طلا چیست ؟ انواع خواص و کاربردهای طلا

همه ی ما می دانیم که طلا چیست اما در این مقاله از سایت آموزش طلا سازی آموزشگاه طلا فنون به بررسی تخصصی طلا می پردازیم. 

طلا گران بها ترین و ارزشمند ترین فلز در جهان می باشد. طلا از لحاظ اقتصادی و بازرگانی اهمیت فراوانی دارد . طلا را به صورت سنگ و ذره های کوچک از معدن استخراج می کنند. رنگ طلای خالص تقریبا زرد سیر می باشد.

بیشترین مقدار طلایی که تا کنون از معادن طلا استخراج شده است 95/6 کیلوگرم است. نماد عنصر طلا در جدول تناوبی عنصر ها AU  می باشد . این نماد از نام لاتین آن که aurum  است برگرفته شده است .


طلا چیست؟

طلا چیست- مشخصات طلا - طلافنون


درجه ی ذوب طلا 1064/76 و نقطه ی ذوب آن 2700 درجه ی سانتی گراد است .

طلای خالص به قدری نرم است که می توانید با ناخن خود روی آن خط بیندازید . طلا در برابر رطوبت، حرارت و گرما هرگز تغییر رنگ نمی دهد .

طلا فلزی است که به راحتی قابلیت پرداخت کاری دارد و نسبت به سایر فلزات خاصیت شکل پذیری و چکش خواری بالاتری دارد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد طلای سفید ، ریخته گری طلاوجواهر ، عیار طلا ، گوهر شناسی ، گوهر تراشی ، قلم زنی طلا ، نقره سازی به قسمت مقالات مراجعه نمایید


عیار طلا

طلا هرچقدر عیار بالاتری داشته باشد ، خلوص آن بیشتر است و قیمت آن نیز بالاتر است. طلای 24 عیار بسیار نرم است و احتمال ایجاد حساسیت و آلرژی در استفاده از این نوع طلا وجود دارد.

اگر هدف شما استفاده ی مداوم و دائمی از طلا و جواهرات است بهتر است از طلای 18 عیار استفاده کنید . مزیت آن نسبت به طلای 24 عیار این است که هم مقاومت بالاتری دارد و هم برای پوست شما حساسیت و آلرژی ایجاد نمی کند .

امروزه برخلاف گذشته دیگر طراحی طلا ها را به صورت دستی انجام نمی دهند و بیشتر طراحی ها توسط نرم افزار Matrix ، نرم افزار طلاسازی راینو و نرم افزار Zbrush انجام می شود


نکات مهم در خرید طلا

یکی از نکات مهم در انتخاب و خرید طلا و جواهراتعیار طلا است که به آن اشاره کردیم . نکته ی بعدی که به آن باید توجه داشته باشید جلا و آبکاری طلا است . آبکاری یعنی فرو بردن فلزات داخل طلای مذاب باری ایجاد کردن یک لایه از طلا روی آن ها .

در هنگام خرید طلا به نوشته هایی که داخل طلا حک شده است نیز توجه داشته باشید . برای خرید ابزار طلاسازی با تلفن های آموزشگاه طلا سازی طلافنون بگیرید .

یک طلا ساز باید بتواند عیار طلا را تشخیص دهد و روش های تشخیص طلای اصل از بدل را بداند و انواع رنگ طلا را بشناسد .


نکات مهم در نگهداری از طلا

  1. طلا فلزی با دوام و مقاوم است اما در برابر ضربه های محکم و اجسام تیز دچار آسیب ، فرو رفتگی و خراش می شود . برای جواهراتی مانند انگشتر و دستبند که در معرض خطر هستند ، این موضوع اهمیت بیشتری دارد . پس برای انجام کار های سخت و خشن طلای خود را کنار بگذارید .
  2. طلا در برار برخی مواد شیمیایی آسیب پذیر است . به غیر از جیوه، مهم ترین مخرب طلا کلر است.
  3. نزدیکی و مجاورت مستمر طلا با کلر ، ساختمان اتمی طلا را نرم و سست می کند و در نهایت آن را می شکند.
  4. در صورت تماس مستقیم طلا با کلر، سریعا آن را تمیز کرده و در هنگام شنا و جکوزی از آن ها استفاده نکنید.
  5. مواد شوینده و شیمیایی مورد استفاده در منازل که دارای ترکیبات شیمیایی و اسید ها هستند هم می توانند بر روی انگشتر و دستبند طلا تأثیر بگذارند و به آن صدمه بزنند. بهتر است در هنگام استفاده از این مواد، از جواهرات خود استفاده نکنید.

برای اطلاع از کسب و کار طلا و جواهر سازی و فروشندگی طلا و جواهر به قسمت مقالات مراجعه نمایید .

برای عکاسی از طلا و جواهرات کارگاه طلا سازی خود حتما مقاله ی آموزش عکاسی از طلا و جواهر را مطالعه نمایید .


کاربرد های طلا

کاربردهای-طلا-طلافنون

  • طلا کاربرد های فراوانی دارد . مهم ترین کاربرد آن استفاده در زیور آلات می باشد .
  • دومین کاربرد طلا الکترونیک است . اهمیت طلا در الکترونیک به این دلیل است که طلا به دلیل رسانایی بالا و مقاومت زیاد ی که در برابر خوردگی و زنگ ‌زدن دارد می‌تواند جریان را به خوبی هدایت کند، بدون این که خورده شده یا زنگ بزند در حالی که فلزاتی مانند نقره و مس، با اینکه رساناهای بهتری نسبت به طلا هستند، اما به مراتب پایداری ک متری در برابر خوردگی یا زنگ زدن دارند .
  • سومین کاربرد مهم طلا در دندانپزشکی می باشد . با وجود هزینه بالای طلا ، طلا در دندانپزشکی بسیار استفاده می شود که به دلیل عملکرد عالی و قابلیت فوق‌العاده این فلز است. آلیاژهای طلا برای پرکردن دندان‌ها ، در تاج‌ها و همچنین در اتصالات و کاربردهای ارتودنسی استفاده می شوند .
  • مهم ترین دلیل استفاده از طلا در دندانپزشکی این است که این فلز ساختاری ثابت و غیرقابل ترکیب با دیگر مواد را دارد.

برای یادگیری طراحی دستی و کلاسیک طلا و جواهر ،  گوهر تراشی ، مخراج کاری و ذوب کردن طلا می توانید با شماره تلفن های مندرج در سایت تماس بگیرید .

آخرین مقالات
نیاز به مشاوره دارید؟ x

تهران ،فرشته، خیابان آقابزرگی، خیابان استانبول، کوچه عروس، بن بست پامچال، پلاک ۴

اینستاگرام طلافنون