27 دی , 1398

روش های عمده استخراج طلا


روش های عمده استخراج طلا

استخراج سنگ معدن طلا به دو روش رو باز و زیر زمینی انجام می شود . استخراج سنگ معدن طلا به روش رو باز بسیار آسان تر از روش زیر زمینی است و هزینه ی کم تری هم دارد .
مهم ترین عاملی که روش استخراج سنگ معدن طلا را تعیین می کند هزینه ی استخراج و بازیافت سنگ معدن می باشد . 
طلا فلزی گرانقیمت است که علاوه بر مصارف زینتی ، پشتوانه ی پولی سیستم بانکی کشور است و می تواند در مهار کردن تورم مفید باشد .
در بیشتر نقاط جهان ، طلا توسط اشخاص معدنکاری می شود و در محل به طلای خام قابل فروش تبدیل می شود . این کار از طریق روش های مکانیکی و دستی مانند لاوک شویی ( جدایش گرانشی ) ، آسیا کردن و ملقمه سازی انجام می شود .
ملقمه سازی یعنی يك دوغاب از كانه طلا دار خرد شده را بر روي ورقه هاي مسي جيوه- اندود عبور مي دهند.
در ادامه ی این مقاله از وبسایت آموزشگاه طلاسازی طلافنون قصد داریم به روش های استحصال طلا از خاک و سنگ معدنی طلا بپرداریم .
بعضی از این روش ها به صورت صنعتی و بعضی از آن ها در حجم های کم استفاده می شود . هر کدام از این روش ها دارای مزایا و معایبی هستند که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم .
برای اطلاع از کسب و کار طلا و جواهر سازی و فروشندگی طلا و جواهر به قسمت مقالات مراجعه نمایید .

استخراج طلا از خاک طلا

برای استخراج طلا از خاک طلا ، باید خاک طلا را خرد و پودر کنید . خاک طلا در ابتدا به صورت تکه های سنگ است و برای تبدیل آن ها به پودر فرقی نمی کند که از چه روشی استفاه کنید .
هر چه قدر ذرات خاک طلا ریز تر شوند بازدهی استخراج طلا بالاتر می رود .
بعد از اینکه خاک طلا را پودر کردید می توانید از طریق یکی از روش های زیر طلا را از آن بدست آورید .
برای راه اندازی کارگاه طلاسازی و خرید ابزار طلاسازی و کوره ذوب طلا با شعبه مرکزی آموزشگاه طلاسازی طلافنون تماس بگیرید .

روش شیمیایی در استخراج طلا

در روش شیمیایی ، خاک طلا را در تیزاب حل می شود تا طلا به فرم کلرید در بیاید . پس از حل شدن طلا در تیزاب باید محلول را فیلتر کنیم تا ناخاصی های خاک از محلول جدا شود . 
بعد از آن طلای حل شده با موادی مانند سدیم متابی سولفیت رسوب داده می شود و درست مثل فرآیند بازیافت قطعات الکترونیکی ، پودر طلا شسته و خشک می شود و در آخر ذوب می گردد .
این روش به دلایل مختفی بازدهی پایینی دارد .

روش قالکاری در استخراج طلا

در روش قالکاری خاک طلا با فلاکس که می تواند ترکیبی از بوره ، سیلیکا (سیلیسیوم دی اکسید) ، سدیم کربنات و نقره یا مس به عنوان جمع کننده طلا باشد ، مخلوط  شده و سپس در کوره بوته ای یا کوره قال ذوب می شود .
در این روش بسیاری از مواد مزاحم از بین می روند و فلزات مزاحم نیز اکسید می شوند و به سرباره منتقل می شوند .
در آخر مذاب نقره یا مس که طلا را در خود جذب کرده است ، به شکل یک شمش کوچک سرد می شود . سپس سرباره از شمش نقره یا مس جدا می شود و شمش در تیزاب حل می شود تا طلا از تیزاب حاصل شود .

روش سیانید در استخراج طلا

روش سیانید یک روش خطرناک و صنعتی است که بیشتر در کارخانه ها  ومعادن طلا استفاده می شود . در این روش خاک طلا در محلول سیانیدی حل می شود . بعد از آن محلول را فیلتر می کنند تا ناخالصی ها و مواد حل نشده از محلول جدا شود .
در آخر محلول سیانیدی حاوی طلا به سلول الکترووینیگ منتقل می گردد تا طلا از محلول استخراج شود . همچنین به جای روش الکترووینیگ می توانیم طلا را با پودر روی یا آلومینیوم نیز رسوب بدهیم .
برای اطلاعات بیشتر در مورد طلای سفید ، ریخته گری طلاوجواهر ، عیار طلا ، گوهر شناسی ، گوهر تراشی ، قلم زنی طلا ، نقره سازی به قسمت مقالات مراجعه نمایید

نیاز به مشاوره دارید؟ x

تهران ،فرشته، خیابان آقابزرگی، خیابان استانبول، کوچه عروس، بن بست پامچال، پلاک ۴

اینستاگرام طلافنون