اونس ( انس ) طلا چیست؟

اونس ( انس ) طلا چیست؟

یک اونس چیست؟ 

به طور کلی، اونس واحدی برای اندازه‌گیری جرم است که با واحد oz (از زبان ایتالیایی "onza") نشان داده می‌شود و عمدتاً در کشورهای آنگلوساکسون استفاده می‌شود. امروزه، واحد اندازه‌گیری اونس در کشورهای آلمانی‌زبان بیشتر در ارتباط با فلزات گرانبها شناخته می‌شود. با این حال، این اونس تروی (oz.tr.) نباید با "اونس عادی" (28.35 گرم) یا اونس مایع (29.57 سانتی‌متر مکعب) که برای نوشابه‌ها یا عطرها استفاده می‌شود، اشتباه گرفته شود.

وزن یک اونس تروی، 1 oz.tr. برابر با 31.1034768 گرم است. در اصل، این نام‌گذاری از لاتین "Unica" می‌آید که "یک دوازدهم" را توصیف می‌کند. از آنجا که رومیان از سیستم ده‌دهی استفاده نمی‌کردند، بلکه از سیستم دوازده‌دهی با عدد 12 به عنوان پایه استفاده می‌کردند، 1/12 یک تقسیم‌بندی متداول و عملی بود. امروزه، اونس عادی همچنان به عنوان واحدی در زندگی روزمره در برخی کشورهای انگلیسی‌زبان استفاده می‌شود، اما فقط اونس عادی با وزن 28.3495 گرم.

اونس طلا چیست؟

یک اونس طلا معادل یک قطعه طلای 24 عیار (با خلوص 99.99%) است که وزن آن معادل 31.103 گرم یا همان یک اونس تروی است. اونس طلا واحد بین‌المللی برای معاملات طلا در دنیاست. زمانی که می‌گوییم قیمت طلای جهانی کاهش یا افزایش یافته است، منظور ما شاخص اونس جهانی طلاست.

کاربردهای اونس طلا:

  1. معاملات بین‌المللی: در معاملات جهانی طلا، اونس به عنوان واحد استاندارد استفاده می‌شود.
  2. انبارهای طلا: برای تعیین وزن و ارزش موجودی‌های طلا در انبارهای طلا از واحد اونس استفاده می‌شود.
  3. سرمایه‌گذاری: افراد ممکن است اونس طلا را به عنوان یک ابزار سرمایه‌گذاری معرفی کنند، زیرا طلا دارای قابلیت انتقال‌پذیری و ارزش ذخیره‌سازی است.
  4. تعیین قیمت طلا: هر اونس طلا در بازارهای جهانی به عنوان معیاری برای تعیین قیمت طلا شناخته می‌شود.
  5. تحلیل‌های اقتصادی: اونس طلا به عنوان واحدی استاندارد در تحلیل‌های اقتصادی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  6. تأثیر اونس طلا بر قیمت طلا در ایران: قیمت طلا در ایران وابسته به قیمت جهانی طلا، قیمت لحظه‌ای دلار و وضعیت عرضه و تقاضای داخلی است. در روزهای پر نوسان ارزی، تأثیر قیمت جهانی بر بازار ایران کمتر می‌شود و در ایام ثبات قیمت ارز، این تأثیر بیشتر می‌شود. قیمت طلا در هر کشور بر اساس ارزش جهانی طلا (تأثیر اونس)، ارزش پول آن کشور در مقایسه با دلار و عرضه و تقاضای داخلی آن کشور تعیین می‌شود.
  7. تأثیر حباب مثبت و منفی بر قیمت طلا: اصطلاح حباب مثبت یا منفی قیمت طلا بیان می‌کند که قیمت لحظه‌ای یک دارایی چقدر از ارزش بنیادین آن فاصله دارد. اگر قیمت طلا در کشور از قیمت معادل جهانی آن کمتر باشد، به آن حباب منفی گفته می‌شود و برعکس، اگر قیمت داخلی از قیمت معادل جهانی بیشتر باشد، حباب مثبت وجود دارد. این موضوع نشان‌دهنده میزان عرضه و تقاضای داخلی است.
  8. تأثیر روندهای اونس طلا بر بازارهای دیگر: عوامل مختلفی وجود دارد که بر بازارهای مالی و جهانی تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، یک کاهش شدید در قیمت بیت‌کوین می‌تواند باعث انتقال نقدینگی به بازار طلا و افزایش حباب و قیمت طلا شود. طلا به عنوان فلزی ارزشمند و دارایی امن شناخته می‌شود و در برهه‌هایی پشتوانه پول بوده است. بانک‌های مرکزی در بسیاری از کشورها دارای ذخایر زیادی از طلا هستند.

قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی با دلار و یورو رابطه معکوسی دارد. به این شکل که اگر قیمت اونس جهانی طلا افزایش پیدا کند، قیمت دو ارز دیگر در بازارهای جهانی کاهش خواهد یافت. فعالان حوزه خرید و فروش طلا برای بررسی بهتر روند اونس طلا، عواملی مانند بحران‌های مالی، اخبار سیاسی، اقتصادی و زیست‌محیطی را به دقت رصد می‌کنند.

قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی با دلار و یورو رابطه معکوسی دارد. به این شکل که اگر قیمت اونس جهانی طلا افزایش پیدا کند، قیمت دو ارز دیگر در بازارهای جهانی کاهش خواهد یافت. فعالان حوزه خرید و فروش طلا برای بررسی بهتر روند اونس طلا، عواملی مانند بحران‌های مالی، اخبار سیاسی، اقتصادی و زیست‌محیطی را به دقت رصد می‌کنند.

انس (اونس) طلا چیست ؟

در صورتی که شما جزو آن دسته از افراد هستید که اهل خرید طلا و تحلیل بازار طلا برای انجام معاملات هستید، حتما با کلمه‌ی انس طلا آشنایی دارید و این واژه به گوش شما خورده است. فعالان بازار طلا هموار این واژه را می شنوند که انس جهانی طلا در حال افزایش یا کاهش می باشد.افراد حاضر در سایت‌های خرید و فروش و ارائه کننده قیمت طلا نیز اصطلاح قیمت انس جهانی طلا را به وفور مشاهده کرده‌اند. انس طلا یکی از متداول ‌ترین اصطلاحات بازار طلا می باشد که در همه‌ی دنیا کاربرد زیادی دارد. اما این سوال پیش می آید که آیا می‌دانید که منظور از معنای این واژه چیست؟ آشنایی با اصطلاحات مرسوم بازار طلا در زمان خرید و معاملهٔ طلا بسیار مفید می باشد و این امکان را برای افراد به وجود می آورد تا سرمایه خود را در زمان و مکان به شیوه ی صحیحی خرج کنند، بنابراین  قصد داریم در این مقاله شما را با انس جهانی طلا آشنا کنیم.

انس جهانی طلا چیست؟

یک اونس طلا معادل یک قطعه طلای 24 (با خلوص 99.99%) می باشد که وزن آن معادل 31.103 گرم یا همان یک اونس تروا است.  انس طلا، واحد بین المللی برای معاملات طلا در دنیا می باشد. زمانی که می گوییم قیمت طلای جهانی کاهش یا افزایش یافته است؛ منظور شاخص انس جهانی طلا می باشد. زمانی که از قیمت جهانی طلا سخن می گوییم؛ منظورمان قیمت یک انس طلا است.

انس معیار قیمت طلا در بازار های جهانی

انس طلا در بسیاری از نقاط دنیا علی الخصوص در آمریکا به عنوان واحد اندازه‌گیری بسیار مرسوم می باشد. همچنین خرید و فروش طلا در میان مردم عادی جامعه و فروشندگان طلا با استفاده از واحد انس انجام می‌گیرد. در بازار جهانی همواره قیمت طلا بر اساس انس بیان می‌گردد و هر نوع تغییراتی در بازار جهانی قیمت انس را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بنابراین تحلیل گران حوزه‌های مالی همواره نوسانات نرخ اونس طلا را رصد می‌کنند.

در حقیقت انس جهانی به عنوان یک شاخص بین‌المللی و معیار یا استاندارد جهت عرضه و تقاضای طلا در همه دنیا و بین معامله گران طلا می‌باشد که افزایش و کاهش قیمت آن، قیمت طلای جهانی را تحت تاثیر قرار می دهد. افزایش یافتن قیمت انس طلا در هنگام ثبات دلار در ایران باعث افزایش قیمت طلا و سکه می‌گردد و کاهش آن نیز تاثیرات منفی بر روی قیمت طلا و سکه در ایران می گذارد.

قیمت طلای ایران چگونه از قیمت اونس تاثیر می پذیرد؟

قیمت طلا در ایران وابسته به قیمت جهانی طلا، قیمت لحظه‌ای دلار و وضعیت عرضه و تقاضای داخلی است. در روز های پر نوسان ارزی، تاثیر قیمت جهانی بر بازار ایران کمتر شده و در ایام ثبات قیمت ارز، این تاثیر بیشتر می‌شود.

قیمت طلا در ایران وابسته به قیمت جهانی طلا، قیمت لحظه‌ای دلار و وضعیت عرضه و تقاضای داخلی است. در روز های پر نوسان ارزی، تاثیر قیمت جهانی بر بازار ایران کمتر شده و در ایام ثبات قیمت ارز، این تاثیر بیشتر می‌شود.

در محاسبه قیمت طلا از طریق قیمت انس باید به عیار توجه داشته باشید. همان طور که گفته شد، قیمت اونس بر اساس طلای 24 عیار ارائه می‌شود. به طور مثال برای محاسبه قیمت هر گرم طلای 18 عیار در ایران بر اساس قیمت انس جهانی، لازم است هم تبدیل واحد از انس به گرم صورت پذیرد و هم تبدیل عیار از 99.99 به 750.

تأثیر حباب مثبت و منفی بر قیمت طلا در کشور

حتما تا کنون اصطلاح حباب مثبت یا منفی قیمت طلا، سکه و یا سایر کالا‌های سرمایه گذاری را شنیده‌اید. این اصطلاح بیان می‌کند قیمت لحظه‌ای یک دارایی چه میزان از ارزش بنیادین آن فاصله دارد. این اصطلاح برای طلا، بیان‌گر اختلاف قیمت طلای ایران با قیمت معادل جهانی آن می باشد که در معاملات طلا اهمیت بالایی دارد. اگر قیمت طلا در کشور از قیمت معادل طلای جهانی که به صورت حاصل‌ضرب قیمت انس و قیمت لحظه‌ای دلار سنجیده می‌شود کمتر باشد، اصطلاحاً به این وضعیت حباب منفی قیمت طلا اطلاق می‌شود و برعکس اگر قیمت داخلی از قیمت معادل جهانی بیشتر باشد، حباب مثبت وجود دارد.

کم یا زیاد شدن حباب طلا بیانگر میزان عرضه و تقاضای داخلی است. در ایران به ندرت حباب قیمت طلا منفی می‌شود و منفی شدن حباب برای بعضی از تحلیل‌گر‌ها معنادار می باشد.

تاثیر روند های انس جهانی طلا بر دیگر بازارها

عوامل مختلفی وجود دارد که در بازارهای مالی و جهانی، تاثیر می گذارد. در کنار آن فرایندهای متعددی در بازارهای موازی نیز وجود دارد که می‌توانند بر یکدیگر تاثیر بگذارند. به عنوان مثال یک کاهش شدید که برای قیمت بیت کوین  اتفاق می افتد می تواند موجب انتقال نقدینگی در بازار طلا و افزایش حباب و قیمت طلا شود.

طلا در اقتصاد جهانی به عنوان فلزی ارزشمند و یک دارایی امن شناخته می‌شود و در برهه‌هایی پشتوانه پول بوده است. بانک های مرکزی در بسیاری از کشور‌ها دارای ذخایر زیادی از طلا می باشند.

طبق یک قاعده تجربی، قیمت انس طلا در بازارهای جهانی با دلار و یورو ، ارتباط معکوسی دارد. به این شکل که اگر قیمت انس جهانی طلا افزایش پیدا کند قیمت دو ارز دیگر در بازارهای جهانی کاهش خواهد یافت.

دقت داشته باشید فعالان حوزه خرید و فروش طلا برای بررسی بهتر روند انس طلا‌ عواملی مانند بحران‌های مالی، اخبار سیاسی، اقتصادی و زیست محیطی را به دقت رصد می‌کنند. این رویدادها اغلب موجب ایجاد جهش قیمتی در طلای جهانی می گردد و تا رفع قسمت قابل توجهی از بحران قیمت دارایی‌هایی مانند طلا بسیار زیاد می‌شوند در کشور ایران هم با توجه به اینکه قیمت طلای آب شده بر مبنای قیمت انس طلای جهانی و دلار سنجیده می‌شود رشدهای قابل توجهی در این شرایط شکل می‌گیرد.

سخن پایانی

همان‌طور که مشاهده کردید انس طلا در جهان به عنوان واحدی است که در اندازه‌گیری وزن و برای بیان قیمت یک قطعه طلا مورد استفاده قرار می‌گیرد. به کارگیری واژه انس در ایران بیشتر به قیمت انس طلای جهانی اشاره دارد و بازار‌های داخلی غالبا از واحد‌های گرم و مثقال برای بیان وزن طلا استفاده می‌کنند. گلدیکا در این نوشته با مخاطبان درباره تاثیر قیمت انس طلای جهانی و قیمت طلا در ایران صحبت کرده و تاثیر آن را مورد بررسی قرار داده است.اگر شما از آن دسته از افرادی هستید که به خرید طلا و تحلیل بازار طلا برای انجام معاملات علاقه‌مند هستید، احتمالاً با واژه "اونس طلا" آشنا هستید و این اصطلاح به گوش شما خورده است. فعالان بازار طلا به طور مداوم این واژه را می‌شنوند که "اونس جهانی طلا در حال افزایش یا کاهش است." افرادی که در سایت‌های خرید و فروش طلا فعالیت می‌کنند نیز با اصطلاح "قیمت اونس جهانی طلا" آشنایی دارند.

آخرین مقالات
نیاز به مشاوره دارید؟ x

تهران ،فرشته، خیابان آقابزرگی، خیابان استانبول، کوچه عروس، بن بست پامچال، پلاک ۴

اینستاگرام طلافنون