سنگ توپاز چیست؟هر آنچه که باید درباره آن بدانید

سنگ توپاز چیست؟هر آنچه که باید درباره آن بدانید

تاریخچه سنگ توپاز

سنگ قیمتی توپاز فوق‌العاده است؛ نه تنها به عنوان یکی از شفاف‌ترین، روشن‌ترین و بی‌نقص‌ترین سنگ‌های بی‌رنگ شناخته می‌شود، بلکه می‌تواند طیف وسیعی از رنگ‌ها را نیز به نمایش بگذارد. بسیاری از این رنگ‌ها طبیعی هستند، در حالی که برخی دیگر به عنوان یک درمان برای سنگ در طول سال‌ها توسعه یافته‌اند. 

برای آشنایی بیشتر در دوره های آموزشی طلاسازی و جواهرسازی طلافنون لطفا به این لینک مراجعه فرمایید

تاریخچه توپاز کاملاً مشخص نیست که چگونه این سنگ به نام توپاز شناخته شد، اما آنچه می‌دانیم این است که جزیره کوچکی در دریای سرخ که امروزه به نام زبارگاد (و به انگلیسی به عنوان جزیره سنت جان) شناخته می‌شود، زمانی به نام «توپازیوس» نامیده می‌شد. پلینیوس بزرگ (23 - 79 میلادی)، نویسنده کتاب تاریخ طبیعی (که اغلب به عنوان اولین دایره‌المعارف شناخته می‌شود) این سنگ را به جزیره مرتبط کرده است. او همچنین بیان می‌کند که نام جزیره از کلمه یونانی «توپازوس» به معنای «جستجو کردن» گرفته شده است.

این جزیره در محافل سنگ‌های قیمتی به عنوان مکانی که کلئوپاترا از آن پریدوت استخراج می‌کرد، به خوبی شناخته شده است، اما هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد توپاز در آن زمان از آنجا استخراج می‌شد. با این حال، در طول تاریخ، این دو سنگ قیمتی بارها با یکدیگر اشتباه گرفته شده‌اند زیرا هر دو می‌توانند با رنگ‌های طلایی سبز زنده یافت شوند. به عنوان یک نکته جانبی، بسیاری از تاریخ‌نگاران معتقدند که زمردهایی که کلئوپاترا به آن‌ها علاقه داشت احتمالاً سنگ‌های پریدوت از این جزیره بودند.

منشأ احتمالی دیگر نام توپاز از کلمه سانسکریت «تاپاز» می‌آید که به معنای «آتش» است. این می‌تواند به یکی از دو چیز اشاره داشته باشد: سنگ قیمتی، شکستن نور سفید به رنگین‌کمانی از رنگ‌ها درون سنگ ،یا این واقعیت که توپاز گاهی در رنگ طلایی عمیق زیبایی یافت می‌شود. در حالی که هیچ راهی برای دانستن قطعی اینکه چگونه این سنگ متنوع به این نام شناخته شده وجود ندارد، می‌دانیم که این سنگ برای مدت طولانی وجود داشته است. این توضیح می‌دهد که چرا شاید بیشتر از هر سنگ قیمتی دیگری، افسانه و فولکلور پیرامون توپاز وجود دارد.

توپاز به عنوان یک سنگ قدرتمند در طول اعصار شناخته شده است، سنگی که با جذب عشق و ثروت مرتبط بوده است. همچنین در کتاب مقدس ذکر شده و یکی از دوازده سنگ قیمتی است که سینه‌بند هارون را زینت می‌دهد.

توپاز که اولین بار بیش از ۲۵۰۰ سال پیش کشف شد، دارای تاریخچه‌ای غنی از افسانه‌ها است. زمانی تصور می‌شد که از دشمنان محافظت می‌کند و به عنوان نمادی از شکوه و عشق استفاده می‌شد. حتی گفته می‌شد که پوشیدن توپاز آبی همراه با سنگ ماه ممکن است به ایجاد ذهنیت و اراده مناسب برای کاهش وزن کمک کند.

گفته می‌شود که توپاز دارای گسترده‌ترین طیف خواص درمانی در طول تاریخ است. یونانیان باستان توپاز را به عنوان طلسمی برای قدرت بخشیدن به خود استفاده می‌کردند و همچنین به عنوان درمانی برای بی‌خوابی و بازگرداندن عقل و هوش. در قرون وسطی در اروپا، اعتقاد بر این بود که توپاز می‌تواند در برابر جادو و طلسم محافظت کند.

در سال ۱۱۰۰ میلادی، گفته می‌شود که یک توپاز طلایی بزرگ توسط بانو هیلدگارد، همسر تئودوریک، کنت هلند، به یک صومعه اهدا شد. این سنگ چنان درخشان بود که در شب برای روشن کردن داخل کلیسا استفاده می‌شد و چنان روشن بود که جماعت می‌توانستند دعاهای خود را بدون استفاده از چراغ بخوانند.

در هند، توپاز مدت‌هاست که با زیبایی، هوش و عمر طولانی مرتبط است - به ویژه اگر بر روی قلب پوشیده شود. رومیان باستان معتقد بودند که این سنگ می‌تواند در برابر سم محافظت کند و زمانی که خطر نزدیک است، رنگ آن تغییر می‌کند تا به صاحبش هشدار دهد. با این حال، توپاز مصری رنگ خود را از درخشش طلایی خدای خورشید - رع - دریافت می‌کرد. این سنگ قیمتی را به عنوان طلسم قدرت می‌دانستند که صاحبانش را از آسیب محافظت می‌کرد. علاوه بر این، آنها معتقد بودند که دارای قدرت‌های ماوراء طبیعی است و حتی می‌تواند صاحبش را نامرئی کند!

یکی از شگفت‌انگیزترین سنگ‌های توپاز در تمام دوران ابتدا به عنوان الماس شناخته شد. در سال ۱۷۴۰، “بزرگترین الماس کشف شده” در برزیل پیدا شد که وزنی معادل ۱۶۸۰ قیراط داشت و اندازه و شکوه آن به سرعت باعث شد که در جواهرات تاج پرتغال قرار گیرد (برزیل تا سال ۱۸۲۲ مستعمره پرتغال بود). مدت کوتاهی بعد، مشخص شد که این سنگ یک توپاز بی‌رنگ بسیار عالی است؛ با این حال، بدون توجه به اینکه این گنجینه شگفت‌انگیز الماس نبود، توپاز همچنان در تاج پرتغال که در آن قرار گرفته بود، باقی ماند و به عنوان “الماس برازانگا” شناخته می‌شود.

انواع توپاز

نوع گرم و طلایی توپاز به عنوان توپاز امپریال شناخته می‌شود، نام آن از روسیه قرن نوزدهم گرفته شده است. در این زمان، کوه‌های اورال در مرکز این کشور وسیع، مهم‌ترین منبع توپاز در جهان بود. هنگامی که یک نوع صورتی-طلایی عمیق در ارتفاعات کوه‌ها کشف شد، به افتخار تزار روسیه آن روز نامگذاری شد. این سنگ چنان نادر بود که هر نمونه‌ای که پیدا می‌شد به طور خودکار متعلق به خانواده سلطنتی بود و اغلب در قطعات جواهرات برای تزارینا قرار می‌گرفت.

قرن بیست و یکم شاهد پیشرفت تکنولوژیکی در دنیای توپاز بوده است. علاوه بر طیف گسترده‌ای از رنگ‌های طبیعی که این سنگ قیمتی در آن یافت می‌شود، اکنون چندین درمان پایدار و دائمی برای این سنگ وجود دارد که اجازه می‌دهد دنیای جدیدی از رنگ‌ها برای همیشه در داخل این سنگ‌های زیبا به تصویر کشیده شود. برای توپاز، به نظر می‌رسد که آینده آن به همان اندازه روشن است که تاریخ آن.

اطلاعات سنگ قیمتی توپاز همراه با سیترین، توپاز سنگ تولد ماه نوامبر است. همچنین به عنوان هدیه عروسی برای سالگردهای چهارم و بیست و سوم پیشنهاد می‌شود. به طور خاص، توپاز آبی به عنوان هدیه سالگرد چهارم و توپاز امپریال برای سالگرد بیست و سوم شناخته می‌شود. با این حال، درخشش زیبا و شفافیت کریستالی آن، آن را به هدیه‌ای فوق‌العاده برای همه مناسبت‌ها تبدیل می‌کند.

در مورد شفافیت، توپاز به عنوان یک سنگ قیمتی “نوع ۱” در نظر گرفته می‌شود، به این معنی که تقریباً همیشه بدون ناخالصی یافت می‌شود. ناخالصی‌ها لزوماً چیز بدی نیستند و می‌توانند به یک سنگ شخصیت اضافه کنند. با این حال، سخت است که انکار کنیم که شفافیت خالص توپاز یکی از ویژگی‌های برجسته آن است. همچنین در مقیاس سختی مواد معدنی موس، نمره ۸ (از ۱۰) را دارد، بنابراین برای استفاده روزانه بسیار مناسب است. این عوامل، همراه با تعداد زیادی از انواع موجود، توپاز را به سنگی ضروری تبدیل می‌کنند.

توپاز آبی با برش مربعی

توپاز یک گونه سنگ قیمتی خاص خود است و در طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها یافت می‌شود؛ می‌توان آن را در رنگ‌های زرد، زرد مایل به قهوه‌ای، قهوه‌ای، سبز، آبی، آبی روشن، قرمز، صورتی و بی‌رنگ یافت. پرتغالی‌ها نوع بی‌رنگ را “pingos d’água” می‌نامند که به معنای “قطرات آب” است - و تصور اینکه می‌توانید یک قطره آب را در یک قطعه جواهر به تصویر بکشید، به سادگی شگفت‌انگیز است.بیشتر رنگ‌های توپاز موجود در بازار امروز، به جز بی‌رنگ، آبی روشن و زرد، رنگ خود را از تابش یا حرارت درمانی به دست می‌آورند. به عنوان مثال، اگر توپاز زرد از منطقه اورو پرتو برزیل را حرارت دهید، ممکن است به رنگ صورتی تبدیل شود. فرآیند تابش مورد استفاده برای تبدیل توپاز بی‌رنگ به آبی، فرآیند تابش طبیعی را که در ایالت میناس گرایس برزیل یافت می‌شود، تکرار می‌کند، جایی که طبیعت مادر به طور طبیعی از تابش برای تبدیل توپاز به آبی استفاده کرده است. در واقع، توپاز آبی طبیعی در روسیه یافت شده است.

اگر تا به حال اصطلاح کمتر استفاده شده “توپاز گرانبها” را دیده‌اید، احتمالاً به سنگ‌هایی با رنگ زرد طلایی تا نارنجی هلویی اشاره دارد. قبل از دهه ۱۹۵۰، این رنگ‌ها تقریباً تمام سنگ‌های توپاز کشف شده تا آن زمان را تشکیل می‌دادند. در طول تاریخ، این سنگ در طیف‌های مختلفی از نارنجی‌ها، زردها و قهوه‌ای‌های طلایی موجود بود، بنابراین قبل از قرن گذشته اغلب با برخی سنگ‌های قیمتی با رنگ‌های مشابه مانند سیترین و کوارتز دودی اشتباه گرفته می‌شد. این اشتباه با کلمه برزیلی “Topazio” که به معنای سنگ زرد است، تشدید شد. به نظر می‌رسد توپاز در طول سال‌ها مشکلات زیادی ایجاد کرده است!

توپاز در چندین مکان معدنی در سراسر جهان یافت می‌شود، با مهم‌ترین مناطق شامل میناس گرایس، برزیل، کوه‌های اورال روسیه، ماداگاسکار و نیجریه. نمونه‌هایی از این سنگ نیز در مکان‌های مختلفی در بریتانیا کشف شده است، از جمله کوه سنت مایکل در کورنوال، جزیره لاندی نزدیک دوون، در ایرلند شمالی و در کوه‌های کرنگورم اسکاتلند.توپاز یک سنگ قیمتی فوق‌العاده برای استفاده در جواهرات است، نه تنها به دلیل رنگ‌های خیره‌کننده‌اش بلکه به دلیل دوام آن. به دلیل سختی که در بالا ذکر شد، تنها الماس، یاقوت کبود و یاقوت سرخ سخت‌تر از توپاز هستند.

این یک سنگ قیمتی پلی‌کرومیک است، به این معنی که رنگ‌های مختلفی از زوایای مختلف دیده می‌شود وقتی که سنگ را در نور حرکت می‌دهید. به عنوان مثال، یک توپاز قرمز ممکن است در جنبه‌های مختلف قرمز تیره، زرد و قرمز مایل به صورتی نشان دهد.اگرچه توپاز بسیار سخت است، اما دارای شکستگی کامل است که  اگرچه پس از تراش و قرار گرفتن در جواهرات قابل اعتماد است، اغلب برای جواهرسازان هنگام برش سنگ چالش‌هایی ایجاد می‌کند.

شکستگی یک سنگ قیمتی یک صفحه است که از طریق سنگ به همان روشی که یک دانه از طریق یک تکه چوب عبور می‌کند، عبور می‌کند. اگر صفحه شکستگی سنگ قیمتی را به روش نادرست بگیرید، می‌تواند سنگ را بشکند، بنابراین جواهرساز (برش‌دهنده سنگ) باید بسیار مراقب و بسیار ماهر باشد تا سنگ را به روش صحیح برش دهد.

توپاز همچنین پیزوالکتریک است، به این معنی که وقتی تحت هر نوع فشار مکانیکی قرار می‌گیرد، یک بار الکتریکی بسیار کوچک جمع می‌کند.

شفابخشی کریستال توپاز سنگ‌های قیمتی به قدمت زمان هستند و در سال‌هایی که از اولین کشف آنها گذشته است، بیش از جمع‌آورندگان عاشق و کانی‌شناسان مجذوب، داستان‌های زیادی در مورد افسانه، اسطوره و خواص درمانی خود به دست آورده‌اند. اگرچه هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد هیچ یک از این خواص واقعی هستند، اما هنوز هم جالب است که به جنبه‌های اسرارآمیز معجزات طبیعت مادر بپردازیم.

  • ویژگی‌های توپاز در یک نگاه
  • خانواده: Al2SiO4(F,OH)2
  • شاخص شکست: 1.609 - 1.643
  • دوشکستی: .008 - .011
  • جرم مخصوص: 3.49 - 3.57
  • سختی: 8 (مقیاس موهس)
  • طیف رنگ: بی‌رنگ، زرد، نارنجی، قهوه‌ای قرمز، آبی روشن تا تیره، صورتی قرمز، قرمز، بنفش، سبز روشن

خواص استفاده از سنگ توپاز

شفای کریستالی توپاز سنگ‌های جواهر به قدمت زمان هستند و در سال‌هایی که از اولین کشف آن‌ها گذشته است، بیش از جمع‌آوران عاشق و کانی‌شناسان مجذوب، داستان‌های زیادی در مورد افسانه، اسطوره و خواص درمانی خود به دست آورده‌اند.

اگرچه هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد هیچ یک از این خواص واقعی هستند، اما هنوز هم جالب است که به جنبه‌های اسرارآمیز معجزات طبیعت مادر بپردازیم.ارزش دارد از خود بپرسیم، «اگر واقعاً به چیزی اعتقاد داشته باشید، آیا به این معنی است که آن چیز واقعی است؟» از نظر علمی، پاسخ منفی است، اما در سطح شخصی و معنوی چطور؟ اگر واقعاً باور داشته باشید که یک شیء در خانه شما بر شما تأثیر می‌گذارد، آیا احتمال بیشتری دارد که آن تأثیر را احساس کنید؟ این واقعاً برای ما نیست که بگوییم، اما این یک مفهوم بسیار جالب است که شایسته تحقیق بیشتر است. با این حال، باید دوباره اشاره کنیم که هیچ مطالعه‌ای تاکنون هیچ اثر درمانی یا خواصی در سنگ‌های جواهر پیدا نکرده است و موارد زیر فقط برای اطلاعات شما است.

توپاز مدت‌هاست که با آرامش، شفا و انگیزه‌بخشی دوباره مرتبط بوده و به عنوان سنگ جواهر خوشبختی و عشق شناخته شده است. همچنین اعتقاد بر این است که به فرد انرژی می‌دهد تا بخشش و صداقت را ترویج کند. گفته شده است که پوشیدن توپاز به تثبیت احساسات و آرامش اعصاب کمک می‌کند. به ویژه توپاز آبی گفته شده است که ذهن، بدن و روح را متحد می‌کند، در حالی که درمانگران کریستالی توپاز زرد/طلایی را با ایجاد حس خوش‌بینی و تقویت شخصیت فرد مرتبط کرده‌اند. درمانگران معتقدند که توپاز امپریال اشتها را تحریک می‌کند و به آرامش کمک می‌کند.

معادن سنگ توپاز

بزرگترین معادن توپاز در سراسر جهان پراکنده شده‌اند. در جمپوریا، بیشتر توپاز خود را از برزیل و نیجریه تهیه می‌کنیم، و گاهی اوقات از برخی دیگر از مکان‌ها نیز. برزیل یک گنجینه از سنگ‌های قیمتی است و این کشور شگفت‌انگیز به ما زمرد، روبلیت، آکوامارین و بسیاری دیگر از سنگ‌های با کیفیت عالی را می‌دهد.

توپازی که از اینجا به دست می‌آوریم بسیار تمیز و شفاف است و بوم کاملی را برای رنگ‌آمیزی با استفاده از تکنیک‌های رنگ‌آمیزی مدرن ایجاد می‌کند. برزیل حتی یکی از معدود سنگ‌های توپاز طبیعی رنگی را به ما می‌دهد: توپاز امپریال.

نیجریه نیز سنگ‌های توپاز بسیار روشن و شفافی را فراهم می‌کند و همچنین منبع نمونه بزرگ توپاز کالینان است که در موزه جمپوریا داریم. این قطعه بسیار بزرگ توپاز وزنی معادل ۷۷,۰۰۰ قیراط دارد!توپاز آبی آسمانی سبک‌ترین نوع توپاز آبی است (معمولاً حدود ۲۰٪ تا ۳۰٪ تن)، و وقتی دارای شفافیت عالی هستند (که تقریباً همیشه هستند)، اغلب می‌توانند شبیه آکوامارین به نظر برسند. نام آن از رنگ بی‌نظیر آسمان در یک روز بهاری صاف و روشن گرفته شده است، و تن سبک‌تر آن با درخشش سنگ جواهر هماهنگ است تا این نوع واقعاً بدرخشد و برق بزند.

آن‌ها تقریباً برای زیبایی‌شان بی‌رقیب هستند وقتی به عنوان یک جفت گوشواره میخی با وزن قیراط خوب پوشیده می‌شوند.این نام به هر جواهر توپاز آبی داده می‌شود که از نظر رنگ روشن‌تر از توپاز آبی لندن باشد، اما تیره‌تر از توپاز آبی آسمانی. این تعادل “بهترین‌های هر دو جهان” بین این دو بسیار محبوب است و گفته می‌شود که به رنگ آسمان بهاری بالای آلپ‌های سوئیس نامگذاری شده است. توپاز آبی سوئیسی در هر تنظیم فلزی گرانبها خیره‌کننده به نظر می‌رسد، اما ما فکر می‌کنیم که وقتی در نقره استرلینگ قرار می‌گیرد، عالی به نظر می‌رسد، زیرا رنگ خنثی فلز اجازه می‌دهد تا رنگ آبی روشن و زنده سنگ به خوبی بدرخشد.

بدون شک، توپاز امپریال یکی از جواهرات بسیار مورد توجه در جهان است. به دلیل پلی‌کرومیک بودن، رنگ‌های طبیعی مسحورکننده آن به راحتی از زرد زنده به نارنجی و گاهی از نارنجی به صورتی جریان می‌یابد. توپاز امپریال یکی از آن جواهراتی است که همه جمع‌آوران و کارشناسان جواهرات به دنبال به دست آوردن آن هستند.

در قرن هجدهم، این جواهر در روسیه امپریال بسیار محبوب بود و احتمالاً از طریق این ارتباط نام خود را دریافت کرده است.با این حال، اگر با هر صاحب معدنی در برزیل صحبت کنید، به شما خواهند گفت که این جواهر به افتخار امپراتور آن‌ها، دوم پدرو، که در سال ۱۸۲۲ استقلال برزیل را از پرتغال اعلام کرد، نامگذاری شده است. به دلیل غنای افسانه‌های آن و رنگ‌های طبیعی‌اش، توپاز امپریال با قیمت بالایی فروخته می‌شود.برای مدت طولانی، رنگ اضافی با پوشش دادن سطح خارجی سنگ‌های توپاز اضافه می‌شد.

اگرچه نتایج بدون شک زیبا بودند، اما این پوشش می‌توانست با گذشت زمان خراشیده شود و توپاز شفاف زیرین را آشکار کند. امروزه، روش بسیار بهتری برای افزودن طیف وسیعی از رنگ‌های زیبا به توپاز وجود دارد؛ این کار با پخش کردن رنگ در سراسر سنگ جواهر با استفاده از یک تکنیک ثبت شده که طی سال‌ها توسعه یافته است، انجام می‌شود.این فرآیند کاملاً پایدار است و برای تمام عمر دوام خواهد داشت، بنابراین می‌توانید از این رنگ‌های زیبا برای همیشه لذت ببرید. در اینجا، ما توپاز گالیلیا را برجسته می‌کنیم؛ یک نوع صورتی نرم و خیره‌کننده که با استفاده از این تکنیک ایجاد شده است. اما رنگ‌های بسیاری دیگر نیز موجود هستند.

آخرین مقالات
نیاز به مشاوره دارید؟ x

تهران ،فرشته، خیابان آقابزرگی، خیابان استانبول، کوچه عروس، بن بست پامچال، پلاک ۴

اینستاگرام طلافنون