تفاوت بین الماس و مویزنایت چیست؟

تفاوت بین الماس و مویزنایت چیست؟

مقدمه

اگرچه الماس و مویزنایت ممکن است از نظر ظاهری مشابه به نظربرسند، اما تفاوت های از جمله ترکیب، خواص فیزیکی ( دوبینی )، قیمت و انکسار نور.و سایر جنبه ها دارند در این مقاله ما می خواهیم به بررسی چند دلیل از تفاوت بین الماس و مویزانایت بنویسیم.

الماس (diamond) چیست؟

الماس واقعی یک ماده معدنی طبیعی است که از کربن و گرافیت تشکیل شده است. طی میلیاردها سال فشار و گرمای شدید، این مایعات حاوی کربن، مواد معدنی دیگر را حل کرده و الماس های خیره کننده ای را به جای خود برجای می گذارند.الماس‌ها در سنگ‌های آذرین به دام می‌افتند، سنگی که وقتی سنگ‌های مذاب داغ متبلور می‌شوند و جامد می‌شوند و با حرکت زمین‌شناسی و فوران‌های آتشفشانی به سمت سطح رانده می‌شوند.

الماس شفاف و بی رنگ نادرترین نوع الماس موجود در طبیعت است. کمتر از 1 درصد از الماس های استخراج شده D یا E (به معنای الماس بی رنگ) هستند. با این حال نیتروژن نور و سایر عناصر می‌توانند ناخالصی‌هایی را به ساختار کریستالی اضافه کنند و طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها از قرمز و صورتی تا آبی تیره و طلایی زرد را تولید کنند.


مویزنایت (moissanite)چیست؟

برنده جایزه نوبل هنری مویسان اولین سنگ های قیمتی مویزنایت را در سال 1893 در دهانه شهاب سنگی در آریزونا کشف کرد. مویسان سنگ‌های مویزنایت را با الماس اشتباه گرفت و هیجان‌زده بود که از یافته‌های پرسود خود پول نقد کند.

به همین راحتی می شد فهمید که چرا این اشتباه را انجام داد. مویزنایت کاربید سیلیکون است و سنگ الماس مانند درخشندگی، آتش، درخشندگی و سختی مشابهی دارد. امروزه برای تشخیص تفاوت بین سنگ های قیمتی مویزنایت و الماس اصلی نیاز به ابزارهای تخصصی است. برخلاف زیرکونیا مکعبی، شبیه ساز الماس شناخته شده، موسانیت کمیاب، سنگین و بسیار بادوام است.

1. ترکیب شیمیایی:

  • الماس: از کربن خالص تشکیل شده است.
  • مویزنایت : از سیلیکون کارباید (SiC) تشکیل شده است.

2. سختی:

سختی الماس با سختی موسانیت متفاوت است. این یک واقعیت شناخته شده است که الماس سخت ترین ماده طبیعی روی زمین است و  سختی Mohs 10 را دارد. امتیاز مویزنایت  در مقیاس 9.25 است که کمتر از الماس است اما از هر سنگ قیمتی دیگری که در جواهرات استفاده می شود سختی بالاتری است.

3. درخشندگی و ضریب شکست:

  • الماس: ضریب شکست یگانه (SR)
  • مویزنایت : ضریب شکست ضریب شکست دوگانه (DR)
  • درخشندگی به میزان بازتاب نور از یک سنگ قیمتی برای ایجاد درخشش اشاره دارد. الماس با تراش ایده آل بالاترین سطح درخشندگی را خواهد داشت، زیرا به گونه ای تراشیده شده است که تا حد امکان نور را منعکس کند. موزانایت به شکلی متفاوت با الماس است که باعث می شود نور سفید کمتری شکست بخورد. اگرچه آنها میدرخشند، اما به اندازه درخششی که روی الماس دیده می شود، پر جنب و جوش و شفاف نیست. هنگامی که یک الماس در کنار یک مویزنایت  قرار می گیرد، درخشش های قوی تر و رنگارنگ تری نسبت به الماس ایجاد می کند که اکثر مردم تمایلی به آن ندارند.

4. وضوح:

شفافیت الماس به ارزیابی عیوب درونی و بیرونی یک سنگ معین اشاره دارد. مویزنایت  به طور کلی شفافیت بالاتری نسبت به الماس دارد زیرا در آزمایشگاه ایجاد می شود در حالی که الماس به طور طبیعی تشکیل می شود. عادی است که الماس‌ها دارای ضایعات و لکه‌هایی باشند، زیرا آنها محصولات طبیعی هستند، در حالی که این اتفاق در مویزنایت  بسیار کم است.

5.دیسپرژن (انکسار نور):

مویزنایت  و الماس در رنگ متفاوت هستند. مویزنایت بی رنگ نیست و بر خلاف الماس، بر اساس رنگ ارزیابی و درجه بندی نمی شود. رنگ الماس در مقیاسی بین D-Z با D کاملاً بی رنگ ارزیابی می شود. درواقع  تجزیه نوردر میوزنایت قوی تر است. مویزنایت معمولی از نظر رنگ شبیه به الماس رنگ K دارای گواهی GIA است، به این معنی که به جای بی رنگ یا تقریباً بی رنگ، در مقیاس رنگی ضعیف قرار می گیرد. درست مانند الماس، هرچه مویزنایت کوچکتر باشد، بی رنگ تر به نظر می رسد. برخی از سنگ‌های مویزنایت بسته به نور، رنگ‌های زرد، خاکستری یا سبز دارند، بنابراین به راحتی می‌توان تفاوت بین الماس و مویزنایت را تشخیص داد.


6. قیمت:

  •   الماس: به دلیل کمیابی و فرآیند طولانی در تشکیل شدن، بسیار گران‌تر است.
  • قیمت یک قیراط الماس با رنگ و پاکی متوسط 8000 دلار
  • مویزنایت : به صورت انبوه در آزمایشگاه‌ها تولید می‌شود و قیمت کمتری دارد.
  •  قیمت مویزنایت یک قیراطی 10 تا 15 دلار

7. رسانندگی الکتریکی:

  •   الماس: رسانای الکتریکی نیست.
  •  مویزنایت : رسانای الکتریکی است.

8. ظاهر:

  • الماس: درخشندگی شیک و مجللی دارد.
  • مویزنایت : درخشندگی شدیدتری دارد که ممکن است گاهی اوقات بیش از حد زرق و برق‌دار به نظر برسد.

آیا می توان مویزنایت را الماس در نظر گرفت؟

خیر، مویزنایت را نمی توان الماس در نظر گرفت. هر دو سنگ قیمتی متفاوت هستند. از نحوه شکل گیری آنها گرفته تا ظاهر آنها. مویزنایت دارای درخشندگی مصنوعی است و فاقد ارزشی است که الماس دارد. همچنین بر خلاف الماس طبیعی در آزمایشگاه ایجاد می شود.

چرا مویزنایت را انتخاب کنیم؟

برخی از مردم مویزنایت را انتخاب می کنند زیرا ظاهری شبیه به الماس دارد برای هزینه کمتر. اگر به دنبال جواهرات خاصی مانند حلقه نامزدی هستید، الماس به دلیل ارزش و معنایی که دارد ترجیح داده می شود.

الماس ها به مویزنایت ترجیح داده می شوند زیرا سنگ های قیمتی کمیاب و طبیعی هستند که به دلیل زیبایی شان ارزشمند هستند. از آنجایی که میلیون‌ها سال طول می‌کشد تا در گوشته زمین رشد کنند و هر کدام منحصربه‌فرد هستند، به الماس‌ها احساس خاصی می‌دهد. الماسبه نماد عشق ابدی تبدیل شده است و در حلقه نامزدی هدیه داده می شود.


آیا حلقه نامزدی Moissanite از یک الماس بهتر است؟

حلقه های مویزنایت جایگزین های بسیار خوبی برای الماس های سنتی هستند زیرا ارزان تر و درخشان تر هستند. با این حال، در حالی که سنگ‌های مویزنایت درخشندگی ایجاد می‌کنند، برخی فکر می‌کنند که در واقع برای پوشیدن روزمره بیش از حد است، به خصوص در مقایسه با الماس‌های طبیعی. (مرجع توپ دیسکو را به خاطر دارید؟)

همچنین، مویزنایت و سایر جواهرات ساخته شده در آزمایشگاه ممکن است نسبت به برخی از الماس‌ها، از جمله الماس‌هایی که به نام «الماس خونی» شناخته می‌شوند، سازگارتر با محیط زیست باشند. این جواهرات با کار برده، شرایط کاری کشنده و شیوه های تجاری غیرقانونی استخراج می شوند، در حالی که سنگ های مویزنایت از سوی دیگر، در آزمایشگاه ها ساخته می شوند.

البته، برخی از مصرف‌کنندگان همیشه الماس‌های طبیعی را به شبیه‌سازی‌هایی مانند زیرکونیا مکعبی و موسانات ترجیح می‌دهند، زیرا الماس ارزش خود را حفظ کرده و نمادی سنتی از وفاداری و عشق تزلزل ناپذیر در یک رابطه باقی می‌ماند.

در هر صورت، هر تصمیمی که در بحث moissanite در مقابل الماس بگیرید شخصی است. شما باید حلقه نامزدی را انتخاب کنید که متناسب با سبک، بودجه و ترجیح شخصی شما باشد.

آخرین مقالات
نیاز به مشاوره دارید؟ x

تهران ،فرشته، خیابان آقابزرگی، خیابان استانبول، کوچه عروس، بن بست پامچال، پلاک ۴

اینستاگرام طلافنون