علائم و دلایل حساسیت پوست به طلا و راه های رفع آن

علائم و دلایل حساسیت پوست به طلا و راه های رفع آن

اگر به طلا حساسیت دارید، ممکن است هنگام پوشیدن زیورآلات طلا، پوست شما باعث قرمزی، خارش یا کهیر شود. در موارد شدید، ممکن است تاول یا لکه های خشک ظاهر شود. درماتیت تماسی که با التهاب و خارش مشخص می شود، شایع ترین علائم آلرژی به طلا است.

آلرژی تماسی به طلا یک واکنش حساسیتی نوع تأخیری است که پس از تماس با طلا یا آلیاژهای آن رخ می‌دهد و معمولاً به صورت درماتیت تماسی آلرژیک ظاهر می‌شود. طلا در سال ۲۰۰۱ توسط انجمن درماتیت تماسی آمریکا به عنوان آلرژی تماسی سال نامگذاری شد. 

برای آشنایی بیشتر دوره های آموزشی طلاسازی و جواهرسازی طلافنون لطفا به این لینک مراجعه فرمایید.

علائم آلرژی به طلا چیست؟

آلرژی به طلا می تواند خود را با علائم مختلفی نشان دهد. اینها معمولاً شامل قرمزی، تورم، خارش و ناراحتی در ناحیه‌ای است که طلا با پوست تماس می‌گیرد. علائم می توانند بلافاصله ظاهر شوند یا چند ساعت طول بکشد تا ظاهر شوند و چندین روز یا حتی هفته ها ادامه داشته باشند.

علائم آلرژی به تیوسولفات سدیم طلا

تیوسولفات سدیم طلا یک نمک طلای رایج است که در جواهرات، کارهای دندانپزشکی و برخی درمان های پزشکی استفاده می شود. آلرژی به این ترکیب می تواند باعث درماتیت شود که با خارش، قرمزی، متورم و تاول پوست مشخص می شود. بثورات معمولاً در جایی ظاهر می شود که پوست با طلا در تماس بوده است، اما گاهی اوقات می تواند به نواحی دیگر سرایت کند.

تشخیص و درمان

تشخیص و درمان وجود آلرژی تماسی به طلا با آزمایش patch مثبت به GSTS تأیید می‌شود که شامل واکنش پاپولار پایدار است.

واکنش آزمایش ممکن است ماه‌ها پس از اعمال patch باقی بماند. اندازه patch باید در 3 روز، 1 هفته و حتی 3 هفته اندازه‌گیری شود، زیرا بسیاری از واکنش‌ها بیشتر از زمان مورد انتظار برای ظاهر شدن نیاز دارند.

با این حال، در آزمایش داخل پوستی، همه واکنش‌ها در هفته اول رخ می‌دهند و ندول‌های پوستی اغلب تشکیل می‌شوند.

تیوسولفات سدیم طلا (GST) با غلظت‌های مختلف در وازلین، رایج‌ترین آلرژن طلایی مورد استفاده در تست پچ است. آلرژن‌های تست پچ طلا به عنوان یک تحریک‌کننده شناخته شده برای پوست آتوپیک هستند.

جذب پوستی طلا یونیزه برای تشکیل واکنش مثبت ضروری است.

درمان آلرژی به طلا شامل استفاده از نرم‌کننده‌های موضعی و کورتیکواستروئیدها برای سرکوب تظاهرات آلرژیک موضعی و همچنین درمان هرگونه عفونت باکتریایی ثانویه است.

درمان آلرژی به طلا شامل استفاده از نرم‌کننده‌های موضعی و کورتیکواستروئیدها برای سرکوب تظاهرات آلرژیک موضعی و همچنین درمان هرگونه عفونت باکتریایی ثانویه است.باید تماس با نمک‌های طلا به حداقل برسد تا از واکنش‌های آلرژیک آینده جلوگیری شود.


ویژگی‌های بالینی آلرژی تماسی به طلا چیست؟ 

شایع‌ترین تظاهر بالینی آلرژی تماسی به طلا، درماتیت موضعی یا واکنش پاپولار مزمن در یا نزدیک محل تماس است، مانند لاله‌های گوش به دلیل گوشواره‌های طلایی، یا روی انگشتان یا گردن که جواهرات طلایی پوشیده می‌شود.

صورت و پلک‌ها نیز از محل‌های شایع تأثیر هستند که نشان‌دهنده انتقال آلرژن پس از دست زدن به طلا یا تماس هوایی است.

آلرژی به طلا مرتبط با ترمیم‌های دندانی می‌تواند با علائم دهانی مانند چیلایتیس، فرسایش‌های مخاطی، استوماتیت تماسی یا واکنش لیکنوئید دهانی ظاهر شود.

واکنش آلرژی به طلا می‌تواند گسترده باشد، مانند درماتیت عمومی.

تشخیص‌  برای آلرژی تماسی به طلا چیست؟ 

تشخیص‌های افتراقی برای آلرژی تماسی به طلا ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درماتیت تماسی آلرژیک به دلیل آلرژن‌های دیگر (مانند نیکل) در جواهرات
  • درماتیت آتوپیک
  • درماتیت تماسی تحریک‌کننده به دلیل صابون و آب زیر حلقه‌های طلا

درمان آلرژی تماسی به طلا چیست؟ 

درمان آلرژی تماسی به طلا مانند همه واکنش‌های تماسی آلرژیک است - اجتناب از آلرژن و درمان واکنش التهابی. با وجود اجتناب، واکنش‌های تماسی به طلا می‌توانند بسیار پایدار باشند. برخی افراد قادر خواهند بود به تدریج جواهرات طلایی را برای مدت زمان محدودی دوباره استفاده کنند، در حالی که دیگران بسته به شدت واکنش باید به طور نامحدود از طلا اجتناب کنند.

درماتیت مزمن ممکن است نیاز به درمان با نرم‌کننده‌ها و کورتیکواستروئیدهای موضعی داشته باشد.

راه حل برای جلوگیری از آلرژی تماس با طلا چیست؟

 تماس بیشتر با طلا می‌تواند اجتناب شود و ترمیم‌های دندانی طلایی در صورت لزوم برداشته شوند. تماس شغلی با طلا باید با استفاده از تجهیزات حفاظتی شخصی مناسب به حداقل برسد.بیمارانی که آلرژی به طلا دارند و به آرتریت روماتوئید مبتلا هستند، باید قبل از شروع درمان با داروهای حاوی طلا، تست پچ با تیوسولفات سدیم طلا انجام دهند، زیرا خطر درماتیت تماسی آلرژیک سیستمیک وجود دارد.

چه کسانی دچار آلرژی تماسی به طلا می‌شوند؟ 

آلرژی تماسی به طلا می‌تواند هر کسی را، بدون توجه به سن، جنسیت یا نژاد، تحت تأثیر قرار دهد. با این حال، برخی عوامل ممکن است حساسیت را افزایش دهند. تماس مکرر با طلا یا اقلام طلاکاری شده، شرایط پوستی موجود یا سابقه خانوادگی آلرژی‌ها می‌تواند خطر را افزایش دهد.افرادی که به طور مکرر جواهرات طلایی می‌پوشند، به ویژه کسانی که سابقه آلرژی به سایر فلزات دارند، بیشتر مستعد ابتلا به این آلرژی هستند. علاوه بر این، افرادی که شرایط پوستی مانند اگزما یا پسوریازیس دارند، که باعث شکستن سد پوستی می‌شود، ممکن است به دلیل افزایش تماس پوست با آلرژن‌های احتمالی در معرض خطر بیشتری باشند.جالب است که در برخی مناطق، موارد بیشتری از آلرژی به طلا گزارش شده است. به عنوان مثال، در مناطقی مانند ارورا، آلرژی به طلا بیشتر است. این ممکن است به دلیل تفاوت‌های منطقه‌ای در ترجیحات جواهرات یا عوامل محیطی باشد. مطالعات بیشتری برای تأیید این مشاهدات مورد نیاز است.



آخرین مقالات
نیاز به مشاوره دارید؟ x

تهران ،فرشته، خیابان آقابزرگی، خیابان استانبول، کوچه عروس، بن بست پامچال، پلاک ۴

اینستاگرام طلافنون