چگونه طلا را از برد الکترونیکی جدا کنیم

چگونه طلا را از برد الکترونیکی جدا کنیم

مقدمه

از آنجایی که ما در جامعه ای زندگی می کنیم که به طور فزاینده ای تحت تسلط فناوری است، این امر همچنین منجر به استفاده روزافزون از منابع معدنی و فلزی برای استفاده در انواع دستگاه های الکترونیکی می شود.اگر موارد فوق را به کاهش تدریجی استخراج معادن که برای چند سال آینده پیش‌بینی می‌شود اضافه کنیم، این امر باعث می‌شود که بازیافت تمام قطعات الکترونیکی برای به دست آوردن فلزات گرانبها مانند طلا، نقره، پالادیوم و غیره - چیزی که امروزه به عنوان «شهری» شناخته می‌شود، ضروری باشد. تخته‌های مدار درون دستگاه‌های الکترونیکی به دلیل خواص رسانایی آن، از جمله، حاوی مقادیر کمی طلا در اتصالات خود هستند. بسیاری از افراد و شرکت‌ها این تجهیزات را با بردهای مدار درون خود دفع می‌کنند، در حالی که سایر شرکت‌ها و افراد به بازیابی طلا از فعالیت‌های برد مدار می‌پردازند.

در این مقاله ما به شما راهنمای عملی، ما برخی از روش‌هایی را  آموزش می‌دهیم که برای انجام فرآیند بازیابی طلا از تخته مدار الکترونیکی استفاده می‌کنند. بیایید ببینیم این چگونه کار می کند.روش های مختلف برای حذف طلا از برد مدار چیست؟

روش‌های مختلفی برای بازیافت زباله‌های الکترونیکی وجود دارد که محبوب‌ترین روش‌های مربوط به طلا هستند زیرا تقریباً برای همه در دسترس هستند.

ابزار مورد نیاز

در این راهنما، ما دو تا از ساده‌ترین روش‌ها را توضیح می‌دهیم، بنابراین با چند محصول نسبتاً آسان و آماده‌سازی، هر کسی می‌تواند این کار را انجام دهد.

تجهیزات حفاظتی

  1. ماسک محافظ
  2. عینک ایمنی
  3. دستکش های صنعتی

ابزار

  1. ظرف شیشه ای. ترجیحاً آنهایی که در برابر گرمای شدید مقاومت می کنند.
  2. کاسه یا سینی فلزی.
  3. یک میله شیشه ای یا فلزی برای هم زدن.
  4. فیلتر پارچه ای مانند فیلترهایی که برای قهوه استفاده می شود.
  5. موچین استیل.

مواد شیمیایی

  1. اسید نیتریک غلیظ
  2. گازوئیل

توجه داشته باشید که مواد شیمیایی و ابزاری که می خواهید استفاده کنید به نوع روشی که می خواهید اعمال کنید بستگی دارد.

هشدار

همیشه به یاد داشته باشید که مواد شیمیایی و اسیدها می توانند پوست شما را تحریک یا بسوزانند. علاوه بر این، گازهایی که اسیدها از خود ساطع می کنند نیز می توانند به چشم آسیب برسانند و در هنگام استنشاق اثرات بسیار ناخوشایندی ایجاد کنند. بنابراین اولین قدم همیشه این است

روش اول


روش شماره 1: استفاده اسید نیتریک

1. در مرحله اول باید وسایل حفاظتی تهیه کنید حتما از ماسک صورت، عینک ایمنی و دستکش صنعتی استفاده کنید. مواد شیمیایی و اسیدها می توانند پوست شما را تحریک یا حتی بسوزانند. بخار ناشی از سوختن اسیدها نیز می تواند به چشم آسیب برساند و هنگام استنشاق باعث تهوع شود.


2. خرید اسید نیتریک غلیظ، اسید نیتریک یک ماده شیمیایی مایع شفاف است که معمولا برای کارهای مختلف صنعتی، فولادی و چوبی استفاده می شود. شما می توانید اسید نیتریک را از مغازه های صنعتی یا شیمیایی خریداری کنید.

با این حال، در برخی از ایالت ها و کشورها، ممکن است شما از خرید اسید نیتریک منع شده باشید یا ممکن است مجبور باشید قبل از اینکه اجازه خرید آن را داشته باشید، استانداردهای خاصی را رعایت کنید. قبل از خرید با مقامات محلی خود مشورت کنید.


3. مرحله سوم برد مدار را به قطعات کوچک بشکنید. باید بردهای مدار خود را در یک ظرف شیشه ای قرار دهید. این ظرف ترجیحاً باید ظروف شیشه ای پیرکس یا از نوعی باشد که بتواند گرمای شدید را تحمل کند.


نکته: از ظروف پلاستیکی استفاده نکنید زیرا ممکن است اسید در داخل آن بسوزد.


4. در مرحله چهارم اسید نیتریک غلیظ را با تخته های مدار داخل ظرف شیشه ای بریزید. وقتی اسید را داخل آن می‌گذارید، بخارهای سوزان از ظرف خارج می‌شوند، بنابراین مطمئن شوید که از لباس محافظ استفاده می‌کنید.


5. در مرحله پنجم مخلوط را با استفاده از یک میله شیشه ای هم بزنید تا محتویات به شکل مایع درآیند. از آنجایی که طلا برای حل شدن به مواد شیمیایی قوی‌تری نیاز دارد، اسید نیتریک تمام قطعات پلاستیکی و فلزی صفحه مدار را بدون آسیب رساندن به ذرات طلا ذوب می‌کند.


6.در مرحله بعد اسید نیتریک را از مخلوط خارج کنید. از یک فیلتر برای جدا کردن قطعات جامد از مایع استفاده کنید.

7. قطعات ذوب نشده را انتخاب کنید. این قطعات طلا خواهند داشت. ممکن است مقداری پلاستیک همچنان به طلا چسبیده باشد، بنابراین باید خودتان این قطعات کوچک را از طلا جدا کنید. هنگام انجام این کار حتما از دستکش های صنعتی استفاده کنید زیرا دستان شما خواهد سوخت.


روش دوم :با استفاده از آتش


1. وسایل حفاظتی تهیه کنید حتما از ماسک صورت، عینک ایمنی و دستکش صنعتی استفاده کنید تا از تنفس دود ناشی از سوختن پلاستیک جلوگیری کنید. از انبرهای فولادی برای برگرداندن مدارهای در حال سوختن استفاده کنید.به هیچ عنوان این کار را در خانه انجام ندهید.


2. یک سطل یا سینی فلزی بگیرید و مدارهای مدار را در آن قرار دهید. تخته ها را به قطعات کوچکتر بشکنید تا سریعتر بسوزند.


3. آتش را خاموش کن اجازه دهید قطعات کمی خنک شوند - فقط به اندازه کافی گرم شوند تا بتوانید آنها را لمس کنید، اما نه خیلی خنک که پلاستیک دوباره سفت شود.قطعات پلاستیکی متصل به قطعات طلایی را بشکنید و به طور دستی آنها را جدا کنید.

4. قطعات پلاستیکی متصل به قطعات طلایی را بشکنید. فرآیند سوزاندن مواد تخته باید شکننده و به راحتی شکسته شود.برای ایمن بودن، هنگام شکستن پلاستیک از دستکش محافظ استفاده کنید.

نتیجه گیری

با استفاده از روش‌هایی که در اینجا فهرست کرده‌ایم، بسیاری از مردم در سراسر جهان هر سال مقادیر خوبی طلا به دست می‌آورند که با آن مقداری پول اضافی به دست می‌آورند، هرچند برای ثروتمند شدن کافی نیست.لطفا تمامی نکات ایمنی را در تمامی روش ها و مراحل انجام دهید.

آخرین مقالات
نیاز به مشاوره دارید؟ x

تهران ،فرشته، خیابان آقابزرگی، خیابان استانبول، کوچه عروس، بن بست پامچال، پلاک ۴

اینستاگرام طلافنون