آشنایی با مدال های المپیک

آشنایی با مدال های المپیک

مقدمه

تاریخچه مدال‌های المپیک 

در المپیک‌های باستانی، برندگان به جای مدال، تاج‌های زیتون دریافت می‌کردند. زمانی که المپیک‌های مدرن در سال ۱۸۹۶ آغاز شد، برندگان مدال‌های نقره و شاخه‌های زیتون دریافت می‌کردند . برندگان مقام اول از بازی‌های ۱۹۰۴ سنت لوئیس مدال‌های طلا دریافت کردند. در ابتدا، مدال‌های طلا از طلای خالص ساخته می‌شدند، با این حال، به دلیل هزینه بالا، این عمل پس از المپیک ۱۹۱۲ متوقف شد، از آن زمان، مدال‌های طلا عمدتاً از نقره ساخته شده و با لایه نازکی از طلا پوشانده می‌شوند.

مدال طلای المپیک دارای وزن 529 گرم است با اینکه یکی از پر ارزش ترین جوایز این بازی هاست تنها 6 گرم طلا دارد.یعنی حدود 1.3% از وزن مدال طلا است و بقیه آن از نقره خالص تشکیل شده است. براساس تحلیل های آکسفورد اکونومیکس ارزش مدال های طلای المپیک پاریس 2024 بر اساس قیمت های جاری طلای 24 عیار نقره استرلینگ به ازای هر گرم حدود 950 یورو است. پیش بینی می شود ارزش طلای المپیک با گذشت زمان افزایش خواهد یافت و تا سال 2032 زمانی که استربیا میزبان بازی های تابستانی در بریزین است به حدود 1500 یورو خواهد رسید.بازی های استکهلم 1912 مدال های طلا تقریبا کامل از طلا ساخته میشدند، اما پی از چنگ جهان اول به دلیل سیاست های صرفه جویی، مقدار طلا استفاده شده در مدال ها کاهش یافت.اما مدال نقره همچنان از نقره خالص ساخته می شود در حالی که مدال برنز ترکیبی  از آلیاژ مس، قلع و روی است.

ترکیب آلیاژهای مدال های طلای المپیک

مدال‌های طلای المپیک عمدتاً از نقره با درصد کمی طلا ساخته شده‌اند.

کمیته بین المللی المپیک (IOC) قوانینی را برای تولید و طراحی مدال های المپیک تعیین کرده است. مواد اولیه آنها به شرح زیر است:

  • مقام اول (مدال طلا): بیشتر از نقره با خلوص حداقل 92.5 درصد و با حداقل 6 گرم طلای خالص آبکاری شده است.
  • مقام دوم (مدال نقره): متشکل از نقره با درجه خلوص حداقل 92.5 درصد
  • مقام سوم (مدال برنز): متشکل از برنز، آلیاژی که بیشتر از مس و فلز دیگری (مانند قلع یا روی) ساخته شده است

طلای احمق‌ها یا پیریت چیست؟

طلای احمق‌ها یا پیریت، یک کانی است که دارای جلای فلزی و رنگ زرد برنجی کم‌رنگ است که به طلا شباهت ظاهری دارد. نام آن از این واقعیت ناشی می‌شود که اغلب توسط جویندگان بی‌تجربه با طلا اشتباه گرفته شده است. با وجود ظاهر فریبنده‌اش، پیریت در واقع یک سولفید آهن است و ارزش قابل توجهی در مقایسه با طلای واقعی ندارد.در حالی که طلای احمق‌ها و مدال‌های المپیک از نظر ماهیت بسیار متفاوت هستند، اما یک موضوع مشترک از ظاهر در مقابل واقعیت را به اشتراک می‌گذارند. طلای احمق‌ها شبیه طلای واقعی به نظر می‌رسند، و مدال‌های طلای المپیک، با وجود پرستیژ، کاملاً از طلا ساخته نشده‌اند.
موضوع گاز گرفتن مدال طلا، پیشینه ای تاریخی دارد. در گذشته ها برای این که اطمینان حاصل کنند که سکه های رایج، از طلای خالص است و از پیریت ساخته نشده است، آن را گاز می گرفتند، اگر سکه از طلای خالص باشد، جای دندان ها بر روی آن باقی می ماند.

مدال‌های المپیک

1. آتن ۱۸۹۶ : در اولین دوره بازی‌های المپیک مدرن، به برندگان مدال نقره و به نفرات دوم مدال مس یا برنز اهدا کرد. مدال طلا در این دوره وجود نداشت.برندگان مقام اول یک مدال نقره، یک شاخه زیتون و یک دیپلم دریافت می‌کردند. کسانی که در مقام دوم قرار می‌گرفتند، یک مدال برنز/مس، یک شاخه برگ بو و یک دیپلم دریافت می‌کردند.در روی مدال آتن، چهره زئوس به همراه دست او که یک کره با پیروزی بالدار را نگه داشته است، با نوشته 'ΟΛΥΜΠΙΑ' دیده می‌شود. در پشت مدال، سایت آکروپولیس با نوشته 'ΔΙΕΘΝΕΙΣ · ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΙ · ΑΓΩΝΕΣ ΕΝ · ΑΘΗΝΑΙΣ · 1896' قرار دارد.

طراح: ژول کلمنت چپلین

ترکیب: مقام اول (نقره)، مقام دوم (برنز مسی)قطر:۴۸ میلی‌متر

ضرب: ضرابخانه پاریس


2. پاریس۱۹۰۰ : در این دوره نیز مدال‌های طلا اهدا نشد و برندگان مدال‌های نقره و برنز دریافت کردند.در روی مدال، الهه بالدار با شاخه‌های زیتون در هر دو دست و دستان بلند شده دیده می‌شود. در پس‌زمینه، نمایی از شهر پاریس و بناهای نمایشگاه جهانی قرار دارد. در پشت مدال، یک ورزشکار پیروز که بر روی سکوی افتخار ایستاده و شاخه زیتونی در دست راست خود دارد، با دست بلند شده دیده می‌شود. در پس‌زمینه، یک استادیوم و آکروپولیس آتن قرار دارد.

  • طراح: فردریک ورنون
  • ترکیب: مقام اول (نقره طلا کاری شده)، مقام دوم (نقره)، مقام سوم (برنز)
  • قطر: ۴۲x۶۰ میلی‌متر
  • ضرب: ضرابخانه پاریس


3. سنت لوئیس۱۹۰۴: در روی مدال، یک ورزشکار ایستاده بر روی پله‌ها، در دست راست خود یک تاج برگ بو، نماد پیروزی، را نگه داشته و دست چپ خود را بلند کرده است. در پس‌زمینه، یک نقش برجسته که رشته‌های ورزشی از دوران باستان را نشان می‌دهد، دیده می‌شود. در پشت ورزشکار، یک معبد یونانی قرار دارد. بالای تصویر ورزشکار، نوشته 'OLYMPIAD' و در پایین سمت راست، '1904' حک شده است.در پشت مدال، الهه نایک، الهه پیروزی، ایستاده بر روی یک کره دیده می‌شود. او در دست چپ خود یک تاج برگ بو و در دست راست خود یک برگ نخل نگه داشته است. در مقابل او، یک تاج بزرگ قرار دارد که در مرکز آن فضایی برای نوشتن نام رشته ورزشی وجود دارد. پشت نایک، نیم‌تنه زئوس بر روی یک پایه قرار دارد. نوشته 'UNIVERSAL EXPOSITION ST. LOUIS U.S.A' نیز در پشت مدال حک شده است. طراحی این دو طرف مدال از مدال‌های بازی‌های آتن ۱۸۹۶ و پاریس ۱۹۰۰ الهام گرفته شده است. برای اولین و تنها بار، مدال به یک روبان رنگی با یک سنجاق برای نصب به سینه ورزشکار متصل شده بود.

  • طراح:دیئژ و کلست
  • ترکیب:مقام اول (طلا)، مقام دوم (نقره)، مقام سوم (برنز)قطر: طلا و نقره (۳۹ میلی‌متر)، برنز (۳۸ میلی‌متر)
  • ضرب: دیئژ و کلست


 4.لندن 1908:در روی مدال، دو فیگور زنانه در حال قرار دادن تاج برگ بو بر سر یک ورزشکار جوان پیروز دیده می‌شوند. در نیمه پایین مدال، نوشته 'OLYMPIC GAMES LONDON 1908' حک شده است.در پشت مدال، تصویر سنت جورج، قدیس حامی انگلستان قرار دارد. طبق افسانه‌ها، او یک قدیس جنگجو بود که اژدهایی را کشت تا یک شاهزاده خانم را آزاد کند.

  • طراح: برترام مک‌کینال
  • ترکیب: مقام اول (طلا)، مقام دوم (نقره)، مقام سوم (برنز)
  • قطر: ۳۳ میلی‌متر
  • ضرب: واگتون و پسران


5. استکهلم 1912:در روی مدال، دو فیگور زنانه در حال قرار دادن تاج برگ بو بر سر یک ورزشکار جوان پیروز دیده می‌شوند. در پشت مدال، یک جارچی در حال اعلام افتتاح بازی‌ها است و در سمت چپ، مجسمه لینگ، بنیان‌گذار مؤسسات و سیستم ژیمناستیک سوئدی قرار دارد. در اطراف مدال، نوشته 'OLYMPISKA SPELEN STOCKHOLM 1912' حک شده است.

  • طراح:اریک جردن لیندبرگ؛ برترام مک‌کینال
  • ترکیب: مقام اول (طلا؛ نقره طلاکاری شده)، مقام دوم (نقره)، مقام سوم (برنز)
  • قطر: ۳۳ میلی‌متر
  • ضرب: سی. سی. اسپرانگ و شرکا


6. آنتورپ 1920:در روی مدال، یک ورزشکار بلند قامت و برهنه دیده می‌شود که در دست چپ خود یک برگ نخل و یک تاج برگ بو، نمادهای پیروزی، را نگه داشته است. پشت سر او، فیگور 'رنومه' در حال نواختن شیپور دیده می‌شود. در پس‌زمینه، یک نقش برجسته با موتیف یونانی و نوشته 'VII OLYMPIADE' در زیر آن قرار دارد.در پشت مدال، بنای یادبود آنتورپ که افسانه سیلویوس برابو را به تصویر می‌کشد، دیده می‌شود. این افسانه می‌گوید که برابو دست غول دروون آنتیگون را که رودخانه را ترور می‌کرد، به شلت انداخت. در پس‌زمینه، کلیسا و بندر آنتورپ دیده می‌شود. در نیمه بالایی، نوشته 'ANVERS MCMXX' حک شده است. افسانه می‌گوید که در دوران باستان، این غول بی‌رحم همه کشتی‌ها را مجبور به پرداخت عوارض می‌کرد. اگر کاپیتان از پرداخت عوارض خودداری می‌کرد، غول دست او را قطع می‌کرد. این غول سال‌ها ترس و وحشت را در میان ملوانان پخش کرد تا روزی که با برابو روبرو شد. این سرباز شجاع رومی موفق به کشتن غول شد و به عنوان انتقام از قربانیان، دست غول را قطع کرد و به رودخانه انداخت. اینجاست که نام شهر 'آنتورپ' به معنای 'دست انداخته شده' آمده است. در مجموع ۱۲۵۰ نسخه از این مدال ساخته شد: ۴۵۰ مدال طلا، ۴۰۰ مدال نقره و همین تعداد مدال برنز.

  • طراح: ژوژو دوپون
  • ترکیب: مقام اول (طلا؛ طلاکاری شده)، مقام دوم (نقره)، مقام سوم (برنز)
  • قطر: ۶۰ میلی‌متر
  • ضرب: کوسمانس، بروکسل


7. مدال‌های شامونیکس ۱۹۲۴: در روی مدال، یک ورزشکار زمستانی با دستان باز دیده می‌شود. او در دست راست خود یک جفت اسکیت و در دست چپ خود یک جفت اسکی نگه داشته است. در پس‌زمینه، کوه‌های آلپ با مون بلان دیده می‌شود. در پشت مدال، یک نوشته ۱۴ خطی وجود دارد: 'CHAMONIX MONT-BLANC SPORTS D'HIVER 25 JANVIER - 5 FÉVRIER 1924 ORGANISES PAR LE COMITÉ OLYMPIQUE FRANÇAIS SOUS LE HAUT PATRONAGE DU COMITÉ INTERNATIONAL OLYMPIQUE A L'OCCASION DE LA CELEBRATION DE LA VIIIe OLYMPIADE'. [ورزش‌های زمستانی شامونیکس مون بلان ۲۵ ژانویه - ۵ فوریه ۱۹۲۴، سازماندهی شده توسط کمیته المپیک فرانسه تحت حمایت عالی کمیته بین‌المللی المپیک به مناسبت جشن هشتمین المپیاد].

همانند مدال بازی‌های پاریس، طراحی مدال شامونیکس نیز به مناقصه گذاشته شد. در نهایت، حکاک رائول بنارد انتخاب شد. ۲۰۰۰ نسخه از این مدال‌ها در کارگاه‌های ضرابخانه پاریس ساخته شد.

  • طراح: رائول بنارد
  • ترکیب: مقام اول (نقره طلاکاری شده)، مقام دوم (نقره)، مقام سوم (برنز)
  • قطر: ۵۵ میلی‌متر
  • ضرابخانه: اداره ضرابخانه‌ها و مدال‌ها


8. مدال‌های پاریس ۱۹۲۴: در روی مدال، یک ورزشکار پیروز برهنه دیده می‌شود که دست رقیب خود را که روی زمین نشسته است، گرفته و به او کمک می‌کند تا بلند شود. در زیر این تصویر، حلقه‌های المپیک قرار دارند. در پشت مدال، یک چنگ به عنوان نماد برنامه فرهنگی بازی‌ها و تجهیزات مختلف ورزشی - زمستانی و تابستانی - که یک قوس را تشکیل می‌دهند، دیده می‌شود. در مرکز، نوشته 'VIIIe OLYMPIADE PARIS 1924' قرار دارد. در مجموع ۹۱۴ نسخه ساخته شد: ۳۰۴ مدال طلا و همین تعداد مدال نقره، و همچنین ۳۰۶ مدال برنز.

  • طراح: آندره ریواود
  • ترکیب: مقام اول (نقره طلاکاری شده)، مقام دوم (نقره)، مقام سوم (برنز)
  • قطر: ۵۵ میلی‌متر
  • ضرابخانه: ضرابخانه پاریس


9. مدال‌های سنت موریتز ۱۹۲۸: در روی مدال، یک اسکیت‌باز با دستان باز دیده می‌شود که توسط کریستال‌های برف احاطه شده است. این مدال‌ها توسط شرکت هوگن فرز از لو لوکل ساخته شده‌اند.در پشت مدال، حلقه‌های المپیک در بالا قرار دارند و زیر آن نوشته 'II. JEUX OLYMPIQUES D'HIVER ST.-MORITZ 1928' دیده می‌شود. در هر دو طرف، یک شاخه زیتون قرار دارد.

  • طراح: آرنولد هونروادل
  • ترکیب: مقام اول (نقره طلاکاری شده)، مقام دوم (نقره)، مقام سوم (برنز)
  • قطر: ۵۰ میلی‌مترضرابخانه: هوگن فرز


10. مدال‌های آمستردام ۱۹۲۸: در روی مدال، الهه پیروزی سنتی دیده می‌شود که در دست چپ خود یک شاخه نخل و در دست راست خود یک تاج برنده نگه داشته است. این طراحی از بازی‌های ۱۹۲۸ آمستردام استفاده شده و توسط هنرمند فلورانسی، جوزپه کاسیولی (ایتالیا - ۱۸۶۵-۱۹۴۲) ایجاد شده است و پس از یک مسابقه که توسط کمیته بین‌المللی المپیک در سال ۱۹۲۱ برگزار شد، انتخاب شد. برای این بازی‌ها، تصویر پیروزی با نوشته خاص 'IXe OLYMPIADE AMSTERDAM 1928' همراه است.در پشت مدال، یک قهرمان المپیک که توسط جمعیت به پیروزی حمل می‌شود، با استادیوم المپیک در پس‌زمینه دیده می‌شود. توجه: از ۱۹۲۸ تا ۱۹۶۸، مدال‌های بازی‌های تابستانی یکسان بودند. کمیته سازماندهی بازی‌های مونیخ در سال ۱۹۷۲ با داشتن یک پشت متفاوت که توسط نماینده باوهاوس، گرهارد مارکس طراحی شده بود، نوآوری کرد.

  • طراح: جوزپه کاسیولی
  • ترکیب: مقام اول (نقره طلاکاری شده)، مقام دوم (نقره)، مقام سوم (برنز)
  • قطر: ۵۵ میلی‌متر
  • ضرابخانه: ضرابخانه دولتی، اوترخت


11. مدال‌های لیک پلاسید ۱۹۳۲: در روی مدال، در نیمه بالایی، یک الهه بالدار بالای ابرها دیده می‌شود که در دست راست خود یک تاج برگ بو نگه داشته است. در پس‌زمینه، کوه‌های آدیرونداک با یک استادیوم ورزش‌های زمستانی، پرش اسکی و چشم‌انداز لیک پلاسید در پای آن‌ها دیده می‌شود. شکل منحنی مدال نماد شیارهای ستون‌های باستانی است. در پشت مدال، در نیمه بالایی، حلقه‌های المپیک قرار دارند که زیر آن‌ها یک تاج برگ بو دیده می‌شود. در وسط، نوشته 'III OLYMPIC WINTER GAMES LAKE PLACID 1932' قرار دارد.

  • ترکیب: مقام اول (نقره طلاکاری شده)، مقام دوم (نقره)، مقام سوم (برنز)
  • قطر: ۵۴ میلی‌مترضرابخانه: شرکت رابینز


12. مدال‌های لس آنجلس ۱۹۳۲: در روی مدال، الهه پیروزی سنتی دیده می‌شود که در دست چپ خود یک شاخه نخل و در دست راست خود یک تاج برنده نگه داشته است. این طراحی از بازی‌های ۱۹۲۸ آمستردام استفاده شده و توسط هنرمند فلورانسی، جوزپه کاسیولی (ایتالیا - ۱۸۶۵-۱۹۴۲) ایجاد شده است و پس از یک مسابقه که توسط کمیته بین‌المللی المپیک در سال ۱۹۲۱ برگزار شد، انتخاب شد. برای این بازی‌ها، تصویر پیروزی با نوشته خاص 'Xth OLYMPIAD LOS ANGELES 1932' همراه است.در پشت مدال، یک قهرمان المپیک که توسط جمعیت به پیروزی حمل می‌شود، با استادیوم المپیک در پس‌زمینه دیده می‌شود. توجه: از ۱۹۲۸ تا ۱۹۶۸، مدال‌های بازی‌های تابستانی یکسان بودند. کمیته سازماندهی بازی‌های مونیخ در سال ۱۹۷۲ با داشتن یک پشت متفاوت که توسط نماینده باوهاوس، گرهارد مارکس طراحی شده بود، نوآوری کرد.

  • طراح: جوزپه کاسیولی
  • ترکیب:مقام اول (نقره طلاکاری شده)، مقام دوم (نقره)، مقام سوم (برنز)
  • قطر: ۵۵ میلی‌متر
  • ضرابخانه: شرکت وایت‌هد و هوگ


13. مدال‌های برلین ۱۹۳۶: در روی مدال، الهه پیروزی سنتی دیده می‌شود که در دست چپ خود یک شاخه نخل و در دست راست خود یک تاج برنده نگه داشته است. این طراحی از بازی‌های ۱۹۲۸ آمستردام استفاده شده و توسط هنرمند فلورانسی، جوزپه کاسیولی (ایتالیا - ۱۸۶۵-۱۹۴۲) ایجاد شده است و پس از یک مسابقه که توسط کمیته بین‌المللی المپیک در سال ۱۹۲۱ برگزار شد، انتخاب شد. برای این بازی‌ها، تصویر پیروزی با نوشته خاص 'XI. OLYMPIADE BERLIN 1936' همراه است.در پشت مدال، یک قهرمان المپیک که توسط جمعیت به پیروزی حمل می‌شود، با استادیوم المپیک در پس‌زمینه دیده می‌شود. توجه: از ۱۹۲۸ تا ۱۹۶۸، مدال‌های بازی‌های تابستانی یکسان بودند. کمیته سازماندهی بازی‌های مونیخ در سال ۱۹۷۲ با داشتن یک پشت متفاوت که توسط نماینده باوهاوس، گرهارد مارکس طراحی شده بود، نوآوری کرد.

  • طراح:جوزپه کاسیولی
  • ترکیب:مقام اول (نقره طلاکاری شده)، مقام دوم (نقره)، مقام سوم (برنز)
  • قطر: ۵۵ میلی‌متر
  • ضرابخانه: بی. اچ. مایر


14. مدال‌های سنت موریتز ۱۹۴۸:در روی مدال، بین دو کریستال برف، نوشته 'Vmes JEUX OLYMPIQUES D'HIVER ST.-MORITZ 1948' دیده می‌شود.در پشت مدال، یک دست که یک مشعل روشن را نگه داشته است با حلقه‌های المپیک در پس‌زمینه دیده می‌شود. شش کریستال برف فضای خالی سمت راست و چپ را تزئین می‌کنند. در بالا، به صورت منحنی، شعار 'CITIUS ALTIUS FORTIUS' قرار دارد. این مدال‌ها توسط شرکت هوگنن فررز از لو لوکل ساخته شده‌اند.

  • طراح:پل-آندره دروز
  • ترکیب:مقام اول (نقره طلاکاری شده)، مقام دوم (نقره)، مقام سوم (برنز)
  • قطر: ۶۰ میلی‌متر


15. مدال‌ها اسلو ۱۹۵۲:

روی مدال:

حلقه‌های المپیک با یک مشعل روی آن، ترکیبی بر اساس طراحی هنرمند یونانی واسوس فالیرئاس (۱۹۰۵-۱۹۷۹) و تأیید شده توسط کمیته بین‌المللی المپیک. در پس‌زمینه: 'OLYMΓIA'. دور طراحی، شعار 'CITIUS ALTIUS FORTIUS' و نوشته 'JEUX OLYMPIQUES'.

پشت مدال:

  • طراحی شده توسط نوت یران، نوشته 'DE VI. OLYMPISKE VINTERLEKER OSLO 1952' همراه با پیکتوگرام تالار شهر اسلو و سه دانه برف.
  • طراحان: واسوس فالیرئاس؛ نوت یران
  • ترکیب: مقام اول: نقره طلا کاری شده- مقام دوم: نقره- مقام سوم: برنز
  • قطر: ۷۱ میلی‌متر
  • ضرب: Th. Marthinsen


16. مدال‌ها هلسینکی ۱۹۵۲

روی مدال:

الهه پیروزی سنتی، که یک شاخه نخل در دست چپ و تاج برنده در دست راست خود دارد. طراحی‌ای که از بازی‌های ۱۹۲۸ آمستردام استفاده شده، توسط هنرمند فلورانسی جوزپه کاسیولی (ایتالیا - ۱۸۶۵-۱۹۴۲) ایجاد شده و پس از یک مسابقه که توسط کمیته بین‌المللی المپیک برگزار شد، انتخاب شده است. برای این بازی‌ها، تصویر پیروزی با نوشته خاص 'XV OLYMPIA HELSINKI 1952' همراه است.

پشت مدال:

یک قهرمان المپیک که توسط جمعیت به پیروزی حمل می‌شود، با استادیوم المپیک در پس‌زمینه. توجه: از ۱۹۲۸ تا ۱۹۶۸، مدال‌های بازی‌های تابستانی یکسان بودند. کمیته سازماندهی بازی‌های مونیخ در ۱۹۷۲ با داشتن یک پشت متفاوت که توسط نماینده باوهاوس، گرهارد مارکس طراحی شده بود، نوآوری کرد.

  • طراحان: جوزپه کاسیولی؛ توشی تاکا کوشیبا
  • ترکیب: مقام اول: نقره طلا کاری شده،مقام دوم: نقره،مقام سوم: برنز
  • قطر: ۵۱ میلی‌متر
  • ضرب: kultakeskus Oy



17. کورتینا دامپتزو ۱۹۵۶روی مدال:سر یک زن ایده‌آل، تاج‌گذاری شده با پنج حلقه. شعله المپیک در پیش‌زمینه ظاهر می‌شود. نوشته 'VII GIOCHI OLIMPICI INVERNALI' صحنه را احاطه کرده است.پشت مدال:کوه پومگانیون، یکی از نمادهای اصلی بازی‌ها، با یک بلور برف در بالای آن. نوشته اطراف می‌گوید: 'CITIUS ALTIUS FORTIUS - CORTINA 1956'.

قطر: ۶۰ میلی‌متر



18.اسکوا ولی ۱۹۶۰:روی مدال:نمایه یک زن جوان و یک مرد جوان در پس‌زمینه، نماد جوانی آمریکا و جهان، با نوشته 'VIII OLYMPIC-WINTER GAMES' در اطراف.پشت مدال:ساده باقی مانده است، با حلقه‌های المپیک و شعار 'CITIUS-ALTIUS-FORTIUS' که نیمه بالایی را احاطه کرده است. فضای وسط نیمه پایینی برای نام ورزش رزرو شده بود، مطابق با قانون جدید منشور المپیک که در آن زمان اجرا می‌شد. در مجموع ۶۰ مدال طلا، نقره و برنز ساخته شد.

  • قطر: ۵۵ میلی‌متر
  • ضرب: Jones Herff


19. رم ۱۹۶۰: مدال‌های رم در یک دایره برنزی قرار دارند که شامل یک تاج برگ بو بود که با زنجیری طراحی شده به شکل دنباله‌ای از برگ‌های برنزی مطابقت داشت.از ۱۹۲۸ تا ۱۹۶۸، مدال‌های بازی‌های تابستانی یکسان بودند. در روی مدال، الهه پیروزی سنتی، که یک شاخه نخل در دست چپ و تاج برنده در دست راست خود دارد. در پشت مدال، یک قهرمان المپیک که توسط جمعیت به پیروزی حمل می‌شود، با استادیوم المپیک در پس‌زمینه. کمیته سازماندهی بازی‌های مونیخ در ۱۹۷۲ با داشتن یک پشت متفاوت که توسط نماینده باوهاوس، گرهارد مارکس طراحی شده بود، نوآوری کرد.به طور استثنایی، برای بازی‌های رم، روی و پشت مدال معکوس شدند. در روی مدال، یک قهرمان المپیک که توسط جمعیت به پیروزی حمل می‌شود، با استادیوم المپیک در پس‌زمینه. در پشت مدال، الهه پیروزی سنتی، که یک شاخه نخل در دست چپ و تاج برنده در دست راست خود دارد. طراحی‌ای که از بازی‌های ۱۹۲۸ آمستردام استفاده شده، توسط هنرمند فلورانسی جوزپه کاسیولی (ایتالیا - ۱۸۶۵-۱۹۴۲) ایجاد شده و پس از یک مسابقه که توسط کمیته بین‌المللی المپیک در سال ۱۹۲۱ برگزار شد، انتخاب شده است. برای این بازی‌ها، تصویر پیروزی با نوشته خاص 'GIOCHI DELLA XVII OLIMPIADE ROMA MCMLX' همراه است.

قطرمدال طلا: ۶۸ میلی‌متر

مدال نقره: ۷۰ میلی‌متر

مدال برنز: ۶۹ میلی‌متر


20. توکیو ۱۹۶۴روی مدال:الهه پیروزی سنتی، که یک شاخه نخل در دست چپ و تاج برنده در دست راست خود دارد. طراحی‌ای که از بازی‌های ۱۹۲۸ آمستردام استفاده شده، توسط هنرمند فلورانسی جوزپه کاسیولی (ایتالیا - ۱۸۶۵-۱۹۴۲) ایجاد شده و پس از یک مسابقه که توسط کمیته بین‌المللی المپیک در سال ۱۹۲۱ برگزار شد، انتخاب شده است. برای این بازی‌ها، تصویر پیروزی با نوشته خاص 'XVIII OLYMPIAD TOKYO 1964' همراه است.پشت مدال:یک قهرمان المپیک که توسط جمعیت به پیروزی حمل می‌شود، با استادیوم المپیک در پس‌زمینه. توجه: از ۱۹۲۸ تا ۱۹۶۸، مدال‌های بازی‌های تابستانی یکسان بودند. کمیته سازماندهی بازی‌های مونیخ در ۱۹۷۲ با داشتن یک پشت متفاوت که توسط نماینده باوهاوس، گرهارد مارکس طراحی شده بود، نوآوری کرد.

ضرب:ضرابخانه ژاپن


21. مکزیکو سیتی ۱۹۶۸

روی مدال:الهه پیروزی سنتی، که یک شاخه نخل در دست چپ و تاج برنده در دست راست خود دارد. طراحی‌ای که از بازی‌های ۱۹۲۸ آمستردام استفاده شده، توسط هنرمند فلورانسی جوزپه کاسیولی (ایتالیا - ۱۸۶۵-۱۹۴۲) ایجاد شده و پس از یک مسابقه که توسط کمیته بین‌المللی المپیک در سال ۱۹۲۱ برگزار شد، انتخاب شده است. برای این بازی‌ها، تصویر پیروزی با نوشته خاص 'XIX OLIMPIADA MEXICO 1968' همراه است.

پشت مدال:یک قهرمان المپیک که توسط جمعیت به پیروزی حمل می‌شود، با استادیوم المپیک در پس‌زمینه. توجه: از ۱۹۲۸ تا ۱۹۶۸، مدال‌های بازی‌های تابستانی یکسان بودند. کمیته سازماندهی بازی‌های مونیخ در ۱۹۷۲ با داشتن یک پشت متفاوت که توسط نماینده باوهاوس، گرهارد مارکس طراحی شده بود، نوآوری کرد.



22. مونترال ۱۹۷۶روی مدال:الهه پیروزی سنتی، که یک شاخه نخل در دست چپ و تاج برنده در دست راست خود دارد. طراحی‌ای که از بازی‌های ۱۹۲۸ آمستردام استفاده شده، توسط هنرمند فلورانسی جوزپه کاسیولی (ایتالیا - ۱۸۶۵-۱۹۴۲) ایجاد شده و پس از یک مسابقه که توسط کمیته بین‌المللی المپیک در سال ۱۹۲۱ برگزار شد، انتخاب شده است. برای این بازی‌ها، تصویر پیروزی با نوشته خاص 'XXIe Olympiade Montréal 1976' همراه است. نمادهای اصلی پیروزی، برادری و جهانی بودن هستند.پشت مدال:به طور عمدی ساده طراحی شده است. شامل یک تاج برگ بو استایل شده، نماد پیروزی از زمان بازی‌های باستان، و نشان بازی‌های ۱۹۷۶ مونترال.

ضرب: ضرابخانه سلطنتی کانادا


23. مسکو ۱۹۸۰

روی مدال:الهه پیروزی سنتی، که یک شاخه نخل در دست چپ و تاج برنده در دست راست خود دارد. طراحی‌ای که از بازی‌های ۱۹۲۸ آمستردام استفاده شده، توسط هنرمند فلورانسی جوزپه کاسیولی (ایتالیا - ۱۸۶۵-۱۹۴۲) ایجاد شده و پس از یک مسابقه که توسط کمیته بین‌المللی المپیک در سال ۱۹۲۱ برگزار شد، انتخاب شده است. برای این بازی‌ها، تصویر پیروزی با نوشته خاص 'ИГРЬІ XXII ОЛИМПАДЫ МОСКВА 1980' همراه است.

پشت مدال:یک کاسه المپیک استایل شده با شعله‌ای در حال سوختن در پس‌زمینه یک استادیوم. بخش بالای سمت راست، نشان بازی‌های ۱۹۸۰ مسکو را دارد. نام ورزش در لبه مدال ظاهر می‌شود.

ضرب: ضرابخانه مسکو


24. لس آنجلس ۱۹۸۴

مدال‌هاروی مدال: الهه پیروزی سنتی، که یک شاخه نخل در دست چپ و تاج برنده در دست راست خود دارد. طراحی‌ای که از بازی‌های ۱۹۲۸ آمستردام استفاده شده، توسط هنرمند فلورانسی جوزپه کاسیولی (ایتالیا - ۱۸۶۵-۱۹۴۲) ایجاد شده و پس از یک مسابقه که توسط کمیته بین‌المللی المپیک در سال ۱۹۲۱ برگزار شد، انتخاب شده است. برای این بازی‌ها، تصویر پیروزی با نوشته خاص “XXIII OLYMPIAD LOS ANGELES 1984” همراه است.

پشت مدال: یک قهرمان المپیک که توسط جمعیت به پیروزی حمل می‌شود، با استادیوم المپیک در پس‌زمینه.


25. سئول ۱۹۸۸

روی مدال:الهه پیروزی سنتی، که یک شاخه نخل در دست چپ و تاج برنده در دست راست خود دارد. طراحی‌ای که از بازی‌های ۱۹۲۸ آمستردام استفاده شده، توسط هنرمند فلورانسی جوزپه کاسیولی (ایتالیا - ۱۸۶۵-۱۹۴۲) ایجاد شده و پس از یک مسابقه که توسط کمیته بین‌المللی المپیک در سال ۱۹۲۱ برگزار شد، انتخاب شده است. برای این بازی‌ها، تصویر پیروزی با نوشته خاص 'XXIV Olympiad Seoul 1988' همراه است.

پشت مدال:یک کبوتر، نماد صلح، که شاخه‌ای از برگ بو در دهان خود دارد و نشان بازی‌های سئول که از سه الگوی تائگوک از پرچم ملی کره و پنج حلقه المپیک تشکیل شده است.


26.آلبرتیل ۱۹۹۲: برای اولین بار از شیشه ساخته شده، با طلا، نقره و برنز، مدال‌ها به طور کامل دست‌ساز بودند. کار دقیق و جزئیات نیاز به چندین مرحله مختلف تولید داشت. تولید یک مدال نیاز به همکاری ۳۵ نفر داشت و چند صد ساعت طول کشید تا لالیک ۳۳۰ مدال را ایجاد کند.

روی مدال:پنج حلقه المپیک در پیش‌زمینه دیده می‌شوند، با یک دره در پس‌زمینه، به صورت تدریجی، که به این ترتیب احساس عمق را می‌دهد. در قسمت بالای فلز، یک شاخه برگ بو استایل شده با کلمات 'ALBERTVILLE 92 XVIes JEUX OLYMPIQUES D’HIVER – XVI OLYMPIC WINTER GAMES' (به فرانسوی و انگلیسی) حک شده است.

پشت مدال:طرح تزئینی در شیشه بی‌رنگ حک شده است. خطوط نماد کوه‌ها هستند.

ترکیب:

  • مقام اول: نقره طلاکاری شده؛ کریستال
  • مقام دوم: نقره؛ کریستال
  • مقام سوم: برنز؛ کریستال


27. مدال‌های بارسلونا ۱۹۹۲:

در روی مدال، به صورت کمی خارج از مرکز، الهه‌ی پیروزی سنتی قرار دارد که در دست چپ خود یک شاخه نخل و در دست راست خود تاج برنده را نگه داشته است. برای این بازی‌ها، شکل الهه‌ی پیروزی به سبک مدرن طراحی شده و همراه با نوشته‌ی خاص 'XXV OLIMPÍADA BARCELONA 1992' است.

در پشت مدال، نشان رسمی بازی‌های ۱۹۹۲ بارسلونا قرار دارد. این مدال توسط مجسمه‌ساز خاویر کوربرو طراحی شده است.


28.مدال‌های لیلهامر ۱۹۹۴اینگیرد هانولد، که مدال‌های بازی‌های المپیک زمستانی ۱۹۹۴ لیلهامر را طراحی کرده است، گفت که او آن‌ها را به گونه‌ای طراحی کرده که 'طنزآمیز، ساده و قابل تشخیص' باشند و طراحی آن‌ها 'کاملاً نروژی' است. نوآوری او استفاده از گرانیت—به طور دقیق‌تر اسپاراگمیت—به عنوان ماده اصلی بود. 'من سعی کردم چیزی خلق کنم که بازتاب‌دهنده‌ی آنچه نروژی‌ها دوست دارند و قدردانی می‌کنند، یعنی طبیعت، باشد. در کشور ما گرانیت زیادی وجود دارد و در سادگی خود زیباست. فکر می‌کنم که به لطف سایر اجزا—طلا، نقره و برنز—مدال‌ها بسیار شیک هستند.'


29.مدال‌های آتلانتا ۱۹۹۶

در روی مدال، الهه‌ی پیروزی سنتی قرار دارد که در دست چپ خود یک شاخه نخل و در دست راست خود تاج برنده را نگه داشته است. این طراحی از بازی‌های ۱۹۲۸ آمستردام استفاده شده و توسط هنرمند فلورانسی، جوزپه کاسیولی (ایتالیا - ۱۸۶۵-۱۹۴۲) خلق شده و پس از مسابقه‌ای که توسط کمیته بین‌المللی المپیک در سال ۱۹۲۱ برگزار شد، انتخاب گردید. برای این بازی‌ها، شکل الهه‌ی پیروزی همراه با نوشته‌ی خاص 'XXVI OLYMPIAD ATLANTA 1996' است

.در پشت مدال، نشان رسمی بازی‌های ۱۹۹۶ و طراحی شاخه زیتون استایل شده 'Quilt of Leaves' قرار دارد. برای هر ورزش، مدال‌های اهدا شده به ورزشکاران با اضافه کردن پیکتوگرام مربوط به ورزش در مرکز 'Quilt of Leaves' ضرب شده‌اند. در مجموع، ۶۳۳ مدال طلا، ۶۳۵ مدال نقره و ۶۶۱ مدال برنز برای این بازی‌ها ضرب شده‌اند.


30.مدال‌های بازی‌های المپیک زمستانی ۱۹۹۸برای انتقال ویژگی‌های محلی، مدال‌های بازی‌های المپیک زمستانی ۱۹۹۸ با لاک (لاک کیسو) ساخته شدند. تکنیک تزئینی استفاده شده، طلاکاری برجسته (یا ماکی-ئه) بود، با تکنیک‌های به اصطلاح شیپویاکی (یعنی تکنیک‌های کلوزونه) و فلزکاری دقیق.

روی مدال، خورشید در حال طلوع در ماکی-ئه، محاصره شده توسط شاخه‌های زیتون و همراه با نشان در کلوزونه نشان داده شده است.

پشت مدال عمدتاً از لاک ساخته شده است. این نشان بازی‌ها را در ماکی-ئه نشان می‌دهد، با خورشید در حال طلوع بر فراز کوه‌های شینشو. قسمت‌های لاکی به صورت جداگانه توسط هنرمندان منطقه کیسو انجام شده است.

مدال‌ها دارای قطر ۸۰ میلی‌متر و ضخامت ۹.۷ میلی‌متر بودند؛ مدال طلا ۲۵۶ گرم، نقره ۲۵۰ گرم و برنز ۲۳۰ گرم وزن داشت.



31.مدال‌های سیدنی ۲۰۰۰

نمادهای مرسوم، از جمله الهه پیروزی که تاج برنده را در دست دارد، بر روی روی مدال حک شده‌اند. خانه اپرای سیدنی، مشعل المپیک و حلقه‌های المپیک در پشت مدال نمایان هستند. طراحان این مدال‌ها استرالیایی هستند: ووجچخ پیترانیک و برایان تامپسون.

در روی مدال، الهه پیروزی سنتی قرار دارد که در دست چپ خود یک شاخه نخل و در دست راست خود تاج برنده را نگه داشته است. برای این بازی‌ها، شکل الهه پیروزی همراه با نوشته خاص 'XXVII OLYMPIAD SYDNEY 2000' است.

در پشت مدال، خانه اپرای سیدنی، مشعل المپیک و حلقه‌های المپیک نمایان هستند.



32. مدال‌های بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۰۲

مدال‌های طلا و نقره ۵۶۷ گرم (۲۰ اونس) وزن دارند و سنگین‌ترین مدال‌های المپیک تا کنون هستند. مدال‌های برنز ۴۵۴ گرم (۱۶ اونس) وزن دارند. برای اولین بار در تاریخ المپیک، مدال‌ها برای هر ورزش متفاوت هستند و شامل ۱۶ طرح منحصر به فرد از هنرمندان مختلف می‌باشند.در روی مدال، یک ورزشکار از شعله‌ها بیرون می‌آید و مشعلی را حمل می‌کند که نمایانگر مقاومت روح انسانی و قدرت الهام‌بخشی است. این شکل بر مشکلات غلبه کرده و از کوهی از یخ و سنگ آزاد شده است.

حلقه‌های المپیک تصویر ورزشکار را تثبیت می‌کنند، در حالی که شعار بازی‌های ۲۰۰۲، 'شعله درون را روشن کن' بر روی مدال حک شده است، که اولین بار است که بیانیه چشم‌انداز کمیته سازماندهی بر روی یک مدال درج می‌شود. در پشت مدال، نایک، الهه یونانی پیروزی، یک برگ کوچک پیروزی را نگه داشته است که نماد تاج‌های زیتون است که به برندگان بازی‌های المپیک باستانی اهدا می‌شد. در آغوش نایک، تصویری از رویدادی که مدال برای آن اهدا شده است، قرار دارد.در پایه حلقه روبان، عدد رومی XIX قرار دارد که نشان‌دهنده نوزدهمین بازی‌های المپیک زمستانی است. مدال‌ها به شکل سنگ‌های رودخانه‌ای طراحی شده‌اند، مانند آن‌هایی که در جویبارها و رودخانه‌های یوتا یافت می‌شوند. بخشی مدرن و بخشی روستایی، آن‌ها روح غرب آمریکا را از شکل‌گیری غرب تا زمان حال تکنولوژیکی تجسم می‌کنند. هر مدال به صورت دستی تکمیل شده و کمی با دیگر مدال‌ها متفاوت است، مشابه سنگ‌های فردی که توسط آب و باد شکل گرفته‌اند.


33.مدال‌های آتن ۲۰۰۴

ویژگی اصلی مدال‌ها شخصیت یونانی است که در هر دو طرف نشان داده شده است، زیرا طرف اصلی آن‌ها برای اولین بار از بازی‌های المپیک آمستردام در سال ۱۹۲۸ تغییر کرده است. این امر اهمیت ویژه‌ای دارد، زیرا از این پس تمام مدال‌های المپیک شخصیت یونانی بازی‌ها را از نظر منشأ و احیای آن‌ها منعکس خواهند کرد. بر روی مدال‌هایی که به ورزشکاران المپیک از سال ۱۹۲۸ تا بازی‌های سیدنی اهدا شده بود، الهه نایک نشسته بود و در یک دست خود یک خوشه گندم و در دست دیگر یک تاج داشت.

در اینجا، او به استادیوم پرواز می‌کند و پیروزی را برای بهترین ورزشکار به ارمغان می‌آورد.کمیته سازماندهی تصمیم گرفته است که استادیوم پاناتنیک، جایی که بازی‌ها برای اولین بار در سال ۱۸۹۶ تجدید شدند، را نشان دهد. در روی مدال، رشته ورزشی ورزشکار نیز حک شده است. پشت مدال از سه عنصر تشکیل شده است: شعله ابدی که در المپیا روشن شد و از طریق مشعل‌گردانی ۲۰۰۴ از پنج قاره عبور کرد؛ خطوط ابتدایی سرود هشتم المپیک پندار که در سال ۴۶۰ قبل از میلاد برای تجلیل از پیروزی آلکیمدون از آئگینا در کشتی سروده شد و نشان بازی‌های ۲۰۰۴ آتن. طراحی مدال توسط النا ووتسی انجام شده است.


34. مدال‌های تورین ۲۰۰۶

مفهوم مدال توسط شرکت Ottaviani International و تیم گرافیک TOROC به سرپرستی داریو کواترینی طراحی شد. مدال گرد است و در مرکز آن فضای خالی وجود دارد که نمایانگر میدان ایتالیایی است. مدال در روبان خود پیچیده شده بود که برخلاف بازی‌های قبلی، به بالای آن دوخته نشده بود.در روی مدال، عناصر گرافیکی بازی‌ها قرار دارند، در حالی که پشت مدال شامل پیکتوگرام رشته ورزشی است که مدال در آن کسب شده است. برای برجسته کردن ویژگی‌های سه‌بعدی مدال، سطح آن با استفاده از فضاهای پر و خالی، با بافت‌های براق و مات، به دقت ساخته شده است. تاریخچه ایتالیکواترینی که طراحی مدال‌ها را انجام داده است، دیدگاه‌ها، ایده‌ها و مدل‌هایی از تاریخ ایتالیا و سنت‌های شکل‌ها و ساخت آن را در طراحی خود گنجانده است: حلقه‌ها، سکه‌های باستانی و زیورآلات. راه‌حل دایره با فضای خالی در مرکز، تمام موضوعات و موتیف‌های اساسی بازی‌های تورین را به هم پیوند می‌دهد و مضمون اصلی تورین ۲۰۰۶ را تجسم می‌کند: میدان.مدال بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۰۶ نیز مانند حلقه‌های المپیک یا حلقه پیروزی نمادین گرد است و با فضای باز در مرکز آن، جایی که قلب می‌تپد، نماد زندگی خود را نشان می‌دهد. برای برجسته کردن ویژگی‌های سه‌بعدی مدال، سطح آن با استفاده از فضاهای پر و خالی، با بافت‌های براق و مات، به دقت ساخته شده است. با این حال،مدال تنها زمانی کامل است که به صورت هندسی از گردن ورزشکار آویزان شود، روی سینه او قرار گیرد، دور بزند و ناحیه نزدیک به قلب او را نشان دهد و توجه را به انرژی حیاتی و احساسات انسانی ورزشکار جلب کند.


35. مدال‌های بازی‌های المپیک پکن ۲۰۰۸

برای اولین بار، از یشم برای مدال‌های المپیک پکن استفاده شد. طراحی مدال‌ها با الهام از 'بی'، قطعه یشم باستانی چین که با نقش اژدها حکاکی شده است، انجام شده است. مدال‌ها نماد نجابت و فضیلت هستند و تجسم ارزش‌های سنتی چینی از اخلاق و افتخار می‌باشند و طعم قوی چینی را به نمایش می‌گذارند.مدال برندگان از طلا ساخته شده و هر کدام وزنی کمتر از شش گرم ندارند. مدال نایب قهرمان از نقره خالص ساخته شده است. مدال‌ها نجیب و زیبا هستند و ترکیبی از فرهنگ سنتی چینی و المپیزم می‌باشند.در روی مدال‌ها، شخصیت یونانی بازی‌های المپیک منعکس شده است: الهه پیروزی نایک که در استادیوم پاناتینایکوس به تصویر کشیده شده است. در پشت مدال‌ها، یشم با نشان بازی‌های ۲۰۰۸ پکن در مرکز فلزی حکاکی شده است. الهام طراحی قلاب مدال از 'هوانگ' یشمی، قطعه یشمی مراسمی با نقش اژدهای دوگانه و 'پو'، نقش حصیر نی، گرفته شده است.


36. مدال‌های ونکوور ۲۰۱۰

در روی مدال، حلقه‌های المپیک به صورت برجسته همراه با طرح‌های بومی گرفته شده از کارهای نهنگ که با لیزر تولید شده و به آن‌ها بافت اضافی داده شده است، قرار دارند. در پشت مدال، نام رسمی بازی‌ها به زبان‌های انگلیسی و فرانسوی، دو زبان رسمی کانادا و جنبش المپیک، قرار دارد. همچنین نشان بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۱۰ و نام ورزش و رویداد مربوطه نیز موجود است.شکل موج‌دار مدال‌ها توسط اومر آربل، طراح صنعتی و معمار کانادایی که اصالتاً اهل ونکوور است، طراحی شده است. این ظاهر متمایز نیاز دارد که مدال در طی فرآیند ساخت ۳۰ مرحله‌ای، نه بار ضربه بخورد. الهام‌بخش این مدال‌ها یک اثر هنری بزرگ از کورین هانت، هنرمند اهل ونکوور با میراث کومویو و تلینگیت، بوده است. هر یک از مدال‌ها دارای بخشی از این اثر هنری است که به صورت دستی برش خورده است، بنابراین هر مدال منحصر به فرد است.


37.مدال‌های لندن ۲۰۱۲

در روی مدال، الهه پیروزی سنتی به استادیوم پاناتینایکوس پرواز می‌کند و پیروزی را برای بهترین ورزشکار به ارمغان می‌آورد. برای این بازی‌ها، شکل الهه پیروزی همراه با نوشته خاص 'XXX Olympiad London 2012' است.پشت مدال دارای طراحی انتزاعی با نشان بازی‌های ۲۰۱۲ در مرکز آن به عنوان استعاره‌ای برای شهر مدرن است. طراحی همچنین شامل روبانی است که نمایانگر رودخانه تیمز لندن و یک الگوی شبکه‌ای متصل است که از مرکز تابش می‌کند و طراحی را به هم می‌پیوندد، به آن حس گسترش می‌دهد و در عین حال نمایانگر دستاوردها و تلاش‌های ورزشکاران المپیک است. یک مربع که تعادل طراحی را در بر می‌گیرد، شکل دایره‌ای مدال‌ها را مخالف می‌کند و تمرکز آن را بر مرکز تأکید می‌کند، و حس مکان را تقویت می‌کند، مانند یک نقشه.


38. مدال‌های سوچی ۲۰۱۴

مدال‌های بازی‌های المپیک زمستانی بیست و دوم در سوچی نماد موزاییک طرح‌های ملی از فرهنگ‌ها و قومیت‌های مختلفی هستند که فدراسیون روسیه را تشکیل می‌دهند. در آن‌ها، منظره سوچی را می‌بینیم که در پرتوهای خورشید غرق شده است، که از قله‌های برفی به سواحل شنی دریای سیاه می‌تابد. این مدال‌ها، که توسط یک استادکار ماهر ساخته شده‌اند، ترکیبی از فلز و پلی‌کربنات هستند و سبکی و زیبایی را با هم ترکیب می‌کنند، که آن‌ها را برای 'خوش‌شانس‌های' برنده حتی خاص‌تر می‌کند.مدال‌ها چند ویژگی خاص داشتند. به عنوان مثال، حلقه‌های المپیک در روی مدال بازتولید شده‌اند، در حالی که نام رویداد به زبان انگلیسی و نشان بازی‌های سوچی در پشت مدال حک شده‌اند.

در نهایت، عنوان رسمی بازی‌ها، 'XXII OLYMPIC WINTER GAMES'، به زبان‌های روسی، انگلیسی و فرانسوی بر روی لبه نوشته شده است.مدال‌های المپیک بسته به فلز استفاده شده - طلا، نقره یا برنز - بین ۴۶۰ تا ۵۳۱ گرم وزن دارند. آن‌ها ۱۰۰ میلی‌متر قطر و ۱۰ میلی‌متر ضخامت دارند. حدود ۱۳۰۰ مدال برای بازی‌های المپیک و پارالمپیک ۲۰۱۴ در سوچی تولید شد. در روی مدال، حلقه‌های المپیک قرار دارند. در پشت مدال، نام رویداد به زبان انگلیسی و نشان بازی‌های ۲۰۱۴ قرار دارد.



39.مدال‌های المپیک ریو ۲۰۱۶

روی مدال: نایک، الهه پیروزی، به استادیوم پاناتینایکوس پرواز می‌کند و پیروزی را برای بهترین ورزشکار به ارمغان می‌آورد. برای این بازی‌ها، تصویر او با نوشته 'XXXI Olympiada Rio 2016' همراه است.

پشت مدال: برگ‌های زیتون، نماد پیروزی در یونان باستان، به شکل تاج‌هایی که به برندگان مسابقات اهدا می‌شود، در اطراف لوگوی المپیک ریو ۲۰۱۶ قرار دارند.طراحی و پایداری: مدال‌های طلا، نقره و برنز ۵۰۰ گرمی با توجه به پایداری ساخته شده‌اند. مدال‌های نقره و برنز با استفاده از ۳۰ درصد مواد بازیافتی تولید شده‌اند و روبان‌ها از ۵۰ درصد PET بازیافتی ساخته شده‌اند. مدال‌های طلا کاملاً بدون جیوه بودند.

خلوص و پایداری:  مدال‌های طلا خالص‌تر از همیشه بودند و معیارهای پایداری را از استخراج تا پالایش رعایت می‌کردند و همچنین قوانین سختگیرانه محیط زیستی و کارگری را رعایت می‌کردند. آن‌ها از نقره خام بازیافتی با خلوص ۹۲.۵ درصد استفاده می‌کردند که از آینه‌های باقی‌مانده، لحیم‌های ضایعاتی و صفحات اشعه ایکس به دست می‌آمد. ۴۰ درصد از مس استفاده شده در مدال‌های برنز از ضایعات خود ضرابخانه به دست می‌آمد. این ماده ذوب و ضدعفونی شده تا مواد لازم برای مدال‌ها فراهم شود.


40.مدال‌های المپیک زمستانی پیونگ‌چانگ ۲۰۱۸

وزن: مدال‌های طلا ۵۸۶ گرم، نقره ۵۸۰ گرم و برنز ۴۹۳ گرم بودند.

طراحی: طراحی مدال‌ها از بافت تنه درختان الهام گرفته شده بود. روی مدال‌ها حلقه‌های المپیک و خطوط مورب پویا که تاریخچه المپیک و عزم شرکت‌کنندگان را منعکس می‌کردند، قرار داشت. پشت مدال‌ها نیز شامل رشته، رویداد و نشان پیونگ‌چانگ ۲۰۱۸ بود. در مجموع ۲۵۹ ست مدال ساخته شد.طراح: این مدال‌ها توسط طراح مشهور کره‌ای، لی سوک-وو، طراحی شده‌اند که در طراحی خود از هانگول (الفبای کره‌ای) استفاده کرده بود. این حروف نماد تلاش ورزشکاران از سراسر جهان بودند که برای رقابت در پیونگ‌چانگ ۲۰۱۸ گرد هم آمده بودند.روبان: روبان مدال‌ها نیز بخش مهمی از طراحی بود و از گاپسا، یک پارچه سنتی کره‌ای، ساخته شده بود. روبان‌های آبی روشن و قرمز روشن که مدال‌ها از آن‌ها آویزان می‌شدند، با الگوهای هانگول و طرح‌های دیگر گلدوزی شده بودند.

  • طلا: مدال نقره با خلوص ۹۹.۹٪ که با ۶ گرم طلا پوشیده شده بود.
  • نقره: مدال نقره با خلوص ۹۹.۹٪.
  • برنز: مدال مسی (Cu90-Zn10).
  • قطر: ۹۲.۵ میلی‌متر
  • تعداد مدال‌ها: ۲۵۹


41. توکیو 2020


43. مدال‌های پکن 2022 - با نام 'تونگ شین'، به معنای 'با هم به عنوان یک' - از پنج حلقه و یک مرکز تشکیل شده‌اند؛ طراحی آنها بر اساس آویزهای دایره‌ای متحدالمرکز یشم باستانی چینی است که پنج حلقه نمایانگر روح المپیک برای گرد هم آوردن مردم و شکوه بازی‌های المپیک زمستانی که در سراسر جهان به اشتراک گذاشته می‌شود، هستند.

با رعایت اصول BOCOG برای بازی‌های المپیک 'ساده، ایمن و باشکوه'، شکل مدال‌های طلا، نقره و برنز ساده و کلاسیک است، شبیه به مدال‌های یشم‌کاری شده بازی‌های تابستانی 2008 و همچنین نمایش پکن به عنوان اولین 'شهر دوگانه المپیک' که میزبان هر دو بازی‌های تابستانی و زمستانی است.

پنج حلقه المپیک در مرکز جلوی مدال‌ها حک شده‌اند و کلمات 'بازی‌های المپیک زمستانی بیست و چهارم پکن 2022' در اطراف آن حک شده‌اند، که با الگوهای یخ، برف و ابر احاطه شده‌اند. در پشت مدال، نشان بازی‌های المپیک زمستانی پکن 2022 در مرکز قرار دارد و نام کامل چینی بازی‌های المپیک زمستانی پکن 2022 (北京2022年第24届冬季奥林匹克运动会) در اطراف آن حک شده است.

همچنین در پشت مدال، نام رویداد در حلقه بیرونی حک شده است.

حلقه به صورت مقعراست که با طراحی سنتی آویز یشم هماهنگ است. طراحی‌های کم‌عمق حک شده بر روی حلقه‌ها همگی بر اساس الگوهای سنتی چینی هستند.


در مورد مدال های پاریس 2024 چطور؟ 

مدال‌های طلای امسال در بازی‌های امسال 92.5 درصد نقره و شش گرم طلا است که حداقل مقدار طلای مورد نیاز کمیته بین‌المللی المپیک است.

نقره ها نیز 92.5 درصد نقره هستند و برنزها در واقع برنز هستند، یعنی آلیاژی از مس، قلع و روی. 

مس، قلع و روی در مدال‌های 2024 از ضرابخانه واحد پول فرانسه، Monnaie de Paris، جایی که مدال‌ها ساخته می‌شد، تامین می‌شد.

در اینجا ترکیب اجزای همنام مدال های المپیک و پارالمپیک پاریس آمده است

هیئت مدیره پاریس 2024 جواهرات لوکس فرانسوی Maison Chaumet را برای طراحی مدال انتخاب کرد. Chaumet از فلزات بازیافتی برای کمک به تحقق اهداف پایداری بازی ها استفاده کرد.

زمانی که Chaumet مدال های المپیک پاریس را طراحی می کرد، به این فکر افتادند که 'یکی از قوی ترین نمادهای بازی های المپیک - مدال ها - را با نمادین ترین نماد ملت فرانسه - برج ایفل' ترکیب کنند.

تکه‌های برج ده‌ها سال پیش در جریان یک بازسازی بزرگ برداشته شد و از آن زمان توسط Société d’Exploitation de la Tour Eiffel ذخیره شده است. این بخش ها بخشی از مدال های اهدایی در بازی های المپیک و پارالمپیک پاریس 2024 شد.

Clémentine Massonnat، مدیر خلاقیت Chaumet، گفت: «ما تصمیم گرفتیم این شش ضلعی [آهن] را مانند سنگ قیمتی اضافه کنیم - در مرکز و به عنوان با ارزش ترین عنصر مدال قرار داده شده است.


آخرین مقالات
نیاز به مشاوره دارید؟ x

تهران ،فرشته، خیابان آقابزرگی، خیابان استانبول، کوچه عروس، بن بست پامچال، پلاک ۴

اینستاگرام طلافنون