الماس چیست؟ و هر آنچه که باید درباره آن بدانید

الماس چیست؟ و هر آنچه که باید درباره آن بدانید

ترکیب شیمیایی و ساختار بلوری خاص الماس، آن را به عضوی منحصر به فرد از قلمرو مواد معدنی تبدیل کرده است.

الماس تنها جواهری است که از یک عنصر تشکیل شده است: معمولاً حدود ۹۹.۹۵ درصد کربن است. ۰.۰۵ درصد دیگر می‌تواند شامل یک یا چند عنصر کمیاب باشد که اتم‌هایی هستند که بخشی از شیمی اساسی الماس نیستند. برخی از عناصر کمیاب می‌توانند بر رنگ یا شکل بلوری آن تاثیر بگذارند. نحوه تشکیل یک ماده معدنی به شناسایی آن کمک می‌کند. الماس تحت شرایط دما و فشار بالا که فقط در یک محدوده عمق خاص (حدود ۱۰۰ مایل) زیر سطح زمین وجود دارد، تشکیل می‌شود. ساختار بلوری الماس ایزومتریک است، به این معنی که اتم‌های کربن در همه جهات به طور اساسی به یک شکل به هم متصل هستند. یک ماده معدنی دیگر، گرافیت، نیز فقط حاوی کربن است، اما فرآیند تشکیل و ساختار بلوری آن بسیار متفاوت است. نتیجه این است که گرافیت انقدر نرم است که می‌توانید با آن بنویسید، در حالی که الماس آنقدر سخت است که فقط می‌توانید آن را با الماس دیگری خراش دهید.

الماس یک ماده معدنی نادر و طبیعی است که به طور کامل از کربن تشکیل شده است. هر اتم کربن در یک الماس توسط چهار اتم کربن دیگر احاطه شده و به هر یک از آنها با پیوندهای کووالانسی قوی - قوی‌ترین نوع پیوند شیمیایی - متصل است. این آرایش ساده، یکنواخت و محکم، یکی از بادوام‌ترین و چندمنظوره‌ترین مواد شناخته شده را به وجود می‌آورد.

الماس سخت‌ترین ماده طبیعی شناخته شده است. همچنین از نظر شیمیایی مقاوم است و بالاترین رسانایی حرارتی را در بین مواد طبیعی دارد. این ویژگی‌ها آن را برای استفاده به عنوان ابزار برش و سایر کاربردهایی که نیاز به دوام دارند، مناسب می‌کند.

الماس همچنین دارای خواص نوری ویژه‌ای مانند ضریب شکست بالا، پراکندگی بالا و درخشندگی آدامانتین است. این ویژگی‌ها به الماس کمک می‌کنند تا به محبوب‌ترین سنگ قیمتی جهان تبدیل شود و امکان استفاده از آن در لنزهای تخصصی که نیاز به دوام و عملکرد دارند را فراهم می‌کند.

الماس‌ها بومی سطح زمین نیستند. بلکه در دما و فشار بالا که در گوشته زمین در حدود ۱۰۰ مایل زیر سطح زمین رخ می‌دهد، تشکیل می‌شوند. بیشتر الماس‌هایی که کشف شده‌اند توسط فوران‌های آتشفشانی عمیق به سطح زمین منتقل شده‌اند. این فوران‌ها در گوشته آغاز می‌شوند و در مسیر خود تکه‌هایی از سنگ‌های گوشته را جدا کرده و بدون ذوب شدن به سطح زمین می‌رسانند. این بلوک‌ها از گوشته به عنوان زنولیت شناخته می‌شوند. آنها حاوی الماس‌هایی هستند که در شرایط دما و فشار بالای گوشته تشکیل شده‌اند.

مردم الماس‌ها را با استخراج سنگ‌هایی که حاوی زنولیت‌ها هستند یا با استخراج خاک‌ها و رسوباتی که از فرسایش سنگ‌های حاوی الماس تشکیل شده‌اند، تولید می‌کنند.

برخی از الماس‌ها تصور می‌شود که در شرایط دما و فشار بالای مناطق فرورانش یا محل‌های برخورد سیارک‌ها تشکیل می‌شوند. برخی نیز در شهاب‌سنگ‌ها به زمین می‌رسند. هیچ معدن تجاری الماسی در رسوبات با این منشأها الماس‌های صنعتی بیشتر در فرآیندهای برش، سنگ‌زنی، حفاری و پرداخت استفاده می‌شوند. در اینجا، ویژگی‌های سختی و رسانایی حرارتی مورد توجه قرار می‌گیرند. اندازه، شفافیت، رنگ و سایر معیارهای کیفیت مرتبط با سنگ‌های قیمتی اهمیت کمتری دارند. الماس‌های صنعتی اغلب خرد می‌شوند تا پودرهای ساینده با اندازه میکرون تولید کنند. مقادیر زیادی از الماس‌هایی که کیفیت جواهری دارند اما شکل یا اندازه‌ای دارند که نمی‌توان آنها را به طور سودآور برش داد، وارد تجارت الماس صنعتی می‌شوند.

الماس به عنوان سنگ قیمتی

الماس‌ها محبوب‌ترین سنگ‌های قیمتی جهان هستند. پول بیشتری برای الماس‌ها نسبت به تمام سنگ‌های قیمتی دیگر به صورت ترکیبی خرج می‌شود. بخشی از دلیل محبوبیت الماس به دلیل خواص نوری آن است - یا نحوه واکنش آن با نور. عوامل دیگر شامل دوام، مد، سنت و بازاریابی تهاجمی توسط تولیدکنندگان الماس است. الماس به عنوان سنگ تولد ماه آوریل خدمت می‌کند.

الماس‌ها درخشندگی بسیار بالایی دارند - بالاترین درخشندگی غیر فلزی - که به عنوان “آدامانتین” شناخته می‌شود. درخشندگی بالای آنها به آنها این امکان را می‌دهد که درصد بالایی از نوری که به سطح آنها برخورد می‌کند را منعکس کنند. این یکی از ویژگی‌هایی است که به سنگ‌های قیمتی الماس درخشش آنها را می‌بخشد. و هنگامی که یک الماس به یک جواهر تبدیل می‌شود، زوایای وجه‌ها به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌شوند که حداکثر مقدار نور را از سطوح داخلی آن منعکس کنند.

الماس همچنین پراکندگی بالایی دارد. هنگامی که نور سفید از یک الماس عبور می‌کند، این پراکندگی بالا باعث می‌شود که نور به رنگ‌های تشکیل‌دهنده آن جدا شود. پراکندگی چیزی است که به یک منشور امکان می‌دهد نور سفید را به رنگ‌های طیف جدا کند. این ویژگی پراکندگی است که به الماس‌ها “آتش” رنگارنگ آنها را می‌بخشد.

الماس‌های آرگیل

الماس‌های آرگیل: کریستال‌های الماس اکتاهدرال از معدن آرگیل در استرالیای غربی. معدن آرگیل الماس‌هایی در طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها تولید می‌کند. بیشتر الماس‌های آرگیل قهوه‌ای هستند، برخی تقریباً بی‌رنگ هستند و تعداد بسیار کمی قرمز، صورتی، آبی یا بنفش هستند. معدن آرگیل تنها تولیدکننده مداوم الماس‌های صورتی در جهان است. الماس‌های نادر قرمز، آبی و بنفش نیز در آرگیل یافت می‌شوند.

کیفیت سنگ قیمتی الماس

کیفیت یک الماس که به یک جواهر تبدیل شده است، عمدتاً توسط چهار عامل تعیین می‌شود: رنگ، برش، شفافیت و وزن قیراط. یک روش استاندارد برای ارزیابی کیفیت الماس در دهه ۱۹۵۰ توسط موسسه گوهرشناسی آمریکا توسعه یافت و به عنوان “۴Cهای کیفیت الماس” شناخته می‌شود.

رنگ: بیشتر الماس‌های با کیفیت جواهری از بی‌رنگ تا کمی زرد، قهوه‌ای یا خاکستری متغیر هستند. الماس‌های کاملاً بی‌رنگ بیشترین ارزش و محبوبیت را دارند. این‌ها همان‌هایی هستند که با بالاترین قیمت‌ها فروخته می‌شوند. با این حال، یک دسته دیگر از سنگ‌های قیمتی الماس در حال افزایش محبوبیت است. این‌ها الماس‌های رنگی هستند که در طیف وسیعی از رنگ‌ها از جمله قرمز، صورتی، زرد، نارنجی، بنفش، آبی، سبز و قهوه‌ای وجود دارند.

الماس‌های رنگی فانتزی مقاله‌ای درباره محبوبیت الماس‌های رنگی و چگونگی به دست آوردن رنگ‌های شگفت‌انگیز آنها. ارزش الماس‌های رنگی بر اساس شدت، خلوص و کیفیت رنگ آنها تعیین می‌شود. آن‌هایی که رنگ اشباع و زنده‌ای دارند به عنوان “الماس‌های رنگی فانتزی” یا “فانتزی‌ها” شناخته می‌شوند. به طور متوسط، تنها یک الماس از هر ۱۰,۰۰۰ الماس دارای رنگی است که به عنوان “فانتزی” شناخته می‌شود. این نادر بودن الماس‌های رنگی فانتزی را بسیار ارزشمند می‌کند. برخی از آنها در حراج‌ها به قیمت بیش از یک میلیون دلار در هر قیراط فروخته شده‌اند. آن‌ها برخی از ارزشمندترین و شگفت‌انگیزترین الماس‌های جهان هستند.

شفافیت: الماس ایده‌آل بدون شکستگی و شمول (ذرات مواد خارجی درون جواهر) است. این‌ها از ظاهر جواهر کاسته و عبور نور را مختل می‌کنند. هنگامی که در تعداد زیاد، رنگ‌های تیره، موقعیت‌های آشکار یا اندازه‌های بزرگ وجود داشته باشند، ظاهر جواهر برش خورده را به طور قابل توجهی کاهش داده و ارزش آن را پایین می‌آورند. آن‌ها همچنین می‌توانند استحکام سنگ را کاهش دهند.

الماس‌های صنعتی عمدتاً در فرآیندهای برش، سنگ‌زنی، حفاری و پرداخت استفاده می‌شوند. در اینجا، ویژگی‌های سختی و هدایت حرارتی مورد توجه قرار می‌گیرند. اندازه، شفافیت، رنگ و سایر معیارهای کیفیت مرتبط با سنگ‌های قیمتی اهمیت کمتری دارند. الماس‌های صنعتی اغلب خرد می‌شوند تا پودرهای ساینده میکرونی تولید کنند. مقادیر زیادی از الماس‌هایی که کیفیت سنگ‌های قیمتی دارند اما شکل یا اندازه‌ای دارند که نمی‌توان آن‌ها را به‌طور سودآور برش داد، وارد تجارت الماس صنعتی می‌شوند.

الماس چیست - حقایق و اطلاعات سنگ قیمتی

الماس (و برای قرن‌ها بوده است) مشهورترین سنگ قیمتی از همه سنگ‌های قیمتی است. برای نسل‌های زیادی در جواهرات استفاده شده است و شاید بیشتر از هر سنگ قیمتی دیگری مورد توجه قرار گرفته است. داستان الماس بیش از ۵۰۰ میلیون سال پیش، در عمق گوشته زمین آغاز می‌شود، جایی که تحت فشار عظیمی شکل گرفته‌اند.

تاریخچه الماس

گفته می‌شود که “بهترین دوست دختر” است، نام ‘الماس’ از کلمه یونانی باستانی ‘آداماس’ به معنای ‘شکست‌ناپذیر’ گرفته شده است، که به دلیل قدرت بی‌نظیرش به دست آورده است. الماس سخت‌ترین سنگ قیمتی (و یکی از سخت‌ترین مواد) شناخته شده برای انسان است.

از اوایل قرن اول میلادی، زمانی که پلینیوس بزرگ (23 تا 79 میلادی) نوشت که “الماس با ارزش‌ترین، نه تنها از سنگ‌های قیمتی، بلکه از همه چیزهای این جهان است”، این سنگ همه کسانی را که با جذابیت بی‌نظیر آن مواجه می‌شوند، مجذوب خود کرده است. الماس‌ها در اعماق زیادی از گوشته زمین، بسیار عمیق‌تر از بیشتر سنگ‌های قیمتی، در حدود 100 مایل زیر سطح زمین تشکیل می‌شوند. این خود طبیعت است که این گنجینه‌های عمیق را به سطح می‌آورد، از طریق فوران‌های آتشفشانی عمیق که به سرعت بخش‌هایی از گوشته را به بالا می‌برد.

در مناطق خاصی از جهان، این فوران‌ها از مناطقی که الماس‌ها تشکیل شده‌اند عبور می‌کنند و برخی از آن‌ها را به بالا می‌برند تا زمانی که آن‌ها در سطح یا نزدیک به سطح قرار گیرند. بقایای این فوران‌ها لوله‌هایی از کیمبرلیت (نوعی سنگ آذرین) به جا می‌گذارند که به عمق زمین فرو می‌روند.

در اصل، یافتن یک لوله کیمبرلیت اولین قدم برای یافتن الماس است؛ وقتی یک لوله کیمبرلیت را می‌بینید، این سنگ‌های قیمتی اغلب دور از دسترس نیستند.


آخرین مقالات
نیاز به مشاوره دارید؟ x

تهران ،فرشته، خیابان آقابزرگی، خیابان استانبول، کوچه عروس، بن بست پامچال، پلاک ۴

اینستاگرام طلافنون