انواع عقیق | خواص آن

انواع عقیق

عقیق یکی از سنگ های ارزشمند و قیمتی است که در صنعت جواهر سازی کاربرد زیادی دارد . سنگ عقیق انواعع مختلفی دارد که هر کدام از آن ها ویژگی های خاص خود را دارند . در ادامه ی این مقاله از وبسایت آموزشگاه طلاسازی طلا فنون به معرفی انواع عقیق می پردازیم .
عقیق از سنگ های سیلیسی کریستالی می باشد ک هدارای ظرافت خاص و درخشش رنگ های آن می باشد . 
عقیق در سنگ های مختلفی یافت می شود اما معمولا در سنگ های آتش فشانی و سنگ های دگر گونی خاص یافت می شود .
نحوه ی به وجود آمدن عقیق به این صورت است که در حفره های تولید شده توسط مواد مذاب فرار، مقداری از ماده سیلیسی در لایه های منظم روی هم انباشته می شوند و به این ترتیب عقیق توسط گدازه های آتشفشانی تشکیل می شود .

انواع رنگ بندی سنگ عقیق

رنگ بندی سنگ عقیق طیف گسترده ای را شامل می شود که شامل شامل قهوه ای، سفید، قرمز، خاکستری، صورتی، سیاه و سفید و زرد می باشد .
تنوع رنگ سنگ عقیق به دلیل وجود نا خالصی های موجود در این سنگ است .
رنگ های مختلف تولید شده توسط ترکیبات متفاوت رسوب آب های زیر زمینی به داخل حفره به وجود می آیند . این لایه های ایجاد شده در عقیق موجب ایجاد رنگ های جالب و الگوها و طرح های خاص و  بی نظیر در این سنگ شده است .
اشکال متنوع موجود در سنگ عقیق برای کار های متفاوتی مانند ساخت جواهرات ، خاتم کاری و ...  به کارگیری می شوند .
رنگ معمولی عقیق خاکستری مایل به سفید و آبی است.
عقیق انواع مختلفی دارد که برای نمونه می توان عقیق خزه، عقیق سلیمانی،عقیق چشم و عقیق ستون را نام برد .
قیمت عقیق نسبت به سایر سنگ های جواهر مناسب تر است . فقط برخی از انواع عقیق که دارای طرح های خاص و غیر معمولی هستند قیمتشان بالاتر از سایر سنگ های عقیق است .
اگر به فروشندگی طلا و جواهر علاقهه مندید ، برای اطلاع از کسب و کار طلا و جواهر سازی و فروشندگی طلا و جواهر به قسمت مقالات مراجعه نمایید .

خواص عقیق

برخی اعتقاد دارند که عقیق دارای خواصی مانند بهبود عملکرد حافظه، بهبود تمرکز و افزایش استقامت دارد .
عقیق سنگ تولد متولدین ماه جوزا ( خرداد ) است و برای دارندگان آن قدرت و آرامش و تمرکز به ارمغان می آورد .
همچنین برخی افراد بر این باورند که استفاده از عقیق برای جلوگیری از بی خوابی ، افزایش شجاعت و محافظت در برابر خطر بسیار موثر است .

عقیق سبز

عقیق سبز دارای خواصی مانند بالا بردن اعتماد به نفس ، بالا بردن ایمنی بدن ، متعادل ساختن قند خون ، مفید برای زنان باردار ، بیماری های چشمی ، معالجه بیماری های صرع، کلید، روده،تقویت ریه و کبد و مغز و محرک دستگاه گوارش می باشد .

عقیق زرد

خواص عقیق زرد یا شرف شمس عبارت است از پاک کردن و تصفیه دستگاه گوارش ، غدد پانکراس و لوزالمعده ، دفع بدی، افزایش رزق و روزی، رفع چشم زخم، برآوردن حاجات ، افزایش قدرت بدنی و هاله نورانی اطراف بدن .

عقیق سرخ

درمان بیماری پوستی از جمله آکنه ، درمان کمردرد، پادرد، استخوان درد، دردهای ماهیچه ای، درمان استرس، اضطراب، میگرن، انواع سر دردهای عصبی، بهبود کارکرد معده ، تقویت و نیرو دهنده قلب، کلیه، طحال و اعصاب و از بین برنده سستی ، تقویت حس شنوایی، ناخن ها، پوست، مو،چشم و پاها ، دارویی تقویتی برای دستگاه تولید مثل از جمله خواص سنگ عقیق سرخ می باشد .

عقیق سیاه

از جمله خواص عقیق سیاه می توان به زیاد کردن تمرکز ، آسان کردن عملکرد روده ، خواص تقویت کنندگی بر روی استخوان ، ستون فقرات و پشت ، تسکین عفونت ها و التهابات ، حمایت کردن بدن در برابر زخم معده ، دارای خاصیت گرمادهندگی ، اصلاح ساز گردش خون در بدن ، درمان بیماری های پوستی و آکنه اشاره کرد .

برش سنگ عقیق

سنگ عقیق در انواع مختلف و در اندازه های بزرگ یافت می شوند .برای زیبایی بیشتر عقیق آن را به صورت کوژ برش می دهند . آن ها را به صورت صطعات بی شکل و با برش های ساده نیز می توان یافت . آن ها اغلب همانند برجسته کاری و حکاکی استفاده های تزینی دارند .
سنگ عقیق معمولا به پردازش خاصی احتیاج ندارد اما به دلیل متخلخل بودن می توان آن را رنگ کرد .
از معروف ترین گونه های عقیق می توان به عقیق لایه دار ، عقیق آبی ، عقیق جگری ، عقیق قرمز سیر ، عقیق راه راه ، عقیق سلیمانی ، کریکولا ، عقیق چشم ، نهان بلور شاخه ای(عقیق) ، عقیق آتش ، عقیق ژئود ، عقیق خزه و عقیق برکسی اشاره کرد .
برخی از گونه های عقیق نیز هستند که کم تر شناخته شده اند مانند : عقیق درخت ، یشم عقیق ، عقیق بوتسوانا ، عقیق نوار آبی ، عقیق فسیل ، عقیق رنگین کمانی ، عقیق مرداب ، عقیق چشم انداز ، عقیق منظره ، عقیق استوانه ای ، عقیق پوست ماری ، عقیق آب شیرین ، عقیق آبی موهاوی ، عقیق بیضی شکل ، عقیق فیربرن ، عقیق خشک و عقیق برتر دریاچه .
برای اطلاعات بیشتر در مورد طلای سفید ، ریخته گری طلا و جواهر ، عیار طلا ، گوهر شناسی ، گوهر تراشی ، آموزش قلم زنی طلا ، نقره سازی به قسمت مقالات مراجعه نمایید
همچنین برای اطلاع از دوره های آموزشی آموزش نرم افزارMatrix ، نرم افزار طلاسازی راینو و آموزش نرم افزار zBrush با شماره تلفن های آموزشگاه تماس بگیرید .

آخرین مقالات
نیاز به مشاوره دارید؟ x

تهران ،فرشته، خیابان آقابزرگی، خیابان استانبول، کوچه عروس، بن بست پامچال، پلاک ۴

اینستاگرام طلافنون