روش های تشخیص الماس های واقعی و الماس اتمی چیست؟

روش های تشخیص الماس های واقعی و الماس اتمی چیست؟

آیا تا به حال مشکوک شده‌اید که الماس ها که خریده‌اید واقعی نیست، یا تعجب کرده‌اید که آیا جواهرات الماس شما واقعی هستند؟ اگر سنگ با گواهی از GIA یا AGS همراه باشد، می‌توانید مطمئن باشید که معتبر است. با این حال، اگر الماس هدیه یا ارث باشد و گواهی نداشته باشید، حق دارید که شک کنید.

برای آشنایی بیشتر دوره های آموزشی طلاسازی و جواهرسازی طلافنون لطفا به این لینک مراجعه فرمایید.

اگر سنگی دارید که در مورد آن شک دارید، در اینجا ۷ روش برای بررسی اصالت آن آورده شده است:

۱. تست بزرگنمایی ۲. تست مه ۳. تست نور سیاه ۴. تست روزنامه ۵. تست دما ۶. تست آب ۷. تست رسانایی

آیا باید تست خراش را امتحان کنید؟ مردم قبلاً فکر می‌کردند که “تست خراش” ساده‌ترین راه برای تست الماس است. تست این است که سنگ را به سادگی روی یک آینه خراش دهید. ایده این است که اگر سنگ به اندازه کافی سخت باشد که آینه را خراش دهد، احتمالاً الماس است.

با این حال، از نظر مقیاس موس، این تست نادرست است. مقیاس موس یک اندازه‌گیری علمی از سختی مواد معدنی است. شیشه دارای درجه ۵.۵ است و الماس، سخت‌ترین ماده معدنی، دارای درجه ۱۰ است. بنابراین، الماس‌های واقعی آینه را خراش می‌دهند. از طرف دیگر، کوارتز (۷)، موسانیت (۹.۲۵) و زیرکونیای مکعبی (۸) نیز آینه را خراش می‌دهند. حلقه‌های نامزدی موسانیت و زیرکونیای مکعبی تقریباً به اندازه همتایان الماسی خود سخت هستند.

بیشتر الماس‌های مصنوعی با کیفیت بالا اگر فقط از تست خراش استفاده کنید، به نظر می‌رسند که واقعی هستند. انواع مختلف الماس‌های تقلبی چیست؟ هم الماس‌های واقعی و هم تقلبی بسیار شبیه به هم هستند. بسیاری از کارشناسان از اصطلاحات شبیه‌ساز و الماس‌های مصنوعی برای جدا کردن جواهراتی با ظاهر مشابه استفاده می‌کنند. شبیه‌سازها به جواهرات طبیعی شبیه هستند و الماس‌های مصنوعی به الماس‌های ساخته شده در آزمایشگاه اشاره دارند.

بسیاری از الماس‌های تقلبی شبیه به هم هستند. این مقاله چندین روش هوشمندانه برای تشخیص الماس واقعی از تقلبی را نشان می‌دهد.

شما یاد خواهید گرفت که با استفاده از یکی از آزمایش‌های ما تشخیص دهید که آیا الماس شما واقعی است یا یک تقلید بی‌ارزش. برخی از معیارهای زیر نیاز به جدا کردن سنگ از حلقه دارند.

الماس‌های مصنوعی چیست؟

الماس مصنوعی که به عنوان الماس ساخته شده در آزمایشگاه نیز شناخته می‌شود، نام‌های دیگری مانند الماس کشت‌شده، الماس پرورش‌یافته، الماس ساخته شده در آزمایشگاه و الماس دست‌ساز دارد. الماس‌های مصنوعی به صورت مصنوعی تولید می‌شوند، برخلاف الماس‌های طبیعی که در زیر زمین تشکیل می‌شوند. به طور کلی، الماس‌های مصنوعی الماس‌های واقعی هستند. اما برخلاف الماس‌های طبیعی، آنها به صورت مصنوعی در بالای زمین تشکیل می‌شوند.

بیشتر الماس‌های ساخته شده در آزمایشگاه شامل یک حکاکی کوچک هستند که آنها را به عنوان ساخته شده در آزمایشگاه شناسایی می‌کند. ممکن است نوشته‌های کوچکی روی گریدل یک الماس واقعی یا سنگ ساخته شده در آزمایشگاه ببینید. در مورد حلقه‌های الماس ساخته شده در آزمایشگاه احتیاط کنید زیرا حکاکی لیزری “دست‌ساز” اغلب زیر یک چنگک یا پرنگ تنظیم قرار دارد.

شبیه‌سازهای الماس چیست؟

شبیه‌سازهای الماس در دسته الماس‌های تقلیدی قرار می‌گیرند - سنگ‌هایی با ویژگی‌های جواهرشناسی مشابه با الماس واقعی. شبیه‌سازهای الماس با الماس‌های مصنوعی متفاوت هستند. در مقابل، الماس‌های مصنوعی دارای خواص مادی مشابه با الماس‌های طبیعی هستند. به همین دلیل، بیشتر آزمایش‌های ما به شناسایی شبیه‌سازهای الماس از الماس واقعی کمک می‌کنند.

آزمایش خط آزمایش خط شامل قرار دادن سنگ روی یک خط سیاه کشیده شده روی کاغذ است. این یک راه عالی برای تشخیص الماس واقعی از تقلبی است.

وقتی یک الماس غیر واقعی روی خط سیاه قرار می‌گیرد، خط از طریق سنگ دیده می‌شود. یک الماس واقعی را روی خط سیاه قرار دهید و ببینید که خط ناپدید می‌شود. نور سفید هنگام عبور از الماس خم می‌شود. به طور ساده، شاخص انکسار بالاتر الماس نور را با اثر بیشتری نسبت به سایر غیر الماس‌ها خم می‌کند.

وزن و اندازه الماس خود را بررسی کنید می‌توانید با وزن کردن سنگ روی ترازوهای جواهرشناسی بررسی کنید که آیا الماس شما واقعی است یا خیر. به عنوان مثال، یک الماس گرد 5 میلی‌متری نزدیک به 0.50 قیراط وزن دارد (با چند نقطه اختلاف).

مقایسه الماس با زیرکونیا مکعبی

برخی از کارشناسان الماس از آزمایش نفس برای تشخیص الماس واقعی از تقلبی استفاده می‌کنند. وقتی به آرامی روی سطح الماس نفس می‌کشید، رطوبت به طور ظریفی روی سنگ جمع می‌شود و به سرعت ناپدید می‌شود. دلیل این امر رسانایی حرارتی است. مه به تدریج از یک الماس تقلبی ناپدید می‌شود. به همین دلیل، الماس‌ها در الکترونیک استفاده می‌شوند. نمونه‌های نازک ساخته شده در آزمایشگاه به عنوان یک رسانای حرارتی ایده‌آل برای مدارها عمل می‌کنند. الماس‌ها بهترین رساناهای حرارتی روی زمین هستند. این آزمایش به توانایی الماس‌ها در انتقال حرارت مربوط می‌شود - به طور ساده، رسانایی حرارتی عالی آنها. به دلیل خواص حرارتی، احساس یخی الماس‌ها بسیار ظریف و دشوار است.

آیا الماس شما بیش از حد کامل به نظر می‌رسد؟ در حالی که الماس‌های بی‌عیب وجود دارند، الماس‌های مصنوعی/شبیه‌ساز الماس‌های سفید روشن و بدون نقص را تقلید می‌کنند. آنها بیش از حد واقعی به نظر می‌رسند! اگر سنگ بسیار سفید و بدون هیچ علامت کوچکی به نظر می‌رسد، ممکن است یک تقلبی داشته باشید. یا ممکن است یک الماس گران‌قیمت در دست داشته باشید! زیرکونیاهای مکعبی اغلب تقریباً به رنگ سفید بنفش در مقایسه با الماس‌ها ظاهر می‌شوند. برای این آزمایش، به یک لوپ 10X یا یک ذره‌بین نیاز دارید. ما رنگ‌های الماس را با استفاده از مقیاسی که از رنگ D شروع می‌شود درجه‌بندی می‌کنیم. برخی از الماس‌های تقلیدی بیش از حد سفید به نظر می‌رسند.

شبیه‌سازهای الماس چیستند؟  

شبیه‌سازهای الماس در دسته الماس‌های تقلیدی قرار می‌گیرند - سنگ‌هایی با ویژگی‌های جواهرشناسی مشابه با چیز واقعی. شبیه‌سازهای الماس با الماس‌های مصنوعی متفاوت هستند. در مقابل، الماس‌های مصنوعی دارای خواص مادی مشابه با الماس‌های طبیعی هستند. به همین دلیل، بیشتر آزمایش‌های ما به شناسایی یک شبیه‌ساز الماس از یک الماس واقعی کمک می‌کنند. آزمایش خط شامل قرار دادن سنگ روی یک خط سیاه کشیده شده روی کاغذ است. این یک روش عالی برای تشخیص یک الماس واقعی از یک الماس تقلبی است.

وقتی یک الماس غیرالماسی شل روی خط سیاه قرار می‌گیرد، خط از طریق سنگ دیده می‌شود. یک الماس واقعی را روی خط سیاه قرار دهید و ببینید که خط ناپدید می‌شود. نور سفید هنگام عبور از الماس خم می‌شود. به طور ساده، شاخص شکست بالاتر الماس نور را با اثر بیشتری نسبت به سایر غیرالماس‌ها خم می‌کند.

وزن و اندازه الماس خود را بررسی کنید می‌توانید با وزن کردن سنگ روی ترازوهای جواهرشناسی بررسی کنید که آیا الماس شل شما واقعی است یا خیر. به عنوان مثال، یک الماس گرد 5 میلی‌متری نزدیک به 0.50 قیراط وزن دارد (با چند نقطه اختلاف). 3. آزمایش نفس یا مه برخی از کارشناسان الماس از آزمایش نفس برای تشخیص یک الماس واقعی از یک الماس تقلبی استفاده می‌کنند. وقتی به آرامی روی سطح یک الماس نفس می‌کشید، رطوبت به طور ظریفی روی سنگ جمع می‌شود و به سرعت ناپدید می‌شود. دلیل آن هدایت حرارتی است. مه به تدریج از یک غیرالماس ناپدید می‌شود. به همین دلیل، الماس‌ها در الکترونیک استفاده می‌شوند. نمونه‌های نازک ساخته شده در آزمایشگاه یک رسانای حرارتی ایده‌آل برای مدارها هستند. الماس‌ها بهترین رسانای حرارتی روی زمین هستند. مه به تدریج از یک غیرالماس ناپدید می‌شود. به همین دلیل، الماس‌ها در الکترونیک استفاده می‌شوند. نمونه‌های نازک ساخته شده در آزمایشگاه یک رسانای حرارتی ایده‌آل برای مدارها هستند. الماس‌ها بهترین رسانای حرارتی روی زمین هستند.

لمس کردن سنگ با زبان نه به طور دقیق چشیدن سنگ، برخی از کارشناسان با تجربه می‌توانند یک الماس واقعی را با قرار دادن آن روی زبان خود تشخیص دهند. این آزمایش به توانایی الماس‌ها در انتقال حرارت مربوط می‌شود - به طور ساده، هدایت حرارتی عالی آنها. به دلیل خواص حرارتی آن، احساس یخی الماس‌ها بسیار ظریف و دشوار است.

بیشتر مردم می‌دانند که برای خراشیدن یک الماس دیگر نیاز به الماس است. در واقع، الماس‌ها به ندرت خراشیده می‌شوند مگر اینکه از سنگ دیگری از همان نوع باشد. در مقیاس سختی موس، الماس‌ها در بالای لیست با عدد 10 قرار دارند.مواد خشن مانند کاغذ سنباده الماس‌های تقلیدی را خراش می‌دهند اما الماس‌های واقعی را نه. به همین دلیل، ما این آزمایش را “آزمایش خراش” می‌نامیم. ما توصیه نمی‌کنیم این آزمایش را روی هیچ موردی انجام دهید مگر اینکه هیچ ترسی از آسیب وجود نداشته باشد. بیشتر فلزات گرانبها به راحتی خراشیده می‌شوند، بنابراین هنگام در نظر گرفتن این آزمایش مراقب باشید.

آیا الماس شما علائم کوچکی دارد؟ بیشتر الماس‌های طبیعی دارای علائمی در داخل الماس هستند. ما به این علائم شمول می‌گوییم. اگر می‌توانید علائم کوچکی در داخل الماس خود ببینید، احتمالاً الماس شما واقعی است و تقلبی نیست. ما الماس‌ها را با بزرگنمایی 10 برابر درجه‌بندی می‌کنیم تا شفافیت آنها را درجه‌بندی کنیم. بسیاری از جواهرات ارزان‌تر دارای الماس‌هایی با شمول‌های بیشتر هستند. برخی ممکن است این الماس‌ها را الماس‌های طبیعی یا الماس‌های درجه تجاری بنامند.

جالب است که الماس‌های سیاه دارای مقدار زیادی شمول‌های طبیعی هستند. در نتیجه، الماس‌های سیاه در هر دو نوع طبیعی و درمان شده وجود دارند.

الماس‌های آزمایشگاهی جایگزینی یکسان با الماس‌های طبیعی ارائه می‌دهند که دارای خواص فیزیکی و شیمیایی یکسانی هستند. در مقابل، الماس‌های آزمایشگاهی از نظر هزینه بسیار ارزان‌تر هستند. به همین دلیل، محبوبیت آنها همچنان در حال افزایش است.

زیرکونیا مکعبی بسیاری از جواهرسازان به زیرکونیا مکعبی با اختصار CZ اشاره می‌کنند. زیرکونیا مکعبی نمایانگر شکل کریستالی مکعبی دی‌اکسید زیرکونیوم است. با وجود شباهت ظاهری به الماس، زیرکونیا مکعبی به راحتی ساییده می‌شود و تقریباً همان دوام الماس را ندارد. به همین دلیل، بسیاری از جواهرسازان از این شبیه‌ساز الماس کم‌هزینه برای ایجاد نسخه‌های تقلیدی، حلقه‌های نامزدی برای امتحان در خانه - نسخه‌های ارزان‌تر از چیز واقعی استفاده می‌کنند. محبوب برای جواهرات نمایشی، CZ‌ها یک الماس تقلبی موثر برای سفر، صنعت فیلم و جواهرات تقلیدی ایجاد می‌کنند. زیرکونیا مکعبی به راحتی با وزن شناسایی می‌شود. برخلاف الماس‌ها، این سنگ قیمتی مشابه وزن بیشتری نسبت به اندازه معادل یک الماس دارد. علاوه بر این، آزمایش خط بالا را ببینید که به راحتی یک CZ را به دلیل شکست نور ضعیف‌تر آن شناسایی می‌کند.

زیرکونیا مکعبی در انواع سایه‌های سفیدی وجود دارد، همانطور که در بالا نشان داده شده است. در واقع، ما از مجموعه‌ای از سنگ‌های CZ Master برای نشان دادن رنگ‌های الماس استفاده می‌کنیم، همانطور که در بالا نشان داده شده است.

روش های تشخیص الماس اصل از تقلبی

1) آزمایش آب

در اینجا یک روش ساده وجود دارد که می‌توانید در خانه برای آزمایش الماس استفاده کنید. ابتدا، از یک لیوان استفاده کنید و آن را تا حدود سه‌چهارم پر از آب کنید. سپس، الماس را به آرامی در لیوان آب قرار دهید. با دقت نگاه کنید: یک الماس واقعی به دلیل چگالی بالای خود به ته لیوان می‌رود، در حالی که یک سنگ تقلبی زیر سطح یا در بالای آب شناور می‌ماند.

2) آزمایش بخار

برای آزمایش بخار، الماس یا حلقه را بین دو انگشت نگه دارید و با یک پف هوا روی آن نفس بکشید. به دلیل رطوبت و گرمای نفس شما، یک مه سبک روی الماس تشکیل می‌شود. اگر مه بلافاصله از بین برود، الماس واقعی است. اگر چند ثانیه طول بکشد تا مه از بین برود، احتمالاً الماس تقلبی است. الماس‌ها به طور مؤثر گرما را هدایت می‌کنند و بنابراین گرما را سریعاً پخش می‌کنند.

3) بررسی تنظیم و نصب

اگر الماس قبلاً در یک حلقه قرار داده شده است، نوع تنظیم و نصب آن را بررسی کنید. به دلیل قیمت بالای الماس، یک الماس واقعی فقط در جواهرات با کیفیت بالا نصب می‌شود. به عنوان مثال، یک الماس واقعی در موادی مانند طلای سفید، پلاتین، طلای زرد، تنظیمات پابه یا سنگ‌های جانبی و حلقه‌های تنظیم هاله قرار می‌گیرد.

برای دیدن اینکه آیا تنظیم واقعاً همانطور که توصیف شده است، داخل مرکز حلقه را برای علامت‌گذاری‌ها بررسی کنید. به عنوان مثال، یادداشت‌های 10K، 14K و 18K نوع طلای استفاده شده را نشان می‌دهند. علامت‌های PT و Plat به پلاتین اشاره دارند. اگر عددی مانند 585، 770، 900 و 950 را ببینید، این علامت‌ها نیز به پلاتین یا طلا اشاره دارند.

اگر مهر یا حکاکی 'C.Z.' را ببینید، سنگ جواهر یک زیرکونیای مکعبی است و نه یک الماس واقعی.

4) سنگ را گرم کنید و ببینید آیا می‌شکند

الماس‌ها از مواد بسیار قوی ساخته شده‌اند و به گرمای بالا واکنشی نشان نمی‌دهند. برای آزمایش اینکه آیا یک الماس واقعی است با استفاده از گرما، یک لیوان نوشیدنی بردارید و آن را با آب سرد پر کنید. از یک مجموعه انبر یا دستکش‌های مقاوم در برابر حرارت برای نگه داشتن سنگ استفاده کنید. سنگ را با یک فندک به مدت تقریباً ۴۰ ثانیه گرم کنید، سپس سنگ را مستقیماً در آب سرد بیندازید. اگر سنگ بشکند، از مواد ضعیف‌تری ساخته شده و یک الماس واقعی نیست. یک الماس واقعی هیچ واکنشی نشان نخواهد داد.

آزمایش حرارت کیفیت و استحکام سنگ را آزمایش می‌کند. به دلیل انبساط و انقباض سریع حرارت، مواد ضعیفی مانند شیشه یا زیرکونیای مکعبی ترک می‌خورند و می‌شکنند. به یک ظرف شیشه‌ای یا پیرکس که برای پخت و پز استفاده می‌کنید فکر کنید. اگر ظرف را از یک فر داغ بیرون بیاورید و بلافاصله سعی کنید آن را بشویید، شوک تغییر دما ممکن است ظرف را بشکند.

از آنجا که الماس‌ها یکی از قوی‌ترین مواد روی زمین هستند، در برابر چنین آزمایش‌های حرارتی مقاوم خواهند بود. گرما به سرعت پخش می‌شود و الماس تحت تأثیر تغییر دما قرار نمی‌گیرد.

5) آزمایش نور UV

برای آزمایش اینکه آیا یک الماس واقعی است به روش دیگری، آن را زیر نور UV قرار دهید و واکنش را مشاهده کنید. بیشتر الماس‌ها یک درخشش آبی رنگ نشان می‌دهند، اما نه همه آنها. برخی از الماس‌ها زیر نور UV درخشش نمی‌کنند. به همین دلیل، اگر سنگ درخشش نداشته باشد، نتایج لزوماً نشان نمی‌دهند که یک الماس تقلبی است.

از آنجا که این آزمایش قطعی نیست، بهتر است یک کارشناس الماس یا جواهرساز با استفاده از تجهیزات پیشرفته خود سنگ را آزمایش کند.

6)آزمایش الماس در خانه با استفاده از شکست نور

وقتی یک الماس می‌درخشد، شما توانایی آن در خم کردن و شکست نور را تجربه می‌کنید. وقتی نور به پاویلیون‌ها (سطوح زاویه‌دار در نیمه پایین الماس) برخورد می‌کند، به سمت بالا از طریق میز الماس (سطح صاف بالایی) به چشم غیر مسلح بازتاب و شکست می‌شود. وقتی یک الماس این کار را به خوبی انجام می‌دهد و به طور درخشانی می‌درخشد، به آن درخشش می‌گویند.

سنگ‌هایی که الماس نیستند، مانند زیرکونیای مکعبی، نور را به خوبی شکست نمی‌دهند. آنها درخشندگی کمتری خواهند داشت.

برای آزمایش شکست نور الماس، از آزمایش‌های زیر استفاده کنید.

7) اثر روزنامه/خواندن از طریق آن

برای آزمایش شکست نور الماس، سنگ را به آرامی با طرف صاف روی صفحه‌ای از روزنامه در ناحیه‌ای با حروف زیاد قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که نور روشن است و هیچ شیء یا فردی سایه‌ای روی الماس نمی‌اندازد.

اگر بتوانید حروف روزنامه را بخوانید - حتی اگر حروف کمی تار باشند - الماس تقلبی است. اگر الماس واقعی باشد، وجوه آن نور را در جهات مختلف شکست می‌دهند، نه در یک خط مستقیم. به دلیل این شکست نور، نمی‌توانید به وضوح از طریق الماس ببینید و حروف روی کاغذ را تشخیص دهید.

8) آزمایش نقطه

اگر روزنامه‌ای برای استفاده ندارید، آزمایش نقطه یک جایگزین عالی است.یک تکه کاغذ سفید را روی یک سطح صاف قرار دهید و با یک خودکار یک نقطه کوچک روی آن بکشید. سنگ را با طرف صاف روی نقطه قرار دهید. از طریق انتهای نوک تیز الماس، به پایین کاغذ نگاه کنید. اگر یک بازتاب دایره‌ای در داخل سنگ جواهر ببینید، سنگ تقلبی است. اگر نتوانید نقطه یا بازتابی در سنگ ببینید، الماس واقعی است.

زیرا یک الماس واقعی دارای خواص شکست نور قوی است، نور در جهات مختلف بازتاب می‌شود و نه در یک خط مستقیم. به همین دلیل، نمی‌توانید حروف یا نقاط را از طریق یک الماس طبیعی و واقعی ببینید.

آزمایش الماس در خانه با استفاده از بازتاب نور علاوه بر شکست نور، می‌توانید سنگ را بر اساس بازتاب نور آن آزمایش کنید. در حالی که شکست نور به جهات بازتاب نور مربوط می‌شود، بازتاب نور به مقدار و کیفیت نوری که از سنگ بازتاب می‌شود اشاره دارد.

بازتاب نور شامل درخشش (درخشش نور سفید) و آتش (نور رنگی) است که از سطح الماس می‌تابد.

9) آزمایش درخشش

آزمایش درخشش به هیچ تجهیزاتی نیاز ندارد - به جز چشمان شما. الماس مورد نظر را زیر یک لامپ معمولی نگه دارید. ببینید نور چگونه از سنگ بازتاب می‌شود. آیا درخشش‌های روشن نور سفید را می‌بینید که از الماس بازتاب می‌شود؟ آیا بازتاب‌های نور رنگی نیز می‌بینید؟

تکنیک‌های تخصصی برای اطمینان از واقعی بودن الماس در حالی که آزمایش‌های مختلفی می‌توانند برای تعیین واقعی بودن الماس استفاده شوند، توصیه می‌شود که یک کارشناس الماس حرفه‌ای به شما در تعیین اصالت الماس کمک کند. یک جواهرشناس حرفه‌ای که دارای مدرک جواهرشناسی (GG) است، می‌تواند به شما بگوید که آیا الماس واقعی است یا خیر.

بردن سنگ خود به یک کارشناس الماس به شما آرامش خاطر می‌دهد، زیرا از چندین روش و ابزار اثبات شده برای تعیین واقعی بودن الماس استفاده می‌شود.

10) بررسی الماس با لوپ

یک کارشناس الماس به لوپ دسترسی خواهد داشت - یک ذره‌بین خاص که برای الماس‌ها، سنگ‌های قیمتی و جواهرات استفاده می‌شود. هنگام استفاده از لوپ، کارشناس به دنبال لکه‌ها و نقص‌های داخل الماس خواهد بود. در حالی که یک الماس تقلبی می‌تواند به طور کامل ساخته شود، یک الماس دارای نقص‌های کوچکی به نام اینکلوژن‌ها خواهد بود.

11) استفاده از پروب هدایت حرارتی

(معروف به “تستر الماس”) علاوه بر لوپ، جواهرشناسان معمولاً یک پروب یا متر هدایت حرارتی دارند. آن‌ها از این ابزار برای تعیین هدایت حرارتی یک سنگ قیمتی استفاده می‌کنند. زیرا الماس‌ها هدایت‌کننده‌های حرارتی موثری هستند، الماس پس از گرم شدن به سرعت گرما را پخش می‌کند.

اگر سنگ قیمتی گرما را با سرعت کمتری پخش کند، الماس واقعی نیست. لازم به ذکر است که سنگ‌های مصنوعی موسانیت اغلب دارای پراکندگی حرارتی مشابه یا برابر با الماس‌های واقعی هستند - که این آزمایش را با موسانیت‌ها غیرقابل نتیجه می‌کند. تسترهای الماس زیادی در بازار موجود است، بنابراین می‌توانید هر کدام را که بیشتر دوست دارید انتخاب کنید.

12) آزمایش الماس واقعی با وزن‌کشی دقیق جواهرشناسان

جواهرشناسان معمولاً دارای ترازوی بسیار دقیق برای اندازه‌گیری تفاوت‌های کوچک در وزن هستند. وزن یک الماس واقعی کمتر از سنگ‌های تقلبی مانند زیرکونیای مکعبی خواهد بود - اما تنها ترازوهای خاص برای وزن‌کشی قیراط قادر به تشخیص این تفاوت‌های جزئی خواهند بود.

برای انجام آزمایش، یک الماس تقلبی که تقریباً از نظر شکل و اندازه برابر است را انتخاب کنید. از این سنگ به عنوان مقایسه برای الماسی که در نظر دارید استفاده کنید.

13) شناسایی الماس تقلبی با استفاده از هدایت الکتریکی

شناسایی الماس تقلبی همچنین می‌تواند از طریق آزمایش هدایت الکتریکی که توسط یک جواهرشناس یا جواهرشناس انجام می‌شود، انجام شود. الماس‌ها بهتر از سایر سنگ‌ها، از جمله موسانیت مصنوعی، برق را هدایت می‌کنند.

یک تستر الکتریکی نشانه واضحی از واقعی یا آزمایشگاهی بودن سنگ ارائه می‌دهد. یک الماس هدایت الکتریکی نشان می‌دهد در حالی که سنگ‌های دیگر مانند موسانیت و زیرکونیای مکعبی این کار را نمی‌کنند.

آزمایش الماس واقعی در مقابل موسانیت به دلیل حضور فزاینده موسانیت مصنوعی در بازار، مهم است که از ابزارهای جواهرشناس برای آزمایش اصالت استفاده کنید. این ابزارها می‌توانند تقریباً بلافاصله تعیین کنند که آیا یک الماس واقعی است یا تقلبی.

14) بررسی با استفاده از میکروسکوپ

با بزرگنمایی ۱۲۰۰ برابر در یک میکروسکوپ قدرتی، یک جواهرشناس یا جواهرشناس قادر به بررسی دقیق سنگ خواهد بود. در این سطح از بزرگنمایی، آن‌ها قادر خواهند بود اینکلوژن‌ها و تفاوت‌های کوچک در الماس‌های واقعی در مقایسه با موسانیت را ببینند.

15) انجام آزمایش اشعه ایکس

برای بررسی ویژگی‌های مولکولی داخلی یک سنگ، آن را به یک آزمایشگاه الماس حرفه‌ای برای آزمایش ارسال کنید. دستگاه‌های اشعه ایکس آن‌ها قادر خواهند بود تعیین کنند که آیا سنگ دارای ساختار مولکولی رادیولوسنت است یا ساختار مولکولی رادیواپک. الماس‌ها رادیولوسنت هستند در حالی که تقلبی‌ها مانند زیرکونیای مکعبی و کریستال‌ها ویژگی‌های رادیواپک بیشتری دارند.

آخرین مقالات
نیاز به مشاوره دارید؟ x

تهران ،فرشته، خیابان آقابزرگی، خیابان استانبول، کوچه عروس، بن بست پامچال، پلاک ۴

اینستاگرام طلافنون