سنگ زمرد چیست؟ خواص و کاربردهای شگفت انگیز آن

سنگ زمرد (Emerald) از با ارزش ترین سنگ های موجود در دنیا است. زمرد به رنگ سبز تیره و از خانواده بریل است. این سنگ جواهر علی رغم گران قیمت بودنش، از مقاومت پایینی برخوردار است و بسیار شکننده است. 

بسیاری از افراد بر این گمانند که سنگ الماس با ارزش ترین و گران قیمت ترین سنگ در جهان است در حالیکه سنگی به نام زمرد از این جایگاه برخوردار است و الماس بعد از زمرد گران قیمت ترین می باشد. 

از ویژگی های برجسته زمرد کمیاب و نادر بودن آن می باشد. جذابیت رنگ سبز آن گیرایی بالایی دارد.

آموزشگاه طلافنون، در مجموعه آموزش طلاسازی، راجع به سنگ زمرد ، خواص و ویژگی های منحصربه فرد آن توضیحاتی ارائه می نماید.

معرفی سنگ زمرد

سنگ زمرد چیست- طلافنون

زمرد در گروه بریل ها است و تحت تاثیر کرومیوم رنگ گرفته است. سنگ زمرد رنگ سبز زیبا و باشکوهی دارد اما همیشه به این رنگ در طبیعت پیدا نمی شود بلکه یک بازه رنگی آبی تا سبز دارد. 

از دیرباز تاکنون رنگ سبز زمرد نماد و نشانه رفاه ، موفقیت و پیشرفت می باشد. 

مراکز و معادن استخراج زمرد

زمرد در مکان های مختلفی از جهان کشف می شود. از کلمبیا و آمریکای جنوبی گرفته تا آفریقا و اروپا. 

رتبه اول تولید کننده زمرد برزیل است و پس از آن زامبیا قرار دارد. کلمبیا در رتبه سوم کشف این سنگ قیمتی قرار می گیرد. 

تفاوت بین این زمردها در این اینست که زمردهای برزیلی رنگ سبز مایل به زردی دارند که قیمت آن را تحت تاثیر قرار می دهد. اما زمردهای کشف شده در زامبیا از رنگ سبز مایل به آبی برخوردارند و جذابیت ویژه ای دارند. 

انواع زمرد

زمرد طبیعی که در زمین و طبیعت کشف می شود بسیار باارزش و گران قیمت می باشد اما علاوه بر این نوع از زمردها، نوع دیگری نیز وجود دارد که ساخته دست بشر است و در آزمایشگاه ها ایجاد می شود. 

این نوع از سنگ ها از ساختار شیمیایی و فیزیکی مشابه نوع طبیعی خود برخوردارند. در نتیجه تشخیص نوع مصنوعی یا طبیعی بودن سنگ زمرد بسیار سخت است و توسط گوهرشناس و با چشم مسلح امکان پذیر است. 

سنگ زمرد طرفداران بی شماری دارد و بسیاری از افراد از نمونه های مصنوعی آن به دلیل به صرفه بودنش استفاده می نمایند. 

مشخصات و ویژگی های سنگ زمرد

مشخصات سنگ زمرد- طلافنون

رنگ زمرد

از شاخص های اصلی سنگ زمرد، رنگ آن است که از سبز تیره تا سبز متمایل به آبی و گاها سبز متمایل به زرد یافت می شود. مجبوب ترین و باارزش ترین رنگ زمرد، سبز متمایل به کمی آبی رنگ می باشد. علی رغم اینکه هرچقدر میزان رنگ آبی در آن بیشتر باشد ارزش سنگ کاهش می یابد. 

درخشندگی و شفافیت زمرد

سنگ زمرد نسبت به دیگر سنگ های قیمتی از ناسرگی بیشتری برخوردار است و هنگامی که صیقل و برش داده می شود شفافیت آن نمود پیدا می کند و هرچقدر که شفافیت و درخشندگی زمرد بیشتر باشد از قیمت بالاتری برخوردار است. 

نوع برش و شکل زمرد

طرز برش سنگ زمرد ویژه و خاص می باشد. برش زمردی یک برش پلکانی به شکل مستطیل یا مربع با گوشه های بریده شده است. زمردها در اشکالی مانند گلابی، بیضی و دایره هم برش داده می شوند. این سبک از برش ها زیبایی دوچندانی به سنگ می دهد. 

نحوه تشخیص زمرد اصل از تقلبی

زمردهای اصل اغلب به رنگ زرد هستند و قیمت بسیار بالایی دارند اما توجه داشته باشید همه سنگ های سبز رنگ موجود در بازار زمرد نیستند. 

زمردهای تقلبی اغلب از نمونه‌های واقعی سبک‌ تر هستند و ته رنگ زردی نیز دارند. گوشه‌های زمردهای تقلبی نسبت به زمردهای طبیعی نرم‌ تر و دارای تیزی کمی می‌ باشد. این سنگ‌ها فاقد محتویات و ناخالصی می‌باشند.

زمرد چقدر بهسازی شده است؟

طبقه بندی میزان بهسازی زمرد از نظر GIA موسسه GIA آمریکا در مقاله ای منتشر شده در مجله ی GEM & GEMOLOGY شماره زمستان ۱۹۹۹ سیستمی برای درجه بندی زمرد های بهسازی شده بر مبنای میزان بهسازی و پر شدگی ها برای بازار و آگهی بیشتر مشتریان در هنگام خرید زمرد ارائه می دهد. در این سیستم زمرد های بهسازی شده در سه دسته دارای بهسازی جزئی (minor ) متوسط (moderate) و زیاد (significant) تقسیم می شود.
بنابراین بهتر است هنگام خرید به شناسنامه سنگ توجه کنید زیرا روش نگهداری و نیز تاثیر قیمت در هر نوع بهسازی متفاوت می باشد.



چرا زمردها به بهسازی احتیاج دارند؟

زمرد بهسازی شده با روش اویلینگ اغلب زمرد ها دارای ناخالصی ها و ترک یا شکستگی های فراوانی هستند به همین دلیل در معرض روش های بهسازی مختلفی قرار میگیرند بهتر به نظر رسیده و مشتری پسند تر شوند.

بهسازی زمرد شامل انواع پرکردن شکستگی ها و رنگ کردن آنهاست که با روشهایی مثل اویلینگ و با مواد پرکننده روغن، رزین (اغلب در سنگهای زمرد برزیل)، واکس (اغلب در زمردهای زامبیا) صورت می گیرد. شرایط تشکیل زمرد که با فشار زیادی باعث تشکیل آن میشود باعث میشود زمرد طبیعی دارای شکستگی های فراوانی باشند. از سوی دیگر فرایند های استخراج و تراش زمرد نیز میتواند به این شکستگی ها بیفزاید.


کاربرد سنگ زمرد در جواهرات

زمردهای سبز رنگ با اینکه ناسرگی زیادی دارند، پس از برش ، شفافیت آن نمایان می شود و برای انواع جواهرات ، سنگ های فوق العاده ای می باشند. این نوع از سنگ برای انواع انگشتر و آویز بسیار مطلوب می باشند و هم چنین به دلیل نوع برش آن ها، نور را از خود عبور می دهند و بر جذابیت این نوع از سنگ جواهر افزوده می شود.

نحوه نگهداری و تمیز کردن سنگ زمرد

نگهداری و تمیز کردن سنگ زمرد- طلافنون

زمردها علی رغم درجه سختی که دارند، بسیار حساس، شکننده و آسیب پذیرند. بنابراین لازم است از انگشتر یا آویز زمرد خود بیسار مراقبت نمایید . روش تمیز کردن سنگ زمرد به این نحو است که با کمی آب صابون و پارچه ای نرم آنها را تمیز کنید. تمام پس مانده صابون باید پاک شود. با استفاده از یک مسواک نرم سطح سنگ را تمیز کنید و در انتها با یک پارچه بدون پرز یا حوله میکروفیبر آن را خشک نمایید.


  • هم چنین از قرار دادن این گوهرهای سبز رنگ در معرض حرارت یا نور خودداری نمایید. چرا که به آن‌ها آسیب وارد می کند. هرگز زمردهای خود را در کنار پنجره یا در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار ندهید.
  • جواهرات زمردی خود را در کیسه یا جعبه‌ای قرار ندهید که به سایر جواهرات شما مالیده شود و برخورد کند، در عوض آن را در جعبه یا پارچه مخصوصی به صورت جداگانه نگه‌ داری کنید.
  • خاک، روغن و گریس می‌ تواند بر روی زمرد بنشیند و درخشش آن را کاهش دهد. برای جلوگیری از این کار پس از اتمام آرایش، لوسیون و یا عطر خود از زمرد استفاده کنید.

کلام آخر

سنگ زمرد از باارزش ترین سنگ های قیمتی جهان است که داشتن تکه ای از آن می تواند زیبایی و لذتی وصف نشدنی را در اختیار افراد قرار دهد. نگهداری از آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

در این مطلب تلاش کردیم تا بتوانیم اطلاعات کامل و جامعی راجع به سنگ زیبای زمرد در اختیار شما همراهان همیشگی قرار دهیم. امیدواریم با خواندن این مقاله به پاسخ سوالات خود رسیده باشید. نظرات خود را در بخش کامنت ها با ما در میان بگذارید.

آخرین مقالات
نیاز به مشاوره دارید؟ x

تهران ،فرشته، خیابان آقابزرگی، خیابان استانبول، کوچه عروس، بن بست پامچال، پلاک ۴

اینستاگرام طلافنون