کلاس آموزش طلا فروشی | آموزش فروشندگی جواهر

آموزش طلا فروشی برای کسانی که می خواهند وارد عرصه ی طلا سازی و طلا فروشی شوند بخش بسیار مهمی است. برخی تصور می کنند فروشندگی طلا و جواهر کار آسانی است ، در صورتی که این طور نیست . در این شغل نوع برخورد اولیه ی فروشنده با مشتری و حرف زدن او بسیار مهم است .

آموزش فروشندگی طلا و جواهر یکی از اساسی ترین تخصص ها در این صنعت پر سود است. برخی از فروشندگان طلا و جواهر ممکن است اطلاعات کمی راجع به مصنوعاتی که قصد فروشش را دارند، داشته باشند در نتیجه نمی توانند محصول خود را به درستی و اصولی معرفی نمایند. 

با توجه به اینکه دانش فروشندگی طلا و جواهر تبدیل به یک ضرورت شده است، آموزشگاه طلافنون با داشتن چندین سال سابقه حضور در برگذاری دوره های فروشندگی طلا و جواهرات، در راستای آموزش طلا سازی ، آموزش طلا فروشی و فروشندگی طلا و جواهرات را نیز برای هنرجویان خود کما فی السابق مقرر نموده است تا بدین وسیله فروشندگان طلا و جواهر متخصص، علاقه مند و حرفه ای را پرورش دهد و به بازار معرفی نماید. 

سر فصل های آموزش فروشندگی طلا و جواهر  

  • اصول و مبانی خرید و فروش طلا و جواهر
  • تشخیص  وشناخت سکه های اصلی و تقلبی
  • تبدیل عیار ها و روش معامله آن ها
  • شناخت طلا ، نقره ، پلاتین از همدیگر و تشخیص بدل آن ها 
  • شناختن نیاز مشتری و تامین خواسته های او
  • اصول حسابداری و قوانین مالیاتی

فروشندگی طلا

فروشندگی طلا- طلافنون

  1. فروشندگی بنکداری
  2. فروشندگی جزء

فروشندگی بنکداری طلا

فروشنده ی بنکدار کسی است که کار های تولید شده ی کارخانه های طلا و جواهر سازی را به صورت عمده و در وزن های زیاد خریداری می کند و آن را به صورت عمده به مشتریان خود می دهد .

سود فروشنده بنکدار به صورت درصدی به اجرت ساخت طلا اضافه می شود . سود فروشنده های بنکدار معمولا بین 20 درصد تا 30 درصد اجرت هر 1 گرم می باشد .

دسته ای دیگر از فروشندگان طلا هستند که کار بنکداری را به صورت سیار انجام می دهند که به آن ها فروشندگان کیفی می گویند . این فروشنده ها کار خود را به مغازه دار ها ارائه می کنند  و لازم است کارت و مجوز رسمی از اتحادیه طلا فروشان داشته باشند .

برای خواندن مقالات آموزش مخراج کاری ، ذوب کردن طلا  به قسمت مقالات مراجعه نمایید . 

فروشندگی جزء طلا

فروشنده های جزء، طلا های خریداری شده از بنکدار را به صورت جزیی می فروشند . در این نوع فروشندگی چهار عامل مهم وجود دارد .

این عوامل عبارتند از : قیمت روز طلا ، اجرت طلا ، وزن طلا ، سود فروشنده

  • قیمت روز طلا

قیمت طلا براساس هماهنگی لازمه بین اتحادیه طلا و جواهر با بانک مرکزی ایران مشخص می گردد و همچنین تغییر در اوضاع سیاسی و نحوة ثبات اقتصادی در آن دخیل است، بطوریکه همزمان با افزایش نابسامانی سیاسی در هر کشوری قیمت طلا نیز بعلت پشتوانه بودن آن در حال افزایش خواهد بود. 

  • اجرت طلا

به مقدار پولی که بابت هر گرم ساخت به کارخانه و کلا به بنکدار پرداخت می گردد، اجرت می گویند. اجرت کار تنوع خاصی دارد و کارهایی که مدل جدیدتری باشند، معمولاٌ اجرات بالاتری دارند. اجرت در جواهرسازی بعلت دقت زیاد کار و همچنین احتمال کسری زیادتر و استفاده از سنگهای قیمتی که احتمال شکستن آن وجود دارد، معمولاً بالاتر است. برای مثال  اجرت کار قلم زنی بر روی طلا و برروی نقره متفاوت است .

  • وزن طلا 

معمولاٌ با یکی از چهار نوع ترازوی زیر عمل توزین انجام میگردد:

1) ترازوی یک کفه ای با دقت 1/0 گرم

2) ترازوی دو کفة طرح آلمان با دقت عمل 01/0 گرم

3) ترازوی دیجیتال با دقت عمل 001/0 گرم

4) ترازوی آنالیتیک با دقت عمل 0001/0 گرم

  • سود فروشنده 

عرف عام در بازار بین 5% الی 10% می باشد. با داشتن این چهار عامل می توان قیمت فروش را به سهولت محاسبه نمود. تمامی این موارد در دوره های آموزش طلا سازی آموزشگاه طلافنون به شما هنرجویان عزیز آموزش داده می شود .

فرمول محاسبه ی قیمت طلا

قیمت کل = 8%+ (وزن کل× (اجرت هر گرم+ قیمت هر گرم))

امروزه برخلاف گذشته دیگر طراحی طلا ها را به صورت دستی انجام نمی دهند و بیشتر طراحی ها توسط نرم افزار Matrix ، نرم افزار طلاسازی راینو و نرم افزار Zbrush انجام می شود .

نکات مهم در فروشندگی طلا و جواهر

نکات اساسی فروشندگی طلا و جواهر- طلافنون

  • برخی از مشتری ها کارهای آبکاری شده ارائه می کنند .برای اطمینان کامل قسمتی از آن را سوهان بزنید و سپس تیزآب به آن اضافه کنید .
  •  خرید و فروش طلا بدون فاکتور پیگرد قانونی دارد .
  • برای تشخیص پلاتین و طلای سفید بهترین روش حرارت دادن است .  پلاتین در مقابل حرارت سیاه نمی شود اما طلای سفید در مقابل حرارت سیاه می شود.
  • برای براق ماندن طلاهای داخل ویترین مقداری آبلیموی تازه در آب داخل لیوان ریخته و در گوشه ای از ویترین قرار دهید تا اثر تشعشعات نوری لامپ ها را بگیرد و همچنین ماهی یکبار در آب کاملاً گرم و پودر شوینده قرار دهید و آن ها را با فرچه ی نرم بشویید ، سپس آن ها را در خاک اره خشک کنید و یا از یک دستگاه خشک کن (سشوار) استفاده کنید.
  •  برای براق کردن طلا می توان از پولیش طلا که به دستمال سفید و تمیزی مالیده شده استفاده کرد و بعد از آن نیز آن را با دستمال کاملاً تمیز پاک کنید.
  • فروشنده ها برای شناخت طلا باید تیز آب های 17-18-14 داشته باشند تا تخمین حدودی عیار را بتوانند انجام دهند .
  • در هنگام خرید طلاهایی که حالت تو خالی دارند ابتدا تا جایی که امکان دارد آن ها را خرد کرده سپس وزن کنید زیرا احتمال وجود مواد شوینده و گرد و خاک و هر شیء دیگری در آن وجود دارد.
  •  از ریختن تیز آب بر روی دست خودداری کنید.
  • در صورتی که قطعه طلای مربوطه فاقد مارک باشد و عیار آن نیز درست باشد معمولاً آنرا با عیار 705 خرید می کنند مگر آنکه ری گیری گردد.
  •  در هنگام خرید کارهای نگین دار کم ارزش وزن نگین را از وزن کل به طور حدسی کم کنید. نگین هایی مانند فیروزه و عقیق ارزش زیادی در برابر طلا ندارند ولی در موقع فروش وزن آن کم نمی شود .
  •  از ریختن تیز آب بر روی دست خودداری کنید.

آموزشگاه طلا سازی طلا فنون در دوره های آموزشی خود به آموزش گوهر شناسی ، گوهر تراشی ، طراحی دستی طلا و جواهر می پردازد .

برای عکاسی از طلا و جواهرات کارگاه طلاسازی خود حتما مقاله ی آموزش عکاسی از طلا و جواهر را مطالعه نمایید .

یک طلاساز باید بتواند عیار طلا را تشخیص دهد و روش های روش تشخیص طلای اصل از بدل را بداند و انواع رنگ طلا را بشناسد .

برای راه اندازی کارگاه طلاسازی و خرید ابزار طلاسازی و کوره ذوب طلا با شعبه مرکزی آموزشگاه طلاسازی طلافنون تماس بگیرید .

اصطلاحات و فرمول فروش طلا

  1. اونس چیست ؟ اونس یکی از واحد های وزن است (مثل کیلو، گرم، تن و ..) با این تفاوت که اگر هر 1000 گرم را یک کیلو بنامیم ، هر 31.103 گرم را یک اونس می گویند. (هر اونس متر از 32 و بیشتر از 31 گرم است) پس به زبان ساده هر اونس برابر است با 31.103 گرم که معمولا فلز های گرانبها مانند طلا و نقره و پلاتین در بازارهای جهانی با این واحد وزنی معامله می شود و شما در اخبار اقتصادی می شنوید که می گویند اونس طلا، اونس نقره و ....
  2. مظنّه چیست؟ مظنّه اصطلاحی است که در بازار ایران به گوش می خورد و منظور از آن قیمت یک مثقال طلا با عیار 17 است. (یک مثقال طلا برابر با 4.608 گرم می باشد) ضمنا به طلای 17 عیار ، عیار 705 نیز می گویند.
  3. سوت چیست ؟ سوت واحد بسیار کوچکتری از گرم است، اگر یک گرم را به 1000 قسمت تقسیم کنیم به هر قسمت آن سوت می گویند ، پس به زبان ساده هر سوت برابر است با یک هزارم گرم.
  4. قیراط چیست؟  هر 200 سوت یک قیراط است ، و هر گرم برابر است با 5 قیراط.
  5. طلای متفرقه چیست؟ به طلای مستعمل طلای متفرقه گویند ، پس اگر یک انگشتر یا النگو و یا ...که به مرور زمان و استفاده زیاد مستعمل و کهنه شده است را طلای متفرقه می نامند.
  6. طلای آبشده چیست؟ به طلایی که توسط کوره های مخصوص ذوب می شود و مجدد در قالب ریخته می شود طلای آبشده میگویند
  7.  ری گیری یا آزمایشگاه تعیین عیار چیست؟ در این آزمایشگاه ها افرادی متخصص با دریافت قطعات طلا و اعمال آزمایش های خاص بر روی آن به شما می گویند که عیار آن قطعه طلا چند است
  8.  عیار طلا چیست؟ به میزان یا درصد خلوص طلا عیار آن گفته می شود. مثلا وقتی می گویند عیار فلان طلا 18 است یعنی اگر آن را به 24 قسمت تقسیم کنیم، 18 قسمتش طلا و مابقی قسمت ها آلیاژهای دیگر می باشد و وقتی می گویند عیار فلان طلا 750 است ، یعنی اگر آن را به 1000 قسمت تقسیم کنیم 750 قسمتش طلا و مابقی قسمت ها آلیاژ های دیگر می باشد.

توجه داشته باشید که در زمان خرید طلا از مغازه دار معیارهایی مانند مالیات بر ارزش افزوده ، اجرت ساخت، درصد سود فروشنده نیز به مبلغ طلا اضافه خواهد شد و در زمان فروختن به مغازه دار پارامترهایی مانند مالیات بر ارزش افزوده، اجرت ساخت و درصد سود فروشنده از آن حذف و صرفا پول طلای آن قطعه به شما پرداخت می گردد، به همین دلیل است که بین قیمت طلا در زمان خرید و در زمان فروش اختلاف زیادی مشاهده می گردد و اگر طلای انتخابی شما از سنگ های گرانبها یا دیگر سنگ ها ساخته شود ، این موضوع نیز در قیمت می تواند تاثیر گذار باشد.

اصول اولیه فروشندگی طلا و جواهر

اصول اولیه فروشندگی طلا و جواهر- طلافنون

  1. خوش رفتاری و برخورد محترمانه با مشتریان ، باعث جلب مشتری بیشتر می شود .
  2. فروشنده باید برای کنترل امور مالی فروشگاه خود ، در زمینه حسابداری و اقتصاد ، آگاهی داشته باشد .
  3. علم روانشناسی کمک می کند تا فروشنده طلا و جواهر از مشتری خود شناخت بیشتری پیدا کند.
  4. یک فروشنده طلا و جواهر همواره در معرض سرقت ، کلاهبرداری ممکن است باشد . پس بهتر است که همیشه کاملا آماده برای هر اقدامی باشد .
  5. برای جمع آوری طلا و جواهرات از داخل ویترین حتما باید درب مغازه را از داخل بست .
  6. گاو صندوق مغازه باید ترجیحا بطور نامحسوس در دیواره مغازه جاسازی شده باشد .
  7. در موقع خرید طلا وجواهرات از یک مشتری ، رویت فاکتور خرید   ضروری است .
  8. رعایت بهداشت و پاکیزگی و تهویه مطبوع در داخل مغازه ، علاوه بر اخلاق خوش فروشنده باعث تحمل بیشتر مشتری برای حضور در مغازه می شود.
  9. وجود مصنوعات مختلف در ویترین باعث میشود مشتری علاوه بر داشتن قدرت بیشتر در انتخاب جنس با انتخاب قبلی وارد مغازه می شود .
  10. اخلاق و رفتار مناسب فروشنده در کنار دیگر عوامل ، باعث جلب نظر مشتری به مصنوعات می شود .
  11. رفتار مناسب و برخورد خوب فروشنده ، باعث ایجاد احترام و شخصیت در او می شود .
  12. رفتار خوب ، صبر و متانت فروشنده در کنار سرمایه های مالی ، ارزشمندترین سرمایه یک فروشنده می باشد.
  13. طلا فروش باید در نظر مشتری قابل اعتماد و با صداقت باشد تا مشتری همیشه برای خرید جدید ، به او مراجعه نماید .
  14. شناخت سلیقه ، نیاز و بضاعت مالی مشتری از دیگر عوامل توفیق فروشنده در معامله می باشد .
  15. نصب تابلوی نرخ روز طلا در مغازه از لحاظ روان شناسی باعث اطمینان خاطر مشتری در خرید و فروش می شود.

دوره روانشناسی فروش طلا و جواهر

دوره ها و کلاس های روانشناسی فروش طلا برای افزایش مهارت هنرجویان در میزان فروش طلا و جواهرات در فروشگاه و یا کارگاه طلا سازی می باشد .

علم روانشناسی فروش از علوم جدید تدوین شده در سطح بین المللی می باشد . لازم است که بدانید هر رشته از تجارت دارای روانشناسی فروش منحصر به همان رشته تجاری می باشد .

رشته طلا و جواهر نیز با توجه به جایگاه جهانی خود از این امر مستثنی نیست . در فرآیند آموزش طلا سازی، دوره روان شناسی فروش طلا و جواهر مورد نیاز فرد طلا ساز برای شروع به کار و حرفه ای شدن در این شغل جذاب بیان می شود. این رشته توسط فارغ التحصیلان این رشته از امپریال کالج لندن به صورت انحصاری در ایران تدریس می گردد .

فراگیران علاوه بر اصول کلی فروش و روانشناسی فروش ، موارد اختصاصی رشته طلا و جواهر از حیث فرصت شناسی ، فروش ، مشتری و گروه های مشتریان ، نور و دکوراسیون و .. را طبق آخرین استاندارد های جهانی آموزش می بینند. 

طلاسازی و طلا فروشی جزو مشاغل مورد توجه هستند و از آن‌ها به عنوان شغل ‌های پر درآمد یاد می‌شود و بازار سرمایه‌ ای هر کشوری محسوب می‌شوند. فروشنده طلا و جواهر کسی است که فلزات و سنگ‌های قیمتی و نیمه ‌قیمتی و ابزارآلات مورد نیاز طلا فروشی را می شناسد و از عهده عیارسنجی و محک زدن فلزات برآمده و کنترل و بازرسی مراحل عیارسنجی را انجام داده و از عهده محاسبات کلی معاملاتی طبق استانداردهای داخلی و خارجی برآید .هنرجویان این دوره پس از اتمام دوره تفاوت های اساسی را در نحوه رفتار خود با مشتریان و میزان فروش محصولات خود احساس خواهند کرد .

این دوره شامل مباحثی مانند برخورد اولیه با مشتری ، روش های ارتباط موثر ، پوشش ظاهری فروشنده ، ارائه خدمات ، نیاز سنجی مشتری ، نحوه ی رفتار با هر گروه از مشتری ها ، دکوراسیون فروشگاه ، محاسبات عمومی ( وزن و .. ) ، تبدیلات عمومی ( اونس، مثقال ، مظنه و ... ) ، محاسبه قیمت تمام شده نهایی یک قطعه و خیلی از مباحث کاربردی دیگر می باشد . 

هدف اصلی این دوره آموزش یادگیری بیزینس و آداب رفتاری تجارت طلا و جواهر و زیورآلات به هنرجویان و فراگیران عزیز می باشد . فروشندگی طلا و جواهر ترفندها و ریزه‌کاری‌های بسیاری دارد و شما باید دانش و آگاهی خود را در آن افزایش دهید تا بتوانید در آن موفق شوید .

همچنین شما در این دوره ها با اصطلاحات طلافروش ها (زرگرها) ، معرفی فلزات گرانبها و شناخت آلیاژهای آنها  (طلا ، پلاتین ، نقره) ، نکات رعایت ایمنی گالری طلا و جواهر ، روش تشخیص طلا  ، محک زدن طلا و عیار سنجی آن نیز آشنا می شوید . 

مخاطبان دوره روانشناسی فروش طلا

مخاطب این دوره همه ی علاقه مندان به ورود به بازار کسب و کار طلا و جواهر هستند . دوره روانشناسی فروش طلا برای کسانی که می خواهند با آگاهی کامل و دانش بیشتری قدم در بازار صنف طلا و جواهر بگذارند و به راحتی بر مشکلات غلبه کنند و با تجربه کافی وارد این بازار شوند بسیار مناسب است .

نکاتی که در دوره روانشناسی فروش طلا به آن پرداخته می شود شاید در هیچ مرجع و کتابی با این ظرافت به آن پرداخته نشده باشد و یادگیری این مطالب نیازمند سال ها کار کردن و کسب تجربه است . هیچ طلافروشی از بدو تولد طلافروش به دنیا نمی‌آید ، بلکه در طی سال‌ها با آموزش و کسب تجربه ، قدرت فروشندگی‌اش بالا می رود .

دوره ورکشاپ فروشندگی حرفه ای

در این ورکشاپ که معمولا دو روزه است طرز عیار کردن طلا ،تشخیص طلای 18 عیار ، تشخیص سکه بانکی و غیربانکی و موارد مربوط به فروشندگی آموزش داده می شود.




 






آخرین مقالات
نیاز به مشاوره دارید؟ x

تهران ،فرشته، خیابان آقابزرگی، خیابان استانبول، کوچه عروس، بن بست پامچال، پلاک ۴

اینستاگرام طلافنون