پولیش و پرداخت کاری طلا و جواهر

پولیش و پرداخت کاری طلا و جواهر

در هنگام ساخت و نصب سنگ های قیمتی بر روی طلا ، بر اثر برخورد ابزار ها ، ممکن است سطح کار دچار خط و خش شود . به همین خاطر هنگامی که مراحل ساخت تمام می شد ، مرحله ی پرداخت کاری انجام می شود و سطح آن را صیقلی می کنند .
فردی که پرداخت کاری و پولیش کاری طلا و جواهرات را انجام می دهد باید تجربه ی زیادی داشته باشد تا به کار انجام شده در مراحل قبلی آسیبی نرساند .
همچنین طلا به دلیل این که فلزی نرم است به راحتی خراشیدهه می شود و نگرانی بیشتر افراد در هنگام استفاده از طلا و جواهر این است که خط و خش روی آن ها نیفتد .
ماشین های پرداخت کاری با استفاده از برس های نرمی که دارند و با چرخش مناسب کار صیقل را انجام می دهند . این دستگاه ها مجهز به سیستم مکش قوی برای جلوگیری از هدر رفتن طلا هستند .
فرایند پرداخت کاری توسط ماشین های دینام یک طرفه یا دو طرفه و یا توسط برس های مخصوص و مواد جلا دهنده انجام می شود .
برای تمیز کردن نهایی طلا و جواهرات بعد از اتمام مرحله ی پولیش کاری و پرداخت از ماشین بخار شور استفاده می کنیم . ماشین بخار شور نتیجه ی بسیار خوبی برای کار های دارای سنگ های قیمتی از قبیل الماس ، زمرد ، یاقوت و ... می دهد .
همچنین از ماشین بخار شور برای قبل و بعد از انجام آبکاری رادیوم استفاده می شود .
ماشین بخار شور بهترین روش برای جلا دادن به طلا و جواهراتی است که در ویترین برای نمایش گذاشته شده است و زمان بسیار کمی نیز لازم دراد .

پرداخت کاری و رنگ بندی طلا

پرداخت کردن طلا روش های مختلفی دارد که می تواند طلا ر ابه رنگ های مختلفی دربیاورد . که رایج ترین رنگ های طلا در بازار زرد و قرمز است .
برای انجام این کار ابتدا مدل را در ظرف مسی قرمز ( کاسه زاغاب ) قرار می دهند و سپس مقداری جوهر نمک ( HCL ) و یا جوهر گوگرد ( H2SO4 ) همراه با مقداری آب بر روی آن می ریزند . این مقدار ها باید به صورت یک قسمت جوهر نمک یا جوهر گوگرد و 2 قسمت آب باشد . 
در مرحله ی بعدی کاسه ی زاغاب را روی حرارت ملایم قرار می دهند تا بعد از مدتی مدل مورد نظر به رنگ زرد برنجی در آید . سپس مدل را از ظرف در آورده و با آب شستشو می دهند .  محلول مورد  نظر را می توان در ظرف پلاستیکی و یا شیشه ای ریخته و مجدداً برای دفعات بعدی از آن استفاده کرد.
کاسه زاغاب را نیز حتماً با آب بشویید . اگر طلا مدت زیادی در این محلول جوشانده شود باعث کم شدن وزن آن می شود که مقرون به صرف نمی باشد.
همچنین برای آشنایی بیشتر با انواع رنگ طلا به قسمت مقالات مراجعه نمایید .

پرداخت کاری و رنگ بندی طلا

قرمز کردن طلا

برای قرمز کردن طلا ، بعد از زاغاب کردن طلا ، آن را خشک می کنیم و در پودر اسیدبوریک (3HBO) قرار می دهیم تا لایه نازکی روی کار را بپوشاند ، سپس آن را حرارت می دهیم (در حدی که طلا سرخ نشود) سپس کمی صبر می کنیم تا طلا سرد شود و مجدداً عمل زاغاب را تکرار می کنیم با این تفاوت که این بار می خواهیم اسیدبوریک روی کار از بین برود و برای این کار کمی گرم کردن مدل در محلول زاغاب کافی است برای براق کردن و پرداخت نهایی مدل از فرچه سیمی و یا دستگاه پولیش ساچمه استفاده می کنیم .

زرد کردن طلا

برای زرد کردن طلا از شوره قلم و شوره دودی استفاده می کنیم.
شوره قلم =  یک کیلو شوره + نیم کیلو زاغ + 250 گرم نمک
شوره دودی  = یک کیلو نشادر + نیم کیلو شوره
همچنین می توانید شوره دودی و شوره قلم را به صورت آماده از بازار هم تهیه کنید.
برای زرد کردن ابتدا عمل زاغاب مدل را در ظرف آبی که قبلاً آماده کرده بودیم می زنیم و بعد آن را به پودر شوره قلم آغشته می کنیم و بعد آن را روی تخته نسوز گذاشته و حرارت می دهیم ، بر اثر حرارت شوره روی کار کف می کند و به اصطلاح شوره می آید ( اگر مدت بیشتری به حرارت دادن ادامه دهیم ، شوره بعد از کف کردن روی کار می سوزد ) .
سپس آن را دوباره در آب می اندازیم تا شوره روی آن شسته شود ، در این موقع ما طلایی به رنگ زرد مات داریم که برای براق کردن آن از شوره دودی باید استفاده کنیم ، این بار مدل را بعد از در آب انداختن در شوره دودی فرومی بریم تا کاملاً به آن آغشته شود، سپس به صورت ملایم حرارت می دهیم .
هنگام حرارت دیدن شوره روی کار دود می کند . بعد از مدت کمی حرارت دیدن مدل را در آب فرو می بریم تا شوره روی آن شسته شود، برای پرداخت نهایی آن را توسط دستگاه پولیش ساچمه و یا فرچه سیمی کاملاً براق می کنیم . در آخر مدل های پرداخت شده طلا را توسط خاک اره خشک می کنیم .

تمیز کردن طلا و جواهرات با روش های خانگی

تمیز کاری و جلا دادن طلا و جواهرات را می توان با روش های سنتی در منزل انجام داد . این کار با استفاده از ابزار ساده و موادی مانند مایع ظرف شویی ، خمیر دندان ، مسواک نرم یا برس آرایش و سرکه تمیز کرد و نتیجه ی فوق العاده ای گرفت .
البته برای جلا دادن به برخی طلا  وجواهراتظریف نیاز به جواهر ساز حرفه ای دارید اما بسیاری از جواهرات به سادگی در منزل قابل تمیز شدن هستند .
برای تهیه ی ابزار طلاسازی می توانید با شعبه ی مرکزی آموزشگاه طلافنون تماس بگیرید .

تمیز کردن طلا

طلا بعد از مدتی استفاده کثیفی ها را به خود جذب می کند و باعث مات و کدر شدن و از بین رفتن شفافیت اولیه اش می شود .
برای تمیز کردن طلا در خانه به صابون مایع و پارچه یا قلم موی نرم نیاز دارید .
برای انجام این کار به یک ظرف آب گرم و مایع ظرف شویی ، یک برس نرم ، یک کاسه ی کوچک و یک پارچه ی نرم و خشک احتیاج دارید . طلا را در کاسه ی کوچمک قرار داده و روی آن را با آب گرم و مایع ظرف شویی کاملا بپوشانید .
حداقل 15 دقیقه صبر کنید و بعد از آن با استفاده از برس به آرامی کثیفی های جواهر را پاک کنید . سپس آن را با آب گرم شسته و با پارچه ی نرم خشک کنید .
برای ثبت نام در دوره های آموزش نرم افزار راینو ، آموزش نرم افزار ماتریکس ، آموزش نرم افزار ZBrush با شماره تلفن های آموزشگاه تماس بگیرید .

تمیز کردن نقره

زیور آلات ساخته شده از نقره در صورتی که در رطوبت زیاد و به مدت طولانی در جعبه قرار بگیرند ، به علت فرآیند اکسیداسیون کدر می شوند .
اگر این لکه های سیاه و کدر سریع تمیز شوند ، مشکلی پیش نمی آید .
اگر تغییر رنگ نقره زیاد باشد ، توصیه می شود پرداخت کاری آن را به دست یک جواهر ساز حرفه ای بسپارید .
روش های مختلفی برای تمیز کاری نقره وجود دارد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت .
  1. روش اول برای تمیز کردن نقره ، استفاده از مایع تمیز کننده ی نقره است . بیشتر تمیز کننده های نقره دارای یک سینی هستند که نقره را داخل آن قرار می دهید و به آرامی آن را 10 ثانیه چرخانده و سپس تمیز کنید . سپس آن را با آب شسته و با یک پارچه ی نرم خشک کنید . تمیزکننده های جواهرات نقره بویی شبیه تخم مرغ فاسد دارند. 
  2. روش دوم برای از بین بردن لکه های روی زیور آلات از جنس نقره کشیدن آن بر روی پارچه ی جلا دهنده ی نقره است . این پارچه قابل تهیه از جواهر سازی ها است . این روش برای زیور آلاتی که با سنگ های ظریف تزیی  شده است مناسب است .
  3. روش سوم تمیز کاری نقره استفاده از خمیر دندان است . برای انجام این کار مقدار کمی خمیر دندان روی یک مسواک نرم یا پارچه یا حوله قرار دهید و به ارامی روی لکه ها مالش دهید .  سپس چند دقیقه صبر کنید سپس آن را شسته و با دستمال نرم خشک کنید .
  4. چهارمین روش استفاده از اسپری Windex است . فقط کافیست آن را روی سطح کار اسپری کرده و اگر کثیفی ها به داخل شیار های کار نیز نفوذ کرده بود با استفاده از یک برس نرم یا قلم مو پاک کنید . سپس کار را با استفاده از آب گرم شستشو دهید و با یک پارچه ی نرم آن را خشک کنید . همچنین می توانید آن را با سوهان پارچه ای صیقل دهید تا درخشش بیشتری پیدا کند .
برای ثبت نام در دوره های ملیله سازی طلا ، عکاسی از طلا و جواهر ، موم کاری در طلاسازی ، آموزش مخراج کاری و آموزش مینا کاری با شماره تلفن های آموزشگاه تماس بگیرید .
آخرین مقالات
نیاز به مشاوره دارید؟ x

تهران ،فرشته، خیابان آقابزرگی، خیابان استانبول، کوچه عروس، بن بست پامچال، پلاک ۴

اینستاگرام طلافنون