مالیات بر ارزش افزوده طلا چگونه محاسبه میشود؟

مالیات بر ارزش افزوده طلا چگونه محاسبه میشود؟

مالیات بر ارزش افزوده در سال 1403 برابر با 10 درصد است. این مالیات باید فقط بر روی سود و اجرت محاسبه شود و نباید بر روی ارزش کل فاکتور اعمال شود. اگر مالیات بر ارزش افزوده بر روی کل فاکتور محاسبه شود، تخلف محسوب می‌شود.

برای آشنایی بیشتر دوره های آموزشی طلاسازی و جواهرسازی طلافنون لطفا به این لینک مراجعه فرمایید

سود توزیع‌کننده و خرده‌فروش

توزیع‌کننده می‌تواند تا ۲ درصد سود روی جنس خریداری‌شده خود بکشد و تحویل خرده‌فروش دهد. خرده‌فروش نیز طبق قانون، مطابق درصدی که تعریف شده است، تا ۷ درصد می‌تواند سود روی کار لحاظ کند.سود خرده‌فروش حداکثر تا ۷ درصد است. خرده‌فروش سود خود را بر اساس قیمت فلز طلا با عیار ۷۵۰ که روی تابلو‌های شناور مشخص است، به‌علاوه اجرت محاسبه می‌کند. برای مثال، اگر اجرت ساخت ۱۰ درصد باشد، قیمت طلا به‌علاوه ۱۰ درصد اجرت ضربدر ۷ درصد سود محاسبه می‌شود. سپس اجرت ساخت و ۷ درصد سود با هم جمع و ضربدر مالیات بر ارزش افزوده می‌شود.

نکات مهم در خرید طلا

شماره لاتین: برخی ممکن است بگویند که درج یک شماره لاتین روی قطعه طلا کافی است، اما این اصلاً قابل اطمینان نیست. نوع فلز و عیار طلای آب‌شده فقط از طریق همکاران ما و اتحادیه قابل رصد است.

توصیه به خریداران طلا

طلا هم جنبه زینتی و هم جنبه درمانی دارد. بنابراین، خرید طلا حتی اگر یک قطعه کوچک هم باشد، مفید است. اما تحت هیچ شرایطی طلای آب‌شده خریداری نکنید، زیرا طلای آب‌شده فقط برای تولید است و مصرف‌کنندگان خانگی هیچ‌گونه اطلاعات و آگاهی‌ای از نوع فلز و سابقه آن ندارند.توصیه می‌کنیم به جای خرید طلای آب‌شده، مصنوعات طلا خریداری کنید. مصنوعات طلا با اجرت‌های ساخت متفاوت موجود است و کسی که قصد سرمایه‌گذاری دارد، می‌تواند مصنوعات با اجرت پایین را خریداری کند.

دلایل عدم خرید طلای آب‌ شده

برخی ممکن است بگویند که درج یک شماره لاتین روی قطعه طلا کافی است، اما این اصلاً قابل اطمینان نیست. نوع فلز و عیار طلای آب‌شده فقط از طریق همکاران ما و اتحادیه قابل رصد است. بنابراین، توصیه می‌کنیم تحت هیچ شرایطی طلای آب‌شده نخرید و بیشتر به سمت خرید مصنوعات طلا بروید.

خرید مصنوعات طلا

در نهایت، خرید طلا به عنوان یک سرمایه‌گذاری و زینت می‌تواند بسیار مفید باشد، اما باید دقت کنید که از خرید طلای آب‌شده خودداری کنید و به جای آن مصنوعات طلا با اجرت‌های مختلف را انتخاب کنید.

ثبت صورتحساب طلا در سامانه مودیان

یکی از دغدغه‌های اصلی طلافروشی‌ها، ثبت صورتحساب در سامانه مودیان است. این کار به سادگی قابل انجام است و بهترین روش ارسال صورتحساب‌ها، استفاده از خدمات شرکت معتمد مالیاتی تکسا است. این روش امن‌ترین راه برای ارسال صورتحساب‌های مالیاتی محسوب می‌شود.

روش‌های ارسال صورتحساب:

پوز اندرویدی متصل به سامانه مودیان: ساده‌ترین روش ارسال صورتحساب مالیات طلافروشان، استفاده از دستگاه پوز اندرویدی متصل به سامانه مودیان است. شرکت تکسا با ارائه این دستگاه، مشکلات این صنف را در زمینه ارسال صورتحساب برطرف کرده است.

ارسال از طریق شرکت معتمد مالیاتی تکسا: این شرکت پیشتاز در ارسال صورتحساب‌های مالیاتی طلافروشی‌ها است و با راهکارهای خود، امکان اتصال مستقیم طلافروشی‌ها به سامانه مودیان را فراهم می‌کند.

تولید و طراحی محصولات طلا و جواهر

تمام محصولات طلای موجود در بازار در کارخانه‌ها یا کارگاه‌های ساخت طلا تولید می‌شوند و سپس در گالری‌ها و طلافروشی‌ها توزیع و عرضه می‌گردند. در کارگاه‌های ساخت طلا، ابتدا ماده اولیه یعنی طلا تهیه می‌شود و به عیار استاندارد توجه می‌شود. عیار به نسبت طلای خالص استفاده‌شده در قطعه به وزن کل قطعه طلا گفته می‌شود و عیار خالص طلا ۹۹۹.۹ است.

برای مصنوعات طلا، عیار استاندارد ۱۸ یا همان ۷۵۰ است. پس از ذوب طلا، آن را به کارگاه تحویل داده و وارد فرایند تولید می‌کنند. پس از انجام کارهای زرگری، کالا به مرحله تراشکاری می‌رود و آبکاری و رنگ‌آمیزی روی آن انجام می‌شود. سپس، مصنوع ساخته‌شده به چرخه توزیع می‌رود و به مرحله خرده‌فروشی می‌رسد.

در این فرایند، مقداری طلا برای ساخت و زرگری کسر می‌شود که پس از یک یا دو سال، خاک‌های کارگاه‌ها یا جاهایی که ممکن است خرده‌های طلا در آنجا نفوذ کرده باشد جمع‌آوری و برای قالکاری (بازیافت) برده می‌شود و طلا از خاک و ضایعات بازیافت می‌شود.

تاثیر مراحل تولید بر قیمت محصول نهایی

ساخت طلا هزینه‌هایی از جمله کسر طلا، حقوق کارگران، متریال مصرفی، هزینه‌های اجاره کارگاه و استهلاک دستگاه‌ها دارد که به عنوان هزینه‌های تولید با سود جزئی برای تولیدکننده محاسبه می‌شود. درصد سود برای تولیدکننده طبق قانون مشخص است.

توضیح بیشتر در مورد عیار استاندارد

سازمان استاندارد عیارهایی را به عنوان استاندارد مصنوعات ایران اعلام کرده است که شامل عیارهای ۱۸ (۷۵۰)، ۲۰ (۸۳۳)، ۲۱ (۸۷۵) و ۲۴ (۹۹۹.۹) است. عیار ۲۴ در ساخت مصنوعات استفاده نمی‌شود و فقط به عنوان قالب‌های شمش در اوزان استاندارد تولید می‌شود. همچنین، سازمان استاندارد کدهای شناسایی کارگاهی را صادر کرده است که علاوه بر عیار، کد شناسایی استاندارد هم روی مصنوع درج می‌شود.

کد شناسایی مصنوعات طلا در هر استان

کد شناسایی هر استانی حروف اول آن استان به لاتین است. برای مثال، چون تهران با حرف «ت» شروع می‌شود، حرف لاتین T در ابتدای کد شناسایی مصنوعات ساخت تهران درج می‌شود و یک عدد که ممکن است تا ۴ رقم باشد کنار آن می‌آید. برای آذربایجان حرف A، برای یزد حرف Y و برای بقیه استان‌ها نیز به همین صورت است.

تفاوت طلای ۱۸ عیار و ۲۴ عیار

طلای شمش خالص از خلوص ۲۴ عیار استخراج می‌شود. عیار ۲۴ یعنی در هر یک مثقال، ۲۴ شمش خالص بدون هیچ‌گونه آلیاژ اضافه داریم. عیار ۱۸ یعنی از یک مثقال، ۶ درصد آن آلیاژهای غیرطلا مانند مس و نقره و ۱۸ درصد طلای خالص عیار ۲۴ است.

محاسبه اجرت یا کارمزد مصنوعات طلا

هر مصنوعی اجرت خاص خودش را دارد که وقتی هزینه‌های تولید محاسبه می‌شود لحاظ می‌شود. اجرت النگو با کارهای ریخته‌کاری فرق می‌کند، چون کار ریخته‌کاری سخت‌تر و طولانی‌تر است. هرچه کالای ساخته‌شده شیک‌تر باشد و کار بیشتری روی آن انجام شده باشد، اجرت آن بالاتر است. پس از مشخص شدن هزینه‌های ساخت، طبق قانون ضریب سود و مالیات برای تولیدکننده تعریف می‌شود و سود کارگاه‌دار طبق همان داده می‌شود.

آخرین مقالات
نیاز به مشاوره دارید؟ x

تهران ،فرشته، خیابان آقابزرگی، خیابان استانبول، کوچه عروس، بن بست پامچال، پلاک ۴

اینستاگرام طلافنون