نقطه ذوب طلا چقدر است؟ و با چه روش های ذوب میشود؟

نقطه ذوب طلا چقدر است؟ و با چه روش های ذوب میشود؟

نقطه ذوب طلا ۱۰۶۴ درجه سانتی‌گراد است و در این دما از حالت جامد به مایع تبدیل می‌شود. نقطه جوش طلا نیز ۲۸۵۶ درجه سانتی‌گراد است. این دماها بسیار بالا هستند و معمولاً در تأسیسات صنعتی تخصصی به دست می‌آیند. اگر فلزات دیگری در طلا وجود داشته باشند، دمای مورد نیاز برای رسیدن به نقطه ذوب طلا متفاوت خواهد بود. بنابراین، طلای ۱۸ عیار یا ۱۴ عیار که درصد بیشتری از فلزات پایه دیگر را دارد، نقطه ذوب متفاوتی خواهد داشت.

روش های ذوب طلا چیست؟

روش اول


1.خرید یک بوته برای نگهداری طلا هنگام ذوب شدن. شما به تجهیزات مناسب برای ذوب طلا نیاز دارید. بوته یک ظرف است که به طور خاص برای نگهداری طلا هنگام ذوب شدن طراحی شده است زیرا می‌تواند دمای بسیار بالا را تحمل کند.

بوته معمولاً از گرافیت کربن یا خاک رس ساخته می‌شود. نقطه ذوب طلا حدود 1943 درجه فارنهایت (1064 درجه سانتی‌گراد) است، که به این معنی است که شما به دماهای بسیار بالا برای ذوب آن نیاز دارید. بنابراین، بسیار مهم است که از هر ظرفی استفاده نکنید. همیشه به بوته زمان دهید تا گرم شود تا دما پایدار شود قبل از اینکه چیزی را ذوب کنید.

علاوه بر بوته، شما به یک جفت انبر برای جابجایی بوته و نگه داشتن آن نیاز دارید. این انبرها باید از مواد مقاوم در برابر حرارت ساخته شده باشند.


2. استفاده از فلاکس (FLUX) برای حذف ناخالصی‌ها از طلا. فلاکس ماده‌ای است که قبل از ذوب کردن با طلا مخلوط می‌شود. این ماده اغلب ترکیبی از بوراکس و سدیم کربنات است.اگر طلا ناخالص باشد، به فلاکس بیشتری نیاز دارید. می‌توانید از فرمول‌های مختلفی برای مخلوط‌های فلاکس استفاده کنید. یک روش شامل مخلوط کردن بوراکس و سدیم کربنات است. به ازای هر اونس از ضایعات تمیز طلا کمی فلاکس به آن اضافه کنید و برای ضایعات کثیف بیشتر اضافه کنید. می‌توانید از جوش شیرین معمولی یا بی‌کربنات خریداری شده از فروشگاه استفاده کنید. وقتی آن را گرم می‌کنید، سدیم کربنات تشکیل می‌شود.
فلاکس به نگه داشتن ذرات ریز طلا کمک می‌کند و همچنین به حذف مواد ناخالص از طلا هنگام گرم شدن کمک می‌کند. 


همیشه بسیار مراقب حفاظت از خود باشید. ذوب کردن طلا می‌تواند خطرناک باشد به دلیل دمای بسیار بالایی برای انجام آن نیاز است.

اگر هیچ آموزشی در زمینه ذوب کردن طلا ندارید، با یک حرفه‌ای مشورت کنید. همچنین باید مکانی در خانه خود پیدا کنید که برای ذوب کردن طلا ایمن باشد، مانند گاراژ یا یک اتاق اضافی. شما به یک میز کار نیاز دارید تا مواد خود را روی آن قرار دهید.

مطمئن شوید که عینک ایمنی و محافظ صورت برای محافظت از صورت خود بپوشید. باید دستکش‌های مقاوم در برابر حرارت را روی دستان خود بپوشید و یک پیش‌بند سنگین نیز بپوشید.

هرگز، هرگز طلا را در نزدیکی چیزی که قابل اشتعال است ذوب نکنید. این می‌تواند بسیار خطرناک باشد زیرا شما نمی‌خواهید باعث آتش‌سوزی شوید.

روش دوم


1. خرید یک کوره الکتریکی که برای ذوب طلا استفاده می‌شود. این کوره‌های کوچک و پرقدرت به طور خاص برای ذوب فلزات گرانبها، از جمله طلا و نقره طراحی شده‌اند.برخی از این کوره‌های الکتریکی طلا نسبتاً مقرون به صرفه هستند. آنها همچنین به افراد اجازه می‌دهند تا فلزات مختلف (مانند طلا، نقره، مس، آلومینیوم و غیره) را با هم مخلوط کرده و در خانه ذوب کنند. برای استفاده از آنها، به همان تجهیزات از جمله بوته و فلاکس نیاز خواهید داشت.

اگر آیتم طلا شما همچنین حاوی درصد کمی از نقره، مس یا روی باشد، نقطه ذوب پایین‌تر خواهد بود.


2. ذوب کردن طلا در مایکروویو 1200 وات.از مایکروویوی استفاده کنید که مگنترون آن در بالا نباشد بلکه در کنار یا پشت قرار داشته باشد.

می‌توانید یک کیت ذوب طلا یا مایکروویو خریداری کنید. کوره را روی یک قفسه کوره در مایکروویو قرار دهید. بوته، طلا را در حالی که گرم می‌شود نگه می‌دارد و در کوره قرار می‌گیرد، با یک درپوش در بالا.

 اگر از مایکروویو برای ذوب طلا استفاده کرده‌اید، دیگر از آن برای پخت و پز غذا استفاده نکنید.

روش سوم


1. استفاده از مشعل پروپان برای ذوب طلا:

همانطور که قبلاً ذکر شد، اگر قصد استفاده از مشعل را دارید، باید بسیار مراقب مسائل ایمنی باشید. با این حال، یک مشعل طلا را در عرض چند دقیقه ذوب می‌کند.

طلا باید در یک بوته قرار داده شود. سپس، بوته را روی یک سطح مقاوم در برابر حرارت قرار دهید و مشعل را به سمت طلا درون بوته هدایت کنید. اگر ابتدا ماده شیمیایی بوراکس را به طلا اضافه کنید، می‌توانید آن را در دماهای پایین‌تری ذوب کنید که ممکن است در صورت استفاده از مشعل لازم باشد.

-مراقب باشید که مشعل را به آرامی پایین بیاورید اگر طلای پودری ریز در بوته دارید زیرا می‌توانید به راحتی آن را پراکنده کنید. گرم کردن بوته خیلی سریع نیز می‌تواند باعث ترک خوردن آن شود. شما می‌خواهید آن را به طور کامل و به آرامی گرم کنید. یک مشعل اکسی-استیلن طلا را سریع‌تر از پروپان ذوب می‌کند.

با مشعل، شعله را بالای طلا نگه دارید و به آرامی به صورت دایره‌ای کار کنید. هنگامی که پودر شروع به گرم شدن و قرمز شدن کرد، می‌توانید به آرامی مشعل را کار کنید تا شما به یک تکه تبدیل شود.


2. شکل دادن به طلای ذوب شده

باید تصمیم بگیرید که با طلای ذوب شده چه کاری می‌خواهید انجام دهید. شاید بخواهید آن را در یک شکل جدید بفروشید. می‌توانید سعی کنید آن را به شکل یک شمش یا شکل دیگری مانند یک میله طلا درآورید.

طلای ذوب شده را قبل از اینکه سخت شود، در قالب شمش یا قالب دیگری بریزید. سپس، بگذارید طلا خنک شود. قالب باید از مواد مشابه بوته ساخته شده باشد.

فراموش نکنید که محیط کار خود را تمیز کنید! هرگز منابع حرارتی را بدون مراقبت یا در دسترس کودکان رها نکنید.

آخرین مقالات
نیاز به مشاوره دارید؟ x

تهران ،فرشته، خیابان آقابزرگی، خیابان استانبول، کوچه عروس، بن بست پامچال، پلاک ۴

اینستاگرام طلافنون