دلایل ارزشمند بودن طلا چیست؟

دلایل ارزشمند بودن طلا چیست؟

فراتر از درخشش طبیعی و جذابیت مرموز آن، دلایل متعددی برای داشتن طلا وجود دارد. اول از همه، طلا به عنوان یک ذخیره ارزش عمل می‌کند، به این معنی که ارزش آن ثابت می‌ماند و به مرور زمان کاهش نمی‌یابد. به همین ترتیب، طلا به عنوان یک محافظ در برابر تورم مفید است. اگرچه تورم ارزش ارزها را کاهش می‌دهد، طلا تحت این فشار نزولی قرار نمی‌گیرد. ثبات طلا به عنوان یک دارایی مالی نیز این فلز گرانبها را در دوره‌های آشفتگی اقتصادی جذاب می‌کند.

برای آشنایی بیشتر دوره های آموزشی طلاسازی و جواهرسازی طلافنون لطفا به این لینک مراجعه فرمایید

چه ویژگی‌هایی طلا را ارزشمند می‌کند؟ 

ارزش طلا بر اساس یک باور مشترک است که این فلز گرانبها واقعاً ارزشمند است. با این حال، برخی از ویژگی‌های طلا آن را به گزینه‌ای ایده‌آل برای استفاده به عنوان یک واسطه مبادله تبدیل می‌کند. برخلاف بسیاری از فلزات دیگر، طلا زنگ نمی‌زند یا کیفیت خود را از دست نمی‌دهد. علاوه بر این، طلا به اندازه‌ای نادر است که همه نمی‌توانند سکه طلا بسازند، اما عرضه کافی وجود دارد تا گردش سالم سکه‌ها را تضمین کند.

چگونه می‌توانم در طلا سرمایه‌گذاری کنم؟ 

گزینه‌های سرمایه‌گذاری مختلفی برای سرمایه‌گذارانی که به دنبال افزودن طلا به سبد سرمایه‌گذاری خود هستند، وجود دارد. کسانی که به جذابیت فیزیکی طلا علاقه‌مند هستند، ممکن است بخواهند شمش طلا، سکه یا جواهرات خریداری کنند. با این حال، هزینه‌های نگهداری و بیمه قابل توجهی می‌تواند با مالکیت فیزیکی این فلز همراه باشد. سایر وسایل سرمایه‌گذاری محبوب شامل صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) طلا و سهام شرکت‌های استخراج طلا هستند.

آیا کشورها ذخایر طلا دارند؟ 

بله، و نگهداری طلا توسط دولت‌ها به شدت باور جهانی به ارزش پایدار آن را تقویت می‌کند. تا سال ۲۰۲۲، ایالات متحده بیش از ۸۰۰۰ تن متریک طلا داشت.


استاندارد طلا چه بود؟

 استاندارد طلا یک سیستم اقتصادی بود که ارزش ثابت ارز یک کشور را به مقدار ثابتی از طلا متصل می‌کرد.نتیجه‌گیری از دیدگاه عنصری، طلا منطقی‌ترین انتخاب برای واسطه مبادله کالاها و خدمات است. این فلز به اندازه کافی فراوان است که بتوان سکه‌ها را ایجاد کرد، اما به اندازه‌ای نادر است که همه نتوانند آن‌ها را تولید کنند. طلا زنگ نمی‌زند، یک ذخیره ارزش پایدار فراهم می‌کند و انسان‌ها به طور فیزیکی و احساسی به آن جذب می‌شوند. جوامع و اقتصادها به طلا ارزش داده‌اند و به این ترتیب ارزش آن را حفظ کرده‌اند.

طلا فلزی است که احتمالاً در زمان‌هایی که سایر اشکال ارز کار نمی‌کنند، به آن باز خواهیم گشت. این بدان معناست که طلا همیشه در زمان‌های سخت و همچنین در زمان‌های خوب ارزش خواهد داشت.

آلومینیوم که اکنون همه جا حاضر و مقرون به صرفه است، زمانی گران‌تر از طلا بود. امپراتور ناپلئون سوم با در نظر گرفتن آن به عنوان فلزی گرانبها و عجیب، ظروف غذاخوری آلومینیومی برای ضیافت‌های دولتی ساخت و مهمانان برجسته خود را با این فلز مورد توجه قرار داد. به وضوح، این ماده در قرن نوزدهم به عنوان فلزی گرانبها در نظر گرفته می‌شد. اما آیا این باعث می‌شود که آن را فلز گرانبها بدانیم؟ آیا فلزات گرانبها تنها بر اساس کمیابی تعریف می‌شوند؟ گرانبها‌ترین فلزات عبارتند از رودیوم، پلاتین، طلا، روتنیوم، ایریدیوم، اوسمیوم، پالادیوم، رنیوم، نقره و ایندیوم. به وضوح، هر یک از این فلزات کمیاب هستند و برخی از آنها ممکن است برای شما ناآشنا باشند، بنابراین بیایید به طلا، نماد اصلی همه فلزات گرانبها، نگاهی بیندازیم. فراوانی نسبی طلا در پوسته زمین 0.004 قسمت در میلیون (ppm) است. در حالی که طلا دارای چهل و پنج ایزوتوپ مصنوعی است، تنها یک ایزوتوپ طبیعی، 197Au، دارد که از سنگ‌ها با استفاده از روش‌های پَنینگ یا شستشو جدا می‌شود. آلومینیوم در دهه 1800، با وجود اینکه 8.1 درصد از پوسته زمین را تشکیل می‌دهد و بنابراین به عنوان فراوان‌ترین فلز در این لایه از سیاره ما عمل می‌کند، مطمئناً این معیار را برآورده می‌کند.

یک ویژگی دیگر که در مورد این فلزات مورد توجه قرار می‌گیرد این است که گران‌قیمت هستند. پلاتین، طلا و نقره، مانند آلومینیوم ناپلئون سوم، قیمت بالایی به ازای هر اونس دارند. ارزش فلزات به عوامل زیادی بستگی دارد، اما کمیابی یک نیروی محرکه واضح است. ارزش برخی از این فلزات حتی آن‌ها را به ارز تبدیل کرده است، و زمانی که طلا و نقره به طور مستقیم به عنوان ارز استفاده نمی‌شدند، به عنوان فلزات سکه‌ای مورد استفاده قرار می‌گرفتند. به ویژه طلا، به عنوان فلز گرانبهای برجسته، از دوران سنگ قدیم به آن اهمیت داده شده است. 

طلا و نقره زمانی که حداقل ۹۹.۵ درصد خالص باشند و به صورت شمش یا قالب باشند، به صورت شمش ظاهر می‌شوند. امروزه، در سطح بین‌المللی، نقره، طلا، پالادیوم و پلاتین هر کدام دارای کدهای ارزی مطابق با ISO 4217 هستند (XAG، XAU، XPD و XPT به ترتیب). در حالی که ارزش آن‌ها با گذشت زمان تغییر می‌کند، بی‌تردید این فلزات سطحی از طمع را بالاتر از سایر عناصر فلزی حفظ می‌کنند. علاوه بر این، وضعیت ممتاز فلزات گرانبها به درخشندگی و زیبایی آن‌ها مرتبط است. 

با این حال، بیشتر فلزات به نوعی می‌توانند بدرخشند و کاملاً ممکن است که زیبایی این فلزات با کمیابی و عجیب و غریب بودن آن‌ها همبستگی داشته باشد و حتی از آن ناشی شود. با این حال، برخی ویژگی‌های شیمیایی و فیزیکی مشترک بین عناصری که به عنوان فلزات گرانبها شناخته می‌شوند، وجود دارد. به طور کلی، فلزات گرانبها به شدت در برابر خوردگی مقاوم هستند و نقطه ذوب و سختی بالایی دارند.

 برخی ویژگی‌های دیگر نیز بین آن‌ها مشترک است، اما این ویژگی‌ها به هیچ وجه برای تمام این دسته‌بندی جهانی نیستند. به عنوان مثال، پلاتین و پالادیوم نرم و قابل انعطاف هستند. در واقع، بیشتر فلزات گرانبهای امروزی در نزدیکی یکدیگر در جدول تناوبی عناصر ظاهر می‌شوند.

ویژگی دیگری که در مورد این فلزات مورد توجه قرار می‌گیرد این است که گران‌قیمت هستند. پلاتین، طلا و نقره، مانند آلومینیومدر زمان ناپلئون سوم، قیمت بالایی به ازای هر اونس دارند. ارزش فلزات به عوامل زیادی بستگی دارد، اما کمیابی یک نیروی محرک واضح است. ارزش برخی از این فلزات حتی آن‌ها را به ارز تبدیل کرده است، و زمانی که طلا و نقره به طور مستقیم به عنوان ارز استفاده نمی‌شدند، به عنوان فلزات سکه‌ای مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

 به ویژه طلا، به عنوان فلز گرانبهای برجسته، از دوران سنگ قدیم به این مقام رسیده است. طلا و نقره به صورت شمش زمانی که حداقل ۹۹.۵ درصد خالص باشند و به شکل میله یا شمش باشند، ظاهر می‌شوند. 

امروزه در سطح بین‌المللی، نقره، طلا، پالادیوم و پلاتین هر کدام دارای کدهای ارزی مطابق با ISO 4217 هستند (XAG، XAU، XPD و XPT به ترتیب). در حالی که ارزش آن‌ها با گذشت زمان تغییر می‌کند، بی‌تردید این فلزات سطحی از طمع را بالاتر از سایر عناصر فلزی حفظ می‌کنند. 

علاوه بر این، وضعیت ممتاز فلزات گرانبها به درخشش و زیبایی آن‌ها مرتبط است. با این حال، بیشتر فلزات به نوعی می‌توانند درخشان باشند، و کاملاً ممکن است که زیبایی این فلزات با کمیابی و جذابیت آن‌ها همبستگی داشته باشد و حتی از آن ناشی شود. با این حال، ویژگی‌های شیمیایی و فیزیکی خاصی بین عناصری که به عنوان فلزات گرانبها شناخته می‌شوند، مشترک است. 

به طور کلی، فلزات گرانبها بسیار مقاوم در برابر خوردگی هستند و نقطه ذوب و سختی بالایی دارند. برخی ویژگی‌های دیگر نیز بین آن‌ها مشترک است، اما این ویژگی‌ها به هیچ وجه برای تمام این دسته‌بندی جهانی نیستند. به عنوان مثال، پلاتین و پالادیوم نرم و قابل انعطاف هستند. در واقع، بیشتر فلزات گرانبهای امروزی در نزدیکی یکدیگر در جدول تناوبی عناصر ظاهر می‌شوند.

برخی افراد استدلال می‌کنند که طلا هیچ ارزش ذاتی ندارد. آنها می‌گویند که طلا یک یادگار بربری است که هیچ ارزش مادی ندارد. آنها معتقدند که در یک محیط اقتصادی مدرن، ارز کاغذی (یا دیجیتال) پول انتخابی است و تنها ارزش طلا به عنوان ماده‌ای برای ساخت جواهرات است.

در سوی دیگر طیف، کسانی هستند که ادعا می‌کنند طلا دارای ویژگی‌های ذاتی مختلفی است که آن را منحصر به فرد و ضروری برای سرمایه‌گذاران می‌کند تا خود نگه دارند. آنها معتقدند که سرمایه‌گذاران به اندازه وسایل سرمایه‌گذاری در طلا، دلایل زیادی برای سرمایه‌گذاری در طلا دارند.

دلایل پشت ارزش ماندگار طلا شامل موارد زیر است:

  • طلا به عنوان نمادی از ثروت، قدرت و عظمت تلقی می‌شود.
  • طلا در طول اعصار به عنوان ماده‌ای بسیار مورد توجه و حتی پرستش شده، جایگاه والایی داشته است.
  • طلا در طول هزاران سال به عنوان جواهرات و وسیله‌ای برای مبادله استفاده شده است.
  • طلا نقش اقتصادی مهمی به عنوان وسیله‌ای برای مبادله در صورت فروپاشی ارز دارد.
  • طلا یک ذخیره ارزش است و بنابراین یک فرصت سرمایه‌گذاری برای افراد محسوب می‌شود.
  • طلا نادر و استخراج آن دشوار است.
  • طلا قابل انعطاف است و می‌تواند به شکل‌های مختلف برای استفاده در صنایع مختلف مانند الکترونیک، دندانپزشکی، ابزارهای پزشکی، و صنایع دفاعی، هوافضا و خودروسازی شکل بگیرد.
  • طلا بادوام و غیر خورنده است.
  • طلا دارای زیبایی بصری و جذابیت مغناطیسی است.

دوگانگی اساسی طلا بیشتر افراد موافقند که طلا همیشه به عنوان جزئی از جواهرات تزئینی، گاهی به عنوان ارز و به عنوان یک سرمایه‌گذاری ارزش داشته است. اما علاوه بر این ارزش‌های ملموس، ما ویژگی دیگری را به طلا اضافه می‌کنیم که اگرچه سخت‌تر قابل تشخیص است، اما به همان اندازه واقعی است. بخشی از جذابیت طلا، رمز و راز آن است.

در دنیای مالی و سرمایه‌گذاری، ما اغلب دوست داریم از کلمه “رمز و راز” دوری کنیم. با این حال، همانطور که در بیشتر رشته‌ها صادق است، همیشه جایی برای علم و هنر و حتی رمز و راز وجود دارد.

طلا می‌تواند تجربه شخصی ذهنی را تحریک کند، اما همچنین می‌تواند در صورت پذیرفته شدن به عنوان یک سیستم مبادله، عینی شود.

آهن، سرب، مس و آلومینیوم

این فلزات به مرور زمان مستعد خوردگی هستند، بنابراین از نظر ذخیره‌سازی که برای سکه‌ها لازم است، ارزش خوبی ندارند. علاوه بر این، جلوگیری از خوردگی این فلزات یک کار پرزحمت است. آلومینیوم بسیار سبک و بی‌اهمیت به نظر می‌رسد - برای یک فلز سکه که باید احساس امنیت و ارزش را القا کند، ایده‌آل نیست.

فلزات نجیب

پلاتین یا پالادیوم، از جمله موادی که به عنوان فلزات نجیب شناخته می‌شوند، انتخاب‌های منطقی هستند زیرا عمدتاً با عناصر دیگر واکنش نمی‌دهند - یعنی خوردگی کمی دارند. اما آنها بسیار نادر هستند و نمی‌توانند تعداد کافی سکه برای گردش تولید کنند. برای اختصاص ارزش به یک فلز، باید کمیاب باشد (تا همه نتوانند با آن سکه تولید کنند) اما به اندازه کافی فراوان باشد تا تعداد معقولی سکه برای تجارت ایجاد شود.

طلا و نقره

طلا خوردگی ندارد. می‌توان آن را بر روی شعله ذوب کرد، که کار با آن و ضرب آن به عنوان سکه را آسان می‌کند. نقره و طلا فلزات زیبایی هستند که به راحتی به جواهرات تبدیل می‌شوند و هر دوی این فلزات گرانبها در دایره‌های جواهرات زیبا طرفداران خود را دارند.

طلا، فلز اسرارآمیز

اگرچه نقره می‌تواند به روش‌های مختلفی جلا داده شود و بافت‌های مختلفی داشته باشد تا نور و چشم را جذب کند، اما هیچ فلزی مانند طلا وجود ندارد. برخلاف عناصر دیگر، طلا به طور طبیعی دارای طیف ظریفی از رنگ‌های منحصر به فرد و زیبا است.

اتم‌های طلا در واقع سنگین‌تر از نقره و سایر فلزات هستند. این ویژگی باعث می‌شود الکترون‌ها سریع‌تر حرکت کنند، که به نوبه خود باعث می‌شود مقداری نور توسط طلا جذب شود - فرآیندی که نظریه نسبیت انیشتین به درک آن کمک کرد.

مبادله طلا

طلا انتخاب منطقی برای این مبادله است. اگر فاجعه‌ای رخ دهد که پول کاغذی و سیستمی که از آن پشتیبانی می‌کند دیگر وجود نداشته باشد، احتمالاً به طلا باز خواهیم گشت. به طور قابل بحث، طلا یکی از تنها موادی روی زمین است که دارای تمام ویژگی‌های لازم برای این کار، از جمله پایداری، می‌باشد.

یک تکه طلا ممکن است ارزش فیزیکی فوری برای شخصی که آن را در دست دارد نداشته باشد. به عنوان مثال، نمی‌توانند آن را بخورند یا بنوشند. اما اگر جامعه توافق کند که طلا می‌تواند با سکه‌ها و ارز کاغذی مبادله شود، در این صورت یک سنجاق سینه طلا بلافاصله ارزش پیدا می‌کند.

آخرین مقالات
نیاز به مشاوره دارید؟ x

تهران ،فرشته، خیابان آقابزرگی، خیابان استانبول، کوچه عروس، بن بست پامچال، پلاک ۴

اینستاگرام طلافنون