی به‌ معنی «کوهی از نور» است که به‌اندازه شگفت‌انگیز آن اشاره دارد.هر دو گوهر توسط نادرشاه از فتح دهلی به ایران آورده شد، اما الماس کوه نور به سرقت رفت و پس از مرگ نادر به افغانستان برده شد. بعداً توسط شرکت هند شرقی به ملکه ویکتوریا ارائه شد. این جواهر هنوز بر روی تاج پادشاهان بریتانیا است.

پس از ترور نادرشاه، الماس کوه نور به نوه او شاهرخ میرزا و بعداً به لطفعلی خان زند رسید. هنگامی که لطفعلی خان از قاجارها شکست خورد، این گوهر به خزانه جواهرات قاجار منتقل شد.. کوه نور 182 قیراط وزن دارد و رنگ آن صورتی است که کمیاب ترین رنگ الماس است.

4.گلوب جواهری

یکی دیگر از ارزشمندترین گنجینه های موزه ملی جواهرات که در انتهای تالار خزانه قرار دارد. گلوب جواهراتی است که بازدیدکنندگان را مجذوب خود می کند. این کره در سال 1874 میلادی به دستور ناصرالدین شاه و توسط گروهی از جواهرسازان ایرانی ساخته شد. وزن خالص طلای به کار رفته در این کالا 34 کیلوگرم و وزن جواهرات آن 3656 گرم است. تعداد کل جواهرات نصب شده بر روی کره زمین 51366 قطعه است. دریاها و اقیانوس ها روی کره زمین با زمرد و زمین ها با یاقوت، الماس و یاقوت کبود نشان داده شده اند. آسیای جنوب شرقی، ایران و بریتانیا با الماس، هند با یاقوت و آفریقای مرکزی و جنوبی با یاقوت کبود مشخص شده اند.

5.تاج پهلوی

این تاج که به شکل تاج شاهان ساسانی ساخته شده بود توسط رضا شاه و محمدرضا پهلوی استفاده می شد. این تاج که از طلا و نقره ساخته شده است، با الماس مرغوب، زمرد درشت، یاقوت و مروارید تزیین شده است. تاجی که قبلاً در تاجگذاری های دوره قاجار استفاده می شد تاج کیانی بود، اما رضاخان پهلوی تمایلی به استفاده از آن در تاجگذاری خود نداشت. از این رو در سال 1925 میلادی گروهی از جواهرسازان ایرانی به سرپرستی سراج الدین جواهری، جواهرساز معروف قفقازی امیر بخارا که از روسیه به ایران مهاجرت کرده بود، تاج را از نگین های برگزیده تزئین کرد. الهام‌بخش طراحی جدید از نقاشی‌ها و ارجاعات تاریخی به تاج‌های مورد استفاده در دوران امپراتوری ساسانی، که از سال 224 تا 651 پس از میلاد بر ایران حکومت می‌کرد، گرفته شد.

6.تاج کیانی

تاج فتحعلی شاه معروف به تاج کیانی با الماس، زمرد، یاقوت و مروارید تزئین شده است. این تاج در زمان فتحعلی شاه ساخته شده و مورد استفاده شاهان قاجار بوده است. این تاج اولین تاجی است که پس از ساسانیان به این روش ساخته شده است.

آخرین مقالات
نیاز به مشاوره دارید؟ x

تهران ،فرشته، خیابان آقابزرگی، خیابان استانبول، کوچه عروس، بن بست پامچال، پلاک ۴

اینستاگرام طلافنون