آشنایی با معادن طلا در جهان

طلا فارغ از اینکه کمیاب ترین فلز در جهان نمی باشد، یکی از گرانبهاترین فلزات بوده که کاربردهای متعدد خود را در فناوری، بهداشت و صنعت دارد، از همین روی سرمایه گذاران بسیاری از طلا برای کسب و کار خود از خواص فیزیکی و شیمیایی و ارزشی که طلا دارد بهره مند می شوند، می توان گفت که در جواهرات، هیچ فلزی به اندازه طلا ارزشمند نیست. دوام و زیبایی آن، این منبع طبیعی گرانبها را به یک ماده بسیار مورد توجه بین عموم مردم تبدیل کرده است. ترکیب، ویژگی ها و خواص طلا، آن را به فلزی با ارزش در سراسر جهان تبدیل کرده است. استخراج سنگ معدن طلا مستلزم امکانات بزرگی است و بسیاری از شرکت های معدنی با بهره برداری از ذخایر طلا، آنها را به بزرگترین معادن طلا در جهان تبدیل کرده اند. در این مقاله قصد داریم به بزرگ ترین معادن طلا در جهان و کشورهای تامین کننده طلا بپردازیم، بنابراین با ما همراه باشید.

معادن طلا در جهان

بزرگ ترین معادن طلا در جهان

  • بادینگتون (Boddington)

معدن طلا بادینگتون

این معدن طلا در جنوب شرقی شهر پرث، استرالیا قرار دارد و از سال 2011 تا الان حدود یک میلیون اونس طلا از این معدل استخراج شده است که این معدن را بزرگ ترین معدن در این شهر تبریل کرده است. همینطور معدن طلای بادینگتون یک معدن روباز است و طلا و مس را استخراج می کند.

  • گلداسترایک (Goldstrike)

معدن طلا گلداسترایک

گلد استرایک در شهرستان های اورکا و الکو، نوادا، ایالات متحده آمریکا قرار دارد که در سال 1987 شرکت باریک در شمال نوادای آمریکا این معدن را خریداری کرد که بزرگ ترین معدن طلا در شمال آمریکا به شمار می آید، تولید در سال 2011 به 1,088,000 اونس است و حدود هزار و هفتصد نفر در این معدن کار می کنند. و لازم به ذکر است که این معدن نیز روباز است.

  • یاناکوچا (Yanacocha)

معدن طلا یاناکوچا

یاناکوچا که در کاتامارکا قرار دارد که بزرگترین معدن طلا در آمریکای جنوبی است و در سال 2011، حدود 1,293,000 اونس طلا از این معدن استخراج شده است، معدن طلای یاناکوچا در پرو یک معدن طلای روباز است استخارج از این معدن در سال 1993 شروع شده که در حال حاظر توسط بانک جهانی اداره می شود و در ارتفاع 4572 متری از سطح دریا و در شمال پرو قرار گرفته است.

  • کورتز (Cortez)

معدن طلا کورتز

کورتز در Elko، نوادا، ایالات متحده آمریکا قرار دارد که سالانه در این معدن 300 هزار اونس طلا استخراج شده است  این معدن طلا هم یک معدن روباز و هم معدن زیرزمینی است که دارای زمین قوی است که امتیاز آن 2800 کیلومتر مربع است و چهاز هزار معدنچی در ای معدن مشغول به کار هستند، لازم به ذکر است که بعد از کشف طلا در  این منطقه (نوادا) شرکت باریک با پرداخت 153 میلیون دلار امتیاز آن را خریداری کرده و فعالیت خود را در ایالات شمالی شروع کرد.

  • گراسبرگ (Grasberg)

معدن طلا گراسبرگ

گراسبرگ در پاپوآ، اندونزی قرار دارد که این معدن بزرگترین معدن طلا و دومین معدن مس بزرگ جهان است که هم معدن روباز دارد و هم معدن زیرزمینی. ذخایر آن 2.8 میلیارد تن با عیار 1.09 درصد مس، 0.98 گرم در تن طلا و 3.87 گرم در تن نقره برآورد شده است. در این معدن 18 هزار نفر مشغول به کار هستند.

  • موریونتائو (Muruntau)

معدن طلا موریونتائو

در صحرای خشک قزل قوم ازبکستان در سال 1958 معدن طلای موریونتائو کشف شده و در تاریخ 1967 معدنچیان شروع به بهره برداری از آن کردند، این معدن علاوه بر طلا شامل ذخایر فیروزه و آرسنیک نیز می باشد. در واقع بزرگ ترین معدن جهان، معدن موریونتائو می باشد که بسیاری از زمین شناسان در    این زمینه معتقد هستند، و پنجمین معدن عمیق جهان با داشتن 580 متر عمق به شمار می آید و حجم ذخایر طلای این معدن بین 2500 تا 5300 تن است.

  • پوئبلو ویجو (Pueblo Viejo)

معدن طلا پوئبلو ویجو (Pueblo Viejo)

در 60 مایلی شمال سانتودومینگو به روی تپه ای سبز معدن پوئبلو ویجو قرار گرفته است که در شمال سانتودومینگو پایتخت جمهوری دومینیکن می باشد و امتیاز استخراج طلای این معدن را دو شرکت  کانادایی با پرداخت 610 میلیون دلار خریداری کردند و شروع به فعالیت کردند.

  • لَهیر (Lihir)

معدن طلا لَهیر

یکی  دیگر از بزرگترین معادن طلا در جهان لَهیر بوده،، که در یک دهانه آتشفشانی خاموش در یک جزیره گرمسیری در پاپوآ گینه نو قرار دارد. در سال 1997 با مجموع تولید بیش از 10 میلیون اونس به تولید رسید. اغلب سنگ معدن تولید شده توسط لیهیر نسوز است و این معدن سرشار از گوگرد است. در سال 2010، شرکت لهیر گلد و شرکت معدنی نیوکرست به توافق رسیدند، بنابراین معدن طلای لهیر رسما به معدن نیوکرست تعلق گرفت و شروع به فعلیت در این معدن کردند.

  • کارلین (Carlin)

معدن طلا کارلین

معدن طلای کارلین یکی دیگر از تولیدکنندگان طلا در نوادا است که این معدن شامل سه معدن در فونیکس، لانگ کانیون و سونگای می باشد اما این بار تنها خروجی معدن طلای کالین را تامین می‌کند. لازم به ذکر است که این معدن غنی ترین ذخایر طلا در نیمکره غربی می باشد. این معدن 3 درصد از طلای کل دنیا از معدن طلای کارلین استخراج می شود که بیش از 50 سال قدمت دارد و تشکیل شده از 3 گودال روباز و 4 حفره زیرزمینی است.

  • پناس کوئینتو (Peñasquinto)

معدن طلا پناس کوئینتو

در استان ساکاتکاس مکزیک معدن پناس کوئینتو قرار گرفته است که یک معدن روباز بوده و بزرگ ترین معدن روباز در مکزیک شناخته می شود که علاوه بر این بزرگ‌ترین ذخایر نقره جهان است یک شرکت کانادایی گلدکورپ پس از دریافت 25 درصد از میزان ذخایر نقره این معدن، کار استخراج از معدن را انجام می دهد. لازم است به این نکته نیز اشاره کنیم که در سال 2010 در این منطقه روی و سرب نیز کشف شد.

10 کشور برتر تولید کننده طلا

  • چین - 368.3 تن

معدن طلا چین

برای سال‌های زیادی چین با داشتن 11 درصد از تولید معدنی جهانی، بزرگ ترین و برترین کشور در تولید طلا بود. اما شایان ذکر است که تولید از 383 تن در سال گذشته به 368 تن کاهش یافت و چهارمین سال متوالی کاهش یافت. این روند نزولی عمدتاً ناشی از سیاست‌های سخت‌تر زیست‌محیطی است که توسط دولت تحمیل شده است. 

  • روسیه - 331.1 تن

معدن طلا روسیه

بیشتر طلای اروپا از روسیه تهیه می شود و از سال 2010 تولید خود را هر ساله افزایش می دهد. در سال 2019، روسیه از استرالیا پیشی گرفت و دومین تولید کننده بزرگ جهان شد تا قبل از این استرالیا بزرگ ترین تولید کننده طلا در دنیا بود. روسیه دو سوم این طلا را خریداری می کند.

  • استرالیا - 327.8 تن

معدن طلا استرالیا

هشت سال است که به صورت متوالی استرالیا افزایش تولید دارد. صنعت معدنی بیش از نیمی از کل صادرات استرالیا را تولید می کند و حدود 8 درصد از تولید ناخالص داخلی را تولید می کند. تولید بیشتر در چندین معدن و افزایش پروژه هایی مانند Mount Morgans (کوه مورگانز) و Cadia Valley (دره کادیا) به افزایش تولید کمک کرد.

  • ایالات متحده - 190.2 تن

معدن طلا ایالات متحده

در ایالات متحده برای اولین بار در چند سال اخیر تولید طلا به زیر 200 تن رسید و به کاهشی که از سال 2019 آغاز شد ادامه داد. لازم به ذکر است که حدود 80 درصد از طلای تولید شده در ایالات متحده از نوادا بدست می آید.

  • ازبکستان - 101.6 تن

کشور تولید کننده طلا ازبکستان

ازبکستان از 94.6 تن تولید طلا در سال 2019 به 101.6 تن رسید که به معنای افزایش تولید در طلا می باشد. این معدن دارای ذخایر عظیم فیروزه و آرسنیک می باشد، که برای اولین بار در یک سال از 100 تن گذشت. این کشور آسیای مرکزی خانه مورونتاو، بزرگترین معدن طلای روباز جهان از نظر مساحت به شمار می آید. زمین شناسان معتقدند بزرگترین ذخیره طلای جهان ممکن است این منطقه باشد.

  • مکزیک - 101.6 تن

مکزیک بزرگ ترین تولید کننده طلا

با وجود اینکه تولید طلا برای پنجمین سال متوالی در این کشور کاهش پیدا کرده است، اما همچنان مکزیک منبع رقابتی طلا است. تولید از تنها 50.8 تن در سال 2008 به بیش از 131 تن در سال 2015 رسید که یکی از بزرگترین افزایش ها در این دوره است. مکزیک به دلیل هزینه نظارتی نسبتا پایین، مکان بسیار مناسبی برای استخراج معادن می باشد.

  • اندونزی - 100.9 تن

اندونزی تولید کننده طلا

اندونزی خانه دومین معدن بزرگ و بلند طلای جهان به نام گراسبرگ است که توسط PT Freeport اندونزی اداره می شود و کمتر از 20000 کارگر دارد. این کشور اقیانوس آرام جنوبی مسئول برداشت حدود 3 درصد از عرضه جهان است.

برزرگ ترین تولید کننده های طلا در جهان کدام اند؟

معادن چین به تنهایی نزدیک به 15 درصد از تولید جهانی را به خود اختصاص داده و 462 تن طلا در سال 2014 استخراج شده است که این میزان را به بزرگترین تولید کننده طلا در جهان تبدیل می کند. استرالیا و روسیه هر کدام حدود 8.5 درصد از تولید جهانی را از زیر خاک خود استخراج کردند. پس از آن ایالات متحده با 6.73 درصد، پرو با 5.46 درصد و آفریقای جنوبی با 5.36 درصد قرار دارند.


این مطلب گردآوری شده توسط شعبه کرمان مجموعه طلافنون به مدیریت آقای احمد منصوری نژاد انجام شده  است.

صفحه آموزشگاه طلا سازی کرمان

آخرین مقالات
نیاز به مشاوره دارید؟ x

تهران ،فرشته، خیابان آقابزرگی، خیابان استانبول، کوچه عروس، بن بست پامچال، پلاک ۴

اینستاگرام طلافنون