جواهر الماس زرد چیست؟ و هر آنچه که باید درباره آن بدانید

جواهر الماس زرد چیست؟ و هر آنچه که باید درباره آن بدانید

الماس زرد به دلیل وجود مولکول های نیتروژن ایجاد می شود.الماس زرد متعلق به خانواده خاص الماس های رنگ طبیعی فانتزی هستند. الماس‌های معمولی که به دلیل ناخالصی‌های موجود در آن‌ها (از نوع طبیعت) رنگ خود را در طول فرآیند شکل‌گیری تغییر می‌دهند.

علت وجود هر رنگ متفاوت است، الماس سبز در اثر تشعشع شکل می گیرد، علت رنگ آبی بور است و الماس زرد به دلیل وجود مولکول های نیتروژن که نور آبی را جذب می کند، رنگ می گیرد. این ناخالصی نیز همان چیزی است که به الماس نارنجی رنگ می دهد.

الماس‌های زرد فانتزی، که اغلب به عنوان “الماس‌های قناری” شناخته می‌شوند، الماس‌هایی با رنگ زرد شدید هستند که از سایه‌های زرد کم‌رنگ که معمولاً در الماس‌های کم‌ارزش‌تر یافت می‌شوند، متمایز هستند. رنگ غنی در الماس‌های زرد فانتزی به دلیل وجود مولکول‌های نیتروژن است که نور آبی را جذب می‌کنند و در نتیجه سایه زردی تولید می‌کنند. مؤسسه گوهرشناسی آمریکا (GIA) یا سایر آزمایشگاه‌های معتبر گوهرشناسی معمولاً شدت رنگ الماس را درجه‌بندی می‌کنند که می‌تواند از زرد روشن فانتزی تا زرد زنده فانتزی متغیر باشد.

از نظر بودجه، هزینه یک الماس زرد فانتزی می‌تواند در محدوده وسیعی باشد، از چند هزار دلار شروع شده و تا صدها هزار یا حتی میلیون‌ها دلار بسته به شدت رنگ، اندازه و کیفیت افزایش یابد. افزودن یک عنصر رنگی فانتزی به حلقه شما به این معنی است که هنگام خرید الماس خود باید به نکات بیشتری توجه کنید. بنابراین ما همه چیزهایی که باید قبل از خرید یک الماس زرد قناری بدانید را پوشش خواهیم داد.

الماس‌های زرد فانتزی چیستند؟ 

الماس‌های زرد یکی از انواع الماس‌های رنگی فانتزی هستند که به صورت طبیعی و مصنوعی تولید می‌شوند. در حالی که الماس‌ها اغلب شفاف و بی‌رنگ هستند، رنگ‌های فانتزی مانند الماس‌های زرد، جایگزینی جالب و جذاب ارائه می‌دهند. آنها رنگ زرد زیبای خود را به دلیل وجود مقدار کمی نیتروژن در ساختارشان به دست می‌آورند.

الماس‌های “بی‌رنگ” معمولی می‌توانند دارای سایه زردی باشند که به طور کلی به عنوان یک ویژگی منفی در نظر گرفته می‌شود؛ الماس‌هایی که کاملاً شفاف و بی‌رنگ هستند قیمت بالاتری دارند. با این حال، زمانی که رنگ به سطحی می‌رسد که زرد رنگ غالب می‌شود، ارزش آن دوباره به عنوان یک الماس رنگی فانتزی افزایش می‌یابد.

الماس‌های زرد فانتزی می‌توانند سایه‌های دیگری از رنگ‌ها مانند نارنجی یا قهوه‌ای نیز داشته باشند. با این حال، الماس‌های زردی که خالص و دارای رنگ زرد شدید هستند، مطلوب‌ترین و با ارزش‌ترین هستند. این الماس‌های زرد خالص اغلب به عنوان الماس‌های قناری یا الماس‌های زرد قناری شناخته می‌شوند.

الماس‌های قناری، به دلیل شباهت رنگشان به پرنده قناری، مطلوب‌ترین نوع الماس‌های زرد هستند و بنابراین بالاترین قیمت را دارند.

منشأ الماس‌های زرد 

رنگ منحصر به فرد الماس‌های زرد از وجود نیتروژن در ترکیب آنها ناشی می‌شود. مولکول‌های نیتروژن نور آبی را جذب می‌کنند و سنگ را به رنگ زرد تبدیل می‌کنند. بسته به مقدار نیتروژن، یک الماس زرد می‌تواند از روشن تا تیره متغیر باشد.

مواد شیمیایی مختلفی که در طول تشکیل الماس وجود دارند، منجر به رنگ‌های اضافی می‌شوند، مانند رنگ قهوه‌ای یا نارنجی که معمولاً در الماس‌های زرد یافت می‌شود. به دلیل فرآیند طبیعی لازم برای داشتن رنگ زرد عمیق و شدید، این الماس‌ها که به عنوان الماس‌های قناری شناخته می‌شوند  بسیار نادر هستند.

الماس‌های قناری چیستند؟

 الماس‌های زرد قناری مطلوب‌ترین و با ارزش‌ترین نوع الماس‌های زرد هستند. مانند پرنده قناری، این الماس‌ها رنگ زرد عمیق و شدیدی دارند، برخلاف رنگ زرد کمرنگ یا روشن که می‌تواند در الماس‌ها به عنوان یک ویژگی منفی در نظر گرفته شود.

به طور رسمی، الماس‌های قناری فقط الماس‌های زرد فانتزی هستند که در مقیاس رنگ GIA از زرد فانتزی شدید تا زرد فانتزی زنده درجه‌بندی می‌شوند. زرد قناری یک اصطلاح غیررسمی است که برای الماس‌های زرد با رنگ خالص استفاده می‌شود.

الماس‌های زرد قناری نادر و زیبا هستند و بنابراین قیمت و ارزش فروش مجدد بالاتری نسبت به بیشتر الماس‌های زرد دارند.

الماس‌های سفید بر اساس مقیاس رنگی از D تا Z درجه‌بندی می‌شوند، به طوری که D نشان‌دهنده الماس بی‌رنگ و Z دارای رنگ زرد یا قهوه‌ای مشخص است. اگر این مقیاس از Z ادامه یابد ،تا یک رنگ زرد غنی شما یک الماس زرد فانتزی زنده خواهید داشت. به عبارت دیگر، الماس‌های زرد کاملاً با رنگ زرد اشباع شده‌اند و هیچ اثری از سفیدی ندارند.

مقیاس درجه‌بندی رنگ GIA برای الماس‌های زرد به شرح زیر است:

  • کم‌رنگ
  • بسیار روشن
  • روشن
  • روشن فانتزی
  • فانتزی
  • فانتزی شدید
  • فانتزی زنده، فانتزی عمیق یا فانتزی تیره

ارزیابی رنگ الماس‌های زرد ،یا هر الماس رنگی فانتزی کار دشواری است. مهم‌تر از همه، هر درجه رنگ فانتزی تنها یک نقطه در طول یک خط نیست. هر درجه خود یک محدوده است. به عنوان مثال، ممکن است یک الماس زرد فانتزی پیدا کنید که به سختی از مرز منطقه زرد روشن فانتزی عبور کرده باشد. همچنین ممکن است یک الماس زرد فانتزی پیدا کنید که به سختی از مرز درجه زرد فانتزی شدید عبور نکرده باشد.

وقتی به الماس‌های زرد با کیفیت بالاتر می‌رسید، شدت رنگ بسیار مهم است. در یک حراجی از مجموعه معروف Cullivan در سال ۲۰۱۷، ژان غیکا، مدیر جواهرات Bonhams برای بریتانیا و اروپا گفت: “الماس‌های زرد فانتزی زنده در این مجموعه به طرز استثنایی در رنگ هماهنگ هستند و دارای منشأ قابل تحسینی هستند”. این امر به جمع‌آوری مبالغ فوق‌العاده در حراج کمک کرد.

قیمت الماس‌های زرد 

الماس‌های زرد فانتزی می‌توانند از حدود ۲۵۰۰ دلار به ازای هر قیراط تا ۲۰,۰۰۰ دلار یا بیشتر به ازای هر قیراط هزینه داشته باشند، بسته به عوامل مختلف. برای یک الماس زرد با کیفیت مناسب، می‌توانید انتظار داشته باشید که قیمت حداقل ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ دلار به ازای هر قیراط باشد.

عواملی که بر قیمت الماس‌های زرد تأثیر می‌گذارند عبارتند از:

  1. درجه رنگ زرد: الماس‌های زرد “کم‌رنگ” یا “بسیار روشن” بسیار ارزان‌تر هستند، در حالی که الماس‌های زرد فانتزی شدید و فانتزی زنده بسیار گران‌تر هستند. یک الماس زرد فانتزی شدید ۲۰۵ قیراطی در حراج بهار ۲۰۲۲ به قیمت ۷۰,۰۰۰ دلار به ازای هر قیراط فروخته شد.
  2. رنگ‌های پشتیبان: الماس‌های زرد با بالاترین قیمت آنهایی هستند که دارای رنگ زرد خالص (مانند الماس‌های قناری) یا الماس‌هایی با رنگ نارنجی یا سبز هستند. در طرف دیگر، الماس‌های زرد مایل به قهوه‌ای اغلب (اگرچه نه همیشه) ارزان‌تر هستند.
  3. برش و شفافیت: مانند الماس‌های بی‌رنگ، ۴ C (برش، شفافیت، رنگ و قیراط) نقش مهمی در قیمت الماس‌های زرد دارند.
  4. قیراط: الماس‌های زرد با وزن قیراط بالا بسیار نادرتر از الماس‌های کوچکتر هستند و بنابراین قیمت نسبی بالاتری دارند.

الماس زرد آزمایشگاه

الماس‌های زرد همیشه نیازی به تشکیل طبیعی ندارند. دانشمندان فرآیندهایی را کامل کرده‌اند که می‌توانند الماس‌ها را در آزمایشگاه ایجاد کنند که دارای همان خواص فیزیکی و زیبایی الماس‌های طبیعی هستند.

الماس‌های زرد فانتزی آزمایشگاهی گزینه جالبی برای کسانی هستند که بودجه محدودی دارند. الماس‌های آزمایشگاهی به طور قابل توجهی ارزان‌تر از الماس‌های طبیعی هستند، زیرا به راحتی قابل دسترسی هستند. با این حال، از نظر فیزیکی هیچ تفاوتی با الماس‌های طبیعی ندارند و بنابراین همان زیبایی بصری را دارند.

نکته منفی این است که الماس‌های آزمایشگاهی به اندازه الماس‌های طبیعی نادر نیستند و بنابراین ارزش فروش مجدد کمی دارند. با این حال، اگر فقط یک الماس زیبا با کمترین قیمت می‌خواهید، می‌توانید به الماس‌های مصنوعی فکر کنید.

سوالات متداول درباره الماس‌های زرد فانتزی

  1. آیا الماس‌های قناری یا زرد واقعی هستند؟ الماس‌های زرد ۱۰۰٪ واقعی هستند. آنها توسط همان فرآیندهایی که الماس‌های بی‌رنگ ایجاد می‌شوند، ایجاد می‌شوند و تنها تفاوت در این است که مواد شیمیایی اضافی (به ویژه نیتروژن) در طول ایجاد آنها حضور دارند.
  2. آیا الماس‌های زرد رنگ بی کیفیت هستند؟ هنگام درجه‌بندی الماس‌های بی‌رنگ، هرچه الماس زردتر باشد، ارزش کمتری دارد. با این حال، زمانی که یک الماس از انتهای مقیاس رنگ کلاسیک (D تا Z) عبور می‌کند، ارزش آن دوباره افزایش می‌یابد هرچه رنگ آن عمیق‌تر و شدیدتر باشد.
  3. آیا الماس‌های زرد گران‌تر هستند؟ الماس‌های زرد روشن یا کم‌رنگ نسبتاً رایج هستند و بنابراین به طور کلی ارزان‌تر از الماس‌های بی‌رنگ هستند. الماس‌های زرد عمیق و شدید و الماس‌های زرد قناری،بسیار نادر، با ارزش و معمولاً گران‌تر هستند.
  4. آیا الماس‌های زرد نادر هستند؟ الماس‌های زرد رایج‌ترین نوع الماس‌های رنگی فانتزی هستند. نادر بودن بستگی به سایه دقیق زرد دارد. الماس‌های زرد روشن نسبتاً رایج هستند، اما آنهایی که دارای رنگ زرد شدید هستند یا دارای رنگ نارنجی یا سبز هستند، بسیار نادر و با ارزش هستند.
  5. آیا الماس‌های قناری یا زرد معروف هستند؟ الماس‌های زرد عمیق و زیبا یا قناری نادر هستند و بنابراین برخی از معروف‌ترین الماس‌های جهان را تشکیل می‌دهند. آنها ظاهری نمادین ایجاد می‌کنند و الماس‌های زرد قناری توسط بسیاری از افراد مشهور، از جنیفر لوپز تا کری آندروود تا هیلاری کلینتون به نمایش گذاشته شده‌اند.
  6. چگونه رنگ بر قیمت الماس‌های زرد تأثیر می‌گذارد؟ رنگ‌های الماس زرد بر اساس عمق و شدت رنگ آنها درجه‌بندی می‌شوند. در پایین‌ترین سطح مقیاس، درجه‌های کم‌رنگ یا روشن فانتزی قرار دارند که رنگ روشن‌تری دارند و ارزان‌تر هستند. در طرف دیگر، الماس‌های زرد فانتزی شدید و زنده قرار دارند که قیمت بسیار بالاتری دارند.رنگ‌های پشتیبان نیز می‌توانند بر قیمت الماس‌های زرد تأثیر بگذارند. به طور کلی، رنگ قهوه‌ای ارزش الماس زرد را کاهش می‌دهد، در حالی که رنگ نارنجی یا سبز قیمت آن را افزایش می‌د.
  7. چگونه ۴ C بر قیمت الماس‌های زرد تأثیر می‌گذارد؟ ۴ C (برش، شفافیت، رنگ و قیراط) باید برای الماس‌های زرد نیز مانند الماس‌های بی‌رنگ در نظر گرفته شود. الماس‌های رنگی نیز بر اساس برش، رنگ، قیراط و شفافیت درجه‌بندی می‌شوند. با این حال، به دلیل اینکه بزرگترین تفاوت در قیمت از رنگ ناشی می‌شود، الماس‌های زرد با درجه بالای رنگ (فانتزی شدید – فانتزی زنده) قیمت بسیار بیشتری به ازای هر قیراط نسبت به الماس‌هایی با سایه زرد روشن‌تر دارند.
  8. قیمت یک الماس زرد ۱ قیراطی چقدر است؟ قیمت یک الماس زرد ۱ قیراطی می‌تواند از ۲۰۰۰ تا ۱۶,۰۰۰ دلار یا بیشتر متغیر باشد، بسته به اینکه چگونه درجه‌بندی شده و شدت رنگ آن چقدر است. الماس‌های زرد شدید، مانند الماس‌های قناری، گران‌ترین هستند و معمولاً حداقل ۱۰,۰۰۰ دلار برای یک الماس ۱ قیراطی هزینه دارند.

آخرین مقالات
نیاز به مشاوره دارید؟ x

تهران ،فرشته، خیابان آقابزرگی، خیابان استانبول، کوچه عروس، بن بست پامچال، پلاک ۴

اینستاگرام طلافنون